0-100km/h vääntö
Re: 0-100km/h vääntö
Siksi että ne ovat ns. eri vaiheissa kiihdytystä.
Kyllä se huonompi lähtö, kuten sanottua, vaikuttaa toki loppunopeuteen sillä mailillakin, mutta nopeuksien ero suoran päässä ei ole yhtä dramaattinen kuin suoran alussa. Kiihtyyhän auto kuitenkin normaalisti paljon rivakammin välin 0-100 km/h kuin välin 200-300 km/h, vaikka molemmissa ero on täsmälleen sama: 100km/h.
Tai siis näin ainakin itse järkeilen asian...
Kyllä se huonompi lähtö, kuten sanottua, vaikuttaa toki loppunopeuteen sillä mailillakin, mutta nopeuksien ero suoran päässä ei ole yhtä dramaattinen kuin suoran alussa. Kiihtyyhän auto kuitenkin normaalisti paljon rivakammin välin 0-100 km/h kuin välin 200-300 km/h, vaikka molemmissa ero on täsmälleen sama: 100km/h.
Tai siis näin ainakin itse järkeilen asian...
Re: 0-100km/h vääntö
Nyt teiltä jäi huomioimatta se seikka että lähtö on tehty jo aikaa sitten
Nyt ollaan edetty 400m kohtaan lähtöviivasta!
E: Jossa Aalla nopeus on 200km/H ja Beellä 220km/h. Auto on sama!
Miten ja miksi Aalla on loppunopeus 1600m kohdalla sama kuin Beellä?
E: Niin tosiaan Etten nyt mene halpaan niin autojen huiput maksimi kierroksilla on n.20km/h yli sen mitä ne kerkiää mailin matkalla saavuttaa
Nyt ollaan edetty 400m kohtaan lähtöviivasta!
E: Jossa Aalla nopeus on 200km/H ja Beellä 220km/h. Auto on sama!
Miten ja miksi Aalla on loppunopeus 1600m kohdalla sama kuin Beellä?
E: Niin tosiaan Etten nyt mene halpaan niin autojen huiput maksimi kierroksilla on n.20km/h yli sen mitä ne kerkiää mailin matkalla saavuttaa
Re: 0-100km/h vääntö
Niin puhutaanko nyt vartin loppunopeudesta vai ajasta? Loppunopeushan tunnetusti on kiinni tehosta, aika puolestaan pidosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 0-100km/h vääntö
Kiihtyvyyteen 1600m vaikuttaa enitenCDTA kirjoitti:Nyt teiltä jäi huomioimatta se seikka että lähtö on tehty jo aikaa sitten
Nyt ollaan edetty 400m kohtaan lähtöviivasta!
E: Jossa Aalla nopeus on 200km/H ja Beellä 220km/h. Auto on sama!
Miten ja miksi Aalla on loppunopeus 1600m kohdalla sama kuin Beellä?
E: Niin tosiaan Etten nyt mene halpaan niin autojen huiput maksimi kierroksilla on n.20km/h yli sen mitä ne kerkiää mailin matkalla saavuttaa
-raaka voima, laajalla kierrosalueella (täys veto aina koko vaihteen ajan)
-aerodynamiikka
-välitykset
varsinkaan 5 tai 6 vaihde ei saa olla liian pitkiä.
Esim 9000 Aeron vakiolaatikko on liian pitkä näihin mailin vetoihin.
Re: 0-100km/h vääntö
Ei se nopeus täysin sama @1700m ole, 312 vs. 308. Samaksi se tulisi vasta sillä matkalla millä hitaampikin veto saavuttaisi huiput, ero toki pienenee matkan funktiona jos vedot muuten idettisiä.CDTA kirjoitti:Nyt teiltä jäi huomioimatta se seikka että lähtö on tehty jo aikaa sitten
Nyt ollaan edetty 400m kohtaan lähtöviivasta!
E: Jossa Aalla nopeus on 200km/H ja Beellä 220km/h. Auto on sama!
Miten ja miksi Aalla on loppunopeus 1600m kohdalla sama kuin Beellä?
E: Niin tosiaan Etten nyt mene halpaan niin autojen huiput maksimi kierroksilla on n.20km/h yli sen mitä ne kerkiää mailin matkalla saavuttaa
Graafi voipi tässäkin suhteessa auttaa.
http://www.stcf.net/LPRvs1.jpg
Ko. plärässä vetojen kiihtyvyyskäyrät esitetty kakkkos y-akselilla ja kuten näkyy se heikomman lähdön veto saavuttaa sitä parempaa vetoa koska matkan suhteen siinä vedossa kiihtvyyys suurempi sitten kun vauhtiin on päästy (200m ja siitä eteenpäin)
Ja jos käyrät kääntää nopeuden suhteen
http://www.stcf.net/LPRvs2.jpg
asettuvat ne päällekkäin, siitä nopeudesta alkaen mistä pitoa riittää
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: 0-100km/h vääntö
Heh, ette usko kuitenkaan mutta minäpä jopa tajusin tuosta jotain
Ja pieni vaikutus sillä alullakin siis on vaikka yllättävän vähiin se saavutettu n.15km/h etu kutistuu lopussa.
Tuo teidän kolkki käyttää aika tarkkaan välityksensä maililla, kierrokset on lopussa yli 8000. Onko huiput jossain 320 tietämillä?
Ja pieni vaikutus sillä alullakin siis on vaikka yllättävän vähiin se saavutettu n.15km/h etu kutistuu lopussa.
Tuo teidän kolkki käyttää aika tarkkaan välityksensä maililla, kierrokset on lopussa yli 8000. Onko huiput jossain 320 tietämillä?
Re: 0-100km/h vääntö
8.3k oli pyöreesti rundiraja, eli karvan yli 320 huiput ko. rengastuksella/välityksillä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: 0-100km/h vääntö
Mulla menee oma tonnari jatkuvasti alle 5 sekan aikoja . Tuli näet halvemmaksi virittää sekkari kuin auto
Jatkakaa olkaa hyvä , noista teitin kirjoituksista tulee niin iloinen olo.
Jatkakaa olkaa hyvä , noista teitin kirjoituksista tulee niin iloinen olo.
Re: 0-100km/h vääntö
Ei jaksa millään lukea noita teidän väittelyitänne tuolta aiemmilta sivuilta, niin paljonko on kovin todistettu aika etuvetosaabille 0-100km/h? Entä mihin muut on pystyneet (joo, mäkin pääsisin varmaan omalla käsiajanotollani alle 4s jos niin haluaisin )?
Eli Saabissa lukko paikalla, mitkälie sopivat lootanvälitykset, renkaat tarpeeksi pitävät, ja tehoa hurrrrrjasti, niin pääseekö Saabilla noilla alle 6s aikohin?
Eli Saabissa lukko paikalla, mitkälie sopivat lootanvälitykset, renkaat tarpeeksi pitävät, ja tehoa hurrrrrjasti, niin pääseekö Saabilla noilla alle 6s aikohin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 9000 Aero GTI-lehdessä
Pääsee alle 6s, jopa ilman lukkoa. Yllä (Vigge:n) todiste.Vigge kirjoitti: OT jatkuu...
Kuis nopeasti se si rähisee sataseen että faktana voit sanoa "teho" etuvetosen pysyvän takana?
Lukottomalla, vakioalustaisella saabin lullalla ko. väli taittui näin
http://www.stcf.net/satkuun.jpg
Tuota kovempaa todistettua aikaa ei ole taidettu tässä ketjussa nähdä. Suuria puheita toki on sitäkin enemmän...
Re: 0-100km/h vääntö
Tai vapaassa pudotuksessa...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 0-100km/h vääntö
17,5 sekuntia sataseen on aina ollu, ei riitä aika kokeilla uudelleen.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 0-100km/h vääntö
Sytytysennakon säädöllä haetaan (tehon tapauksessa) sitä, että sylinteripaineen huippupiste tulee oikeaan kohtaan (yleensä n. 8-12 astetta jälkeen YKK), jolloin tietty täytös tuottaa suurimman mahdollisen vääntömomentin. Tämä on siis optimaalinen kohta jolloin menee mahdollisimman vähän paisuntatyötä hukkaan työtahdin loppuessa eikä puolestaan puristustyötä lisätä kohtuuttomasti liian aikaisin alkavalla palamisella.
Siihen että mikä tuo MBT (minimum best timing) sitten missäkin kuormitustilanteessa on riippuu monestakin seikasta. Muun muuassa puristussuhteesta ja ahtopaineesta (puristuksen aloituspaine eroaa), täytöksen lämpötilasta, palotilojen muodoista, polttoaineen laminaarisesta palamisnopeudesta (tässä tapauksessa bensa, e85/etanoli eri) sekä kierrosluvusta (kuinka nopeasti mäntä liikkuu) sekä seossuhteesta. Noin 0.9 lambdan seos palaa nopeiten, rikkaampi tai laihempi hitaammin ja palaminen hidastuu huomattavasti mitä kauempana ollaan etenkin stoikiometristä laihemmalla puolella.
Toisinsanoen joka pisteessä on noiden muuttujien funktiona tietty optimaalinen sytytysennakon arvo jolla saadaan mahdollisimman paljon tehoa irti koska sylinteripaine alkaa nousta oikealla hetkellä. Käytännössä ahdetuissa vehkeissä pumppubensalla kuitenkin nakutusraja tulee monesti vastaan ennen MBT:tä, joten ennakko säädetään nakutusrajalle. Etanolilla taas nakutuskestävyys on niin hyvä, että ahdoilla ja kierroksilla voi helposti käyttää liikaakin ennakkoa jolloin sylinteripaine nousee liian jyrkästi ja liian aikaisin joka vääntää vaikka kangen banaaniksi vaikka nakutuksesta ei ole puhettakaan. Oma juttunsa on sitten päästöjen minimointi... HC ja NOx päästöt pienenee hieman myöhäisemmällä sytytyksellä mutta kulutus kasvaa ja teho laskee.
Käytännössä optimaalista ennakkoa on mahdotonta laskea, joskin taulukoida voi joitain vaikutuksia. Lämpötilan vaikutukset on ehkä helpoin jonka myös Trionic tekee. Muuten se on vaan haettava kokeilemalla karttoihin.
Toivottavasti tuossa nyt oli riittävästi näin alkuun aiheesta sytytysennakko.
Siihen että mikä tuo MBT (minimum best timing) sitten missäkin kuormitustilanteessa on riippuu monestakin seikasta. Muun muuassa puristussuhteesta ja ahtopaineesta (puristuksen aloituspaine eroaa), täytöksen lämpötilasta, palotilojen muodoista, polttoaineen laminaarisesta palamisnopeudesta (tässä tapauksessa bensa, e85/etanoli eri) sekä kierrosluvusta (kuinka nopeasti mäntä liikkuu) sekä seossuhteesta. Noin 0.9 lambdan seos palaa nopeiten, rikkaampi tai laihempi hitaammin ja palaminen hidastuu huomattavasti mitä kauempana ollaan etenkin stoikiometristä laihemmalla puolella.
Toisinsanoen joka pisteessä on noiden muuttujien funktiona tietty optimaalinen sytytysennakon arvo jolla saadaan mahdollisimman paljon tehoa irti koska sylinteripaine alkaa nousta oikealla hetkellä. Käytännössä ahdetuissa vehkeissä pumppubensalla kuitenkin nakutusraja tulee monesti vastaan ennen MBT:tä, joten ennakko säädetään nakutusrajalle. Etanolilla taas nakutuskestävyys on niin hyvä, että ahdoilla ja kierroksilla voi helposti käyttää liikaakin ennakkoa jolloin sylinteripaine nousee liian jyrkästi ja liian aikaisin joka vääntää vaikka kangen banaaniksi vaikka nakutuksesta ei ole puhettakaan. Oma juttunsa on sitten päästöjen minimointi... HC ja NOx päästöt pienenee hieman myöhäisemmällä sytytyksellä mutta kulutus kasvaa ja teho laskee.
Käytännössä optimaalista ennakkoa on mahdotonta laskea, joskin taulukoida voi joitain vaikutuksia. Lämpötilan vaikutukset on ehkä helpoin jonka myös Trionic tekee. Muuten se on vaan haettava kokeilemalla karttoihin.
Toivottavasti tuossa nyt oli riittävästi näin alkuun aiheesta sytytysennakko.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 0-100km/h vääntö
Volvon laatikko!georgahti kirjoitti:niin ja jos ei muuten, niin takaperin. taitaa vaan joutuu muuttelee vähän välityksiä...
tämä idea tuli jo viikonloppuna, mutta keksintöhetken sekavan olotilan vuoksi sain sen kaivettua esille vasta nyt.
Niillähän oli joku malli joka kulki taaksepäin samalla lailla kun eteen
#3272
Re: 0-100km/h vääntö
^joo, kuminauhavetoinen DAF...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366