Tee-se-itse ajotietokone

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Ostin hiukan työkaluarsenaaliin parannusta:

Kuva

Einhell pienoisporakone jonka mukana tuli parisataa terää, pöytäteline (muuttaa ton pylväsporakoneeksi) ja puolen metrin letku jonka avulla terän saa vaikeaankin paikkaan. Nyt onnistuu muovin työstäminen helposti.

Kokeilin tuota hiukan ja oli todella pätevän oloinen, vaikkei Dremel olekaan. Ei minkäänlaista väljyyttä tai epäkeskoisuutta akselissa eikä värisekään pahasti ollenkaan. Äänet hiukan häiritsevät, mutta pahimmat lähtee siitä kun terä leikkaa muovia. Pitää varmaan tiedustella naapureilta häiritseekö leikkaamiseni kovasti vai vaimentaako betoniseinät nuo kohtuu korkeataajuuksiset äänet.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Rasenger kirjoitti:Tuo vaatisi sitä että pääsee juuri kyseiseen autoon käsiksi, että saa säädettyä kaiken toimimaan (kerralla ei kuitenkaan toimi). Enkä edes tiedä minkälainen anturi autossasi on ahtopaineelle. Eli täytyy kieltäytyä. :)
Et ole sellaisista MAP-antureista kuullut? Myydään n. 20e hintaan esim. partcossa, varsin näppärä ahtopaineen mittaukseen... Eikä tarvitse mahdollista auton omaa MAP-anturin signaalia alkaa tutkimaan saatika haaroittamaan.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja jkotka »

joo tuli hommattua toi arduinon mega, nyt ku sais hommattua aikaa vielä jostain :)

tossa ny kokeeks logaillu paria kanavaa kst:lle ascii datana, tuntuu toimivan ihan ok. rupesin pähkimään tota softaratkasua ja alustavasti kirjottelin tommoseen wikiin siitä vähän tavaraa jos kiinostaa katsoa

http://virtuaalitalo.fi/wiki/stcfwiki/i ... tle=Logger

sivu on vielä lukossa koska pitää yrittää saada edes jonkinlainen drafti versio aikaiseksi ennenkö avaa muutoksille.

jahka meidän hw labra on taas pystyssä niin voi testailla vähän paremmin noita eri toimintoja mutta ei tuosta ny kannata maailmaa vaikeempaa tehdä.
-
Janne #2769 stcf #40
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Päätin että ostan USBTinyISP-ohjelmointilaitteen ja kasaan Arduinon itse. Ohjelmointilaite maksaa 24€ ja itsetehty Arduino n. 6€ kappale. Osat itse Arduinon tekoon: ATMega8, Pertinax koekytkentäpiirilevy, 5V regulaattori sekä konkkia ja vastuksia. Käytän sisäistä oskillaattoria kustannusten minimoimiseksi.

Hintaa kertyy sitten itse ajotietokoneen osista. Näyttö n. 12€, lämpöanturit euron kappale, kellopiiri 3€ jne jne.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja jkotka »

jos löytyy linkkejä halpoihin antureihin niin heitä tänne threadiin. pistin tonne wikiin hw osuuteen ny ton egr + vahvari ja map anturit. muissa luultavasti tosin käytän t7 omia antureita
-
Janne #2769 stcf #40
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Onko sulla jotain listaa miten ajattelit noi ATmega8 io:t käyttää?

tässä ku katselen tätä arduino megan piirilevyä niin tulee mieleen väkisinkin että tämä ei ole semmonen palikka missä lähtisin säästämään tekemällä itse.

varsinkin jos koekytkentälevyä meinaa käyttää, tässä on kaksipuoleinen piirilevy ja suurin osa komponenteista on pintaliitoskomboja, TQFP kotelo ja 100 kpl 0.17mm koipea on aika hc combo vetää reikälevylle :)
-
Janne #2769 stcf #40
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

jkotka kirjoitti:Onko sulla jotain listaa miten ajattelit noi ATmega8 io:t käyttää?

tässä ku katselen tätä arduino megan piirilevyä niin tulee mieleen väkisinkin että tämä ei ole semmonen palikka missä lähtisin säästämään tekemällä itse.

varsinkin jos koekytkentälevyä meinaa käyttää, tässä on kaksipuoleinen piirilevy ja suurin osa komponenteista on pintaliitoskomboja, TQFP kotelo ja 100 kpl 0.17mm koipea on aika hc combo vetää reikälevylle :)
Arduinohan ei sinänsä ole muuta kuin ATmega virrat päällä, oskillaattorin, ledin ja usb-kytkennän kanssa. Googlella löytyy todella paljon itse tehtyjä Arduinoja, tässä yks esimerkki, toinen ja kolmas, sekä tässä pinmap.

Itse tosiaan käytän ISP-laitetta jotta ei tarvitse usb-piiriä toteuttaa, jää enemmän tilaa koodille ja bootloader ei hidasta ohjelman käynnistystä. Itse Arduinon kehitysympäristökin tukee tätä tapaa joten sen suhteen ei joudu kikkailemaan.

Plussaa myös se että laitteesta tulee enemmän itsetehdyn näköinen, enemmän rispektiä kavereilta kuin että siellä olisi valmis Arduino sisällä. :lol: Ja jos rupeaa kaverit laitetta tilaamaan niin jää itselle enemmän katetta, kun itse aivot maksaa vain 6€ vs. 22€. :oops:
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Tutustuin Digikeyn verkkokauppaan kun näin mainoksen Prosessori-lehdessä. Hemmetti että on halpaa! Tusinakomponentteja, kuten kiteitä, regulaattoreita yms saa keskimäärin kymmenen samalla hintaa kuin suomessa yhden. Mikrokontrollerit n. puolet Suomen hinnoista. Vähintään 65€ ostoksilla ei postikuluja ja tulli kuuluu hintaan!
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja juhokare »

OGsatkussani on juuri tällainen tee-se-itse-ajotietokone. Entisen omistajan tekemä ja mielestäni vaikutti myönteisesti auton ostoon. Hieno peli. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
sivu
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 00:01

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja sivu »

Rasenger kirjoitti:Tutustuin Digikeyn verkkokauppaan kun näin mainoksen Prosessori-lehdessä. Hemmetti että on halpaa! Tusinakomponentteja, kuten kiteitä, regulaattoreita yms saa keskimäärin kymmenen samalla hintaa kuin suomessa yhden. Mikrokontrollerit n. puolet Suomen hinnoista. Vähintään 65€ ostoksilla ei postikuluja ja tulli kuuluu hintaan!
Sen verran pitää korjata että tulli ja alvi ei sisälly hintoihin joten ne tulevat kyllä vielä tilauksen päälle.
9-5 2.3t '05 / elektroniikkaa paeae.com
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

ei ALV eikä tulleja 50 eur asti
vain ALV ei tullia 150 eur asti
ALV ja tulli yli 150 eur

ATK tarvikkeista ei tullia, tämä tieto on voinut muuttua kun se on vuodelta 2006.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
sivu
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 00:01

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja sivu »

Tokihan normaalit tullin rajat ovat voimassa, mutta se että ilmaisen toimituksen saa nostaa arvon jo yli alvirajan.
9-5 2.3t '05 / elektroniikkaa paeae.com
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja jkotka »

oon tässä hiljakseen koodaillu noita jännitepuolen juttuja. Testailin tässä tota interpolointirutiinin vaikutusta mittaustaajuuteen ja ainaki tällä 16mhz atmelilla taitaa päästä ihan hyvään mittaustiheyteen vaikka käyttäis floattejakin

eli lineaarinen interpolointi jos meillä on taulukko arvoista esim

0V on afr 7.3 ja 5V on afr 22.3, paljonko on esim 3.3v jne

eli siis Kuva

koska esim tässä tapauksessa meidän x arvot vaihtelee 0-1023 välillä ja y on huomattavasti pienempi tulis kokonaisluvuilla aika surkeita vastauksia tyyliin (223-73)/(1024-0) eli 0 tota yläkertaa sitten kun kertoo tarpeeksi isolal luvulla ja lopussa jakaa vastauksen samalla päästään suht järkevään tarkkuuteen myös kokonaisluvuilla. mikroprosareilla kun leikitään niin nopeimmat kertolaskut on tietty "pilkun" siirtämistä binäärinä eli shiftausta, joka kertoo lukua aina kakkosen potensseilla.

tässäpä tulokset:

Koodi: Valitse kaikki

1000 arvon mittaamiseen ja interpoloimiseen
aikaa millisekuntteina

shiftillä: 144
kertolaskulla: 160
floatilla: 191
eli 1000 mittausta ja interpolointia 191ms, joo eiköhän tuo riitä kotitarpeisiin.
innovaten vempeleet näyttää tunkevan samppelia 0.082s välein ja tässä menis yhteen samppeliin se 0.000191s tietenki sit overheadit tiedonsiirrosta siihen päälle mutta ei varmaan tarvi ruveta hiki hatussa optimoimaan ainakaan.
-
Janne #2769 stcf #40
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja jkotka »

matalien taajuusksien mittaus koodailtu ja testailtu

http://virtuaalitalo.fi/media/freq_testing.mp4

kun puhutaan auton rpm rangesta oli millisekuntti vähä turhan roisi ajanmääre, onneks on toi mikrosekuntticountteriki laudassa.

keskeytyskäsittelijästä tuli vähä turhan karu. pitää koittaa optimoida jotenki ehkä.
-
Janne #2769 stcf #40
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse ajotietokone

Viesti Kirjoittaja jkotka »

http://github.com/lekonna/arduino-car-logger

tonne tulee prosaripuolen softat sitte. siellä on jo toi initial versio testailua varten.
pitäis käydä hakee joku lcd näyttö että vois tehdä senpuolen koodit kans. vähä perkeleesti viel koodattava jäljellä.

jos haluaa osallistua niin tunnarit tonne githubiin, oma forkki tosta ja sit pull requestia. kannattanee kyl odotella että eka versio on vähä valmiimpi.
-
Janne #2769 stcf #40
Vastaa Viestiin