![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
eli pitäis saada saapin 900 turbo, vuosimallia 96 säätöihin.. olisko joensuussa tai muualla pohjois-karjalassa kellään läppäriä jolla olis ohjelmat säätöön?. Elikkäs koneessa palaa 3barin map-anturin vaihdettua teksti "check engine" välillä. Eli vissiin pitäis päivitttää se.?...
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Mikäs tuohon anturiin on syynä ts. onko jotain muutakin viriä? Saabbiin ei ole iloa tehdä mitään diesel volkkari virejä missä nostetaan ahtoja pelkästään mappia vaihtamalla...
Joka tapauksessa kartat pitäisi päivittää 3bar map anturille, koska seokset säätyvät kierrosten ja mapin arvon mukaan. Ja samalla muutenkin softa raudan vaatimalle tasolle.
Joka tapauksessa kartat pitäisi päivittää 3bar map anturille, koska seokset säätyvät kierrosten ja mapin arvon mukaan. Ja samalla muutenkin softa raudan vaatimalle tasolle.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
evo 8 ahdin. 3 tuuman rosteriputkisto kokonaisuudessaan. isompi cooleri..500cc suuttimet kisakatti. mappi yms yms
.. niin kunhan sellainen läppäri joltain nyt löytyisi joka säätämään suostuisi ![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Ei tuollaisen vehkeen "säätäminen" nyt ihan läpihuuto juttu ole, varsinkin kun siihen on vaihdettu noin paljon osia että tuskin valmista softaa siihen mistään löytyy. Mitä enemmän osia vaihdetaan kerralla sitä v*ttumaisempaa säätäminen on, tai näin ainakin luulisinvege900 kirjoitti:evo 8 ahdin. 3 tuuman rosteriputkisto kokonaisuudessaan. isompi cooleri..500cc suuttimet kisakatti. mappi yms yms.. niin kunhan sellainen läppäri joltain nyt löytyisi joka säätämään suostuisi
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Mikäs tuossa säätämisessä niin vaikeaa on? Laajakaistalambdalla ottaa muutamat vedot ja soppaa sinne missä tuntuu käyvän laihalla?
T5suiten käyttö on toki hyvä tuntea jos hommaan meinaa ryhtyä.
T5suiten käyttö on toki hyvä tuntea jos hommaan meinaa ryhtyä.
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Ja ihan vakio-ohjelmalla olet tähän saakka ajellut?vege900 kirjoitti:evo 8 ahdin. 3 tuuman rosteriputkisto kokonaisuudessaan. isompi cooleri..500cc suuttimet kisakatti. mappi yms yms.. niin kunhan sellainen läppäri joltain nyt löytyisi joka säätämään suostuisi
Löytyykö laajakaistalambda?
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Jeps eli siis isomman ahtimen vaihtokaan, ei siis aiheuta mitään toimen piteitä? Eikö T5:ssa tarviikaan säätää esim. hukkaportin karttoja vaikka autoon laitetaan isompi ahdin, ic ja putkistof-19 kirjoitti:Mikäs tuossa säätämisessä niin vaikeaa on? Laajakaistalambdalla ottaa muutamat vedot ja soppaa sinne missä tuntuu käyvän laihalla?
T5suiten käyttö on toki hyvä tuntea jos hommaan meinaa ryhtyä.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Ihan pelkällä Lambdalla en kyllä lähtis säätämään, EGT myös mukaan. Jos jotain luotettavuuttakin on tarkoitus hakea.
Onko suuttimet Flowmatchatyt? Saattaa täyskaasulla vaikuttaa hyvinkin oleellisesti EGT:n arvoihin. (ai niin mut eihän sitä tarvittu
). Tyyliin sadan asteen lämpöero kahden pytyn välillä..
Miksi muuten et opettele ITSE säätämään softaasi?
Onko suuttimet Flowmatchatyt? Saattaa täyskaasulla vaikuttaa hyvinkin oleellisesti EGT:n arvoihin. (ai niin mut eihän sitä tarvittu
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Miksi muuten et opettele ITSE säätämään softaasi?
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Harva kuitenkaan laittaa neljää anturia, joten arvoitukseksi jää erot joka tapauksessa. Toki parempi se yksikin olla kuin ei yhtään.saapasi kirjoitti:Ihan pelkällä Lambdalla en kyllä lähtis säätämään, EGT myös mukaan. Jos jotain luotettavuuttakin on tarkoitus hakea.
Onko suuttimet Flowmatchatyt? Saattaa täyskaasulla vaikuttaa hyvinkin oleellisesti EGT:n arvoihin. (ai niin mut eihän sitä tarvittu). Tyyliin sadan asteen lämpöero kahden pytyn välillä..
Miksi muuten et opettele ITSE säätämään softaasi?
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Mitvit, justhan sanoin että soppaa sinne missä käy laihalla? Ei niitä "hukkaportin karttoja" ole pakko muuttaa, voihan ajaa isommalla ahtimella samoilla ahdoilla? Toki paras olisi jos ajettaisiin ahdinta parhaan hyötysuhteen alueella. Mutta kyllä se laihalle meno/pakolämmöt tässä hommassa se pahin on.jyyrä kirjoitti:Jeps eli siis isomman ahtimen vaihtokaan, ei siis aiheuta mitään toimen piteitä? Eikö T5:ssa tarviikaan säätää esim. hukkaportin karttoja vaikka autoon laitetaan isompi ahdin, ic ja putkistof-19 kirjoitti:Mikäs tuossa säätämisessä niin vaikeaa on? Laajakaistalambdalla ottaa muutamat vedot ja soppaa sinne missä tuntuu käyvän laihalla?
T5suiten käyttö on toki hyvä tuntea jos hommaan meinaa ryhtyä.En ole ite juurikaan T5:sta tutkinut mutta tuntuu vähän oudolta jos tuo vakio ahdin vaihdetaan td05:seen (jos ne nyt on sama mikä evo:ssa on) ja softaan pitäisi muuttaa vaan bensa karttoja
Mutta noista T5:n "ilmamassapyynneistä" en tajua vittuakaan. Ite ruuvaan bleedistä ruuvia jos haluan lisää ilmamassaa.
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Saapasi voisi kertoa kuinka ITSE on säätänyt softansa?saapasi kirjoitti:Ihan pelkällä Lambdalla en kyllä lähtis säätämään, EGT myös mukaan. Jos jotain luotettavuuttakin on tarkoitus hakea.
Onko suuttimet Flowmatchatyt? Saattaa täyskaasulla vaikuttaa hyvinkin oleellisesti EGT:n arvoihin. (ai niin mut eihän sitä tarvittu). Tyyliin sadan asteen lämpöero kahden pytyn välillä..
Miksi muuten et opettele ITSE säätämään softaasi?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Minähän juuri opettelen ITSE säätämään softaani.SonmH kirjoitti:Saapasi voisi kertoa kuinka ITSE on säätänyt softansa?saapasi kirjoitti:Ihan pelkällä Lambdalla en kyllä lähtis säätämään, EGT myös mukaan. Jos jotain luotettavuuttakin on tarkoitus hakea.
Onko suuttimet Flowmatchatyt? Saattaa täyskaasulla vaikuttaa hyvinkin oleellisesti EGT:n arvoihin. (ai niin mut eihän sitä tarvittu). Tyyliin sadan asteen lämpöero kahden pytyn välillä..
Miksi muuten et opettele ITSE säätämään softaasi?
Jos luulet, niin ei Hook ole mun softaa kokonaan tehny eikä ole ollu tarkoituskaan, sen vahvistanee kyllä. Pohjat on konsultoinu ja muutama ilta on ajeltu, mut ite mä oon kaikki "joutunu" opettelee. Sanotaan vaikka, että sen verran, että pienen kertauksen jälkeen väitän osaavani koodata koko tähän astisen tehdyn, 80-90% valmiin softan ITSE
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
f-19 kirjoitti:Mitvit, justhan sanoin että soppaa sinne missä käy laihalla? Ei niitä "hukkaportin karttoja" ole pakko muuttaa, voihan ajaa isommalla ahtimella samoilla ahdoilla? Toki paras olisi jos ajettaisiin ahdinta parhaan hyötysuhteen alueella. Mutta kyllä se laihalle meno/pakolämmöt tässä hommassa se pahin on.jyyrä kirjoitti:Jeps eli siis isomman ahtimen vaihtokaan, ei siis aiheuta mitään toimen piteitä? Eikö T5:ssa tarviikaan säätää esim. hukkaportin karttoja vaikka autoon laitetaan isompi ahdin, ic ja putkistof-19 kirjoitti:Mikäs tuossa säätämisessä niin vaikeaa on? Laajakaistalambdalla ottaa muutamat vedot ja soppaa sinne missä tuntuu käyvän laihalla?
T5suiten käyttö on toki hyvä tuntea jos hommaan meinaa ryhtyä.En ole ite juurikaan T5:sta tutkinut mutta tuntuu vähän oudolta jos tuo vakio ahdin vaihdetaan td05:seen (jos ne nyt on sama mikä evo:ssa on) ja softaan pitäisi muuttaa vaan bensa karttoja
Mutta noista T5:n "ilmamassapyynneistä" en tajua vittuakaan. Ite ruuvaan bleedistä ruuvia jos haluan lisää ilmamassaa.
Voi toki sillä isommalla ahtimellakin ajaa samanlaisilla ahtopaineilla kuin pienellä
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Taidanpa jotain tietää ko. autosta. Edellisellä omistajalla tais olla jo toi rautasetti kii mutta vain 2.5bar MAP. Ahdot oli johonki 1.3 pintaan. Mulla jopa saattaa olla se softa jossain joten se 3bar konversion teko ei ihan mahoton ole, mutta kyllä se silti säätää tarttis. Jytkympiä venajousia ja isompia nokkiahan toi huutaa kaveriks että sais laulattaa sinne 7000+ asti kunnolla.
Re: joensuussa säätö/päivitys vehkeitä kellään?
Tarkoitat varmaan syöttää jonkinlaiset arvot valmiisiin kenttiin? Vaikea uskoa että softasta koodia menisit tai osaisit mennä muuttamaan.saapasi kirjoitti:. Sanotaan vaikka, että sen verran, että pienen kertauksen jälkeen väitän osaavani koodata koko tähän astisen tehdyn, 80-90% valmiin softan ITSE.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mitä tuohon alkuperäiseen kysymykseen tulee niin jos siellä kutakuinkin on kartat olleet kohdallaan niin 3 bar mapin vaihto käytännössä vaatii skaalaukset kaikkiin karttoihin joissa mappi akselina on. T5suitessa on wizardikin siihen joten ei kummoinen toimenpide sinällään ole, tosin noiden jäljiltä monesti saa itse tarkistella ja korjata että tulee sellainen kuin pitääkin.
EGT on ihan OK olla mutta huomattavasti tarpeettomampi se on kuin laajakaistalambda. Ei tässä mitään dieseliä olla virittämässä joten pelkkä EGT on aika turha tieto, koneen saa helposti hajalle pelkästään sitä tuijottamalla.
Seokset ja sytkä kohdalleen ja ahdot kyseisen ahtimen voimavarojen mukaisesti niin se EGT:kin on tontillaan.
T5 on sinänsä helppo että kertoo kyllä koska nakuttaa ja varmasti riittävällä turvamarginaalilla, kunhan ei sen hämäämänä sytkää aivan nolliin vedä niin turha niitä pakolämpöjä on pelätä.
F-19:lle vielä ahtimen ohjauksesta vielä että jos haluaa T5/T7 mankkuohjausta käyttää niin syytä on sitä säätimen lähtötasomatriisia muokata, eli mikä on mankun default DC jollain kierrosluvulla. PID toimii huomattavasti paremmin kun on valmiiksi jotenkin järkevällä toiminta-alueella. Itse kyllä tuossa Mitsussakin luotan kuulajousiventtiili-ahtosäätöön, aika hyvin saa kartat säätää Trionicissakin että yhtä vähän piikkaa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
WOT:lla soppakartan säätö ei kyllä megaa kummempi toimenpide ole joten varsin äkkiä saa kyllä sellaisen ettei ainakaan laihuuteen porsi tai hyydy. Sytkä on sitten hieman haastavampi varsinkin jos Trionicin nakuadaptaatio tarttee saada toimimaan vähän järkevämmin, joskaan ei sen kummempi kuin missään muussakaan ruutassa. Tuo evoahdin kyllä spoolaa niin hyvin ettei adaptaatioalue liene ihan niin iso ongelma kuin Holseteilla eism.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com