-APUVA- vaihdelaatikon vaihto.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

-APUVA- vaihdelaatikon vaihto.

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Tietääkö kukaan tai onko kukaan tehnyt samaa että: meinasin vaihtaa 99:stä(5-speed) laatikon 900:seen(-84). Onko mahdollista??? Ja onko ruiskun ja turbon laatikoissa mitä eroja vai onko identtiset???
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
mikko
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 14:58
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja mikko »

Aika iso homma. :? en rupeis tekee. nimittäi jos moottori on eri kohas ollenkaa ni sillo vetoakselit kyl ei passaa enää pyörille!!!
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kunhan vaihdat siihen laatikkoon 900:sen oman päätylevyn(sen, jossa moottorin etukannake on kiinni), niin passaa kyllä. Ja uudemmissa turbon laatikoissa on yksi laakeri enemmän, noin vanhoissa ei taida olla mitään eroa.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Aksu900 kirjoitti:Kunhan vaihdat siihen laatikkoon 900:sen oman päätylevyn(sen, jossa moottorin etukannake on kiinni), niin passaa kyllä. Ja uudemmissa turbon laatikoissa on yksi laakeri enemmän, noin vanhoissa ei taida olla mitään eroa.
Joo kiitos. Ku oisin vaihtamassa 99 5spiidistä laatikkoo 900 aero -84:seen. Tosin kyllä väliaikaisesti ennenkun saa rahat kasaan siihen SP:en kesto laatikkoon, on vaa aika suolane hinta. Urakka ei sinäänsä ole iso koska kone nousee pöydälle talven aikana joka tapauksessa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Varmista vielä, kun molemmat laatikot on pöydällä että sisemmät vetonivelet ovat samanlaiset. Niisäkin on jotain vuosimallikohtaisia eroja. Mielestäni ne pitäis olla noissa samanlaiset, mutta ei vara venettä kaada.

Jaa vahvistettu laatikko tulossa? Meinaatkos, että alkuperäinen ei enää kestä tehoja? Minkäslainen voimapaketti tuo aerosi oikeastaan onkaan? ;)
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Aksu900 kirjoitti:Kunhan vaihdat siihen laatikkoon 900:sen oman päätylevyn(sen, jossa moottorin etukannake on kiinni), niin passaa kyllä. Ja uudemmissa turbon laatikoissa on yksi laakeri enemmän, noin vanhoissa ei taida olla mitään eroa.

Tuota siitä laakerista, eli ei taida olla sitä yhtä laakeria ainakan jostai 87 eteenpäin, oli ihan alkupään 900T16 laatikoissa ainoastaan. ITselläni on pari semmoista akselia olemassa mihin on se laakerin paikka olemassa.

99:n laatikko muuten käy ihan heittämällä. tosin ainoat erot saattaa olla välityksissä ja mikäli on kyseessä T16(kuten nimimerkistä päättelen) myös vetarin maljat on eri kokoiset, mutta ne saa vanhasta laatikosta vaihdettua. Ja jos haluat pelata varman päälle niissä välityksissä niin ottaa vaikka siitä vanhasta ensiörattaat :) koska kuitenkin joudut sen ensiö pään etukannen vaihtamaan.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

gylläh

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Näin mää teen. Pääsen vasta ens viikolla vaihtaa mut onpahan nyt tiedot valmiiks. kiiitooosss!
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tuo "ylimääräinen" laakeri on vaihteistoissa joiden tyyppi on GM55600, 55602, 55700 ja 55702.

Näitä on siis asennettu Euroopassa Cabrioleteihin ja Aeroihin (esiintyy ainakin vuosimalleissa 87-88). Joidenkin tietojen mukaan Ameriikan markkinoille myös tavallisiin T16:iin.

Ps.Tuommoisia laatikoitahan on joka Saabistilla useampia ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

vaihde laatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Mun aerossa on GM 45606 laatikko eli ei taia olla mitään ylimääräsiä laakereita siellä, tai en ainakaan huomannu ku halkasin sen. Onneks oli sen vaerta uus laatikko että öljyn otto putki on kiinnikkeellä kiinni lohkossa eikkä taittunu niin helposti. Ja 99:sin laatikon numero on G 45705
Eli jos vertaa (vielä)nykyiseen laatikkoon niin=

G/GM = Tyyppi (mekaaninen vaihteisto)
4 = Malli (moottoriyhdistelmä) taitaa olla pakko sama molemmissa
5 = Vaihteiden lukumäärä eteenpäin
6/7 = Ensiö vaihteen välitys suhde (6=0,84 7=0,78)
06/05= Kehitysvaihe/versio

elikkä kulkeeko se nyt hitaampaa vai kovempaa? en oo mikään matikan nero et osais laskee jo etu käteen mut eiköhän ne testit puhu puolestaan ku saa laatikon vaihettua.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: vaihde laatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja Passi »

900aero-84 kirjoitti:Mun aerossa on GM 45606 laatikko eli ei taia olla mitään ylimääräsiä laakereita siellä, tai en ainakaan huomannu ku halkasin sen. Onneks oli sen vaerta uus laatikko että öljyn otto putki on kiinnikkeellä kiinni lohkossa eikkä taittunu niin helposti. Ja 99:sin laatikon numero on G 45705
Eli jos vertaa (vielä)nykyiseen laatikkoon niin=

G/GM = Tyyppi (mekaaninen vaihteisto)
4 = Malli (moottoriyhdistelmä) taitaa olla pakko sama molemmissa
5 = Vaihteiden lukumäärä eteenpäin
6/7 = Ensiö vaihteen välitys suhde (6=0,84 7=0,78)
06/05= Kehitysvaihe/versio

elikkä kulkeeko se nyt hitaampaa vai kovempaa? en oo mikään matikan nero et osais laskee jo etu käteen mut eiköhän ne testit puhu puolestaan ku saa laatikon vaihettua.
Moi. Pitää nyt päteä kun tullut vihkiydyttyä OG900 vaihdelaatikoille jonkun verran. ;)

Tukilaakeri löytyy aidoista T16 laatikoista. Vain vuonna 1985 ja kenties 84 se on ollut kumisella etutuella. Tästä eteenpäin, hydraulisella. Jos toisin, joku voisi tästä minulle kertoa. :)

Mitä suurempi ensiövaihteen välitys, sitä lujempaa kulkee. 7 kulkee siis lujempaa kuin 6. Tosin, mitä pienempi ensiövälitys, sitä vähemmän vääntöä laatikko joutuu kestämään --> vähemmän vääntöä loota kestää pidempään.

Kuppien vaihto ei oo homma eikä mikään, siinä pitää sitten vaan olla tarkkana että pitää samat mellalevyt aina samassa vaihdelaatikossa ja samalla puolella. Ne kupit irtoaa kun ottaa sen lukkorenkaan pois ja napauttaa esim puukalikalla pois. Jos tuntuu että se kupissa sisällä oleva laakeri on rikki, niin uusi maksaa n. 5euroa. Sekin irtoaa sieltä kun lyö sitä jotain tappia vasten, pitää vain varoa sitä stefaa.

Tästä voisi tarinoida loppuyön niin jätetään nyt tähän. :)

T. Pasi
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Ainakin 85 T16 on vielä kumisella etutuennalla.
mulla on se yksi niistä tukilaakerimallisista akseleista otettu vm 87 aerosta. siitä tuki laakerista jotakuinkin samoilla linjoilla kuin suorsa, että on ollut lähinnä aeroissa ja cabeissa. lisänä vanhoissa normaaleissa T16:ssa Ainakin omasta 85 T16 laatikosta moinen kapine ja löytyy.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Aksu900 kirjoitti:Varmista vielä, kun molemmat laatikot on pöydällä että sisemmät vetonivelet ovat samanlaiset. Niisäkin on jotain vuosimallikohtaisia eroja. Mielestäni ne pitäis olla noissa samanlaiset, mutta ei vara venettä kaada.

Jaa vahvistettu laatikko tulossa? Meinaatkos, että alkuperäinen ei enää kestä tehoja? Minkäslainen voimapaketti tuo aerosi oikeastaan onkaan? ;)
Vahemmassa kuten tässä tapauksessa on kyseessä on sisä pään tripoidi paljon pienempi muistaakseni jotain 33mm. ja uudemmassa se on 37 tai jotain mutta voihan ne sisäpäätkin vaihtaa keskenään, mutta jos et ole purkanut koskaan niin harkitse.
Toinen helposti huomattava ero laatikoissa on kepin keskitys vanhemmassa keskitetään vaihdekepin alapäästä ja uudemmassa laatikon sisällä on keskitys. Eron huomaa heti kun ottaa kiinni vaihteen siirto akselista ja kääntää jompaan kumpaan suuntaan jos akseli palautuu jousivoimalla keskelle on se uudempi malli.
Onnea laatikon vaihtoon.

Olen sitä mieltä että nää vehkeet on kyllä ihmisen tekemiä :?: :!:
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Laatikot on pöydällä vierekkäin eikä näy mitään kummempia eroja, Muuta kuin että T16:toista on se öljy tikku semmonen paksu ja 8valve kaasarissa kaks kertaa pienempi. Kaikki muut käy kun vaihtaa vain (turbon pakosarjan tuki, syylärin vesiletkun kannatin ja pakoputken kannatin) Huiput voi kyllä jäähä 200km/h, mutta kun sais jostain ne olikohan ne 8 vai 9 välitykset niissä suhde on jo aika lähellä 1:1 tai saatto olla 0,95:1
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vahemmassa kuten tässä tapauksessa on kyseessä on sisä pään tripoidi paljon pienempi muistaakseni jotain 33mm. ja uudemmassa se on 37 tai jotain mutta voihan ne sisäpäätkin vaihtaa keskenään, mutta jos et ole purkanut koskaan niin harkitse.
Muistatko, muuten missä vuosimallissa tuo muutos isompaan tapahtui? Itellä on päässyt unohtumaan..

P.S. Itelle tuli sama operaatio, kolmosen rattaat oksensi.. :evil:
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kaikissa T16:ssa on nuo isommat ja mulla on jo tuossa 88 iivarissa ne isommat, olisko samaan aikaan kuin jarrut muuttui??
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin