Polttimot - ajovalot & lisävalot

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Joo tässä tarvis ny tietoa ja kommentteja mitkä polttimot kannattas valita auton omiin valoihin ja lisävaloihin.

Tyypiltäänhän ne on oltava sellaset mikkä sopii, eli itellä on H4 autossa ja H3 lisävaloissa.

Valojen käyttötarkoituksen mukaanhan kaukovaloissa/kokovaloissa/pitkissävaloissa tarvittas maksimaalinen valonvoimakkuus. Tämä on tärkeää etenkin Suomen pimeässä syksyssä ja talvessa.

Lyhyissävaloissa/puolivaloissa taas ei välttämättä ole niin kauheesti väliä. Muita autoilijoita ajatellen sellasetkin vois olla hyvät jokka ei kamalasti häikäise. Suuntauksen ja reunavalaituksen pitäs kumminkin olla hyvät. Ja kyllähän sitä valovoimaa näissäkin tarvitaan taajamassa ja ajettaessa isoilla teillä, kun kaukovaloja ei aina voi käyttää.

H4-umpiot omaavilla, ei kuitenkaan ole mahdollisuutta valita erikseen täysi- ja puolivalojen polttimoita. (Ihania itsestäänselvyyksiä.)

Valojen polttimoissakin on vähän kinkkistä se mitä ominaisuuksia ensisijaisesti haetaan. Haentaanko halvinta hintaa, maksimaalista käyttöikää vai maksimaalista valovoimaa. Entä miten on virrankulutuksen laita? Ja laillisetkin polttimoiden vielä pitäs olla.

Itse ajattelisin että tässä ketkussa olisi parasta hakea maksimaalista valovoimaa ja ehkä myös kestävyyttä. Hintahan käyttötunteja kohden muodostuu pienemmäksi kun niitä käyttötunteja polttimoa kohden on enemmän.

Entä valon väri? Minkälainen on paras?

Ite tässä oon ajatelemassa että ostaisin sumuvaloihin keltaset polttimot. Eikös keltainen valo ole parasta huonossa kelissä?

----------------------------------------------------------------------------
Testeissäkin on todistettu että autojen polttimoissa on yllättävänkin suuria laatueroja hinnan lisäksi. Myöskään automaattisesti hinta ei korreloi laadun kanssa.

Yleensä kuitenkin pakkaukset korreloivat. Mitä hienomman näköinen pakkaus sitä huonompi polttimo, etenkin jos hinta on halpa. Tällöin polttimoa pyritään myymää pakkauksella ja siinä olevilla lupauksilla.
SAAB
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

H4-polttimot:

AuLite +60% mitä mieltä olette näistä? Itellä tuntuvat tehokkailta. Eikä yksikään ole sammunut.

Gereral Electric Megalight +60% ja +90%. Tonnarissa tollaset +60% ja on kirkkaat, nyt tuli kauppoihin noi +90% ja aattelin kokeilla toisessa autossa. Pitäs olla laadukaslamppumerkki myös kestoltaan. Saa nähdä kauanko kestävät.

Sitten on Philipsin Night Guidet. Tässä taannoin tais olla ensimmäiset +% lamput. Ja ovat kuulemma ihan ok/hyviä. Vai?

Osram Nighbreaker 90%. Ovat kait valoteholtaan ihan hyviä ja noita %-lukemia on muitakin. Kestoikä taitaa olla lyhyehkö tai vaihteleva? Hintaakin on.

Entä Bosch? Niilläkin näytti olevan jotain +90% lamppuja?

Sitten on toki Bilteman lamppuja. Mutta eivät menestyneet ainakaan viimeisimmässä kestoikätestissä. Tosin voivat olla vähän halvempia. Eivät oo siellä olevat muutkaan lamput kovin hyviä.

Mitäs sitten on niitä muita pilipalimerkkejä?

-----------------------------------------------------------------------------
Entä wattiteholtaan isommat polttimot? Tarviivat sitten välttämättä omat erilliset johtosarjat ja releet. Kuumentavat toki myös umpioita.

Mutta mikä mahtaa näiden valoteho olla suhteessa noihin +%-polttimoihin?

Eivät kyllä ole hyväksyttyjä tieliikenteeseen. Mutta kyllä kai niitä jokkut käyttää. Ainakin oon kuullut käytettävän lisävaloissa.

On toki muistettava että virtaakin kuluu enemmän ja se syntyy polttoaineesta.
-----------------------------------------------------------------------------
Miten valon väri?

On normaalia ja sinistä sekä keltaista. Ainakin keltaisia on ollut. Mutta ovatko nykyään laittomia? Ja miksi ihmeessä?

Ainakin yhdessä liikkeessä, Biltema näitä on. Ja löytyy myös hyväksytyt mallit.

Niin ite aattelin sumuvaloihin jos laittas keltaset.
SAAB
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja SS »

+60% lamput kestää heikosti, +90% vielä heikommin (1...3kk meikäläisellä). +30% on hyvä kompromissi kestävyyden ja valotehon suhteen. Ihan sama minkä merkkisiä, valoteho ja kestävyys ovat näissä kääntäen toisiinsa verrannollisia ;)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Mä oon vaan tässä ihmetelly, että kun ei ollenkaan pala polttimoita noista autoista. Siis SAABeista.

Toisissa on kyllä nähny uusissakin pimeitä valoja. Ja muistan ajan ennen SAABeja. Polttimoita paloi usein!

Eli se taas todistaa jotain näiden autojen laadusta. Lamputhan ei kestä ylijännitteellä kauaa, mutta eivät myöskään alijännitteellä (joskus paloi sellaseksi hopean näköiseksi). Eli jännitteen on oltava sopiva.
SAAB
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

kimmoisa kirjoitti:Mä oon vaan tässä ihmetelly, että kun ei ollenkaan pala polttimoita noista autoista. Siis SAABeista.

Toisissa on kyllä nähny uusissakin pimeitä valoja. Ja muistan ajan ennen SAABeja. Polttimoita paloi usein!

Eli se taas todistaa jotain näiden autojen laadusta. Lamputhan ei kestä ylijännitteellä kauaa, mutta eivät myöskään alijännitteellä (joskus paloi sellaseksi hopean näköiseksi). Eli jännitteen on oltava sopiva.
Jaa. Kyllä itse olen saanut ihan tarpeeksi usein vaihtaa tuikkuja kaikkiin SAABeihini. Varsinkin +XX%-polttimoita saa vaihtaa kuin sukkia.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jaappanin ihmeessä on tuollaset valkoista valoa tuottavat nimettömät H4 polttimot, tulivat hintansa vuoksi tilauksen täytteeksi ko. paikasta.
Jaappanin ihmeessä kokeiltuna ovat vähintään yhtä hyvät kuin Halpa-Hallin myymät Philipsit joita saa 2kpl paketissa hintan 14.90-19.90e.
Vaikka noissa on sininen kupu, valo on valkoista. Pitää tarkkailla miten pitkälle ensi vuotta toimii.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Osramin H7 CoolBluet on ainakin ihan perseestä, kannattaa koittaa välttää. Saman väriset kun Osramin Originalit, eikä kestä kovin kauaa ennen kuin poksahtavat. 16 euroa polttimolta oli suorastaan riistoa niistä, nykyisin Osramin Originalit alla.
SAAB 9-5 Aero -05
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Iskariot kirjoitti:Jaa. Kyllä itse olen saanut ihan tarpeeksi usein vaihtaa tuikkuja kaikkiin SAABeihini. Varsinkin +XX%-polttimoita saa vaihtaa kuin sukkia.
Itselläni on jotkut +60% polttimot olleet jo 1,5 vuotta og900:ssa eikä loppua näy. Ootko varma ettei sun Saabeissa oo ollu jotain jänniteboosteria asennettuna laturiin? :lol:
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Rasenger kirjoitti:
Iskariot kirjoitti:Jaa. Kyllä itse olen saanut ihan tarpeeksi usein vaihtaa tuikkuja kaikkiin SAABeihini. Varsinkin +XX%-polttimoita saa vaihtaa kuin sukkia.
Itselläni on jotkut +60% polttimot olleet jo 1,5 vuotta og900:ssa eikä loppua näy. Ootko varma ettei sun Saabeissa oo ollu jotain jänniteboosteria asennettuna laturiin? :lol:
Nooh, ehkä sukat vielä kuitenkin vaihtuu polttimoita tiehämmin...

Lyhimmillään H4 on oman auton keulalla elänyt jotain 3kk ja se on jo turhan vähän. Ompa sitten useampi polttimo kestänyt sen aikaa, että olen valotehon varmistamiseksi uuteen vaihtanut.

Nyt keulalla on Osramin Silverstarit, joita ostin kerralla tarjouksesta liki repullisen kun kerran halvalla sai. Ihan ok polttimo enkä ole nyt jaksanut stressata kestostakaan, vaihtaa vain uuteen kun tarve vaatii.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Jyrchi kirjoitti:Osramin H7 CoolBluet on ainakin ihan perseestä, kannattaa koittaa välttää. Saman väriset kun Osramin Originalit, eikä kestä kovin kauaa ennen kuin poksahtavat. 16 euroa polttimolta oli suorastaan riistoa niistä, nykyisin Osramin Originalit alla.
Laitoin tuollaiset pitkiin ja valoteho on aika huono. Väri kyllä sopii ksenonien kanssa mielestäni hyvin, mutta eipä se tehojen puutetta paljon korvaa. Hintaa oli ad-varaosakeskuksella 8€ polttimolta...
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

OG900:ssa ja 9-5:ssä näyttäis menevän lähivalosta lanka poikki noin kerran vuoteen. Esim. og900:n kanssa toimin yleensä niin, että vaihdoin molemmat lamput kerralla siinä vaihessa, kun poltin kärähti. Ite olen suosinut ihan vaan peruskauraa, General electric, Osram jne. Minusta ne +++% 20euron polttimot on sikamaista ryöstöä ja rahan haaskausta. Hyvän valotehon saa hyvillä umpioilla ja toimivilla valopesureilla.

99turbosta on muuten mennyt kolmessa vuodessa vain yksi poltin rikki. Luulenpa että alennetulla jännitteellä varustettu huomiovaloasento säästää polttimoita ihan merkittävästi. Olen nimittäin käyttänyt sitä toimintoa ahkerasti. Kesäkaudella käytännössä melkein jatkuvasti tuo huomiovalo-toiminto käytössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja SS »

Yli vuotta ajovalopolttimoiden on turha kestääkään, valoteho on jo pudonnut niin paljon että joutavat roskikseen tai jos oikein nuuka on, niin kesäkäyttöön. Ainakin joku uutena kirkas +60% polttimo oli vajaan vuoden ikäisenä jo selvästi himmeämpi kuin "tavallinen", uusi polttimo. Ainakin nuo kirkkaat himmenevät yllättävän paljon, huomaa kun vertaa uutta ja käytettyä vierekkäin.

Tässä nyt puhutaan pelkästä iästä, vaikka ajomäärät vaihtelevat. Itselläni kilsoja kertyy vajaat 30 tuhatta vuodessa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Kävin ite hakemassa minimanista 12.90pari maksavat superwhite polttimot ja o kylä ollu tähä mennessä kirkkaimmat mitä o tielle osunu
#4113
Ng900 -94
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuli kokeiltua Philipsin H4 X-treme Powerit (80%). Kestoikä ei päätä huimaa, varsinkin näillä hinnolla, 20€ +.

Eka meni 7kk jälkeen, toinen 11kk. Ajomäärä 10tkm?

Osram Nightbreakeria olin silloin hakemassa, mutta oli loppunut hyllystä, nyt niitä näyttäisi olevan enemmän tarjolla.

Kokeilumielessä HNG H4 5500K polttimot nyt asennettu. Katsotaan.

Alkuperäiset H4 Osramit olivat kestäviä kuitenkin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Polttimot - ajovalot & lisävalot

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

torque kirjoitti:Tuli kokeiltua Philipsin H4 X-treme Powerit (80%). Kestoikä ei päätä huimaa, varsinkin näillä hinnolla, 20€ +.

Eka meni 7kk jälkeen, toinen 11kk. Ajomäärä 10tkm?

Osram Nightbreakeria olin silloin hakemassa, mutta oli loppunut hyllystä, nyt niitä näyttäisi olevan enemmän tarjolla.

Kokeilumielessä HNG H4 5500K polttimot nyt asennettu. Katsotaan.

Alkuperäiset H4 Osramit olivat kestäviä kuitenkin.
Ovatko nuo extreme:t tehokkaammat oikeasti kuin perus polttimot?
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Vastaa Viestiin