Ahdot seilaa -> ratkaisu löytyi :-)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Ahdot seilaa -> ratkaisu löytyi :-)

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jep, eli kuukauden verran on ongelma ollut seuraava :arrow:

Auto toimi moitteettomasti "normaalissa" ajossa, mutta kun esim. 5: lla 120km/h nopeudessa laittoi lämän tiskiin niin ahdot nousi 1,7bar paikkeille mutta kun kierrokset hieman nousi niin ne alkoivat seilata ja tippuivat 1,3bar paikkeille kun nopeus 160km/h

Kakkosella lähti ihan kun pitääkin, no problemo. 8)

Suurin ongelma oli "ramppi lähdössä", kakkosella kaikki ok, kolmosella 5000RPM ahdot enää 1,2bar, nelosella tiputaankin sitten kierrosten noustessa alle 1bar. :evil:

Eli todella v***u-maista, on ollut hermo kireellä ton koslan kanssa kuukauden kuten kaikki varmaan ymmärtää.

No, viime vkl purin keulan ja tsekkasin kaikki ehtoputket, en läytänyt mitään vikaa.
Vaihdoin tulpat ja bensansuodattimen -> ei vaikutusta.

Tänään purin actoaattorin, säädin sitä usealle esijännitykselle -> ei vaikutusta. (paitsi että kädessä nyt vesikelloja ja katin kuva poltettuna :cry: )
By-pass valvesta oli kalvo paskana, laitoin orkkiksen kiinni -> ei vaikutusta (muuta kun siihen että alipaine on nyt 0,5bar kuten pitääkin :wink: )
Aktuaattoriin tuleva mankkuvenan letku vuoti, uusittiin -> ei vaikutusta.

Mankkuvenan tsekkasin, samoin purin + putsasin tyhjäkäynnin säätöventtiilin, purin läppäkotelo ja putsasin ja säädin vaijerin, kaikki letkut ja putket tsekkasin ja "koeponnistin" -> ei vaikutusta.

Kokeilin ilman ilmanputsaria -> ei vaikutusta :?

Tässä vaiheessa ei pal enää hymyilyttänyt.
Aikani noiduttuani tuli mieleeni tämä aamu, kun käynnistin auton ja lähdin liikkeelle niin sekunnin auto röpötti eli kipinät oli sekaisin, näin kävi myös pari viikkoa sitten.
:idea: Voisiko se olla sittenkin DI-kassu :?:
Se ei kuitenkaan tuntunut todennäköiselta sillä noita kahta röpötystä lukuunottamatta ei autossa ole ollut mitään DI-kassun vikaan viittaavaa oiretta.
Päätin soittaa rakkaalle :wink: ystävälleni koppsa: lle ja kyselin että voisiko vika olla siinä. Koppsa sanoi että saattahan se olla ja Suorsakin taustalla möykkäsi että saattaa saattaa olla vika DI-kassussa.

Lahdessa sitten Koppsa: lle käymään ja hänen musta varakassu kiinni ja kokeilemaan.
Motarin ramppiin ja hanat kaakkoon ja perkele, SEHÄN TOIMII :D
Kakkosella kaikki ok, ahdot 1,7bar, samoin kolmosella, nelosella kiekat 5500RPM ja ahdot tasaisena 1,5bar :!: :D
Ei vaappumista eikä ahtojen tippumista enää.

Eli vika oli DI-kassussa, vaikka tuo punainen möhkäle ei muuten oireillut kun pari kertaa sekunnin ajan röpötti niin sen verran siinä oli vikaa että huipputeholla aiheutti ahtojen vaappumista ja ja laskua.

Eli te keillä on trionic-5 (punainen DI-kasetti) ja ahdot salaperäisesti vaappuu niin kokeilkaapa toisella DI-kasetilla, se ratkaisu saattaa olla niin yksinkertainen :D
(Mun rikkinäinen kasetti on alkuperäinen ja ajettu rapiat 100 tkm.)

Ai ai, nyt on taas kiva olla... :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Komeeta, kun edes joku saa autonsa pelaan! Mä oon testannut myös toisella di:llä ja ei mitään apua siitäkään. ( KAIKKI palikat käyty autosta läpi). Aattelin aluks laittaa lisää viriä, mutta on toi kuume laskenut aika vitusti, kun ei toimi ees Stage ykkösellä!
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

deportivo kirjoitti:Komeeta, kun edes joku saa autonsa pelaan! Mä oon testannut myös toisella di:llä ja ei mitään apua siitäkään. ( KAIKKI palikat käyty autosta läpi). Aattelin aluks laittaa lisää viriä, mutta on toi kuume laskenut aika vitusti, kun ei toimi ees Stage ykkösellä!
Ootko kokeillut jäykemmällä aktuaattorilla?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Yhden acun Maptun lähetti. Ei vika korjaantunut. Toista jäykempää oon odotellut jo aika kauan siltä suunnalta. Auto oli tosiaan Maptunin poikien hoivissa puolitoista päivää. Ei tulosta.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Se syö miestä, todella :?
Toivotaan että vika löytyy, noissa koslissa kun on noita vikapaikkoja niin saamarin monta :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Täällä kans yks viallisella mopolla ajeleva.. :? En tiiä mikä tos on.. Mut ajelen menemään. Se on heikkoa mikä ei kestä.Sit ku hajoaa ni vika löyty. :oops:
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Joo. Kyllä on nakertanu äijää ihan kunnolla. Oon itkeny tota hommaa tosiaan tossa "huippuahdot seilaa" kohdassa. Ei vaan enään kukaan keksi, mitä muuta osaa pitäis vaihtaa, kun vielä yks acu.. Sieltä aiheesta löytyy koruton lista vaihdetuista osista.
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Ihan sama ongelma oli minunkin autossani. Ahdot vaappu 1.5-1.2bar:n välillä kun lusikan laitto lattiaan kolmosella ja sitä suuremmilla vaihteilla. Ehdin myöskin tuskailla auton kanssa vikaa etsiessä. Onneksi se alkoi muutama viikko myöhemmin katkomaan myöskin sytkää. DI-kasetin vaihdon jälkeen poistu niin pätkiminen kuin paineiden vaappuminenkin. Taisin aiheesta joskus täällä kirjoitellakin. Viallinen DI-kasetti on nykyään takakontissa varalta. Vaikka se ei aivan täysin toimikkaan, niin aina sillä kotiin pääsee.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Olkaa onnellisia kun teillä ahdot sentään nousee sinne 1.5 ku mulla ei nouse ku hädin tuskin 1.2! :twisted: Ja laskee 1.0 samantien. :roll: :evil: Ja viasta ei tietoa..
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

Sama vika oli mullakin, vaihdoin myös uuden DI:n, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin trionicin Aeron omaan, ja ahtojen seilaaminen loppui siihen. Eli nää viripajojen softat taitaa kuitenkin olla harrastelijoiden tekemiä, jotain oleellista tietoa näyttäisi heiltä siis puuttuvan...
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Milli kirjoitti:Olkaa onnellisia kun teillä ahdot sentään nousee sinne 1.5 ku mulla ei nouse ku hädin tuskin 1.2! :twisted: Ja laskee 1.0 samantien. :roll: :evil: Ja viasta ei tietoa..
Älkää nyt pojat viitsikö. Mulla ahdot nousi 1,2 bar hetkellisesti ja laski sen jäkeen 0,8 kun laatikko vaihtoi 1-2,2-3 mutta tämän jälkeen eli kolmosella ja nelosella ne ahdot jäi tapittaan tasan 1 baariin niin pitkäksi aikaa kun piti kaasua pohjassa.

Te vaan puhutte täällä 1,5 ja 1,7 barin paineista :wink:

Tosin mulla oli toi tomaatti.
9-3.1972
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

9-5tW kirjoitti:Sama vika oli mullakin, vaihdoin myös uuden DI:n, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin trionicin Aeron omaan, ja ahtojen seilaaminen loppui siihen. Eli nää viripajojen softat taitaa kuitenkin olla harrastelijoiden tekemiä, jotain oleellista tietoa näyttäisi heiltä siis puuttuvan...
ootko mitannut mitä sulla ahtoja tuolla Aeron boksilla?

Omassa on parhaillaan n.1.1 ja pysyy n1.bar ihan tappiin asti!

Käsilaatikolla 1:lla rajoittaa 0.5bar ja 2:lla n.0,8bar. (boksi automaatti Aerosta :roll: )
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

9-5tW kirjoitti:Sama vika oli mullakin, vaihdoin myös uuden DI:n, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin trionicin Aeron omaan, ja ahtojen seilaaminen loppui siihen. Eli nää viripajojen softat taitaa kuitenkin olla harrastelijoiden tekemiä, jotain oleellista tietoa näyttäisi heiltä siis puuttuvan...
Mulla on ollut useita softia ja kaikki ovat toimineet ok eli enkä voi sanoa samaa. :wink:
Harrastelijoita; tuskin vaan, eiköhän nuo elantonsa tuolla hommalla tienaa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

Frostgrey kirjoitti:
9-5tW kirjoitti:Sama vika oli mullakin, vaihdoin myös uuden DI:n, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin trionicin Aeron omaan, ja ahtojen seilaaminen loppui siihen. Eli nää viripajojen softat taitaa kuitenkin olla harrastelijoiden tekemiä, jotain oleellista tietoa näyttäisi heiltä siis puuttuvan...
ootko mitannut mitä sulla ahtoja tuolla Aeron boksilla?

Omassa on parhaillaan n.1.1 ja pysyy n1.bar ihan tappiin asti!

Käsilaatikolla 1:lla rajoittaa 0.5bar ja 2:lla n.0,8bar. (boksi automaatti Aerosta :roll: )
En ole mittaillut, mutta perstuntumalla jos vertaa maprunin poksiin alavääntöä on hieman vähemmän, mutta yläpäässä tuleva lievä potku kompensoi sen täysin. Eli allekirjoitan tuon ahtokäyttäytymisen mitä mainitsit, uskon omassani olevan samantyyppinen ahtoprofiili.
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

93t sport kirjoitti:
9-5tW kirjoitti:Sama vika oli mullakin, vaihdoin myös uuden DI:n, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin trionicin Aeron omaan, ja ahtojen seilaaminen loppui siihen. Eli nää viripajojen softat taitaa kuitenkin olla harrastelijoiden tekemiä, jotain oleellista tietoa näyttäisi heiltä siis puuttuvan...
Mulla on ollut useita softia ja kaikki ovat toimineet ok eli enkä voi sanoa samaa. :wink:
Harrastelijoita; tuskin vaan, eiköhän nuo elantonsa tuolla hommalla tienaa.
Joo, sulla on 9-3 ? En missään nimessä väitä etteikö nää poksit jossain autossa voisi toimiakin. Mutta kone-vuosimalli-jnejne kombinaatioista johtuen arvaisin että kaikissa ne eivät toimi. Voin toki olla väärässäkin, kuten varmaan ne sata muutakin täällä ahtojen heittelyä itkenyttä kaveria, joilla vakio boksilla auto pelasi oikein. :wink:
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Vastaa Viestiin