Tee-se-itse ajotietokone

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Harrastuksena puuhailen välillä elektroniikkalaitteita, ja sain pitkästä aikaa toteuttamiskelpoisen idean. Yleensä projekteissa se mielenkiintoisin vaihe on saada laite toimimaan, mutta sitten se jää täysin turhaksi. Niinpä ajattelin tehdä autooni (Saab 900i -88) enemmän tai vähemmän monipuolisen ajotietokoneen. Tavoitteena on saada se valmiiksi viimeistään tammikuussa, hidasteena on lähinnä se että osat pystyn tilaamaan vasta 2-3 viikon kuluttua. Sillä aikaa pitänee jatkaa vain suunnittelua...

Paikka näytölle ja elektroniikalle löytyi kätevästi: keskikonsolin alaosassa on muovinen lokero, joka on alkujaan tarkoitettu kasettien säilyttämiseen. Minun tarvitsee vain muotoilla luukkuun paikka näytölle ja tarvittaville kytkimille, elektroniikka tulee kotelon sisälle. Näyttö on kaksirivinen LCD-näyttö taustavalaistuksella joka kykenee vain tekstin näyttämiseen. Niitä on saatavilla tyylikkäämmilläkin väreillä, mutta ajattelin että Saabin muutenkin vihreisiin valoihin sopii parhaiten perinteinen mustaa vihreällä -väriteema:

Kuva

Tietokoneen aivoina toimii AVR ATMega168 -mikrokontrolleri. Siihen mahtuu liittämään jopa n. 20 anturia jos vain keksii niin monelle käyttöä! Tuskin tarvetta tulee kuitenkaan koko autoa pinnoittaa antureilla...

Mitää tulee näytöllä katseltaviin tietoihin, alustavasti ainakin seuraavat ominaisuudet olisivat tulossa:

- Ulkoilman lämpötila
- Lämmitysilman lämpötila
- Akun jännite
- Imuilman lämpötila (?)
- Kellonaika
- Päivämäärä

Harkinnassa on myös "peruutustutka", eli yksittäinen etäisyysanturi takapuskuriin.

Ideoita voi antaa! Saatavilla on lähinnä lämpöantureita, etäisyysanturit, kiihtyvyysanturit sun muut tahtovat olla aika suolaisesti hinnoiteltuja.

Mikrokontrollerilla pystyy myös tuottamaan ääntä ja käyttämään ledejä, mutta en vielä ole keksinyt moiselle käyttöä.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Eipä oikein muuta lisäystä tule mieleen kuin moottorinlämpötilan mittaus.
#3834
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

kuulostaa mielenkiintoselta, tuohon jos vielä sais jotenkin leivottua hetkellisen tai keskikulutuksen, niin ostaisin sikäli! :) voi olla vaan hintava ja työläs toteuttaa. :roll:
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Moottorin lämpötilaa voi olla paha mitata, kun omia antureita ei oikein minnekään saa ja vakioanturin antamasta tiedosta ei ole mitään tietoa. Voi tulla tarkkuudeksi plus miinus 10 astetta jos rupeaa kokeilemaan.

Bensankulutustakaan paha mennä mittailemaan, ellei joku keksi plug-and-play bensankulutusanturia Saabiin. :wink:
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Mimmi kirjoitti:Yksittäisen etäisyysanturin kanssa kannattaa sitten olla tarkkana.
Se on totta, ja siksi vähän mietityttää laitanko moista ollenkaan. Kyllähän siitä olisi hyötyä jos peruuttaa esim. ruutuun jonka takana on auto (olen aika kehno arvioimaan etäisyyttä Saabin takapuskurin ja takana olevan auton välillä), mutta kulmat jää yhä peilien varaan ja tolpat sun muut voi jäädä anturilta huomaamatta. Järjestelmän toimivuus on suorassa suhteessa käytettyyn rahaan. Neljä anturia ja 40€ pienempi pankkitili toimii jo melko luotettavasti.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Öljynlämpöhän se on ihan hyödyllinen tieto.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja puu »

Kuulostaa mielenkiintoiselta projektilta. Laita ihmeessa projektista juttua tänne. Itsekin olen jonkun verran harrastellut AVR -kontrollereita ja ATMega168 on tuttu värkki. Aiotko käyttää jotain valmista protoalustaa vai teetkö itse piirilevyn/-levyt?

Sitten ehdotuksia:

Joku vaihtamisvalo tai kierrosmittari ledipatsaalla?

Sitten jos on tekemisen puutetta ja haluat hyödyntää ATMegan PWM-lähtöä: Vaihda mittariston/kojelaudan polttimot ledeiksi, ja saat niihin himmennyksen PWM:llä. 8)
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

puu kirjoitti:Itsekin olen jonkun verran harrastellut AVR -kontrollereita ja ATMega168 on tuttu värkki. Aiotko käyttää jotain valmista protoalustaa vai teetkö itse piirilevyn/-levyt?
Melko vahvasti olen kallistunut itsetehdyn puoleen mutta Arduinoakin olen miettinyt. Saapi nähdä.
puu kirjoitti:Joku vaihtamisvalo tai kierrosmittari ledipatsaalla?
Olisi ihan mielenkiintoista saada kierrosluku jotenkin talteen, mutta minulla ei ole mitään tietoa mistä kierroslukusignaalin saa ja millaista muotoa se on.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Heh on tullu mietitty tätä joskus, noi innovaten logauskamat ovat vähän
kusta ja paskaa joten seuraavat ois kiva saada ulos edellä mainittujen lisäksi:

Ilmamassa, (taajuus)
Ahtopaine, (jännite)
Suuttimien DC, ( jännite )
RPM, ( taajuus)
Nopeus, (taajuus)
Sytkän ennakko, (jännite)
Pari öljynpainetta, (jännite)
EGT. (jännite, etuvahvistimella)
Laajakaista lambda (jännite)

Ja sitten joku tapa saada logattu data siirrettyä koneelle, eli joko
kaapeli ja logaus koneelle tai massamuisti joka sitten siirretään veke.
-
Janne #2769 stcf #40
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vähän ot mutta osaisiko joku tehdä tuollaisen:
http://www.digitalmeter.com/cgi-bin/web ... figspc.txt
Pitäisi löytää vääränmerkkiseen erittäin pienikokoinen jännitemittari, eikä Suomesta tunnu löytyvän valmiita sellaisia, jotka toimivat ilman erillistä virtalähdettä (ja esim Partcon kauppaama lcd-mittarikin on ihan liian isokokoinen).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

jkotka kirjoitti:Ilmamassa, (taajuus)
Ahtopaine, (jännite)
Suuttimien DC, ( jännite )
RPM, ( taajuus)
Nopeus, (taajuus)
Sytkän ennakko, (jännite)
Pari öljynpainetta, (jännite)
EGT. (jännite, etuvahvistimella)
Laajakaista lambda (jännite)
Tuo sama käynyt mielessä lähinnä pienen budjetin takia.arduinoa olin tuohon itse pohtinut, ja nimenomaan logattavaksi.Miten tuo taajuus saadaan muutettua jännitteeksi vai saisiko tuon arduinon ymmärtämään taajuutta? Ja tietysti noiden lisäksi nakutuksen? Ja oma osaaminen ei vielä välttämättä riitä.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

ng900aero kirjoitti:Vähän ot mutta osaisiko joku tehdä tuollaisen:
http://www.digitalmeter.com/cgi-bin/web ... figspc.txt
Pitäisi löytää vääränmerkkiseen erittäin pienikokoinen jännitemittari, eikä Suomesta tunnu löytyvän valmiita sellaisia, jotka toimivat ilman erillistä virtalähdettä (ja esim Partcon kauppaama lcd-mittarikin on ihan liian isokokoinen).
Tuolla http://www.jj-tuonti.com/tarvikkeet-nay ... 7_143.html
on jotain tarjolla.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja puu »

Rasenger kirjoitti:
puu kirjoitti:Itsekin olen jonkun verran harrastellut AVR -kontrollereita ja ATMega168 on tuttu värkki. Aiotko käyttää jotain valmista protoalustaa vai teetkö itse piirilevyn/-levyt?
Melko vahvasti olen kallistunut itsetehdyn puoleen mutta Arduinoakin olen miettinyt. Saapi nähdä.
puu kirjoitti:Joku vaihtamisvalo tai kierrosmittari ledipatsaalla?
Olisi ihan mielenkiintoista saada kierrosluku jotenkin talteen, mutta minulla ei ole mitään tietoa mistä kierroslukusignaalin saa ja millaista muotoa se on.
Käsittääkseni ihan kanttiaaltoa (joku satkuista enemmän tietevä korjatkoon) pukkaa. Jännitetasosta en tiedä, mutta sopivalla vahvistimella ja esim ATMegan valmiilla reunantunnistusominaisuudella varmaan saisi tuosta kierrosluvun hyvin kalkuloitua (reunaa/aikayksikkö).

Tuommoiseen protolevyyn olen itse rakennellut jonkin verran: http://www.olimex.com/dev/avr-p28.html
Hinta on Suomessa jotain yli 20e, mutta itse olen tilannut Kreikasta 13e/kpl.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Tutkiskelin asiaa internetin puolelta ja kyllä ilmeisesti sieltä pitäisi tulla kerran moottorin kierroksen aikana n. 5 volttia ja muutoin n. 0 volttia. Eli juuri oikeanlaista tavaraa jotta mikrokontrollerilla sitä voisi ymmärtää, ja jännitteetkin oikein sopivia ilman muunnoksia. Ja kun suurimmallakin kierrosluvulla yhteen kierrokseen menee n. 8 millisekuntia, jää mikrokontrollerille oikein hyvin aikaa tehdä muutakin laskentaa, jos vaikka keskeytyksilla ottaisi ylös jokaisen kierroksen.

Mistä tuo hall-anturi löytyy ja onko tietoa sen johdoista, mistä johdosta tulee mitäkin? Tokihan se mittaamallakin selviää, mutta ainakin anturi pitäisi löytää ensin.

Mikrokontrollereilla leikkineet, saa kertoa jos aivopieruttelen pahasti. :wink:

EDIT: Korjaan oman aivopieruni, pulssi tulee siis neljä kertaa kampiakselin pyörähdystä kohden.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

georgahti kirjoitti:hmm - ehkäpä joku kuskin hikoilemista mittaava anturi, jonka olisi siis tarkoitus tunnistaa jos uhri - siis potilas(kuljettaja) - pelkää poliisia niin paljon, ettei radion kuuntelu enää onnistu ja sen mukaan pumppaa alkoholia suoraan verenkiertoon, kunnes oikea ajorytmi löytyy.

??
Niin tai jos on poikamies niin apukuskin penkkiin voisi asentaa kosteusmittarin mistä näkisi että koska nais puoleinen kyytiläinen olisi valmis....
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin