T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Perstuntumalta T5-pakonokan laittamisesta T7-koneeseen ei tullut mitään eroa vakio softalla olevassa 2,3:ssa. Syy vaihdokseen oli vain se, että yks paininkuppi ei pyörinyt ollenkaan, eli vanha nokka-akseli on yhdestä nokastaan vissii liian kulunut...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Et sitten vaihtanut myös imunokkaa, mikset?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jcarlson kirjoitti:Et sitten vaihtanut myös imunokkaa, mikset?
En muista varmaksi. Se oli viimekesänä. Tais kaveri tarvita sen imunokan johonkin projektiinsa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Ennen kun miettii ollenkaan nokkien vaihtoa niin suosittelen säädettävät nokkapyörät hommaamaan. Itsellä kokemuksia t5 nokista ja b202 pakonokista.
Eniten kulkuun on vaikuttanut nokkien ajoituksen muuttaminen.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

SonmH kirjoitti:Ennen kun miettii ollenkaan nokkien vaihtoa niin suosittelen säädettävät nokkapyörät hommaamaan. Itsellä kokemuksia t5 nokista ja b202 pakonokista.
Eniten kulkuun on vaikuttanut nokkien ajoituksen muuttaminen.
Saako mistään tuohon T7 koneeseen noita säädettäviä nokkapyöriä ja mitä ne maksaa?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Saab.96 kirjoitti:
SonmH kirjoitti:Ennen kun miettii ollenkaan nokkien vaihtoa niin suosittelen säädettävät nokkapyörät hommaamaan. Itsellä kokemuksia t5 nokista ja b202 pakonokista.
Eniten kulkuun on vaikuttanut nokkien ajoituksen muuttaminen.
Saako mistään tuohon T7 koneeseen noita säädettäviä nokkapyöriä ja mitä ne maksaa?
Speedparts:lla n.140€, mutta muistaakseni joku sanoi että noi speedparts:in pyörät ei ole kovin laadukkaat.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jkotka »

jyyrä kirjoitti:
Saab.96 kirjoitti:
SonmH kirjoitti:Ennen kun miettii ollenkaan nokkien vaihtoa niin suosittelen säädettävät nokkapyörät hommaamaan. Itsellä kokemuksia t5 nokista ja b202 pakonokista.
Eniten kulkuun on vaikuttanut nokkien ajoituksen muuttaminen.
Saako mistään tuohon T7 koneeseen noita säädettäviä nokkapyöriä ja mitä ne maksaa?
Speedparts:lla n.140€, mutta muistaakseni joku sanoi että noi speedparts:in pyörät ei ole kovin laadukkaat.
ei todellakaan ole. suosittelen että maptunilta tms toiset. tosin niissäkin on vielä vikansa jonkunaikaa.

spedepartsin pyörän ongelmat pähkinänkuoressa:
1) ei mahdu pyörimään kaikissa kansissa:
- säätöpultit liian pitkät
- mitoitus liian tiukka
2) Ei säädy
- mitoitettu ja sitten pinnoitettu sinisellä mynnillä, ei säädy ilman koneistusta
3 Ei kestä
- heikoin kohta juurikin siinä mihin tulee isoin vääntö, eli missä napa liittyy lautaseen, tähän tehty idioottimainen porras mikä ohentaa ainevahvuuden liian ohuelle.

1 ja 2 on ollut jo omalla kohdalla, 3 parissa autossa jo.
-
Janne #2769 stcf #40
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

No niin olen ajellut nyt n.1400km T5 nokilla ja T5 männillä, ja olen huomannut seuraavaa. Alakierroksilla vääntö on hieman huonompi kuin ennen, esim. vitosvaihteella 80-90km/h ajettaessa tasakaasulla ahtopaineet on huomattavasti korkeammat kuin ennen. Nyt jo pieneen ylämäkeen ajettaessa ahtopaineet menee helposti ylipaineen puolelle kun ennen ne pysyi selvästi alipaineen puolella. Auto käy hyvin tyhjäkäyntiä sekä ahdin toimii herkemmin kuin ennen, 150hv vakio softalla antoi täydet 0.5bar jo n.1700rpm. Bensan kulutus on hieman noussut johtuu tod.näk siitä kun ylämäkeen joutuu painamaan enemmän kaasua, huonontuneen väännön takia. Nokkien vaikutusta huipputehoihin ei ole vielä tietoa kun ajan nyt 185hv vakio softalla, mutta viikonpäästä mittariin on tullut varmaan 1400km lisää niin sitten sitä voisi varmaan jo kokeilla että miten ne nokat on vaikuttanut korkeammilla kierroksilla. Toi väännön aleneminen oli ehkä odotettua suurempi, että olen jo tutkinut autoakin että onko siellä jotain letkuja ym. irti mutta en ole löytänyt sieltä mitään vikaa ja ilmamassat sekä polttoaine sopeutukset on ok joten ilmeisesti se alakierros vääntö vaan voi heikentyä noillakin nokilla :?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarkistitko moneen kertaan että nokat on ketju kireälläkin merkeissään, eikä molemmat hieman myöhäisellä (tapahtuu erittäin helposti)? Mutta kyllä se vaan tekee sen kun imunokan aukioloaika pitenee niin alavääntö heikkenee ja yläkierroksille tulee lisää. Nokat on aina tradeoff.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Tarkistitko moneen kertaan että nokat on ketju kireälläkin merkeissään, eikä molemmat hieman myöhäisellä (tapahtuu erittäin helposti)? Mutta kyllä se vaan tekee sen kun imunokan aukioloaika pitenee niin alavääntö heikkenee ja yläkierroksille tulee lisää. Nokat on aina tradeoff.
Kiitti vinkistä, olen kyllä tarkastanut nokat myös ketju kireällä ja merkit on samanlailla kun silloin kun nokat asensin. Se kampiakselin merkki ei kylläkään osu jakoketjunkopan merkin kohdille jos nokkien merkit pistää nokkapukkien merkkien kanssa kohilleen, se kampiakselin merkki jää joko myöhäiselle tai sitten se menee jo ohi :? Mutta merkit on nyt samanlailla kun ne oli niillä T7 nokilla, paitsi että imunokan ajoitusta muutettu, koska jos se imunokan ajoituskin oli samanlailla kun niillä T7 nokilla niin auto kävi tosi huonosti tyhjäkäyntiä sekä ahtopaineet oli jo lähellä 0:aa tyhjäkäynnilläkin. Mutta nyt auto käy aivan normaalisti/tasaisesti tyhjäkäyntiä sekä kun antaa jenkaa niin ei polta putkessa paitsi sitten kun päästää kaasusta. Jos molemmat nokat olisi esim.myöhässä tai aikaisessa niin kävisikö auto tyhjäkäyntiä miten hyvin, sillä nyt auto käy mielestäni ehkä jopa tasaisemmin kuin ennen remonttia. Myöskään sytytys häiriöitä ei juurikaan tule kiihdyttäessä, mutta kun jalan nostaa kaasulta niin sitten saattaa tulla muutamia. Mutta sekin vähän tuntuu ihmeelle että jos nokat on oikeasti 9000 Aeron nokat niin voiko ne huonontaa tuota alavääntöä jo noin paljon koska samat nokat taitaa olla myös esim. B204L koneessa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos nokat on myöhäisellä ja keskinäinen ajoitus kunnossa niin kyllä se käy aivan nätisti ilman mitään häiriöitä. Jos taas imu- ja pakonokan välinen ajoitus heittää niin se johtaa nopeasti käyntiongelmiin.

Myöhäisempi ajoitus kampiakseliin nähden vaan heikentää alavääntöä mutta auttaa ylhäällä. Merkitsevin parametri on siis imunokan sulkeutumishetki suhteessa yläkuolokohtaan, aikainen sulkeutumisaika nostaa virtausnopeutta ja parantaa täytöstä matalilla kierroksilla ja päinvastoin.

Tarkoitin juuri tuota että miten molemmat nokat suhtautuvat kampiakselin merkkiin, jos nokat tulee myöhässä kampiakseliin nähden niin alavääntö heikkenee enemmän kuin jos olisi toisinpäin.

Kaikki T5 nokat on samoja joten ei ole eroa ovatko Aerosta, täyspaineesta vai matalapaineesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Jos nokat on myöhäisellä ja keskinäinen ajoitus kunnossa niin kyllä se käy aivan nätisti ilman mitään häiriöitä. Jos taas imu- ja pakonokan välinen ajoitus heittää niin se johtaa nopeasti käyntiongelmiin.

Myöhäisempi ajoitus kampiakseliin nähden vaan heikentää alavääntöä mutta auttaa ylhäällä. Merkitsevin parametri on siis imunokan sulkeutumishetki suhteessa yläkuolokohtaan, aikainen sulkeutumisaika nostaa virtausnopeutta ja parantaa täytöstä matalilla kierroksilla ja päinvastoin.

Tarkoitin juuri tuota että miten molemmat nokat suhtautuvat kampiakselin merkkiin, jos nokat tulee myöhässä kampiakseliin nähden niin alavääntö heikkenee enemmän kuin jos olisi toisinpäin.

Kaikki T5 nokat on samoja joten ei ole eroa ovatko Aerosta, täyspaineesta vai matalapaineesta.
Aivan, jos konetta katsotaan jakopäänpuolelta, niin kampiakselin hihnapyörän merkki jää jakoketjunkopan merkin oikealle puolelle kun nokkien merkit on kohdillaan. Mutta sitten jos ketjua "siirretään" hampaalla toiseen suuntaan niin kampiakselin merkki menee sitten kopan merkin vasemmalle puolelle :lol: Onko se ajoitus nyt sitten myöhäisellään vai aikaisellaan. (ei oikein järki luista näin 3,5h yöunilla :P )
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nokat nollakohdissa ja kampiakseli myöhäisellä -> Nokat myöhäisellä.
Nokat nollakohdissa ja kampiakseli aikaisella -> Nokat aikaisella.

Eli sulla on nyt nokat myöhäisellä kuten käytöksestäkin voisi päätellä.

Nokka-akselithan pyörii puolikkaalla nopeudella kampiakseliin nähden joten jos kampura on vaikka 10 asteessa YKK:n jälkeen nokkien ollessa nollassa niin imuventtiili sulkeutuu 5 ast. myöhemmin kuin kaikkien merkkien ollessa kohdillaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Nokat nollakohdissa ja kampiakseli myöhäisellä -> Nokat myöhäisellä.
Nokat nollakohdissa ja kampiakseli aikaisella -> Nokat aikaisella.

Eli sulla on nyt nokat myöhäisellä kuten käytöksestäkin voisi päätellä.

Nokka-akselithan pyörii puolikkaalla nopeudella kampiakseliin nähden joten jos kampura on vaikka 10 asteessa YKK:n jälkeen nokkien ollessa nollassa niin imuventtiili sulkeutuu 5 ast. myöhemmin kuin kaikkien merkkien ollessa kohdillaan.
Kiitti tiedosta, mutta mistä tietää että pitääkö se hihnapyörän merkkin olla kummalla puolella sitä kotelonmerkiä, tai siis että kumpi olisi ns.tehdasasetus kun se hihnapyörän merkki hyppää tosiaan samanverran sen kotelon merkin puolelta toiselle :roll: Harmi kun ei ole itellä mitään kekemusta noista T5 nokista että minkä verran ne yleensä heikentää sitä alavääntöä. Yritin katsoa myös niistä nokista varaosanumeroita mutta niillä numeroilla mitkä nokissa oli ei löytynyt mitään tietoa epc:stä, että voisiko olla mahdollista että ne olisikin vaikka jonkin muun nokat esim. B234i:n (vaikka ostin ne nokat kyllä Colt:lta että kyllä kait ne pitäisi oikeat olla). Täytyy tutkia asiaa vielä, niin ja voisiko tuon T7 koneen matalampi puristus vaikuttaa kans negatiivisesti noiden nokkien kanssa, kun eikös noissa 2.0t T5 koneissa ole puristukset n.9.3 ja tuossa omassa autossa on nyt n.8.9-9. No tänään pitäisi lähteä ajamaan Rovaniemelle illalla, että siinähän sitä tulee taas testi kilometrejä, vaikka se ajoitus olisikin pielessä niin en sitä kuitenkaan kerkiä korjata tänään :|
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ne on tehtaaltakin vähän miten sattuu, toleranssit ei oo niin tarkkoja.. Ei noissa kovin monista asteista ole kysymys.

Optimihan olisi että se hihnapyörän merkki olisi juuri YKK:ssa kun nokatkin on merkeissä mutta väistämättä jompaan kumpaan suuntaan se heittää. Makuasia sitten miten laittaa. Jos haluaa alavääntöä niin laittaa vähän aikaiselle, jos huipputehoa niin vähän myöhäiselle. Tai sitte lähtee pienimmän virheen tavoitteesta ja laittaa siihen asentoon jossa on vähemmän absoluuttista heittoa nollakohtaan nähden.

Tuo parin kymmenesosapinnan puristussuhteen ero on täysin merkityksetön jota ei huomaa sen enempää kulutuksessa kuin perstuntumassakaan. T5 mäntien suuremmat kitkahäviötkin näkyy tätä selvemmin, käytännössä siis muutaman desin korkeampi kulutus kuin T7 männillä.

Eiköhän se luonne-ero johdu kuitenkin lähinnä nokista ja jossain määrin niiden asennosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin