Mikä on Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?
Kysymys liittyy siihen, että tuli tuossa viime syksynä laitettua 2000 vuosimallin Saab 9-5 farmariin Koni FSD iskarit, Lesjöfors jouset ja Powerflex puslat, jotka tilasin kaikki Englannista vajaan tonnin hintaan.
Konin FSD takaiskareista puuttui alapään jousilautaset, joten ne muokattiin asentaneen pajan toimesta alkuperäisiä jousilautasia käyttäen. Ongelma on vain se, että alkuperäinen jouslautanen on kiinni yläosastaan (roikkuu siinä iskarin levennyksessä), mistä syystä tällä hetkellä Saapin peräpää roikkuu ehkä n. 1-1,5 cm liian alhaalla ja valot sojottavat nolla-asetuksella vastaantulijan silmiin.
Ratkaisuna olisi teettää uusi korotuslevy nykyisen jousilautasen alle, jolla peräpää saadaan nostettua oikealle tasolle. Enää tarvitsisi tietää iskarin tarkka ulkohalkaisija.
Kommenttina alustamuutokseen: Ajettavuus selvästi parempi kuin siskoplikan viisi vuotta nuoremmassa ysifemmassa. Terävät saumat ja töyssyt menevät selvästi pehmeämmin ja alusta kiristyy mukavasti moottoritierampeissa ja mutkateillä. Modifiointi oli hintansa väärti. Kun vain saisi peräpään nostettua vakiotasolle...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Muutoksella hattiin nimen omaan mukavuutta eikä näyttävyyttä. Ajettavuutta ei siis "pilattu" liian kovalla ja matalalla alustalla. Okei, tämä oli provo sillä toinen tykkää äiteestä ja toinen tyttärestä. Minun käyttööni ja näillä Suomen aina niin hyväkuntoisilla kantateillä mukavuus menee rata-ajettavuuden edelle.
Ai niin, syy että kysyn asiaa täältä on ihan vain laiskuus ja mukavuudenhalu. Ei jaksaisi kömpiä -20 asteen pakkasessa avoparkissa oleven lumisen auton alle mittaamaan putkea tönärillä...
Laitan joskus alustaprojektista vaslokuvia tännekin (newbie). Naamakirjasta ne jo löytyisi.