9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mielessä jonkin aikaa vellonut turbon vaihto T25:n tilalle T5-kolkkiin sai nyt jonkinlaisen välipäätöksen. Päätin nyt ostaa vähän ajetun Mitsu TD04HL-15T:n ja laitella sen keulille joskus kesemmällä. Joku nyt kuittaa että mikset vaihtanut kerralla isompaan. No kun en halunnut. 9-3 Aeron turbokin olisi kelvannut, mutta kun tuommonen pikkasen isommalla pakopesällä oli myytävänä, niin pitihän se hankkia.

Letkujumppaa on tietysti tiedossa ja pesiä pitää käännella, sehän on selvä. Mutta minkälaista?
DP käy käsittääkseni suoraan.
Varmaan vesi- ja öljylinjat onnistuu banjoprikkojen vaihdolla.

Onko kokemusta mitenkä ilman tulo sopii tuohon mitsuun?
Entä öljyn poisto?
Kiinakuulerin letkuiksi varmaan sopii T7-og:n letkut?

Kommenteista kiitollisena!

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuollaisen asentelin Ex-kolkkiini, ei se paha homma ollut vaikka suoraan ei sopinutkaan oikeastaan kuin öljyntulo, ahtoletku ja downpipe.

Muistaakseni seuraavia toimenpiteitä piti tehdä:

1. Pesät irti ja vanhasta karrettista mallia katsoen sopiviin asentoihin, kompurapesästä piti pirrata/viilata pois asentotappi joka estää kompurapesän kääntämisen muuten

2. Hukkaportin kellon telineelle pientä modausta että sopii nyt eri kohtaan siirtyneisiin kompurakotelon kiinnitysreikiin. Muistaakseni modasin itse turhankin paljon, lähinnä jos suosiolla laittoi vain toiseen pultinreikään kiinni sopivasti vinossa niin meni melkein suoraan niin.

3. Öljynpaluuletkun modaus niin, että mitsun mukana tullut paluuputki melko juuresta poikki ja messingillä juottamalla vanhasta Garrettin putkesta nippa sen tilalle. Tämän jälkeen voi käyttää suoraan orkkista T25 paluuletkua ja lohkon pään nippaa. T25 ahtimen pään putken laippa ei kuitenkaan sovi mitsuun mitenkään joten siksi tämmöinen modaus.

4. Vesikierto 12mm banjopulteilla ja 12mm kuparitiivisteillä joissa sen verran iso kaulus että tiivistää 14mm banjon 12mm pultille.

5. Orkkis imuputki (oli ylimääräinen ja itselle jäi auton myynnin jälkeen 1 kpl näitä myös joutilaaksi) sopivasta kohtaa rälläkällä poikki ja 90 asteen 2" silikonimutkalla ahtimeen kiinni. T25:ssahan on 9-3:ssa pulttikiinnitteinen laippa ja tonnarissa perinteinen letkuklemmari.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja peinu »

jaahan, pitääkin metsästää tuo mitsun öljyn paluuletku ainakin siis jostain. Muistelen, että T25-laippa saatiin jotenkin mahdutettua T04HL-15H:n vai miten se meni (9-5 aero) rööriin kiinni. Pitiköhän siinä rälläkällä kaventaa laippaa, samat ruuvin reiät taisi olla. Ahdas se silti oli. Laitettiin kai klemmarilla öljyletkua siihen väliin. Tuo messinkijuotoshomma on aika hifistelyä, mutta kuulostaa vähintäänkin toimivalta. Eiköhän semmoset vehkeet jostain löydy.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kaveri oli tuossa asennuttanut PCS:llä samanlaisen bensapumpun kuin mikä mullekin on ostettu, mutta ei asennettu.
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_i ... orer.shtml
Bränslepump
Walbro GSS 341
Kan monteras i standard tankarmatur efter viss modifikation
255 L/tim 51,3410 1,150 kr


Valitteli, että pumpusta kuuluu ärsyttävä ulina. Onko muilla samanlaisia kokemuksia. Onko Walbron vika vai ominaisuus?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja AM »

peinu kirjoitti:Kaveri oli tuossa asennuttanut PCS:llä samanlaisen bensapumpun kuin mikä mullekin on ostettu, mutta ei asennettu.
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_i ... orer.shtml
Bränslepump
Walbro GSS 341
Kan monteras i standard tankarmatur efter viss modifikation
255 L/tim 51,3410 1,150 kr


Valitteli, että pumpusta kuuluu ärsyttävä ulina. Onko muilla samanlaisia kokemuksia. Onko Walbron vika vai ominaisuus?
Heti pumpun vaihdon jälkeen tein saman havainnon, mutta nykyään taitaa olla korva tottunut , kun ei enään kiinnitä huomiota.

Eiköhän tuon pumpun kohdalla ole kyse jokseenkin ominaisuudesta eikä niinkään viasta -tyhjällä tankilla kuuluu vielä selvemmin kun täydellä tankilla.
Saab 9-5 Aero MY01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mulla on tollanen walbron 255l/h pumpun kiinakopio. Tuosta en ole huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa ääntä. Tottakai bensapumppu pitää sellaista korkeataajuista sirinää, mutta ulinaksi en sitä kyllä kuvailisi :).

Jos kuuluu ulinaa/jurinaa, niin se on ainakin vakiopumppujen kanssa merkki hajoamisesta.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Valitteli, että pumpusta kuuluu ärsyttävä ulina. Onko muilla samanlaisia kokemuksia. Onko Walbron vika vai ominaisuus?
Itsellä nykyisin 044 bosch ja ääni kuuluu selvästi uloskin, varmaan vähintään tuplasti enempi volumea kuin walbrossa. Ei sinäsä haittaa, ensin vähän ihmetytti kyllä...

Reply: suuri vaikutus varmaan myös sillä ettei tämä roiku minkään kumien varassa...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Oma walbro 255lph myös ulissut alusta asti ( n.+2vuotta) ja toiminut kuten pitää.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos ulisee, niin ei mun mielestä toimi niinkuin pitää. Tai jos toimii niinkuin pitää, niin kuuluu lähinnä johonkin työkoneeseen tms. ratavehkeeseen.

hmm.
Onko hiljaisia vaihtoehtoja, missä normipumppua parempi tuotto ja helppo asennus? :) Ainiin, ja vielä kohtuullinen hintakin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja deportivo »

peinu kirjoitti:Jos ulisee, niin ei mun mielestä toimi niinkuin pitää. Tai jos toimii niinkuin pitää, niin kuuluu lähinnä johonkin työkoneeseen tms. ratavehkeeseen.

hmm.
Onko hiljaisia vaihtoehtoja, missä normipumppua parempi tuotto ja helppo asennus? :) Ainiin, ja vielä kohtuullinen hintakin.
Ei se nyt niiiin kovaa ääntä pidä että se alkais ottaa aivoon.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Yllättävän hiljanen pumppu tuo walbro on,ei valittamista.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja AM »

Kuten todettu, ei se 255lph Walbro nyt NIIN äänekäs ole, mutta kovempaa ja selkeästi kuultavaa ulinaa se pitää jos ehjään orkkispumppuun vertaa joka on käytännössä äänetön. Takapenkillä ja auton ulkopuolella takarenkaan vierellä kuuluu pumpun ulina selkeästi.

255lph Walbrohan on käytännössä fyysisesti samankokoinen kuin orkkispumppu ja tuotto noin kolminkertainen -tuskin kovin yllättävää jos pikkasen enempi ääntääkin.

Oman kokemuksen mukaan Bosch 044 on hiljaisempi kuin 255lph Walbro.
Saab 9-5 Aero MY01
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Coltti kirjoitti:Mulla on tollanen walbron 255l/h pumpun kiinakopio.
Uskaltaako moisen ostaa? Kolkkiin uutta bensapumppua pitäisi pikkuhiljaa alkaa katteleen ja osui tällainen silmään.

Vai kannattaisko vaan hakea motonetistä 88e orkkis walbro (autossa stage 3).
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Uskaltaako moisen ostaa? Kolkkiin uutta bensapumppua pitäisi pikkuhiljaa alkaa katteleen ja osui tällainen silmään.
Älä osta, kasa pa**aa. Aito taitaa maksaa uutena about 120-140€. Nipponi klubilla myös käytettyjä myynnissä harva se päivä (50-80€).

Tuossa kiinaversiossa ahdot ku nousee tarpeeks niin bensanpaine kyykkää.
Vai kannattaisko vaan hakea motonetistä 88e orkkis walbro (autossa stage 3).
Mieluummin tuo kun se kiinalainen.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 Aeroturbo OG-kolkkiin.

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Jees. Unohdetaan halpis saisse.

Kannattaako tuo tehokkaamman pumpun hommaaminen? Toki tulevaisuutta ajatellen, mutta ilmeisesti myös orkkispumpulla pääsee suht pitkälle?
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Vastaa Viestiin