Ahdot seilaa -> ratkaisu löytyi :-)
Ahdot seilaa -> ratkaisu löytyi :-)
Jep, eli kuukauden verran on ongelma ollut seuraava
Auto toimi moitteettomasti "normaalissa" ajossa, mutta kun esim. 5: lla 120km/h nopeudessa laittoi lämän tiskiin niin ahdot nousi 1,7bar paikkeille mutta kun kierrokset hieman nousi niin ne alkoivat seilata ja tippuivat 1,3bar paikkeille kun nopeus 160km/h
Kakkosella lähti ihan kun pitääkin, no problemo.
Suurin ongelma oli "ramppi lähdössä", kakkosella kaikki ok, kolmosella 5000RPM ahdot enää 1,2bar, nelosella tiputaankin sitten kierrosten noustessa alle 1bar.
Eli todella v***u-maista, on ollut hermo kireellä ton koslan kanssa kuukauden kuten kaikki varmaan ymmärtää.
No, viime vkl purin keulan ja tsekkasin kaikki ehtoputket, en läytänyt mitään vikaa.
Vaihdoin tulpat ja bensansuodattimen -> ei vaikutusta.
Tänään purin actoaattorin, säädin sitä usealle esijännitykselle -> ei vaikutusta. (paitsi että kädessä nyt vesikelloja ja katin kuva poltettuna )
By-pass valvesta oli kalvo paskana, laitoin orkkiksen kiinni -> ei vaikutusta (muuta kun siihen että alipaine on nyt 0,5bar kuten pitääkin )
Aktuaattoriin tuleva mankkuvenan letku vuoti, uusittiin -> ei vaikutusta.
Mankkuvenan tsekkasin, samoin purin + putsasin tyhjäkäynnin säätöventtiilin, purin läppäkotelo ja putsasin ja säädin vaijerin, kaikki letkut ja putket tsekkasin ja "koeponnistin" -> ei vaikutusta.
Kokeilin ilman ilmanputsaria -> ei vaikutusta
Tässä vaiheessa ei pal enää hymyilyttänyt.
Aikani noiduttuani tuli mieleeni tämä aamu, kun käynnistin auton ja lähdin liikkeelle niin sekunnin auto röpötti eli kipinät oli sekaisin, näin kävi myös pari viikkoa sitten.
Voisiko se olla sittenkin DI-kassu
Se ei kuitenkaan tuntunut todennäköiselta sillä noita kahta röpötystä lukuunottamatta ei autossa ole ollut mitään DI-kassun vikaan viittaavaa oiretta.
Päätin soittaa rakkaalle ystävälleni koppsa: lle ja kyselin että voisiko vika olla siinä. Koppsa sanoi että saattahan se olla ja Suorsakin taustalla möykkäsi että saattaa saattaa olla vika DI-kassussa.
Lahdessa sitten Koppsa: lle käymään ja hänen musta varakassu kiinni ja kokeilemaan.
Motarin ramppiin ja hanat kaakkoon ja perkele, SEHÄN TOIMII
Kakkosella kaikki ok, ahdot 1,7bar, samoin kolmosella, nelosella kiekat 5500RPM ja ahdot tasaisena 1,5bar
Ei vaappumista eikä ahtojen tippumista enää.
Eli vika oli DI-kassussa, vaikka tuo punainen möhkäle ei muuten oireillut kun pari kertaa sekunnin ajan röpötti niin sen verran siinä oli vikaa että huipputeholla aiheutti ahtojen vaappumista ja ja laskua.
Eli te keillä on trionic-5 (punainen DI-kasetti) ja ahdot salaperäisesti vaappuu niin kokeilkaapa toisella DI-kasetilla, se ratkaisu saattaa olla niin yksinkertainen
(Mun rikkinäinen kasetti on alkuperäinen ja ajettu rapiat 100 tkm.)
Ai ai, nyt on taas kiva olla...
Auto toimi moitteettomasti "normaalissa" ajossa, mutta kun esim. 5: lla 120km/h nopeudessa laittoi lämän tiskiin niin ahdot nousi 1,7bar paikkeille mutta kun kierrokset hieman nousi niin ne alkoivat seilata ja tippuivat 1,3bar paikkeille kun nopeus 160km/h
Kakkosella lähti ihan kun pitääkin, no problemo.
Suurin ongelma oli "ramppi lähdössä", kakkosella kaikki ok, kolmosella 5000RPM ahdot enää 1,2bar, nelosella tiputaankin sitten kierrosten noustessa alle 1bar.
Eli todella v***u-maista, on ollut hermo kireellä ton koslan kanssa kuukauden kuten kaikki varmaan ymmärtää.
No, viime vkl purin keulan ja tsekkasin kaikki ehtoputket, en läytänyt mitään vikaa.
Vaihdoin tulpat ja bensansuodattimen -> ei vaikutusta.
Tänään purin actoaattorin, säädin sitä usealle esijännitykselle -> ei vaikutusta. (paitsi että kädessä nyt vesikelloja ja katin kuva poltettuna )
By-pass valvesta oli kalvo paskana, laitoin orkkiksen kiinni -> ei vaikutusta (muuta kun siihen että alipaine on nyt 0,5bar kuten pitääkin )
Aktuaattoriin tuleva mankkuvenan letku vuoti, uusittiin -> ei vaikutusta.
Mankkuvenan tsekkasin, samoin purin + putsasin tyhjäkäynnin säätöventtiilin, purin läppäkotelo ja putsasin ja säädin vaijerin, kaikki letkut ja putket tsekkasin ja "koeponnistin" -> ei vaikutusta.
Kokeilin ilman ilmanputsaria -> ei vaikutusta
Tässä vaiheessa ei pal enää hymyilyttänyt.
Aikani noiduttuani tuli mieleeni tämä aamu, kun käynnistin auton ja lähdin liikkeelle niin sekunnin auto röpötti eli kipinät oli sekaisin, näin kävi myös pari viikkoa sitten.
Voisiko se olla sittenkin DI-kassu
Se ei kuitenkaan tuntunut todennäköiselta sillä noita kahta röpötystä lukuunottamatta ei autossa ole ollut mitään DI-kassun vikaan viittaavaa oiretta.
Päätin soittaa rakkaalle ystävälleni koppsa: lle ja kyselin että voisiko vika olla siinä. Koppsa sanoi että saattahan se olla ja Suorsakin taustalla möykkäsi että saattaa saattaa olla vika DI-kassussa.
Lahdessa sitten Koppsa: lle käymään ja hänen musta varakassu kiinni ja kokeilemaan.
Motarin ramppiin ja hanat kaakkoon ja perkele, SEHÄN TOIMII
Kakkosella kaikki ok, ahdot 1,7bar, samoin kolmosella, nelosella kiekat 5500RPM ja ahdot tasaisena 1,5bar
Ei vaappumista eikä ahtojen tippumista enää.
Eli vika oli DI-kassussa, vaikka tuo punainen möhkäle ei muuten oireillut kun pari kertaa sekunnin ajan röpötti niin sen verran siinä oli vikaa että huipputeholla aiheutti ahtojen vaappumista ja ja laskua.
Eli te keillä on trionic-5 (punainen DI-kasetti) ja ahdot salaperäisesti vaappuu niin kokeilkaapa toisella DI-kasetilla, se ratkaisu saattaa olla niin yksinkertainen
(Mun rikkinäinen kasetti on alkuperäinen ja ajettu rapiat 100 tkm.)
Ai ai, nyt on taas kiva olla...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Ootko kokeillut jäykemmällä aktuaattorilla?deportivo kirjoitti:Komeeta, kun edes joku saa autonsa pelaan! Mä oon testannut myös toisella di:llä ja ei mitään apua siitäkään. ( KAIKKI palikat käyty autosta läpi). Aattelin aluks laittaa lisää viriä, mutta on toi kuume laskenut aika vitusti, kun ei toimi ees Stage ykkösellä!
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Ihan sama ongelma oli minunkin autossani. Ahdot vaappu 1.5-1.2bar:n välillä kun lusikan laitto lattiaan kolmosella ja sitä suuremmilla vaihteilla. Ehdin myöskin tuskailla auton kanssa vikaa etsiessä. Onneksi se alkoi muutama viikko myöhemmin katkomaan myöskin sytkää. DI-kasetin vaihdon jälkeen poistu niin pätkiminen kuin paineiden vaappuminenkin. Taisin aiheesta joskus täällä kirjoitellakin. Viallinen DI-kasetti on nykyään takakontissa varalta. Vaikka se ei aivan täysin toimikkaan, niin aina sillä kotiin pääsee.
Sama vika oli mullakin, vaihdoin myös uuden DI:n, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin trionicin Aeron omaan, ja ahtojen seilaaminen loppui siihen. Eli nää viripajojen softat taitaa kuitenkin olla harrastelijoiden tekemiä, jotain oleellista tietoa näyttäisi heiltä siis puuttuvan...
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Älkää nyt pojat viitsikö. Mulla ahdot nousi 1,2 bar hetkellisesti ja laski sen jäkeen 0,8 kun laatikko vaihtoi 1-2,2-3 mutta tämän jälkeen eli kolmosella ja nelosella ne ahdot jäi tapittaan tasan 1 baariin niin pitkäksi aikaa kun piti kaasua pohjassa.Milli kirjoitti:Olkaa onnellisia kun teillä ahdot sentään nousee sinne 1.5 ku mulla ei nouse ku hädin tuskin 1.2! Ja laskee 1.0 samantien. Ja viasta ei tietoa..
Te vaan puhutte täällä 1,5 ja 1,7 barin paineista
Tosin mulla oli toi tomaatti.
9-3.1972
ootko mitannut mitä sulla ahtoja tuolla Aeron boksilla?9-5tW kirjoitti:Sama vika oli mullakin, vaihdoin myös uuden DI:n, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin trionicin Aeron omaan, ja ahtojen seilaaminen loppui siihen. Eli nää viripajojen softat taitaa kuitenkin olla harrastelijoiden tekemiä, jotain oleellista tietoa näyttäisi heiltä siis puuttuvan...
Omassa on parhaillaan n.1.1 ja pysyy n1.bar ihan tappiin asti!
Käsilaatikolla 1:lla rajoittaa 0.5bar ja 2:lla n.0,8bar. (boksi automaatti Aerosta )
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Mulla on ollut useita softia ja kaikki ovat toimineet ok eli enkä voi sanoa samaa.9-5tW kirjoitti:Sama vika oli mullakin, vaihdoin myös uuden DI:n, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin trionicin Aeron omaan, ja ahtojen seilaaminen loppui siihen. Eli nää viripajojen softat taitaa kuitenkin olla harrastelijoiden tekemiä, jotain oleellista tietoa näyttäisi heiltä siis puuttuvan...
Harrastelijoita; tuskin vaan, eiköhän nuo elantonsa tuolla hommalla tienaa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
En ole mittaillut, mutta perstuntumalla jos vertaa maprunin poksiin alavääntöä on hieman vähemmän, mutta yläpäässä tuleva lievä potku kompensoi sen täysin. Eli allekirjoitan tuon ahtokäyttäytymisen mitä mainitsit, uskon omassani olevan samantyyppinen ahtoprofiili.Frostgrey kirjoitti:ootko mitannut mitä sulla ahtoja tuolla Aeron boksilla?9-5tW kirjoitti:Sama vika oli mullakin, vaihdoin myös uuden DI:n, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin trionicin Aeron omaan, ja ahtojen seilaaminen loppui siihen. Eli nää viripajojen softat taitaa kuitenkin olla harrastelijoiden tekemiä, jotain oleellista tietoa näyttäisi heiltä siis puuttuvan...
Omassa on parhaillaan n.1.1 ja pysyy n1.bar ihan tappiin asti!
Käsilaatikolla 1:lla rajoittaa 0.5bar ja 2:lla n.0,8bar. (boksi automaatti Aerosta )
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Joo, sulla on 9-3 ? En missään nimessä väitä etteikö nää poksit jossain autossa voisi toimiakin. Mutta kone-vuosimalli-jnejne kombinaatioista johtuen arvaisin että kaikissa ne eivät toimi. Voin toki olla väärässäkin, kuten varmaan ne sata muutakin täällä ahtojen heittelyä itkenyttä kaveria, joilla vakio boksilla auto pelasi oikein.93t sport kirjoitti:Mulla on ollut useita softia ja kaikki ovat toimineet ok eli enkä voi sanoa samaa.9-5tW kirjoitti:Sama vika oli mullakin, vaihdoin myös uuden DI:n, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin trionicin Aeron omaan, ja ahtojen seilaaminen loppui siihen. Eli nää viripajojen softat taitaa kuitenkin olla harrastelijoiden tekemiä, jotain oleellista tietoa näyttäisi heiltä siis puuttuvan...
Harrastelijoita; tuskin vaan, eiköhän nuo elantonsa tuolla hommalla tienaa.
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero