B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Ovatko B2x5 lohkot ovat 6 mm korkeampia vai onko B2x5:ssa männän tappi lähempänä männän lakea? Esim. Verdin kiertokanget näkyvät olevan 6 mm pidempiä näihin uudempiin koneisiin. Tällöin kankisuhde on parempi, ja sylinteriin/mäntään kohdistuvat sivuttais- ja kitkavoimat ovat pienempiä.
Onko B2x5 lohkojen kestävyys lähellekään samaa tasoa kuin B2x4 lohkoilla? Eli kun puhutaan kierroslukualueesta 8500 rpm tai vähän yli ja voimaakin pitäisi kyseisen myllyn tuottaa. Ilmeisesti B2x4 lohkojen paino on suurempi, mutta missä ero syntyy? Ovatko sylinteriseinämien valut paksumpia tai sylinterivaipat valettu toisiinsa kiinni tms.?
Sisuskalut eivät luonnollisestikaan tule olemaan vakiot, joten siinä mielessä eroja ei syntyne.
Onko B2x5 lohkojen kestävyys lähellekään samaa tasoa kuin B2x4 lohkoilla? Eli kun puhutaan kierroslukualueesta 8500 rpm tai vähän yli ja voimaakin pitäisi kyseisen myllyn tuottaa. Ilmeisesti B2x4 lohkojen paino on suurempi, mutta missä ero syntyy? Ovatko sylinteriseinämien valut paksumpia tai sylinterivaipat valettu toisiinsa kiinni tms.?
Sisuskalut eivät luonnollisestikaan tule olemaan vakiot, joten siinä mielessä eroja ei syntyne.
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Mielenkiintoinen kysymys.
Lohkojen kestävyydessä ei ole suurta eroa, mutta 2x5:n vakiomännät ja vakiokanget ovat heikompaa tavaraa 2x4:n vastaaviin verrattuna.
Jos haluat pitää 2x5:n kampikulman, niin sitten joudut ostamaan KILPAosaa mäntien ja kankien osalta, jos taas olet budjetilla matkassa, niin käytetty 2x4-alakerta on ihan harkinnan arvoinen valinta. Uusien osien hinnassa tosin ei välttämättä ole niin suurta eroa, valinta on silloin vaikeampi.
Nyt puhut kovista kierroksista, silloin kannattaa tutkia myös kantta. Jäykemmät tai tuplatut venttiilinjouset ostoslistalle vähintään. Myös kannattaa harkita tarkkaan, että haluaako tehdä sen kierroskoneen 2.0 vai 2.3-alakerralla.
Tästä on kyllä jotain keskustelua täällä foorumilla ollut, etsi-toimintoa käyttäen sitä löytyy.
Lohkojen kestävyydessä ei ole suurta eroa, mutta 2x5:n vakiomännät ja vakiokanget ovat heikompaa tavaraa 2x4:n vastaaviin verrattuna.
Jos haluat pitää 2x5:n kampikulman, niin sitten joudut ostamaan KILPAosaa mäntien ja kankien osalta, jos taas olet budjetilla matkassa, niin käytetty 2x4-alakerta on ihan harkinnan arvoinen valinta. Uusien osien hinnassa tosin ei välttämättä ole niin suurta eroa, valinta on silloin vaikeampi.
Nyt puhut kovista kierroksista, silloin kannattaa tutkia myös kantta. Jäykemmät tai tuplatut venttiilinjouset ostoslistalle vähintään. Myös kannattaa harkita tarkkaan, että haluaako tehdä sen kierroskoneen 2.0 vai 2.3-alakerralla.
Tästä on kyllä jotain keskustelua täällä foorumilla ollut, etsi-toimintoa käyttäen sitä löytyy.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Lohkot samankorkusia. Eroja jonkinverran rakenteessa, mutta ristiin käyvät. Painoa säästetty mm. runkolaakeripukkien alta tavaraa kaivamalla jne. Vuosimalli erojakin taitaa sitten olla. Ei noi b235 kanget mitään lelutavaraa ole nekään eli suht pitkälle päästään niilläkin....kokeilemalla selviää
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Juu, kuten sanottu, palikat vaihtuvat asiallisiin koko koneessa, vakiopalikoiden kestoa ei ole tarkoitus testata.
78 mm vs. 90 mm iskua pitää vielä miettiä, tarkoitus on saada suhteellisen laaja ahtimen avustama käyttökierrosalue, B234:n kampuralla männännopeuskin on mukavat 25,5 m/s (B204 22,1 m/s) @ 8500 rpm.
78 mm vs. 90 mm iskua pitää vielä miettiä, tarkoitus on saada suhteellisen laaja ahtimen avustama käyttökierrosalue, B234:n kampuralla männännopeuskin on mukavat 25,5 m/s (B204 22,1 m/s) @ 8500 rpm.
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Oisit testannut vaan. Olisi mielenkiintoista nähdä paljonko yli 650Nm T7-kanget kestävät. T5-kanget taitavat kestää vielä jonkun verran paremmin kuin T7-kanget? Lieneekö kukaan testannut T5-kankien rajoja?
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Ai kankien kesto mitataan newtonmetreissä? Luulin että voima eli F olisi se mitattava suure ja N eli newtonit olisi se yksikkö
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Olisi kai pitänyt kirjoittaa, että "Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka paljon moottorin tuottamaa vääntömomenttia T7-kanget kestävät?"
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Ei tuo ilmaisu mitenkään kyllä merkittävästi eronnut aikaisemmasta Kunhan saivartelin kun en ole ennen nähnyt puhuttavan moottorin osien väännön kestosta vaan yleensä puhutaan tehoista. Eikä sekään suureena niitä riko vaan se voima F.
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
harvemminpa sitä sitten taas vaan näkee kenenkään ilmoittavan, että ei kestänyt kuin 2000N tai siis kgm/s2.. on meinaan pikkusen haastavampi suure mitata, ellei sitten irtonaisena mittaa. jos nyt siis aletaan niitä hiuksia halkomaan..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Niinpä, ja asiaa asiaa kun enemmän mietin niin vääntömomenttihan on melkein parempi termi kankien keston ilmoittamiseen kuin hevosvoimat. Alunperin vaan hämäännyin siitä kun hevosvoimat on ollut se yleisempi tapa. Mutta turhaa hiuksien halkomista tämä tosiaan.
Jatkakaa ihmeessä alkuperäisestä aiheesta
Jatkakaa ihmeessä alkuperäisestä aiheesta
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Mites tuon B204/B234 turbo lyhyt lohkon istuvuus 9-3 konehuoneeseen jos vaihtais B205 pois? Sopiiko ja saako B205 roippeet esim. ilmastoinnin kompuran, ohjaustehostimen pumpun, vesiletkut, vaihdelaatikon ym. avustavat osat ja laitteet bolt on vanhempaan lohkoon kiinni vai joutuuko jossain säveltämään?
Re: B2x5 ja B2x4 lohkojen kestävyyserot?
Sopii suoraan jos vaihdat raakalohkon vain ja pulttaat kaikki apulaitteet ym. vanhasta koneesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com