joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
vege900
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 08:52

joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja vege900 »

eli pitäis saada saapin 900 turbo, vuosimallia 96 säätöihin.. olisko joensuussa tai muualla pohjois-karjalassa kellään läppäriä jolla olis ohjelmat säätöön?. Elikkäs koneessa palaa 3barin map-anturin vaihdettua teksti "check engine" välillä. Eli vissiin pitäis päivitttää se.?...
:saab:
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mikäs tuohon anturiin on syynä ts. onko jotain muutakin viriä? Saabbiin ei ole iloa tehdä mitään diesel volkkari virejä missä nostetaan ahtoja pelkästään mappia vaihtamalla...

Joka tapauksessa kartat pitäisi päivittää 3bar map anturille, koska seokset säätyvät kierrosten ja mapin arvon mukaan. Ja samalla muutenkin softa raudan vaatimalle tasolle.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
vege900
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 08:52

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja vege900 »

evo 8 ahdin. 3 tuuman rosteriputkisto kokonaisuudessaan. isompi cooleri..500cc suuttimet kisakatti. mappi yms yms :D.. niin kunhan sellainen läppäri joltain nyt löytyisi joka säätämään suostuisi :(
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

vege900 kirjoitti:evo 8 ahdin. 3 tuuman rosteriputkisto kokonaisuudessaan. isompi cooleri..500cc suuttimet kisakatti. mappi yms yms :D.. niin kunhan sellainen läppäri joltain nyt löytyisi joka säätämään suostuisi :(
Ei tuollaisen vehkeen "säätäminen" nyt ihan läpihuuto juttu ole, varsinkin kun siihen on vaihdettu noin paljon osia että tuskin valmista softaa siihen mistään löytyy. Mitä enemmän osia vaihdetaan kerralla sitä v*ttumaisempaa säätäminen on, tai näin ainakin luulisin :roll: Ja kannattaisi ilmoittaa heti kun läppärin omistajaa etsit että auto ei ole lähellekkään alkuperäis kunnossa, koska veikkaan että T5suitea sunnuntaisin tutkinut tuskin onnistuu saamaan softaa päivässä tai kahdessa kuntoon, ellei sitten esim. tuolle evon ahtimelle löydy karttoja jostain.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mikäs tuossa säätämisessä niin vaikeaa on? Laajakaistalambdalla ottaa muutamat vedot ja soppaa sinne missä tuntuu käyvän laihalla?

T5suiten käyttö on toki hyvä tuntea jos hommaan meinaa ryhtyä.
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

vege900 kirjoitti:evo 8 ahdin. 3 tuuman rosteriputkisto kokonaisuudessaan. isompi cooleri..500cc suuttimet kisakatti. mappi yms yms :D.. niin kunhan sellainen läppäri joltain nyt löytyisi joka säätämään suostuisi :(
Ja ihan vakio-ohjelmalla olet tähän saakka ajellut?

Löytyykö laajakaistalambda?
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

f-19 kirjoitti:Mikäs tuossa säätämisessä niin vaikeaa on? Laajakaistalambdalla ottaa muutamat vedot ja soppaa sinne missä tuntuu käyvän laihalla?

T5suiten käyttö on toki hyvä tuntea jos hommaan meinaa ryhtyä.
Jeps eli siis isomman ahtimen vaihtokaan, ei siis aiheuta mitään toimen piteitä? Eikö T5:ssa tarviikaan säätää esim. hukkaportin karttoja vaikka autoon laitetaan isompi ahdin, ic ja putkisto 8O En ole ite juurikaan T5:sta tutkinut mutta tuntuu vähän oudolta jos tuo vakio ahdin vaihdetaan td05:seen (jos ne nyt on sama mikä evo:ssa on) ja softaan pitäisi muuttaa vaan bensa karttoja :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Ihan pelkällä Lambdalla en kyllä lähtis säätämään, EGT myös mukaan. Jos jotain luotettavuuttakin on tarkoitus hakea.

Onko suuttimet Flowmatchatyt? Saattaa täyskaasulla vaikuttaa hyvinkin oleellisesti EGT:n arvoihin. (ai niin mut eihän sitä tarvittu :D ). Tyyliin sadan asteen lämpöero kahden pytyn välillä..

Miksi muuten et opettele ITSE säätämään softaasi?
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

saapasi kirjoitti:Ihan pelkällä Lambdalla en kyllä lähtis säätämään, EGT myös mukaan. Jos jotain luotettavuuttakin on tarkoitus hakea.

Onko suuttimet Flowmatchatyt? Saattaa täyskaasulla vaikuttaa hyvinkin oleellisesti EGT:n arvoihin. (ai niin mut eihän sitä tarvittu :D ). Tyyliin sadan asteen lämpöero kahden pytyn välillä..

Miksi muuten et opettele ITSE säätämään softaasi?
Harva kuitenkaan laittaa neljää anturia, joten arvoitukseksi jää erot joka tapauksessa. Toki parempi se yksikin olla kuin ei yhtään.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

jyyrä kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Mikäs tuossa säätämisessä niin vaikeaa on? Laajakaistalambdalla ottaa muutamat vedot ja soppaa sinne missä tuntuu käyvän laihalla?

T5suiten käyttö on toki hyvä tuntea jos hommaan meinaa ryhtyä.
Jeps eli siis isomman ahtimen vaihtokaan, ei siis aiheuta mitään toimen piteitä? Eikö T5:ssa tarviikaan säätää esim. hukkaportin karttoja vaikka autoon laitetaan isompi ahdin, ic ja putkisto 8O En ole ite juurikaan T5:sta tutkinut mutta tuntuu vähän oudolta jos tuo vakio ahdin vaihdetaan td05:seen (jos ne nyt on sama mikä evo:ssa on) ja softaan pitäisi muuttaa vaan bensa karttoja :roll:
Mitvit, justhan sanoin että soppaa sinne missä käy laihalla? Ei niitä "hukkaportin karttoja" ole pakko muuttaa, voihan ajaa isommalla ahtimella samoilla ahdoilla? Toki paras olisi jos ajettaisiin ahdinta parhaan hyötysuhteen alueella. Mutta kyllä se laihalle meno/pakolämmöt tässä hommassa se pahin on.

Mutta noista T5:n "ilmamassapyynneistä" en tajua vittuakaan. Ite ruuvaan bleedistä ruuvia jos haluan lisää ilmamassaa.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja SonmH »

saapasi kirjoitti:Ihan pelkällä Lambdalla en kyllä lähtis säätämään, EGT myös mukaan. Jos jotain luotettavuuttakin on tarkoitus hakea.

Onko suuttimet Flowmatchatyt? Saattaa täyskaasulla vaikuttaa hyvinkin oleellisesti EGT:n arvoihin. (ai niin mut eihän sitä tarvittu :D ). Tyyliin sadan asteen lämpöero kahden pytyn välillä..

Miksi muuten et opettele ITSE säätämään softaasi?
Saapasi voisi kertoa kuinka ITSE on säätänyt softansa?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja saapasi »

SonmH kirjoitti:
saapasi kirjoitti:Ihan pelkällä Lambdalla en kyllä lähtis säätämään, EGT myös mukaan. Jos jotain luotettavuuttakin on tarkoitus hakea.

Onko suuttimet Flowmatchatyt? Saattaa täyskaasulla vaikuttaa hyvinkin oleellisesti EGT:n arvoihin. (ai niin mut eihän sitä tarvittu :D ). Tyyliin sadan asteen lämpöero kahden pytyn välillä..

Miksi muuten et opettele ITSE säätämään softaasi?
Saapasi voisi kertoa kuinka ITSE on säätänyt softansa?
Minähän juuri opettelen ITSE säätämään softaani.

Jos luulet, niin ei Hook ole mun softaa kokonaan tehny eikä ole ollu tarkoituskaan, sen vahvistanee kyllä. Pohjat on konsultoinu ja muutama ilta on ajeltu, mut ite mä oon kaikki "joutunu" opettelee. Sanotaan vaikka, että sen verran, että pienen kertauksen jälkeen väitän osaavani koodata koko tähän astisen tehdyn, 80-90% valmiin softan ITSE :wink: .
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

f-19 kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Mikäs tuossa säätämisessä niin vaikeaa on? Laajakaistalambdalla ottaa muutamat vedot ja soppaa sinne missä tuntuu käyvän laihalla?

T5suiten käyttö on toki hyvä tuntea jos hommaan meinaa ryhtyä.
Jeps eli siis isomman ahtimen vaihtokaan, ei siis aiheuta mitään toimen piteitä? Eikö T5:ssa tarviikaan säätää esim. hukkaportin karttoja vaikka autoon laitetaan isompi ahdin, ic ja putkisto 8O En ole ite juurikaan T5:sta tutkinut mutta tuntuu vähän oudolta jos tuo vakio ahdin vaihdetaan td05:seen (jos ne nyt on sama mikä evo:ssa on) ja softaan pitäisi muuttaa vaan bensa karttoja :roll:
Mitvit, justhan sanoin että soppaa sinne missä käy laihalla? Ei niitä "hukkaportin karttoja" ole pakko muuttaa, voihan ajaa isommalla ahtimella samoilla ahdoilla? Toki paras olisi jos ajettaisiin ahdinta parhaan hyötysuhteen alueella. Mutta kyllä se laihalle meno/pakolämmöt tässä hommassa se pahin on.

Mutta noista T5:n "ilmamassapyynneistä" en tajua vittuakaan. Ite ruuvaan bleedistä ruuvia jos haluan lisää ilmamassaa.

Voi toki sillä isommalla ahtimellakin ajaa samanlaisilla ahtopaineilla kuin pienellä :roll: Mutta eikös T5suitessa säädetä hukkaportin kartasta kuinka paljon hukkaportti on auki/kiinni milläkin kierros alueelle ja paineella, ja veikkaan että isompi ahdin aiheuttaa myös ahtojen piikkaamista jos näitä karttoja ei muuteta (sekä siellä on myös PID kartat mitä voi joutua muuttamaan). Mutta T5:ssa ei säädetä ilmamassapyyntejä kuten T7:ssa. Mutta se on sitten jokaisen oma asia haluaako softasta toimivan vai "toimivan". Kuten sanoin en ole itse T5:seen syventynyt paljoakaan joten ehkä olet oikeassa että se T5:sen säätäminen onkin noin helppoa miltä saat sen kuulostamaan :D Niin ja ei se egt mittari nyt ihan pakollinen ole jos ei mitään super hyper softaa ole rakentamassa, kyllä sillä laajakaistallakin pärjää aika pitkälle mutta ei tuo tieto pahastakaan ole :)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Taidanpa jotain tietää ko. autosta. Edellisellä omistajalla tais olla jo toi rautasetti kii mutta vain 2.5bar MAP. Ahdot oli johonki 1.3 pintaan. Mulla jopa saattaa olla se softa jossain joten se 3bar konversion teko ei ihan mahoton ole, mutta kyllä se silti säätää tarttis. Jytkympiä venajousia ja isompia nokkiahan toi huutaa kaveriks että sais laulattaa sinne 7000+ asti kunnolla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

saapasi kirjoitti:. Sanotaan vaikka, että sen verran, että pienen kertauksen jälkeen väitän osaavani koodata koko tähän astisen tehdyn, 80-90% valmiin softan ITSE :wink: .
Tarkoitat varmaan syöttää jonkinlaiset arvot valmiisiin kenttiin? Vaikea uskoa että softasta koodia menisit tai osaisit mennä muuttamaan. ;)


Mitä tuohon alkuperäiseen kysymykseen tulee niin jos siellä kutakuinkin on kartat olleet kohdallaan niin 3 bar mapin vaihto käytännössä vaatii skaalaukset kaikkiin karttoihin joissa mappi akselina on. T5suitessa on wizardikin siihen joten ei kummoinen toimenpide sinällään ole, tosin noiden jäljiltä monesti saa itse tarkistella ja korjata että tulee sellainen kuin pitääkin.

EGT on ihan OK olla mutta huomattavasti tarpeettomampi se on kuin laajakaistalambda. Ei tässä mitään dieseliä olla virittämässä joten pelkkä EGT on aika turha tieto, koneen saa helposti hajalle pelkästään sitä tuijottamalla.
Seokset ja sytkä kohdalleen ja ahdot kyseisen ahtimen voimavarojen mukaisesti niin se EGT:kin on tontillaan.
T5 on sinänsä helppo että kertoo kyllä koska nakuttaa ja varmasti riittävällä turvamarginaalilla, kunhan ei sen hämäämänä sytkää aivan nolliin vedä niin turha niitä pakolämpöjä on pelätä.

F-19:lle vielä ahtimen ohjauksesta vielä että jos haluaa T5/T7 mankkuohjausta käyttää niin syytä on sitä säätimen lähtötasomatriisia muokata, eli mikä on mankun default DC jollain kierrosluvulla. PID toimii huomattavasti paremmin kun on valmiiksi jotenkin järkevällä toiminta-alueella. Itse kyllä tuossa Mitsussakin luotan kuulajousiventtiili-ahtosäätöön, aika hyvin saa kartat säätää Trionicissakin että yhtä vähän piikkaa. :D
WOT:lla soppakartan säätö ei kyllä megaa kummempi toimenpide ole joten varsin äkkiä saa kyllä sellaisen ettei ainakaan laihuuteen porsi tai hyydy. Sytkä on sitten hieman haastavampi varsinkin jos Trionicin nakuadaptaatio tarttee saada toimimaan vähän järkevämmin, joskaan ei sen kummempi kuin missään muussakaan ruutassa. Tuo evoahdin kyllä spoolaa niin hyvin ettei adaptaatioalue liene ihan niin iso ongelma kuin Holseteilla eism.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lukittu