Saab 95 viritys softaamalla

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
kumpja
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Syys 18, 2004 13:56
Paikkakunta: Tku

Saab 95 viritys softaamalla

Viesti Kirjoittaja kumpja »

Onko softaamalla viritys sujunut jollakin ok? kävin tutustumassa Maptun-sivuihin jossa myytiin eri paketteja ja edullisin niistä (ohjelmistopäivitys) lupasi tehokasvuksi peräti 75hv (150hv -> 225hv).
Tuntuu uskomattomalta jos noin pienellä vaivalla voi saada potkua
1700kg pirssiin.
Onkos kenelläkään hajonnut mitään päivityksen jälkeen?
Vaihtoehtoisesti onko jollakin tuollainen päivityskoje joka tekisi päivityksiä?
Autoni on Saab 95 Tbo 2.0 STW -01

terv.
Jarmo
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Tuolta lisäinfoa: Kuva
Viimeksi muokannut AC, La Syys 18, 2004 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 320dA Coupe LCI
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tällä palstalla on useita henkilöitä, jotka ovat chiptunanneet autonsa, esim. omassa autossa on Maptunin steg 3+ setti, jolloin tehot ovat nousseet 185 hv -> 270+ hv (Maptunin ilmoitus, ei dynottu).

Tällä hetkellä lähes kaikki viritysfirmat toimivat sillä periaatteella, että he lähettävät sinulle moottorinohjausyksikön boksin, jossa on modifioitu viritysohjelma ja kun olet vastaanottanut boksin, laita se kiinni autoosi ja palauta alkuperäinen boksi viritysfirmalle. Vaihtoehtoisesti oman boksin voi pitää itsellään maksamalla lisää noin 280 euroa.

BSR (ja sen tuotteiden jälleenmyyjä Speedparts) on tällä hetkellä ainoa viritysfirma, joka myy laitetta (PPC), joka yhdistetään auton OBD -porttiin ja laitteelta ladataan modifioitu viritysohjelma auton moottorinohjausyksikön boksille. Vastaavasti laitteella voi muuttaa auton takaisin vakioksi lataamalla laitteelta vakio-ohjelman moottorinohjausyksikön boksiin. Tällöin ei tarvitse tehdä boksien fyysistä vaihtamista.

Lisätietoa noista viritysasioista saat käyttämällä tämän palstan hakutoimintoa ja tietysti soittamalla Pro-Car Serviceen (014-282200) tai käymällä websivulla http://www.maptun.fi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Chippaus

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Haku-toiminnolla saat varmasti esiin paljon tarinaa.

Ainoa virityssetti, jonka saa ihan oikeasti lailliseksi (katsastetuksi) on Saabin oma. Sillä myös auton takuu säilyy. Siis hyvä ajatellen uutta autoa, mutta kalliimpi kuin monet muut.

Eri viritysboxien/-softien tehoissa ja väännöissä on eroja, mutta missään en ole nähnyt perusteellista vertailutestiä niiden välillä.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

EI kannata chipata. Tehot ei nouse. Kaikki puhuvat puppua täällä joiden koneessa muka teot olisivat nousseet. Kannattaa sen sijaan ostaa karvanopat ja koristekapselit. *hik*
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

9-5tW kirjoitti:EI kannata chipata. Tehot ei nouse. Kaikki puhuvat puppua täällä joiden koneessa muka teot olisivat nousseet. Kannattaa sen sijaan ostaa karvanopat ja koristekapselit. *hik*
Totta :wink:
Kannattaa hommata viel wunderbaum roikkumaan peilistä :D
BMW 320dA Coupe LCI
kumpja
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Syys 18, 2004 13:56
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja kumpja »

Tuollaiset speksit löysin PPC-laitteesta, se oli Espoolainen Doc Power joka vehjettä kauppasi, Jyväskyläläisestä putiikista en webbisivuja löytänyt:

BSR:n mittaamia tuloksia: vakio 165hp ja 258Nm, PPC:llä 220hp (+55hp) ja 340Nm (+82Nm). BSRn valmistamalla PPC-yksiköllä voi omistaja itse ohjelmoida autonsa ohjainyksikköön joko vakio- tai viritys-ohjelman. Ohjemointi kestää n.5-10minuuttia jonka jälkeen auto on valitsemassa tilassa. Tuotteella vältytään mahdollisilta lastuvaihdon aiheuttamilta ongelmilta sekä autoon ei jää jälkiä ohjelmoinnista.

Onko tuon laitteen siis oltava koko ajan paikallaan autossa sen ollessa
"viritystilassa" vaiko käytetäänkö sitä vain softaa syötettäessä?

Onko jollakin kokemuksia ko.laitteesta ja varsinkin onko teholisäys noin huomattava kun mainostetaan? ei meinaan ole mikään huippuedullinen
vehje...

9-5tW kirjoitti:
EI kannata chipata. Tehot ei nouse. Kaikki puhuvat puppua täällä joiden koneessa muka teot olisivat nousseet. Kannattaa sen sijaan ostaa karvanopat ja koristekapselit. *hik*

Onko näin? karvanopilla/Wunderbaum yhdistelmällä (köyhän miehen stage2) vaan kun ei saa muuta kuin 18 v flikkoja takapenkin täydeltä, eipä tietysti huono olisi sekään...

/Jarmo
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

kumpja kirjoitti:Onko tuon laitteen siis oltava koko ajan paikallaan autossa sen ollessa
"viritystilassa" vaiko käytetäänkö sitä vain softaa syötettäessä?

Onko jollakin kokemuksia ko.laitteesta ja varsinkin onko teholisäys noin huomattava kun mainostetaan? ei meinaan ole mikään huippuedullinen
vehje...
Sen tarvitsee olla OBD-portissa vain silloin kun ohjelmointi tehdään, eli tuon 5-10 min.
Maksaahan se jonkin verran, mutta tehonlisäys/hintasuhde on silti edullinen.
BMW 320dA Coupe LCI
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

AC kirjoitti:
kumpja kirjoitti:Onko tuon laitteen siis oltava koko ajan paikallaan autossa sen ollessa
"viritystilassa" vaiko käytetäänkö sitä vain softaa syötettäessä?

Onko jollakin kokemuksia ko.laitteesta ja varsinkin onko teholisäys noin huomattava kun mainostetaan? ei meinaan ole mikään huippuedullinen
vehje...
Sen tarvitsee olla OBD-portissa vain silloin kun ohjelmointi tehdään, eli tuon 5-10 min.
Maksaahan se jonkin verran, mutta tehonlisäys/hintasuhde on silti edullinen.
...joo pari relettä ohjelmoinnin ajaksi joutuu ottamaan irti (30sek.), sen lisäksi PPC laitteen virransaanti tulee varmistaa. PPC lukee talteen auton oman softan ja prommaa uuden tilalle. Jos ohjelmoinnin aikana tulee virtakatkos tms. häiriö, on trionic pilalla. Eli huolellisuutta peliin.

Ja mitä tulee tuohon edullisuuteen, niin harvaa autoa alta tonnin virität yli 50 hummaa.... :lol:
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Huiman tehon nousun sijaan virtyssarjan tärkein ominaisuus ainakin minulle on ollut moottorin parantuneet käyttöominaisuudet alakierroksilla. (Okei, pelkästään siitä tehostakin kannattaa maksaa tonni :D ) Tästäkin löytyy hyvä keskustelu 9-5 foorumista hakusanalla "alavääntö". Sen keskustelun pohjalta laitoin Saabin oman lastun, koska takuu on vielä voimassa.

9-5:n lastuista oli keväällä ruotsin tekniikan maailmassa vertailutesti ja kaikki viritykset kyllä antoivat suunnilleen luvatut tehot. Käyttöominaisuuksissa sen sijaan oli eroja. Valitettavasti kaikki virit eivät olleet mukana, mm. Maptun ja Saab puuttuivat. BSR taisi saada parhaat arviot.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Vastaa Viestiin