Lisvalojen parkit/pysäköintivalot

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Lisvalojen parkit/pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Niin lisävalojen parkithan ovat Suomessa laittomat. Joku viisas lainsäätäjä on taas näin päättänyt. No kumminkin.

Lisävaloissa on, ainakin joissakin, paikat näille seisontavalojen polttimoille. Ajattelin että näihin voisi toki laittaa polttimot, jotka palaisivat samalla aikaa kuin umpioiden varsinaiset pääpolttimot.

Eli mulla on noissa paikat tollasille lasikantaisille.

Aattelin laittaa täydennys valoihin näillä. Eli jotkin vähän erikoisemmat polttimot, esim. sinistävaloa tuottavat. Tai miten olis keltaiset (siis ainakin vilkun polttimoita on).

Mutta näitä lasikantaisiahan saa 3 ja 5 wattisina. Jossain (Biltema) olen nähnyt myös 21 wattisia.

Mutta kestääkö lisäpitkien kannat noita 21 wattisia? Etteivät kuumene ja sula liikaa.

Aihahan nekin varmaan lisäis valotehoa, ei paljon mutta kumminkin.
SAAB
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Lisvalojen parkit/pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja Tuha »

kimmoisa kirjoitti: Lisävaloissa on, ainakin joissakin, paikat näille seisontavalojen polttimoille. Ajattelin että näihin voisi toki laittaa polttimot, jotka palaisivat samalla aikaa kuin umpioiden varsinaiset pääpolttimot.

Eli mulla on noissa paikat tollasille lasikantaisille.

Aattelin laittaa täydennys valoihin näillä. Eli jotkin vähän erikoisemmat polttimot, esim. sinistävaloa tuottavat. Tai miten olis keltaiset (siis ainakin vilkun polttimoita on).
Mitä hyötyä??

Parkkipolttimo pitää umpion paremmin sulana lumikelissä silloin kun itse kaukovalo ei pala (esim. vastaan tulevaa liikennettä, tai muuta...). Raskaassakalustossa hyödyllinen keksintö, kun lisävalot usein katolle sijoitettu ja niiden putsaaminen jäätyneestä lumesta vaikeampaa kuin alas sijoitetuissa valoissa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Lisvalojen parkit/pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

No en mäkäään siitä hyödystä tiedä.

Mutta ei niitä paikkojakaan viittis tyhjäks jättää, kun umpioissa kerran sellaset on.

Tosin niitä parkkejakaan ei sais käyttää. On muuten taas aika pöljä asetus.

Niin kyllähän ne lämmittäisivät umpioita ja lasit pysyisivät sulana. Jos ny 5 watin polttimo muutenkaan mitään lämmittää.

Aattelin että voishan sinne koettaa asentaa jonkin vastuksen joka sitten lämmittäis.

Vaikka vielä tärkeämpää lisävaloissa olis kunnollisen pesurit ja pyyhkimet. Mutta mitenkä sellaset askartelis? Painepesurit olis toki paljon helpommat rakennella.
SAAB
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Lisvalojen parkit/pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Minä en näkis mitään syytä miksei sais lisäpitkien parkkeja käyttää, jos:
a) lisäpitkien lasista löytyy merkintä A (etuvalaisin (ääri-, seisonta- tai merkkivalo)) tai P (pysäköintivalo (erillinen, käytetään parkissa etu- ja takavalojen asemasta)
ja
b) auton alkuperäiset etuparkit ei pala samaan aikaan.

Ja talvikeleillä kannattais olla parkit päällä lisäpitkissä nimenomaan siitä syystä ettei muuraudu umpeen lumesta. Toisaalta, jos haluaa lisäpitkien olevan ummessa, sillä ei ehkä ole mitään väliä, silloin tosin kannattaa laittaa suojat umpion eteen tai vaikka maalata korin väriseks...
Vai kutkuttaako kenties jotakuta ajatus siitä että kun ohittaa jonkun ja laittaa pitkät ja lisäpitkät päälle, valoteho lisäpitkillä olisi täysin olematon?
Itsehän tosin en lisäpitkiä kannata, autoissa joilla olen ajellut on ollut riittävän hyvät pitkät ja jos ovat liian lähelle näyttäneet niin pienellä säädöllä ovat näyttäneet valoa kauemmas valaisematta silti puiden latvoja tai häikäisemättä vastaantulevia.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Lisvalojen parkit/pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja SS »

Parkkien sulatusvaikutus isossa umpiossa on aika olematon varsinkin silloin kun keli on sellainen että sulatusta oikeasti tarvitsee. Toki parempi tukin kuin ei mitään.
Vai kutkuttaako kenties jotakuta ajatus siitä että kun ohittaa jonkun ja laittaa pitkät ja lisäpitkät päälle, valoteho lisäpitkillä olisi täysin olematon?
Onhan päällä joka tapauksessa auton alkuperäiset pitkät, ei se valoteho olematon voi olla.
Itsehän tosin en lisäpitkiä kannata
Kannata? Eiköhän se ole kunkin omasta tarpeesta kiinni kuka pitkiä tarvitsee. Kaikki eivät aja jatkuvasti valaistuilla tai vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Lisvalojen parkit/pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja liteFun »

SS kirjoitti:Eiköhän se ole kunkin omasta tarpeesta kiinni kuka pitkiä tarvitsee. Kaikki eivät aja jatkuvasti valaistuilla tai vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla.
Yleensä on auton omat vakiopitkät riittäneet, mutta nyt kun ajelee autolla jonka umpioissa lisäpitkät niin tulee hassu "mihis ne valot katos"-fiilis kun joutuu lyhyille vaihtaa. Pitäs varmaan asentaa väärin suunnatut sumuvalot lyhkästen seuraks ;)
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Lisvalojen parkit/pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin no en nyt ota lisäpitkien tarpeellisuuteen tässä kantaa, ovat ainakin kiva lisävaruste jos ei muuta.

Eipä lisävalosta yleensä pimeällä ja/tai huonossa kelissä haittaa ole. Paremmin näkeminen lisää turvallisuutta. Kun ihmiset eivät näe pimeässä ja lisävalo antaa ainakin enemmän aikaa reagoida koska lisävalon ansioista ihminen saattaa tehdä tärkeän havainnon aiemmin.

Niin noihin lisävalojen pysäköintivalojenpaikallehan sais myös noita led-polttimoita. Ne eivät kylläkään lämmitä, mutta ovat kestäviä ja eivätkä vieniin paljoa virtaa. Mutta avattava se umpio kumminkin on, kujn lisävalojen pääpolttimo lakkaa toimimasta.

Ite ajattelisin niitä 20 vai 21 wattisia lasikanta polttimoita sinne. Ainakin yhdestä isosta kaupasta niitä saa. Mutta miten tosiaan lienee niiden lampunkantojen kestävyys? Siis että eivät kuumene liikaa. Kellään kokemusta?
SAAB
Vastaa Viestiin