0-100km/h vääntö

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Juusokas kirjoitti:Paljons se nykyinen RS6 ottaa 0-100? Siinähän olis ihan kohtuu ripeä farkku, tosin taitaa mennä alakerta uusiksi jos haluaa irti sen 1000hv että möhkäle liikahtaa myös satkun jälkeen. En tiiä, joku autisti tietää paremmin. Mut mun ehdotus farkuksi.

4,5 sekuntia 0-100:n ja 100-200 pitäs mennä 10 sekuntiin.
Tarmo_L
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Kesä 06, 2004 18:07
Paikkakunta: Perähikiä

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

rälläkkä kirjoitti: 4,5 sekuntia 0-100:n ja 100-200 pitäs mennä 10 sekuntiin.
Offtopic: Lukemat kertovat että 100km/h jälkeen meno puutuu jo pahasti. Täytyy kuitenkin muistaa että kyseessä on kaupasta rahalla ostettava perhekiesi. Tuossakin malmikasassa on virityspotentiaalia...
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
STCF #24
SHCF #2
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja saapasi »

.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Paljonko saapasilla sitä voimaa? Muakin vituttais jos alle 300whp takavedot tulee sataseen ja ylikin vasemmalta ja oikealta ohi.

Rähinään sulta puuttuu kuitenkin kymmeniä millejä turbiini- ja kompressoripyörästä.

Hanekin pääsee varmasti reilusti alle tuon,varsinkin ton käynnissä olevan "kevennyksen" jälkeen,ja vähän fillaria vaihtoon.Slicsiä saa kuitenkin ihan katulaillisenakin :mrgreen:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Vigge »

georgahti kirjoitti:anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta miten kitkakertoimen mukaan määritetään Nm maksimi moottorilta? vai meneekö se sittenkin kW:ien puolelle???

olen tosi apina ja ymmärrän vain kiihtyvyyskäyrän seuraavan vääntökäyrää, mutta tehokäyränkin on meikäläisen mukaan jotenkin vaikutettava tulokseen (vai onko taas kyseessä tulo väännöstä ja nopeudesta ( plus massa, ilmanvastus, jne ) ?? ) ?

hieman OT, mutta luulenpa muutamankin (vähäjärkisemmän) täällä pohtivan samaa asiaa (noin suunnilleen...).....
Vaihdelaatikko kertoo kok.välityksen arvolla sinne tungetun momentin, muttei tehoa ja kun hv=Nm*rpm/7121 on sama kumman tehon vai väännön suhteen asioita haluaa mittieä. Momentti passaa itselle paremmin.
Jos lontoo taippu niin tässä reilu vuoden taikainen löpinä aiheesta

Often when one reads an internet discussion forums cars have a tendency to be rated by wheel power, or more like the peak wheel power figure which is then used to benchmark drivability. Also person who have limited experience of powerful FWD cars often shout out that a FWD with more than 200whp does nothing else than spins wheel etc.



To rate cars by their peak "whp" would of course not be a problem, if the power band for a motor would be "fixed" to a certain shape. Then the peak WHP value would just scale the curve up or down, but as we know in real this is not the case and the following tries to explains in more detail why and also how the whp, tq, gearing etc. link together.



Lets us first look at a bone stock Viggen which will roughly produce the following figures when put into a dyno (blue curves)
http://genuinesaab.com/gallery/albums/9 ... .sized.gif

and with stage III kit the power output is normally percentually lifted through out the rpm registry and resembles the red curves in the same picture.

The plain curves themselves may not open up to all, how the link to performance and traction and a good known approach is look into the calculated acceleration curves in various gears, since the limit of traction can be expressed as a function of acceleration [G's], normally around 0.5G for FWD cars.

For the bone stock Viggen the calculated acceleration curves are shown in the picture below as a function of speed [km/h]. The "height" difference in curves for different gears are due to gearbox, which multiplies the crank shaft Tq with the total gear ration (drive shaft Tq curves www.stcf.net/slip/slip1.gif).
http://www.stcf.net/slip/slip2.gif

From the chart we can note the following.

1) acceleration in any given gear is the highest at peak tq rpm/speed, not at peak hp
2) tq from the bone stock motor is enough to spin wheels in 1st but in 2nd requires one to pop the clutch, a bump in the road etc. to get the wheel spinning, since steady state acceleration falls shy from the traction limit.
Lets us now add the stage III acceleration curves to the same plot and we get
http://www.stcf.net/slip/slip3.gif

And we can note that 2nd gear acceleration also exceed the traction limit and driving WOT in this gear will result to wheel spin on steady state. From the curves we can also see that for instance in 3rd gear the acceleration begins to fall quit heavily after 110km/h mainly due to std turbo which is beginning to run out of breath and by rev limit the reduction in acceleration is around 50%. It should be remembered that in modern turbo cars the turbo is mainly used to up the low/mid rpm torque and not the peak whp. This is easy to understand when its known that an N/A engine can produce up to 100Nm/liter, 100bhp a liter, meaning that if the Viggen would be without tbo figures would read 230Nm/230hp at the best. Also turbos have quit a narrow operation range, and if the unit has been chosen to kick in around 2000rpm it will not carry effectively past 5k rpm. Anyhow there isn't much that can be done to raise the Tq curve and higher rpm's without modifying the Hw, but if wanted more "grunt" can be taken into use in the are where the stage III tq curve is "flat". Personally drove around in the early days with a "balls-out" stage IIIx and its curves print out in the same plot as follow

http://www.stcf.net/slip/slip4.gif

from the curves we can note that the lower rpm grunt was increased over a "normal" stage III and 3rd gear pushed closer to the traction limit. This type of tune creates the feeling that the car has lots of power, but when run up the gears one does not use the rpms where the extra Tq was obtained, so no improvement in that type of go.

At this point based on the curves we do see that 2nd gear traction has already been lost with the raised tq but 3rd gear there is plenty of marginal to work with until you begin to spin the wheels on steady state acceleration. So lets swap some HW and move on to a 350+whp set-up (my ex. 3071 with std cams etc, dynoed to 412hp/527Nm)
http://www.stcf.net/slip/slip5.gif

Thus the whp increased by 100whp or so it did change much in terms of traction since the Tq did not exceed the tq max. obtained with the stage IIIx set-up. From the graph we can however note that acceleration when running up the gears was greatly improved by moving the rpm registry upwards, but since tuning is a newer ending process the request was for more.

Often when you move forward from this type of bhp level the restriction in the engine HW will begin to pop up (cams, tbo etc) and if not taken care of the breathing at higher rpms will be limited and will set the roof how high the whp can raise. Of course if the tbo is of good side and you just keep upping the boost you can get the "big" peak numbers like in this manner

http://genuinesaab.com/gallery/albums/E ... n9_001.gif
but drivability due to high tq will not be the greatest not the running up the gear performance since the higher rpm grunt is missing.

Next up are the curves in the same plot form my 500bhp set-up and they print out as follow against the 412hp curves. Tq in this set-up was mapped against traction limit in 3rd gear
http://www.stcf.net/slip/slip6.gif

So with bhp once more lifted by nearly 100whp the 3rd acceleration curves remain beneath the traction limit, but instead of just "touching" the limit at 100km/h the remain close to it for a much broader rpm/speed range, but as we can note there still is margin to go at higher rpm's where the GT3071 was inadequate to pump enough air anymore. So Hw swap once more to current Holset Hx40 set-up and those curves plotted in same graph.

http://www.stcf.net/slip/slip7.gif
And with this set-up so far the tq in the mid range has been limited to same figures as before, but up at higher rpms raised and from the curves we can see that the acceleration lies at traction limit from 100km/h to 150km/h J and the aim is to have it carry on all the way to 170km/h (7k rpm).
Comparison of the current to std Viggen

http://www.stcf.net/slip/slip8.gif

and we do note that the all day drivability on WOT has not suffered that much, thus more than double whp. In first the Holset set-up provides more tq to drive shaft from 30km/h, and in second 55km/h, in 3rd 85km/h and in 4th 110km/h .

All torque curves and rpm vs. speed for all of the set-ups
http://www.stcf.net/slip/slip9.gif
#1730
500whp.net member
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 Aero GTI-lehdessä (skannattu)

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Ensimmäinen aika 5,9 menee varmasti rikki jo nyt.
5,7 en uskalla vielä sanoa, mutta perstuntumalta 1,5bar (käynyt 1,7) käyttöahtoja (=pysyivät kai kuulemma sinne 5500 ko se oli, josta laskee vain 1,1-1,2 ja vetää rajoittajalle.

Koodi: Valitse kaikki

) jo mukavasti ennen liukkaita kokeilleensa uskallan sanoa, että hyvin lähellä liikutaan.[/quote]

Mitä tuohon lisäämään, kun tuosta postauksesta saa sen kuvan, että se juuri tällä hetkellä menisi alle 6s... :lol: [size=50]ihanaa nussia pilkkua[/size]
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja saapasi »

.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Japso »

mahoton vänkäri kirjoitti: Vai meneekö Japsolla tai jollain muulla talvellakin etuveto Saabilla 5,9 (hymynaama)?

Ei mee Japson tonnari enää 5.9s edes kesällä, kun on lopettanut etuvedon virittämisen
Corvette C5
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

ihan varmasti kelaa satasen mittariin alle 5.9s! Voin ottaa vaikka videota mun mittaristosta ja kattoo kellosta :lol: :wink:

Ja ei tarvii rähinäturboa, kyl se vakiomitsullaki :wink:
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Vigge »

saapasi kirjoitti:
Peruspaineilla kuulemma ~300hv. Ja täysillä tietenkin enemmän. Arvio: Jos 1,5bar on jossain 350 hujakoilla, niin lopulliset 1,6-1,7 varmaan sitten siellä 370-380, saa nyt nähdä.
19T:stä seiskan pesällä pitäisi kuulemma saada se vajaat neljäsataa. 370-380 riittää minulle ja siihen pyritään.
Tarkka dyno syyhyttää tietenkin itseänikin ja ajan sellaiseen kunhan lopulliset säädöt kesällä kohdallaan.

Alle minkä? Ai allekirjoitukseni? No se nyt ei ole mikään saavutus, jos joku vetää sen siis peruspaineilla. Tähdätään sinne 5,5:een..
Lukaseppa toi mun edellinen posti läpi, niin voi yks "lisäseikka" avautua, jos ei jo ole auennut, eli savuna menee ilmaan kun tehoja nostaa >> pitorajan mikä ei ainakaan ajamista helpota. Postin pari sivua taaksepäin tämän login
http://www.stcf.net/satkuun_lokki.jpg
missä lullabaasi rykästy satkuun 5.6s ajassa. Ahtopaine käy just kakkosen lopussa 1bar muuten alle. Ko. arvon mukaan voit kohtuu tarkkaa arvoida paljonko 600hp:sta oli käytössä, mutta jos arviointi ei pelitä niin penkissä antoi joskus 330/450 luvut ko. ahdoilla.
#1730
500whp.net member
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Vigge kirjoitti:
saapasi kirjoitti:
Peruspaineilla kuulemma ~300hv. Ja täysillä tietenkin enemmän. Arvio: Jos 1,5bar on jossain 350 hujakoilla, niin lopulliset 1,6-1,7 varmaan sitten siellä 370-380, saa nyt nähdä.
19T:stä seiskan pesällä pitäisi kuulemma saada se vajaat neljäsataa. 370-380 riittää minulle ja siihen pyritään.
Tarkka dyno syyhyttää tietenkin itseänikin ja ajan sellaiseen kunhan lopulliset säädöt kesällä kohdallaan.

Alle minkä? Ai allekirjoitukseni? No se nyt ei ole mikään saavutus, jos joku vetää sen siis peruspaineilla. Tähdätään sinne 5,5:een..
Lukaseppa toi mun edellinen posti läpi, niin voi yks "lisäseikka" avautua, jos ei jo ole auennut, eli savuna menee ilmaan kun tehoja nostaa >> pitorajan mikä ei ainakaan ajamista helpota. Postin pari sivua taaksepäin tämän login
http://www.stcf.net/satkuun_lokki.jpg
missä lullabaasi rykästy satkuun 5.6s ajassa. Ahtopaine käy just kakkosen lopussa 1bar muuten alle. Ko. arvon mukaan voit kohtuu tarkkaa arvoida paljonko 600hp:sta oli käytössä, mutta jos arviointi ei pelitä niin penkissä antoi joskus 330/450 luvut ko. ahdoilla.
Kun ei mee kaaliin niin ei mene, vaikka ratakiskosta vääntäis...
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

aika sanattomaksi kyllä vetää...
Saapasille: en ole mitannut 0-100, joten en tiedä sitä. Arvioin vain, että alle 6sek ei ole tällä hetkellä mahdollista. Syyt omassa tiedossa. Mielestäni tappiota en ole myöntänyt, koska ne todelliset faktat aika vähänä keskenäisestä kisasta?

Mitä tulee taas tähän uhkailuusi bänneistä jne niin uskosin, että tolla paskansuoltamisella/pikkufonteilla se on lähempänä sinua kuin muita. Ei ne modetkaa välttämättä sun kavereita ole vaikka sinne itketkin. Eli pysy aiheessa jos siihen kykenet. En tarvitse puolustamista, mutta joku syyhän siihen on että jäät alakynteen foorumilla?

Olen mm. Viggen kanssa koittanut tätä asiaa takoa päähäsi, että se lisäahto=voima ei välttämättä tuo tuohon 0-100 aikaasi muutakuin lisää savua. Jokohan se kohta avautus..muille ainakin näyttäs olevan.

Kukas sitten määrittelee tuon vertailukelpoisuuden 0-100 ajassa? Onko "laiton" juttu jos auto painaa 100kg vähemmän ku toinen? Jos kuski 100kg kevyempi kuin toinen? Mitkä renkaat saa olla? Mites ku kaikilla ei ookkaan lukkoa? Entäs mittaustapa? Kännykällä, käkikellolla vai esmes oikeilla laitteilla joilla tuloksenki voi saada suht oikeaksikin? Aeron korisarjallakin parempi aerodynamiikka kuin "normaaleilla", joten siitäkin etua? Mitäs porukka mieltä näistä?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Iso hiilarisiipi kontin päälle niin pysyy perä maassa :lol:
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Suppari »

saapasi kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Paljonko saapasilla sitä voimaa? Muakin vituttais jos alle 300whp takavedot tulee sataseen ja ylikin vasemmalta ja oikealta ohi.
Hienoa, aiheessa (hooray!).
Herra trollilla (et sinä) kiehuu taas kierrokset, varo ettei verisuoni katkea kun en vastaakaan provo viestiisi.
Vittuako sinä aiheesta.
Väännöt näyttänee enemmän ku isojen poikien hevosvoimat,kertoo mistä?
Peruspaineilla kuulemma ~300hv. Ja täysillä tietenkin enemmän. Arvio: Jos 1,5bar on jossain 350 hujakoilla, niin lopulliset 1,6-1,7 varmaan sitten siellä 370-380, saa nyt nähdä.
19T:stä seiskan pesällä pitäisi kuulemma saada se vajaat neljäsataa. 370-380 riittää minulle ja siihen pyritään.
Tarkka dyno syyhyttää tietenkin itseänikin ja ajan sellaiseen kunhan lopulliset säädöt kesällä kohdallaan.
Onko fiiisdetty pakosiipi? :D
Suppari kirjoitti:Hanekin pääsee varmasti reilusti alle tuon,varsinkin ton käynnissä olevan "kevennyksen" jälkeen,ja vähän fillaria vaihtoon.Slicsiä saa kuitenkin ihan katulaillisenakin :mrgreen:
Alle minkä? Ai allekirjoitukseni? No se nyt ei ole mikään saavutus, jos joku vetää sen siis peruspaineilla. Tähdätään sinne 5,5:een..
Peruspaine?
Jos et lukenut aikaisempia viestejä, niin Hanehan jo myönsi ettei pärjää itse ajamanaan omalla autollaan minulle (täysipaineilla). Ja kuski ei tietenkään ole kukaan muu, vaikka kuinka olisi oma autonsa.
Voinhan minäkin tyhjentää vaikka koko autoni, mutta jos nyt kuitenkin lähdetään siitä että kaikki normaalit sisustat ovat paikallaan. Ei taida vertailukelpoisuus olla muuten kohdillaan. Rengasta saa toki vaihtaa, johan tuossa itsekin puhuin slikseistä (joita Mimmi pitää OT:na, ylläri..). Kylläkin kalusto voisi olla se, millä joka päivä kaupungissa ajellaan. En minäkään slikseillä joka päivä ajelisi.
Miksi muuten oudosti puolustat hanea (kyllä se silloin ku on sitä ja tätä...). Puolustaako joku minua? Tarvitsenko sellaista? Tarvitseeko Hane? Ei pitäisi kenenkään. Helppohan se on tietty 20 ihmistä huudella yhdelle (hymynaama). Se huomioiden, tähän asti erittäin heikko esitys (puolet kiehumassa ja panikoimassa).
Hanehan on nyt niin vaatimaton persoona ettei viitsi omaa aitoa airoa hehkuttaa,mutta laskehan ny 1+4 ja katso kummalla sitä voimaa nyt olikaan?

5,9:stä... Ei tietenkään mene talvella, vaan kesällä (miten ei joku tajua?). Vai meneekö Japsolla tai jollain muulla talvellakin etuveto Saabilla 5,9 (hymynaama)?
Itse menen yhteen piste kuuteen piste neljään oohooseellä.Ja jää.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Vigge kirjoitti: Postin pari sivua taaksepäin tämän login
http://www.stcf.net/satkuun_lokki.jpg
missä lullabaasi rykästy satkuun 5.6s ajassa. Ahtopaine käy just kakkosen lopussa 1bar muuten alle.
En ymmärtäny "lullabaasi" termiä...enkä juuri muutakaan. Mutta tämä pisti silmään, ettäkö joku Saappi menis sataseen 5,6s alle ykkösen ahdoilla 8O

Onko tuon lokin MPA(kpa) yksyhteen = Bar/100?
Vastaa Viestiin