Virityksestä???
Virityksestä???
Mulla on 9-5 wagon 2.0t -99. Voisitteko kertoa mistä päivityksen saa luotettavasti ja miksi päätyä esim nordiciin tai maptuniin.
Mitä kaikkia asioita pitää ottaa huomioon ja voiko päivitetyn trionicin asentaa itse ja missä se sijaitsee?? Mikä on se venttiili mikä pitää ilmeisesti vaihtaa turbon kylkeen?
Olen lukenut teidän keskusteluita aikani ja päättänyt että pakko kai se itsekki on kokeilla mutta kertokaa miten minimoida riskit?? Ei uskalla vasta ostettuun autoon ihan mitä tahansa viritystä rakentaa??
-saabas
Mitä kaikkia asioita pitää ottaa huomioon ja voiko päivitetyn trionicin asentaa itse ja missä se sijaitsee?? Mikä on se venttiili mikä pitää ilmeisesti vaihtaa turbon kylkeen?
Olen lukenut teidän keskusteluita aikani ja päättänyt että pakko kai se itsekki on kokeilla mutta kertokaa miten minimoida riskit?? Ei uskalla vasta ostettuun autoon ihan mitä tahansa viritystä rakentaa??
-saabas
Re: Virityksestä???
Näin aluksi todettakoot että autosi on Trionic seiskalla, eli sienne ei tarvitse asentaa mitään venttiiliä koska se on jo siellä. Kysessä siis magneettiventtiili.saabas kirjoitti:Mulla on 9-5 wagon 2.0t -99. Voisitteko kertoa mistä päivityksen saa luotettavasti ja miksi päätyä esim nordiciin tai maptuniin.
Mitä kaikkia asioita pitää ottaa huomioon ja voiko päivitetyn trionicin asentaa itse ja missä se sijaitsee?? Mikä on se venttiili mikä pitää ilmeisesti vaihtaa turbon kylkeen?
Olen lukenut teidän keskusteluita aikani ja päättänyt että pakko kai se itsekki on kokeilla mutta kertokaa miten minimoida riskit?? Ei uskalla vasta ostettuun autoon ihan mitä tahansa viritystä rakentaa??
-saabas
Jos puhutaan riskien mimimoimisesta ja virisoftasta niin on sanomattakin selvää että alhaisemmet tehot eivät rasita konetta yhtäpaljon kuin mitä nämä maksimitehoon pytkivät softat tekevät. Näitä "alemman" tehon settejä myy esim Hirch ja Nordic.
Teho ei ole aino mikä ratkaisee, vaan kyse on myös siitä miten softa on tehty ja missä laajuudessa T7:n "varotoimet" on säilytetty. Varotoimilla tarkoitan tässä yhteydessä nakutukseen liittyviä asioita. Tästä voit käydä lukemassa lisää yleisen keskustelun palstalla "Syytökset Nordicin softia kohtaan". Asian tekee vaikeaksi se ettei näihin arvoihin pääse käsiksi TECH mittarilla, vaan käytössä pitää olla jokin kehitysympäristö, jollaista minun tietääkseni ei löydy lainkaan Suomesta. Tai jos löytyy niin tarvittavaa osaamista/ kokemusta ei ole. Tässä asiassa täytyy siis luottaa virittäjien sanaa, mutta kuinka kaukana tämä on sitten totuudesta.
Tähän saakka asiasta on suostunut puhumaan Maptun ja Nordic. Molemmilla asia näyttää olevan hanskassa, nakutuksensäätöherkkyyteen ei olla kajottu. Omien kokemuksieni perusteella voin todeta ettei BSR/SP viggenin setissä asiat ole yhtä hyvin kunnossa. Tämä ei ole mikään minun henkilökohtainen avautuminen, sen seurauksena että SP kusi niskaani ja rankasti vaan tälle on myös näyttöä. Jos tarkastellaan T7 ECU hieman tarkemmin niin tiedetään että se tunnustelee nakutusta tulpista ionisaatio- mittauksen avulla. Koska mittauksessa ei käytetä mikrofonia, kuten vanhemmissa järjestelmissä voidaan nakutus todeta jo ennen kun sitä edes kuulee. Eli järjestelmän toimiessa orkkisasetuksilla ei nakutusta pitäisi koskaan kuulla, koska järjestelmä tekee sitä lopun ennen tätä. Nakutustahan hoidetaan sylinterikohtaisesti myöhäistämällä sytkää, lisäämällä soppaa ja laskemalla ahtoja.
Dynossa kun kävin niin kone nakutti ihan selvästi ja SP:n ECU:lla ei tuntunut olevan mitään mielenkiintoa puuttua asiaan. Tästä voidaan siis todeta ettei asetukset ainakaan alkuperäiset enää ole. Oman autoni lisäksi SP:n 9-3 Aero setti nakuttaa myös dynossa, muttei yhtä pahasti kuin mitä viggen teki. Se kuitenkin tästä asiasta.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioo kenen kanssa kauppaa tekee, eli riittääkö puljulla ammattitaito jos ongelmia ilmenee. SP on bulvaani ja heillä ei ole tietoa softan sisällöstä, koska he pelkästään myyvät niitä.
Valinta on vapaa ja virittäjien määrä runsas. Kannattaa vaikka pommittaa virittäjiä kysymyksillä ja kysellä asioista jos tuntuu ettei kaikki tieto ole saatavilla. Jos vastaukset on lukkaa ei kerrota, ei kommentoida niin on syytä epäillä ettei kaikki ole kunnossa.
Loppukädessä koneen kestävyyden kuitenkin sanelee oma nilkka ja kunnioitus autoa kohtaan. Mikään ei kestä, ei edes vakio kokoonpano jos autoa huudatetaan heti kylmiltää ja aikaa ahtimen jäähtymiselle rääkin jälkeen ei järjestetä ennen moottorin sammuttamista.
Sitten kun olet tehnyt valintasi ja saanut rojut asennettua kannattaa varmaan käydä varmistamassa asia dynossa. Valitse mielellään sellainen dyno jossa on mahdollisuus mitata EGT ja lambda.
Ps. tohon sun autoon taitaa olla saatavilla myös saabin omia virisettejä, niillä saa kyllä minimoitua riskit ja samalla lisähummat

#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
ja katsastus
Ja jokainenhan muistaa että viri setit tulee katsastaa, sitten joskus. Eli Saabin omat virit on helppo katsastaa, muita ei kaiketi voi ilman riittäviä todistuksia.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Mistä todistus?
Thetaan viriviri on laitettu merkkiliikkeessä viikko sitten (9-5 2.0t -> 185 hp). Eivät antaneet mitään todistusta, vaan toimenpide merkittiin huoltokirjaan "asennettu Saab alkuper. teholastu".
Maahantuojaltako betyyki?
Maahantuojaltako betyyki?
Turbo-Saabin opettaminen?
Jatkan vielä edelliseen. Tältä palstalta olen lukenut, että Trionicia voi opettaa. Siis mitähäh, voisitteko valaista (eka turbo-Saab) mistä on kyse, eli onko potkupotentiaalia enemmänkin saatavilla - rankaisemalla?
Re: ja katsastus
Joo, se on niin että muita on mahdoton katsastaa (BSR/SP/MAPTUN)potkuhousu kirjoitti:Ja jokainenhan muistaa että viri setit tulee katsastaa, sitten joskus. Eli Saabin omat virit on helppo katsastaa, muita ei kaiketi voi ilman riittäviä todistuksia.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: ja katsastus
Saabin omista virityssarjoista virallisia settejä löytyy ainoastaan Trionic7:aan. Trionic5 9-3 matalapaineturboon ei ole olemassa virallista virityssarjaa. Merkkiliikkeet ovat kuitenkin myyneet pakettia, joka sisältää 185hv moottorinohjausyksikön (51 71 392) ja magneettiventtiilin letkuineen, mutta siihen ei saabilta ole eikä tule Tuning Kit Certificatea. 9-5:n osalta asia on selvä, koska kaikissa 9-5:ssa on Trionic7.potkuhousu kirjoitti:Ja jokainenhan muistaa että viri setit tulee katsastaa, sitten joskus. Eli Saabin omat virit on helppo katsastaa, muita ei kaiketi voi ilman riittäviä todistuksia.
Laitoin saman kommentin jo tuonne muualle mutta tässäpä kertauksena.
Ajattelin että laitan autooni sen Maptun steg1 paketin joka lupaa tehoa +75hp ja vääntöä +100Nm. Onko kukaan laittanut 9-5 2.0t:n tuota päivitystä?? Mitä muuta siihen pitää tehdä kuin vaihtaa ohjainyksikkö?
Asustelen Oulussa ja täällä on Tekulla hyvä dyno pitää käydä siellä sitten varmistamassa että auto pelaa niin kuin pitääkin.
Ajattelin että laitan autooni sen Maptun steg1 paketin joka lupaa tehoa +75hp ja vääntöä +100Nm. Onko kukaan laittanut 9-5 2.0t:n tuota päivitystä?? Mitä muuta siihen pitää tehdä kuin vaihtaa ohjainyksikkö?
Asustelen Oulussa ja täällä on Tekulla hyvä dyno pitää käydä siellä sitten varmistamassa että auto pelaa niin kuin pitääkin.
Sitten vielä varmistus olettamuksiin. Pitääkö paikkansa että tuossa mun autossa on samat osat moottorissa, vetokomponenteissa (vetonivelet), vaihdelaatikossa ja alustassa kuin tehokkaimmissakin 9-5:ssa esim. 2.3T. Aerossa on ilmeisesti urheilullisempi alusta vakoina mutta kiinnostaa lähinnä että kestääkö varmasti esim. vaihdelaatikko ja kytkin noinkin murskaavan tehon lisäyksen.
Orig. Tuning Kit ja katsastus
Jatkanpahan tarinaa, jos vaikka olisi muitakin meitä "maallikkotuunaajia" lueskelemassa näitä.
Melkoista vatulointia oli sekä autoliikkeessä että katsastuskonttorilla. Sain autoliikkeestä erillisen paperin, joo, jossa edelleen luki "asennettu saabin alkuper. teholastu 185 hv". Ei mitään 9-5T:n kuvaaman kaltaista.
Kepillä jäätä ja kats.konttorille. Konttoriväki soitteli hädissään naapureille, johtajaakin haettiin apuun (yritti päästä eroon mahd. pian..."täyttele tuosta muutoskats.hakemus ja aletaan hoitaa asiaa eteenpäin". Iskin nyrkkiä pöytään, etten enää juoksentele tänne uutta kertaa prkl.
Nooh, kun pääsin halliin kats.miehen kanssa, homman luonne muuttui. Asiantuntemusta, kahvia ja palveluhenkeä löytyi. Nyt odottelen tässä uutta rekkaria, saas nähdä mitä siinä lukee. Muutoskats. muuten maksoi 30 jöröä, perivät sen heti tervehtimisen jälkeen.
Melkoista vatulointia oli sekä autoliikkeessä että katsastuskonttorilla. Sain autoliikkeestä erillisen paperin, joo, jossa edelleen luki "asennettu saabin alkuper. teholastu 185 hv". Ei mitään 9-5T:n kuvaaman kaltaista.
Kepillä jäätä ja kats.konttorille. Konttoriväki soitteli hädissään naapureille, johtajaakin haettiin apuun (yritti päästä eroon mahd. pian..."täyttele tuosta muutoskats.hakemus ja aletaan hoitaa asiaa eteenpäin". Iskin nyrkkiä pöytään, etten enää juoksentele tänne uutta kertaa prkl.
Nooh, kun pääsin halliin kats.miehen kanssa, homman luonne muuttui. Asiantuntemusta, kahvia ja palveluhenkeä löytyi. Nyt odottelen tässä uutta rekkaria, saas nähdä mitä siinä lukee. Muutoskats. muuten maksoi 30 jöröä, perivät sen heti tervehtimisen jälkeen.
1. Nii'in kukas sen keston määrittelisi? Ei enää ihan samaa kestä kuin vakiona ja kaiken saa rikki se on varma. Osittain tuurista ja paljon maalaisjärjestä kiinni. Suurimman osan ajasta otat ulos saman tehot kuin vakionakin ja joskus vähemmänkin kun ei tarvitse kaikkien datsunien kiihdytyksiin vastata, kun on paidan alla jo riittävästi rintakarvoja...
2. Lastun valmistaja luonnollisesti neuvoo. Ja kokemus puhuu täällä foorumilla. Haku napilla löytyy noista lisää keskustelua.
EDIT: Typoja
2. Lastun valmistaja luonnollisesti neuvoo. Ja kokemus puhuu täällä foorumilla. Haku napilla löytyy noista lisää keskustelua.
EDIT: Typoja
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814