Kyllä sitä jokainen ukkomies emäntänsä tuntee että milloin ollaan "sillä tuulella" ei siihen mitään mittareita tarvii Jos autossa sattuu olemaan kunnon poppi vehkeet tuolla mittarilla voisi myös testata huhun jonka mukaan penkin kosteuden pitäisi nousta jos supparista soitetaan noin. 8hz taajuutta...georgahti kirjoitti:miksi pitäisi olla poikamies? kyllä se apukuskin puoleinen penkki on todella sopeutuva eri perseen muodoille (toisin kuin kuskin puolella).
Tee-se-itse ajotietokone
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Tuo tuskin on tehokkain tapa, mielummin joku keino jolla saisi tuon yhdeksi arvoksi jonka pystyisi lukemaan haluttaessa. Valitettavasti oma tietoni reaaliaikaisesta ohjelmoinnista on aika pientä, ja aika idean tasolla tässä vielä mennään.Rasenger kirjoitti:Ja kun suurimmallakin kierrosluvulla yhteen kierrokseen menee n. 8 millisekuntia, jää mikrokontrollerille oikein hyvin aikaa tehdä muutakin laskentaa, jos vaikka keskeytyksilla ottaisi ylös jokaisen kierroksen.
Itsellä ollut karkea ajatus ( ei välttämättä paras ) loggaukseen:
Toista tätä napin painalluksesta alkaen ja lopeta napin painallukseen {
1. Lue kellonaika
2. Lue muistiin anturin arvot, jotka pitää lukea tällä kierroksella
3. Talleta muistiin (esim muistitikulle).
}
Jollakin tavalla tuosta voisi tietysti jossain välissä aina siirtää niitä sinne näytölle, sopivin väliajoin. Ehkä vielä ohjaten jollain napilla mitä tietoa näytetään.Eli muistin sijasta siirrä näytölle näkyviin.
Koska lukutiheys olisi näin toivottavasti suuri, niin joka kierroksella esim öljynlämpötilan tieto ei ole mielenkiintoinen. Eli kohdassa 2 luetaan vain ne anturit jotka mielenkiintoisia kyseisellä hetkellä niin saisi joistakin antureista tiheämmin tietoa. Esim öljynlämpötila vaikka joka viides lukukerta.
Edit:
Tosin jokaiselta pakokanavalta voisi mitata palamisen jälkeiset pakolämmöt, jos noin tekisi.Rasenger kirjoitti:EDIT: Korjaan oman aivopieruni, pulssi tulee siis neljä kertaa kampiakselin pyörähdystä kohden.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Tuo ei toimi. Koska kierrosluvun pulssi on hyvin lyhyt ja saapuu tiettynä hetkenä, menisi suurin osa pulsseista hukkaan tuolla menetelmällä. Keskeytysten ideana on juuri se, että mikrokontrolleri voi suorittaa muita touhuja (näytön päivitys, muiden anturien päivitys) ja suorittaa keskeytyskoodin (esim. kasvata pulssimuuttujaa yhdellä) aina kun pulssi todella saapuu. Näin kaikki saadaan talteen eikä tuhlata suoritinaikaa.HandOfNod kirjoitti: Itsellä ollut karkea ajatus ( ei välttämättä paras ) loggaukseen:
Toista tätä napin painalluksesta alkaen ja lopeta napin painallukseen {
1. Lue kellonaika
2. Lue muistiin anturin arvot, jotka pitää lukea tällä kierroksella
3. Talleta muistiin (esim muistitikulle).
}
Lämpöanturien lukemisen sen sijaan voi tehdä niin, että vaikka puolen sekunnin välein lukee uudet arvot, koska niiltä tulee jatkuva tasavirtajännite, ei niinkään pulssiin perustuvaa "koodia".
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Ideana olisi, että joku muu elektroniikka muuttaisi pulssin jännitearvoksi tuossa välissä tai sopivaksi kokonaisluvuksi. Luutavasti kalliimpi tapa ja en oikeasti tiedä onko miten mahdollinen kun en ole juuri lukenut elektroniikkaa. Jos luettavat anturien rajapinnat olisi samanlaisia niin koodi olisi mahdollisimman yksinkertaista ja nopeaa. Eli sen sijaan, että jokaisella pulssilla tehtäisiin koodia, niin haettaisiin vain arvo haluttaessa "älykkäältä" anturilta. Tällöin itse koodi hyvin yksinkertaista ja nopeaa.Rasenger kirjoitti:Tuo ei toimi. Koska kierrosluvun pulssi on hyvin lyhyt ja saapuu tiettynä hetkenä, menisi suurin osa pulsseista hukkaan tuolla menetelmällä.
Varmasti tämän pystyisi tekemään halvemmalla arduino piirillä, mutta mielummin jollain halvemmilla komponenteilla pulssi -> jännite.
Tietenkään kaikkea informaatiota tällä ei saada talteen, mutta onko tarvetta saada jokainen pulssi talteen?
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Pienillä kierrosluvuilla ja esim. puolen sekunnin päivitysnopeudella muutaman pulssin puuttuminenkin voi saada aikaan merkittäviä virheitä.
En oikein ymmärrä miksi pulssit pitäisi lukea erillisellä piirillä ja siirtää vasta sitten varsinaiseen mikrokontrolleriin, koska tuo pulssien ottaminen ylös on varsin yksinkertainen homma, ja keskeytyksen koodi on käytännössä:
Ja loppu laskenta suoritetaan pääohjelmassa. Pulssien muuttaminen tasajännitteeksi on vaikeaa, vähentää tarkkuutta ja lisää ulkoisten komponenttien tarvetta.
En oikein ymmärrä miksi pulssit pitäisi lukea erillisellä piirillä ja siirtää vasta sitten varsinaiseen mikrokontrolleriin, koska tuo pulssien ottaminen ylös on varsin yksinkertainen homma, ja keskeytyksen koodi on käytännössä:
Koodi: Valitse kaikki
Hall_Pulse_Count++;
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Nythän puhutaan digitaalipiiristä. Ei ole järkeä muuttaa selkeää digitaalista (epäsynkronista) pulssisignaalia analogiseksi jännitetasoksi, joka täytyisi taas AD-muuntimella muuntaa takaisin digitaalimuotoon.HandOfNod kirjoitti:Ideana olisi, että joku muu elektroniikka muuttaisi pulssin jännitearvoksi tuossa välissä tai sopivaksi kokonaisluvuksi. Luutavasti kalliimpi tapa ja en oikeasti tiedä onko miten mahdollinen kun en ole juuri lukenut elektroniikkaa. Jos luettavat anturien rajapinnat olisi samanlaisia niin koodi olisi mahdollisimman yksinkertaista ja nopeaa. Eli sen sijaan, että jokaisella pulssilla tehtäisiin koodia, niin haettaisiin vain arvo haluttaessa "älykkäältä" anturilta. Tällöin itse koodi hyvin yksinkertaista ja nopeaa.Rasenger kirjoitti:Tuo ei toimi. Koska kierrosluvun pulssi on hyvin lyhyt ja saapuu tiettynä hetkenä, menisi suurin osa pulsseista hukkaan tuolla menetelmällä.
Varmasti tämän pystyisi tekemään halvemmalla arduino piirillä, mutta mielummin jollain halvemmilla komponenteilla pulssi -> jännite.
Tietenkään kaikkea informaatiota tällä ei saada talteen, mutta onko tarvetta saada jokainen pulssi talteen?
Eiköhän niitä pulsseja ehdi lukea epäsynkronisesti aika hyvin, jos esim. 6000rpm, pulsseja tulee 400/s, eli 2,5ms välein. Tässä välissä esim. 10MHz kellotaajuudella ATMega ehtii suorittaa arviolta 1000-2000 käskyä (suurin osa käskyistä 1 tai 2 kellosyklin mittaisia).
Ainakin 16MHz:llä toimi hyvin 14000rpm sähkömoottorin kierrosten loggaus, piirin säätäessä samalla moottorin kierroksia, lukiessa analogisignaalia ja lähettäessa UART:ia tietokoneelle (RS232) 50 kertaa sekunnissa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Yks tuttu on värkänny tollaset supermeter420 ja supermeter8448.
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Noniin, päätin käyttää alustana Arduinoa, elikkä normaalia Duemilanove 328 -mallia (http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDuemilanove). Osia en voi vieläkään tilata, on se hienoa olla vuoron perään joko työtön, opiskelija tai asepalvelusta suorittava. Köyhiä kaikki. Mutta rahaa tulee kuitenkin sen verran että tammikuussa tämä projekti valmistuu, se on kiveen hakattua. Sillä aikaa saatan vilauttaa täällä tietokoneella suunniteltua kytkentäkaaviota, kunhan saan sen valmiiksi.
Alla on tuo kotelo joka sijaitsee keskikonsolin alaosassa, kanteen tulee näyttö ja sisälle elektroniikka. Onko tuo muuten kuinka yleinen varuste Saabeissa?
Alla on tuo kotelo joka sijaitsee keskikonsolin alaosassa, kanteen tulee näyttö ja sisälle elektroniikka. Onko tuo muuten kuinka yleinen varuste Saabeissa?
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Jos värkkäät niin pienellä näytöllä olevan ahtopaine mittarin, että näyttö mahtuu taustapeilin sisään. Olen valmis maksamaan kohtuulliset kulut.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Tuo vaatisi sitä että pääsee juuri kyseiseen autoon käsiksi, että saa säädettyä kaiken toimimaan (kerralla ei kuitenkaan toimi). Enkä edes tiedä minkälainen anturi autossasi on ahtopaineelle. Eli täytyy kieltäytyä.
Sain eilettäin rahatilanteeseen parannusta! Pitää harkita josko tilaisin jotain jo ensi viikolla. Tässä olen nyt pohtinut käytänkö valmista Arduinoa vai teenkö itse. Tekemällä kopion säästäisin rahaa, mutta toisaalta joutuisin kuitenkin ostamaan ohjelmointikaapelin joten hyöty tulisi esille vasta monen laitteen jälkeen. Ehkä ostan alkuun ihan aidon Arduinon, niin tulee sekin tutuksi ennen omia viritelmiä.
Sain eilettäin rahatilanteeseen parannusta! Pitää harkita josko tilaisin jotain jo ensi viikolla. Tässä olen nyt pohtinut käytänkö valmista Arduinoa vai teenkö itse. Tekemällä kopion säästäisin rahaa, mutta toisaalta joutuisin kuitenkin ostamaan ohjelmointikaapelin joten hyöty tulisi esille vasta monen laitteen jälkeen. Ehkä ostan alkuun ihan aidon Arduinon, niin tulee sekin tutuksi ennen omia viritelmiä.
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Ostin itse aidon arduinon. Käyttöönotto oli helppoa ainakin ubuntu linuxissa, ilmeisesti yhtä helppoa windows koneella. Itse ostin tosin tuon kalliimman megan. Tuon duemilanoven hinta ei kyllä päätä huimaa, joten suosittelen aidon ostamista, ei jää paljon rahallista säästöä vaivasta.
Ihan kiva leikkikalu, ja esimerkkikoodeja oli paljon
http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage
"USB-Printteripiuhan" tarvitset, sekä yhden ledin, jotta voit testata että piiri toimii. Tietysti softa pitää ladata tuolta myös. Hintakin softalle oli sopiva - 0 €.
En varmaan itse saa tuolla mitään hyödyllistä aikaiseksi, mutta oli tutustumisen arvoinen.
Ihan kiva leikkikalu, ja esimerkkikoodeja oli paljon
http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage
"USB-Printteripiuhan" tarvitset, sekä yhden ledin, jotta voit testata että piiri toimii. Tietysti softa pitää ladata tuolta myös. Hintakin softalle oli sopiva - 0 €.
En varmaan itse saa tuolla mitään hyödyllistä aikaiseksi, mutta oli tutustumisen arvoinen.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Helppoahan tuon käyttö on, tosin helppouden mukana katoaa hiukan tehokkuutta. USB-kaapelin kautta ohjelmoitaessa ohjelmakoodille jää vähemmän tilaa ja ohjelma käynnistyy pienellä viiveellä (bootloader). Jos koodin polttaa esim AVRTinyISP-ohjelmointikaapelilla suoraan Arduinolle (tai yhteensopivalle ATMegalle) niin näitä ongelmia ei ole. Mutta näin alkuun saa tuo normaalireitti kelvata.
http://paeae.com/
Halpaa (Arduino 22€). Tuolta saa myös kellopiirin joten sama tehdä kello/kalenteri ajotietokoneeseen myös.
http://paeae.com/
Halpaa (Arduino 22€). Tuolta saa myös kellopiirin joten sama tehdä kello/kalenteri ajotietokoneeseen myös.
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Ostin hiukan työkaluarsenaaliin parannusta:
Einhell pienoisporakone jonka mukana tuli parisataa terää, pöytäteline (muuttaa ton pylväsporakoneeksi) ja puolen metrin letku jonka avulla terän saa vaikeaankin paikkaan. Nyt onnistuu muovin työstäminen helposti.
Kokeilin tuota hiukan ja oli todella pätevän oloinen, vaikkei Dremel olekaan. Ei minkäänlaista väljyyttä tai epäkeskoisuutta akselissa eikä värisekään pahasti ollenkaan. Äänet hiukan häiritsevät, mutta pahimmat lähtee siitä kun terä leikkaa muovia. Pitää varmaan tiedustella naapureilta häiritseekö leikkaamiseni kovasti vai vaimentaako betoniseinät nuo kohtuu korkeataajuuksiset äänet.
Einhell pienoisporakone jonka mukana tuli parisataa terää, pöytäteline (muuttaa ton pylväsporakoneeksi) ja puolen metrin letku jonka avulla terän saa vaikeaankin paikkaan. Nyt onnistuu muovin työstäminen helposti.
Kokeilin tuota hiukan ja oli todella pätevän oloinen, vaikkei Dremel olekaan. Ei minkäänlaista väljyyttä tai epäkeskoisuutta akselissa eikä värisekään pahasti ollenkaan. Äänet hiukan häiritsevät, mutta pahimmat lähtee siitä kun terä leikkaa muovia. Pitää varmaan tiedustella naapureilta häiritseekö leikkaamiseni kovasti vai vaimentaako betoniseinät nuo kohtuu korkeataajuuksiset äänet.
Re: Tee-se-itse ajotietokone
Et ole sellaisista MAP-antureista kuullut? Myydään n. 20e hintaan esim. partcossa, varsin näppärä ahtopaineen mittaukseen... Eikä tarvitse mahdollista auton omaa MAP-anturin signaalia alkaa tutkimaan saatika haaroittamaan.Rasenger kirjoitti:Tuo vaatisi sitä että pääsee juuri kyseiseen autoon käsiksi, että saa säädettyä kaiken toimimaan (kerralla ei kuitenkaan toimi). Enkä edes tiedä minkälainen anturi autossasi on ahtopaineelle. Eli täytyy kieltäytyä.
Re: Tee-se-itse ajotietokone
joo tuli hommattua toi arduinon mega, nyt ku sais hommattua aikaa vielä jostain
tossa ny kokeeks logaillu paria kanavaa kst:lle ascii datana, tuntuu toimivan ihan ok. rupesin pähkimään tota softaratkasua ja alustavasti kirjottelin tommoseen wikiin siitä vähän tavaraa jos kiinostaa katsoa
http://virtuaalitalo.fi/wiki/stcfwiki/i ... tle=Logger
sivu on vielä lukossa koska pitää yrittää saada edes jonkinlainen drafti versio aikaiseksi ennenkö avaa muutoksille.
jahka meidän hw labra on taas pystyssä niin voi testailla vähän paremmin noita eri toimintoja mutta ei tuosta ny kannata maailmaa vaikeempaa tehdä.
tossa ny kokeeks logaillu paria kanavaa kst:lle ascii datana, tuntuu toimivan ihan ok. rupesin pähkimään tota softaratkasua ja alustavasti kirjottelin tommoseen wikiin siitä vähän tavaraa jos kiinostaa katsoa
http://virtuaalitalo.fi/wiki/stcfwiki/i ... tle=Logger
sivu on vielä lukossa koska pitää yrittää saada edes jonkinlainen drafti versio aikaiseksi ennenkö avaa muutoksille.
jahka meidän hw labra on taas pystyssä niin voi testailla vähän paremmin noita eri toimintoja mutta ei tuosta ny kannata maailmaa vaikeempaa tehdä.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40