Terve!
Yritin tehdä kierrosluvun rajoitinta tuohon omaan T8:iin, siitä tuli hieman liian tehokas. Kun johdot kytki kiinni, moottori sammui. Nyt kaikki elektroniikka harrastajat avuksi! Voiko tuo kytkentä edes toimia? Mitä voisin tehdä? Mikä meni pieleen?
Kytkentäkaavio: http://cp_www.tripod.com/rotary/pg13.htm
Toimintaperiaate ja selvitystä: http://cp_www.tripod.com/rotary/images/pg13_02b.gif
Kiitoksia paljon pienestäkin avusta!
Omatekoinen kierrosluvun rajoitin
Omatekoinen kierrosluvun rajoitin
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin
eikös bosch tarjoa pyörijöitä jossa kierrosrajoittimia....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin
Eiköhän sen tuolla LM 2907 piirillä saa toimimaan, vaatii hieman "virittelyä". Väsäsin jokunen vuosi sitten 2-pyöräiseen työmatkakulkineeseen (mopo) nopeusrajoittimen ko. piirillä ja kyllä sen sai toimimaan, kokeilin rajoitinta sekä sytytyspulsseistä kuin myös pulssianturilla, molemmat toimiii. Kytkennän aktivoituessa tehotrankku alkoi maadoittamaan sammutusnapin nastaa jolloin veto loppui. Näpräsin tähän vielä oskillaattorin kaveriksi joka "pätkyttää" sitä sammutusnastaa.
Autoa ajatellen pitäisi siis saada katkaistua sytytyspulssit ennen puolaa jollakin konstilla.
Piirissä on mm. sisäänrakennettu hystereesi ja sopivan rajataajuuden viritys tapahtuu sopivalla konkka/vastus yhdistelmällä jonka laskukaavat löytyy valmistajan datasheeteistä.
Vaatii tuo jonkinlaista perehtymistä asiaan, ehkä on helpompiakin (kaupallisia) keinoja toteuttaa tuo kierrosrajoitin.
Itse jouduin turvautumaan elektroniikkainsinöörin konsultaatioon (kiitokset Tapsalle) ennen kuin sain tuon toimimaan.
Autoa ajatellen pitäisi siis saada katkaistua sytytyspulssit ennen puolaa jollakin konstilla.
Piirissä on mm. sisäänrakennettu hystereesi ja sopivan rajataajuuden viritys tapahtuu sopivalla konkka/vastus yhdistelmällä jonka laskukaavat löytyy valmistajan datasheeteistä.
Vaatii tuo jonkinlaista perehtymistä asiaan, ehkä on helpompiakin (kaupallisia) keinoja toteuttaa tuo kierrosrajoitin.
Itse jouduin turvautumaan elektroniikkainsinöörin konsultaatioon (kiitokset Tapsalle) ennen kuin sain tuon toimimaan.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin
Tuo pyörijässä oleva rajoitinkin varmaan riittäisi mulle. Mistähän sellaisen löytäisi?
Wegelle kiitos hyvästä vastauksesta!
Tuo saattaisi tarvita juuri tuollaista hienosäätöä, jota itse en kyllä osaa tehdä.. Ajattelin, että alkaa toimimaan kun vain kasaa ja säätelee potikoista sopivan kierrosluvun rajoittimelle. No täytyy löytää vain osaava kaveri avuksi, voisihan tuota mielenkiinnosta myös kokeilla saada pelaan.
Kuinkas tuo bensapumpun releessä oleva rajoitin toimii? Itsellä antaa kierrosten nousta ihan tappiin ja sitten täysin laulu pois. Eli ei toimi kovin hyvin, kun ajatuksena säästää paininkuppeja ja pitää kierrokset alle 7000 kierroksessa.
Wegelle kiitos hyvästä vastauksesta!
Tuo saattaisi tarvita juuri tuollaista hienosäätöä, jota itse en kyllä osaa tehdä.. Ajattelin, että alkaa toimimaan kun vain kasaa ja säätelee potikoista sopivan kierrosluvun rajoittimelle. No täytyy löytää vain osaava kaveri avuksi, voisihan tuota mielenkiinnosta myös kokeilla saada pelaan.
Kuinkas tuo bensapumpun releessä oleva rajoitin toimii? Itsellä antaa kierrosten nousta ihan tappiin ja sitten täysin laulu pois. Eli ei toimi kovin hyvin, kun ajatuksena säästää paininkuppeja ja pitää kierrokset alle 7000 kierroksessa.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin
Jossain vanhoissa vw autoissa kuten jetta ainakn löytyy..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin
esim motonet
hakusanalla pyörijä rpm
löytyy paljon.
ja onhan noita saabissakin ollu...ja on edelleen...
hakusanalla pyörijä rpm
löytyy paljon.
ja onhan noita saabissakin ollu...ja on edelleen...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin
Kiitos nalleoluelle vinkistä.
Tässä ite aatellu kanssa kierrosrajoittimen asentamista taikka rakentamista.
Kuullu aikasemminkin noista pyörijöistä, joten täytyy katella tota tietoo tarkemmin.
Aattelin kyllä että vois itekkin rakentaa elektronisen. Mutta en oo ehtiny ja viittiny paneutua asiaan.
Sitä vaan ite oon miettiny että analogisessa kierrolukumittarissahan viisari saa enemmän jännitettä mitä enemmän on kierroksia. Aattelin että pitäs olla (oliko se) zenerdiodi, joka päästää virran läpi kun jännite nousee tarpeeksi.
Sitten vaan tämä vaihtavalle releelle, joka ohjaa sytytysvirtaa siten että saadessaa jännitettä katkeaa sytytysvirta puolalle.
Ja saispa tälläseen hyvin rakennettua sitten vaihtovalonkin.
Mutta tässä tais olla muita elektronisia tapoja toteuttaa toi juttu.
Vaikkakaan ei normaali/vakio 8-venttiilisessä koneessa oo kauheen tärkee varuste, ei ainakaan yhdellä kaasuttimella. Ehkä kahdella kaasuttimella taikka ruiskulla, ja silloinkin pitäs olla muuta modausta.
Joskus kun oli kone kahdella kaasuttimella, ja modasin ilmanottoa ite. Niin sai olla kovassa kiihdytyksessä oikeesti vähän tarkkana ainakin ykkösellä, ettei noussu kierrokset liikaa.
Tässä ite aatellu kanssa kierrosrajoittimen asentamista taikka rakentamista.
Kuullu aikasemminkin noista pyörijöistä, joten täytyy katella tota tietoo tarkemmin.
Aattelin kyllä että vois itekkin rakentaa elektronisen. Mutta en oo ehtiny ja viittiny paneutua asiaan.
Sitä vaan ite oon miettiny että analogisessa kierrolukumittarissahan viisari saa enemmän jännitettä mitä enemmän on kierroksia. Aattelin että pitäs olla (oliko se) zenerdiodi, joka päästää virran läpi kun jännite nousee tarpeeksi.
Sitten vaan tämä vaihtavalle releelle, joka ohjaa sytytysvirtaa siten että saadessaa jännitettä katkeaa sytytysvirta puolalle.
Ja saispa tälläseen hyvin rakennettua sitten vaihtovalonkin.
Mutta tässä tais olla muita elektronisia tapoja toteuttaa toi juttu.
Vaikkakaan ei normaali/vakio 8-venttiilisessä koneessa oo kauheen tärkee varuste, ei ainakaan yhdellä kaasuttimella. Ehkä kahdella kaasuttimella taikka ruiskulla, ja silloinkin pitäs olla muuta modausta.
Joskus kun oli kone kahdella kaasuttimella, ja modasin ilmanottoa ite. Niin sai olla kovassa kiihdytyksessä oikeesti vähän tarkkana ainakin ykkösellä, ettei noussu kierrokset liikaa.
SAAB