luin aikaisemmin tältä forumilta että 2.0T 175hv 9000:n suuttimet tuottaa 214cc/min eli aika pieneltä kuulostaa.
no itsehän en oikein tätä sulattanut ja tsekkasin numerosarjan suuttimen kyljestä ja tarkistin eräältä nettisivulta tuoton ja se oli yllätys yllätys 214cc/min 2.5bar!? samalla sivulla kerrottin myös että ko. suuttimien max. tuotto on noin 188hv? no nettihän ei välttämättä ole absoluuttinen totuus.
kertokaapas miten viripajat lupaavat lastuillaan 50hv lisää, kun suuttimia ei vaihdeta eikä edes bensapaineensäädin kuulu pakettiin?
ja miten paljon tuottoon vaikuttaa bensapaineen nosto esim. 2,8bar--> 4 bariin?
eikös tämän mukaan ensimmäinen viritoimenpide olisi suuttimien vaihto.
korjatkaa jos olen väärässä.
suuttimien salat
Re: suuttimien salat
Netistä löytyy myös valmiita laskureita tolle paineen nostolle ja sen aiheuttamalle virtauksen kasvulle. Muutos kun ei ole lineaarinen.öljysormi kirjoitti:luin aikaisemmin tältä forumilta että 2.0T 175hv 9000:n suuttimet tuottaa 214cc/min eli aika pieneltä kuulostaa.
no itsehän en oikein tätä sulattanut ja tsekkasin numerosarjan suuttimen kyljestä ja tarkistin eräältä nettisivulta tuoton ja se oli yllätys yllätys 214cc/min 2.5bar!? samalla sivulla kerrottin myös että ko. suuttimien max. tuotto on noin 188hv? no nettihän ei välttämättä ole absoluuttinen totuus.
kertokaapas miten viripajat lupaavat lastuillaan 50hv lisää, kun suuttimia ei vaihdeta eikä edes bensapaineensäädin kuulu pakettiin?
ja miten paljon tuottoon vaikuttaa bensapaineen nosto esim. 2,8bar--> 4 bariin?
eikös tämän mukaan ensimmäinen viritoimenpide olisi suuttimien vaihto.
korjatkaa jos olen väärässä.
Ahtoja nostamallla saadaan myös korkeapi bensapainen, koska FPR on ohjattu. Ovat poijjaat varmaan laskeneet että tämä riittää. Toisilla riittää toisilla ei...
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Itsekkin voi laskeskella, kaavakaan ei ole vaikea:
Q=my*A*sqrt(2*dp/roo)
missä:
Q=virtaus [m3/s]
my=purkauskerroin 0,6...1
A=kuristuksen pinta-ala [m3]
dp=paine-ero kuristuksen yli [Pa]
roo=tiheys [kg/m3]
Kun halutaan vain ratkaista virtauksen muutos pienellä paine-eron muutoksella voidaan oletettaa purkauskertoimen ja tiheyden pysyvän vakiona saadaan:
Q2/Q1=sqrt(dp2/dp1)
Elikkäs tuolla kaavalla noita virtauksia rouskuttaa jo tavallinen nelilaskin ja yksikötkin voivat olla mitä hyvänsä eikä purkauskertoimista sun muista tarvitse välittää. Tällä kaavalla ne laskimetkin laskevat.
Uusien dieseleiden ruiskutussuuttimia ei kannata jälkimmäisillä oletuksilla laskea koska painetasot ovat sitä luokkaa että paineen muutoksella on merkitys tiheyteen, viskositeettiin ja bulkkimoduliin.
-J-
Q=my*A*sqrt(2*dp/roo)
missä:
Q=virtaus [m3/s]
my=purkauskerroin 0,6...1
A=kuristuksen pinta-ala [m3]
dp=paine-ero kuristuksen yli [Pa]
roo=tiheys [kg/m3]
Kun halutaan vain ratkaista virtauksen muutos pienellä paine-eron muutoksella voidaan oletettaa purkauskertoimen ja tiheyden pysyvän vakiona saadaan:
Q2/Q1=sqrt(dp2/dp1)
Elikkäs tuolla kaavalla noita virtauksia rouskuttaa jo tavallinen nelilaskin ja yksikötkin voivat olla mitä hyvänsä eikä purkauskertoimista sun muista tarvitse välittää. Tällä kaavalla ne laskimetkin laskevat.
Uusien dieseleiden ruiskutussuuttimia ei kannata jälkimmäisillä oletuksilla laskea koska painetasot ovat sitä luokkaa että paineen muutoksella on merkitys tiheyteen, viskositeettiin ja bulkkimoduliin.
-J-