0-100km/h vääntö

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Siksi että ne ovat ns. eri vaiheissa kiihdytystä.
Kyllä se huonompi lähtö, kuten sanottua, vaikuttaa toki loppunopeuteen sillä mailillakin, mutta nopeuksien ero suoran päässä ei ole yhtä dramaattinen kuin suoran alussa. Kiihtyyhän auto kuitenkin normaalisti paljon rivakammin välin 0-100 km/h kuin välin 200-300 km/h, vaikka molemmissa ero on täsmälleen sama: 100km/h.
Tai siis näin ainakin itse järkeilen asian...
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Nyt teiltä jäi huomioimatta se seikka että lähtö on tehty jo aikaa sitten :!:
Nyt ollaan edetty 400m kohtaan lähtöviivasta!

E: Jossa Aalla nopeus on 200km/H ja Beellä 220km/h. Auto on sama!
Miten ja miksi Aalla on loppunopeus 1600m kohdalla sama kuin Beellä?

E: Niin tosiaan :idea: Etten nyt mene halpaan niin autojen huiput maksimi kierroksilla on n.20km/h yli sen mitä ne kerkiää mailin matkalla saavuttaa :mrgreen:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin puhutaanko nyt vartin loppunopeudesta vai ajasta? Loppunopeushan tunnetusti on kiinni tehosta, aika puolestaan pidosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

CDTA kirjoitti:Nyt teiltä jäi huomioimatta se seikka että lähtö on tehty jo aikaa sitten :!:
Nyt ollaan edetty 400m kohtaan lähtöviivasta!

E: Jossa Aalla nopeus on 200km/H ja Beellä 220km/h. Auto on sama!
Miten ja miksi Aalla on loppunopeus 1600m kohdalla sama kuin Beellä?

E: Niin tosiaan :idea: Etten nyt mene halpaan niin autojen huiput maksimi kierroksilla on n.20km/h yli sen mitä ne kerkiää mailin matkalla saavuttaa :mrgreen:
Kiihtyvyyteen 1600m vaikuttaa eniten
-raaka voima, laajalla kierrosalueella (täys veto aina koko vaihteen ajan)
-aerodynamiikka
-välitykset
varsinkaan 5 tai 6 vaihde ei saa olla liian pitkiä.
Esim 9000 Aeron vakiolaatikko on liian pitkä näihin mailin vetoihin.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Vigge »

CDTA kirjoitti:Nyt teiltä jäi huomioimatta se seikka että lähtö on tehty jo aikaa sitten :!:
Nyt ollaan edetty 400m kohtaan lähtöviivasta!

E: Jossa Aalla nopeus on 200km/H ja Beellä 220km/h. Auto on sama!
Miten ja miksi Aalla on loppunopeus 1600m kohdalla sama kuin Beellä?

E: Niin tosiaan :idea: Etten nyt mene halpaan niin autojen huiput maksimi kierroksilla on n.20km/h yli sen mitä ne kerkiää mailin matkalla saavuttaa :mrgreen:
Ei se nopeus täysin sama @1700m ole, 312 vs. 308. Samaksi se tulisi vasta sillä matkalla millä hitaampikin veto saavuttaisi huiput, ero toki pienenee matkan funktiona jos vedot muuten idettisiä.

Graafi voipi tässäkin suhteessa auttaa.
http://www.stcf.net/LPRvs1.jpg
Ko. plärässä vetojen kiihtyvyyskäyrät esitetty kakkkos y-akselilla ja kuten näkyy se heikomman lähdön veto saavuttaa sitä parempaa vetoa koska matkan suhteen siinä vedossa kiihtvyyys suurempi sitten kun vauhtiin on päästy (200m ja siitä eteenpäin)

Ja jos käyrät kääntää nopeuden suhteen
http://www.stcf.net/LPRvs2.jpg
asettuvat ne päällekkäin, siitä nopeudesta alkaen mistä pitoa riittää
#1730
500whp.net member
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Heh, ette usko kuitenkaan mutta minäpä jopa tajusin tuosta jotain :P
Ja pieni vaikutus sillä alullakin siis on vaikka yllättävän vähiin se saavutettu n.15km/h etu kutistuu lopussa.

Tuo teidän kolkki käyttää aika tarkkaan välityksensä maililla, kierrokset on lopussa yli 8000. Onko huiput jossain 320 tietämillä?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Vigge »

8.3k oli pyöreesti rundiraja, eli karvan yli 320 huiput ko. rengastuksella/välityksillä.
#1730
500whp.net member
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Mulla menee oma tonnari jatkuvasti alle 5 sekan aikoja . Tuli näet halvemmaksi virittää sekkari kuin auto :lol:
Jatkakaa olkaa hyvä , noista teitin kirjoituksista tulee niin iloinen olo.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei jaksa millään lukea noita teidän väittelyitänne tuolta aiemmilta sivuilta, niin paljonko on kovin todistettu aika etuvetosaabille 0-100km/h? Entä mihin muut on pystyneet (joo, mäkin pääsisin varmaan omalla käsiajanotollani alle 4s jos niin haluaisin :D)?
Eli Saabissa lukko paikalla, mitkälie sopivat lootanvälitykset, renkaat tarpeeksi pitävät, ja tehoa hurrrrrjasti, niin pääseekö Saabilla noilla alle 6s aikohin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9000 Aero GTI-lehdessä

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

Vigge kirjoitti: OT jatkuu...
Kuis nopeasti se si rähisee sataseen että faktana voit sanoa "teho" etuvetosen pysyvän takana?
Lukottomalla, vakioalustaisella saabin lullalla ko. väli taittui näin ;)
http://www.stcf.net/satkuun.jpg
Pääsee alle 6s, jopa ilman lukkoa. Yllä (Vigge:n) todiste.

Tuota kovempaa todistettua aikaa ei ole taidettu tässä ketjussa nähdä. Suuria puheita toki on sitäkin enemmän... :D
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tai vapaassa pudotuksessa...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

17,5 sekuntia sataseen on aina ollu, ei riitä aika kokeilla uudelleen.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sytytysennakon säädöllä haetaan (tehon tapauksessa) sitä, että sylinteripaineen huippupiste tulee oikeaan kohtaan (yleensä n. 8-12 astetta jälkeen YKK), jolloin tietty täytös tuottaa suurimman mahdollisen vääntömomentin. Tämä on siis optimaalinen kohta jolloin menee mahdollisimman vähän paisuntatyötä hukkaan työtahdin loppuessa eikä puolestaan puristustyötä lisätä kohtuuttomasti liian aikaisin alkavalla palamisella.

Siihen että mikä tuo MBT (minimum best timing) sitten missäkin kuormitustilanteessa on riippuu monestakin seikasta. Muun muuassa puristussuhteesta ja ahtopaineesta (puristuksen aloituspaine eroaa), täytöksen lämpötilasta, palotilojen muodoista, polttoaineen laminaarisesta palamisnopeudesta (tässä tapauksessa bensa, e85/etanoli eri) sekä kierrosluvusta (kuinka nopeasti mäntä liikkuu) sekä seossuhteesta. Noin 0.9 lambdan seos palaa nopeiten, rikkaampi tai laihempi hitaammin ja palaminen hidastuu huomattavasti mitä kauempana ollaan etenkin stoikiometristä laihemmalla puolella.

Toisinsanoen joka pisteessä on noiden muuttujien funktiona tietty optimaalinen sytytysennakon arvo jolla saadaan mahdollisimman paljon tehoa irti koska sylinteripaine alkaa nousta oikealla hetkellä. Käytännössä ahdetuissa vehkeissä pumppubensalla kuitenkin nakutusraja tulee monesti vastaan ennen MBT:tä, joten ennakko säädetään nakutusrajalle. Etanolilla taas nakutuskestävyys on niin hyvä, että ahdoilla ja kierroksilla voi helposti käyttää liikaakin ennakkoa jolloin sylinteripaine nousee liian jyrkästi ja liian aikaisin joka vääntää vaikka kangen banaaniksi vaikka nakutuksesta ei ole puhettakaan. Oma juttunsa on sitten päästöjen minimointi... HC ja NOx päästöt pienenee hieman myöhäisemmällä sytytyksellä mutta kulutus kasvaa ja teho laskee.

Käytännössä optimaalista ennakkoa on mahdotonta laskea, joskin taulukoida voi joitain vaikutuksia. Lämpötilan vaikutukset on ehkä helpoin jonka myös Trionic tekee. Muuten se on vaan haettava kokeilemalla karttoihin.

Toivottavasti tuossa nyt oli riittävästi näin alkuun aiheesta sytytysennakko. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Pola »

georgahti kirjoitti:niin ja jos ei muuten, niin takaperin. taitaa vaan joutuu muuttelee vähän välityksiä...

tämä idea tuli jo viikonloppuna, mutta keksintöhetken sekavan olotilan vuoksi sain sen kaivettua esille vasta nyt.
Volvon laatikko!

Niillähän oli joku malli joka kulki taaksepäin samalla lailla kun eteen :D
#3272
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^joo, kuminauhavetoinen DAF...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin