OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
Sateisen lomapäivän ratoksi avataanpa tämmöinen ketju.
Uudemmista kolkeista ja viitosista, ja niiden turboista löytyy montakin tuoretta ketjua, mutta otetaanpa tapetille tämä vanhempi 9-3 myös näin välillä. Kaikkihan täällä tykkää jauhaa turboista kuitenkin
Jos nyt otetaan potilas Saarinen esiin; eli putkiltaan vakio kolkki, steg 2, ja jäykempi forgen kello löytyy.
Ahtaa ja kulkee vähintäänkin kivasti.
(tähän väliin taas kerran kiitokset JC:lle avuista softan ja etätuen kanssa )
Nykyinen hyrrä tuossa 1998 T5:ssa on luonnollisesti Garret T25.
Rahapulasta johtuen vaihtoon menisi ensin vain ahdin, ei siis downpipeä eikä kuulereita tms., ja tavoitteena tietysti lisäheppoja, ja ahdin, joka ne kestää.
Ei olis kuitenkaan tarkoitusta pyrkiä mihinkään maksimitehoihin, vaan koska kyseessä on käyttöauto, pysytään mieluummin varmuusalueella. Paljonko se sitten lie, jotain ~250-260hp?
Kun foorumia selailee, niin vaihtoehtoja on lähinnä tuo mitsuun siirtyminen,
TD04HL-15T / 16T , TAI Garrett T25/T28.
(Softapuolella varmaan kumpaakin ahdinta vastaavaa ohjelmaa löytyy, vai
toimisko tuo steg 2 suoraan sopeuttamalla kummankin/kaan kanssa?
Vai steg 3 sisään, mutta riittääkö sitten suuttimet yms. vakiohilppeet.)
Kyselin varsin PCS:ltä hintoja, ja aika samaan menee hinnat garretilla ja mitsulla, kun ei oo antaa romu-mitsua vaihdossa. eli puhutaan n. 900e hinnoista, en hoksannu klubialennusta kysyä.
Mitsua on tarjolla "normi" ja "steg 1" versiot.
Pientä säätöä Mitsun kanssa aiheuttaisi ne imuletku ja öljy/vesiputket, kun taas tuo T25/28 menisi paikalleen heittämällä. Itse turaaminen mitsun tapauksessa ei tulis edes kyseeseen, vaan luottopajalle joutuisi viemään, jos suostuisivat tekemään tuon letkuhässäkän takia.
Tuosta Garretista on aika vähän juttua täällä, kun taas mitsu tulee esiin joka käänteessä. T25/28 Tuorein ketju minkä löysin,on vuodelta 1995
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=28378
Miten nuo ahtimet vertautuu keskenään, eli vääntöpainotukset alhaalta/ ylhäältä, maks. tehot, tai pikemminkin tehonkesto, ja onko vääntö jommassa kummassa tasaisempi, tai laajemmalla kierrosalueella käytettävissä jne.
Kaikki tieto, kommentit, tuumailut, pähkäilyt, mielipiteet, asiapitoiset ja asiattomat tervetulleita.
Uudemmista kolkeista ja viitosista, ja niiden turboista löytyy montakin tuoretta ketjua, mutta otetaanpa tapetille tämä vanhempi 9-3 myös näin välillä. Kaikkihan täällä tykkää jauhaa turboista kuitenkin
Jos nyt otetaan potilas Saarinen esiin; eli putkiltaan vakio kolkki, steg 2, ja jäykempi forgen kello löytyy.
Ahtaa ja kulkee vähintäänkin kivasti.
(tähän väliin taas kerran kiitokset JC:lle avuista softan ja etätuen kanssa )
Nykyinen hyrrä tuossa 1998 T5:ssa on luonnollisesti Garret T25.
Rahapulasta johtuen vaihtoon menisi ensin vain ahdin, ei siis downpipeä eikä kuulereita tms., ja tavoitteena tietysti lisäheppoja, ja ahdin, joka ne kestää.
Ei olis kuitenkaan tarkoitusta pyrkiä mihinkään maksimitehoihin, vaan koska kyseessä on käyttöauto, pysytään mieluummin varmuusalueella. Paljonko se sitten lie, jotain ~250-260hp?
Kun foorumia selailee, niin vaihtoehtoja on lähinnä tuo mitsuun siirtyminen,
TD04HL-15T / 16T , TAI Garrett T25/T28.
(Softapuolella varmaan kumpaakin ahdinta vastaavaa ohjelmaa löytyy, vai
toimisko tuo steg 2 suoraan sopeuttamalla kummankin/kaan kanssa?
Vai steg 3 sisään, mutta riittääkö sitten suuttimet yms. vakiohilppeet.)
Kyselin varsin PCS:ltä hintoja, ja aika samaan menee hinnat garretilla ja mitsulla, kun ei oo antaa romu-mitsua vaihdossa. eli puhutaan n. 900e hinnoista, en hoksannu klubialennusta kysyä.
Mitsua on tarjolla "normi" ja "steg 1" versiot.
Pientä säätöä Mitsun kanssa aiheuttaisi ne imuletku ja öljy/vesiputket, kun taas tuo T25/28 menisi paikalleen heittämällä. Itse turaaminen mitsun tapauksessa ei tulis edes kyseeseen, vaan luottopajalle joutuisi viemään, jos suostuisivat tekemään tuon letkuhässäkän takia.
Tuosta Garretista on aika vähän juttua täällä, kun taas mitsu tulee esiin joka käänteessä. T25/28 Tuorein ketju minkä löysin,on vuodelta 1995
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=28378
Miten nuo ahtimet vertautuu keskenään, eli vääntöpainotukset alhaalta/ ylhäältä, maks. tehot, tai pikemminkin tehonkesto, ja onko vääntö jommassa kummassa tasaisempi, tai laajemmalla kierrosalueella käytettävissä jne.
Kaikki tieto, kommentit, tuumailut, pähkäilyt, mielipiteet, asiapitoiset ja asiattomat tervetulleita.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
Selkeitä lisäheepoja saat vain suuremmalla pakokaasuvirtauksella ja jos meinaat sen vakioDP:n siellä pitää niin onnea vaan. Vääntöä voisit keskialueelle ehkä saada hetkeksi paremmalla kompuralla mutta muutoin tuo hankintajärjestys tuntuu hölmöltä.
Vakio dp on ahdas ja vakiopöntöt tukkoisia piste
Toimivasta T25:sta kun ei juurikaan hyvitetä niin vaihda edes DP ja softaan stg3 päivitys ja aja kunnes turbo savuaa.
Vakio dp on ahdas ja vakiopöntöt tukkoisia piste
Toimivasta T25:sta kun ei juurikaan hyvitetä niin vaihda edes DP ja softaan stg3 päivitys ja aja kunnes turbo savuaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
Noviisin mielipide on, että joudut vaihtamaan sen putken jokatapauksessa. Laita kunnon ränni ilman kattia, kunnon IC, uus softa + vpower tankkiin niin sullahan on se 250-260hp siinä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
Oma mielipide nyt aika laajalla kokemuksella tuon TD04HL-15T:n kanssa.. En suosittele siihen siirtymistä T25 Garrettista.
GT17 on eri asia koska 15T on helppo vaihtaa sen tilalle ja kestää ihan eri lailla eikä #5 pesällä ole ensin listattua ongelmaa.
Omasta mielestäni siis Garrett T25 on kokonaisuutena onnistuneempi ahdin kuin TD04-15T joka kärsii ennen kaikkea seuraavista ongelmista:
1. #6 pesän kanssa hukkaportti toimii erittäin huonosti etenkin virtaavalla putkella, ahdot piikkailee ja karkailee
2. Turbiinin hyötysuhde on todella surkea joka aiheuttaa huomattavan turboviiveen esim. vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle täyskiihdytyksessä. Tätä ei pidä sekoittaa turbon heräämiskierroslukuun joka on aivan eri asia kuin todellinen lagi kun moottorin kierrokset on jo ylhäällä mutta turbon akseli ei ota tarpeeksi nopeasti kierroksia.
Itselle ainakin tuli suuri pettymys vaihtaessa aikoinaan T25->15T#6.
Ok, yläkierroksille tuli ehkä max. 20hv lisää, mutta sen lisäksi tuli em. piikkailu jota ei koskaan saanut aivan yhtä siistiksi kuin T25:n ahtokäyrä ja isoimpana ongelma tuo lagi, todennäköisesti 0-100 jopa huononi koska 15T jäi ja jää aina miettimään ja keräämään ahtoja kakkoselle vaihdon jälkeen. Ilmiön huomaa ihan vakio Aeroissakin, jotkut ovat jopa luulleet kyseessä olevan vika mutta ominaisuus se on.
Hieman kalliimpaahan se on, mutta itse laittaisin varmaan esim. "potun" (GT28RS ja pikkupesällä). Herkkyys pysyy mutta tehoja liki 100hv lisää vrt. T25.
Uutena ostettaviin T25/T28 hybrideihin en ehkä tällä vuosikymmenellä enää ryhtyisi, paljon parempaakin on tarjolla.
GT17 on eri asia koska 15T on helppo vaihtaa sen tilalle ja kestää ihan eri lailla eikä #5 pesällä ole ensin listattua ongelmaa.
Omasta mielestäni siis Garrett T25 on kokonaisuutena onnistuneempi ahdin kuin TD04-15T joka kärsii ennen kaikkea seuraavista ongelmista:
1. #6 pesän kanssa hukkaportti toimii erittäin huonosti etenkin virtaavalla putkella, ahdot piikkailee ja karkailee
2. Turbiinin hyötysuhde on todella surkea joka aiheuttaa huomattavan turboviiveen esim. vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle täyskiihdytyksessä. Tätä ei pidä sekoittaa turbon heräämiskierroslukuun joka on aivan eri asia kuin todellinen lagi kun moottorin kierrokset on jo ylhäällä mutta turbon akseli ei ota tarpeeksi nopeasti kierroksia.
Itselle ainakin tuli suuri pettymys vaihtaessa aikoinaan T25->15T#6.
Ok, yläkierroksille tuli ehkä max. 20hv lisää, mutta sen lisäksi tuli em. piikkailu jota ei koskaan saanut aivan yhtä siistiksi kuin T25:n ahtokäyrä ja isoimpana ongelma tuo lagi, todennäköisesti 0-100 jopa huononi koska 15T jäi ja jää aina miettimään ja keräämään ahtoja kakkoselle vaihdon jälkeen. Ilmiön huomaa ihan vakio Aeroissakin, jotkut ovat jopa luulleet kyseessä olevan vika mutta ominaisuus se on.
Hieman kalliimpaahan se on, mutta itse laittaisin varmaan esim. "potun" (GT28RS ja pikkupesällä). Herkkyys pysyy mutta tehoja liki 100hv lisää vrt. T25.
Uutena ostettaviin T25/T28 hybrideihin en ehkä tällä vuosikymmenellä enää ryhtyisi, paljon parempaakin on tarjolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
Lisätään vielä että halvimmalla n. 250hv irtoaa kunnon IC:llä (n. 100e kiinacooleri + 50e pari silikonimutkaa), ja hieman virtaavammalla putkella.
T25 on varsin kestävä ahdin normaalisti, ei mikään GT17 tasoinen aikapommi.
T25 on varsin kestävä ahdin normaalisti, ei mikään GT17 tasoinen aikapommi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
oolrait,
eli bolt-on T25/28 ei ole kannattava sijoitus, jossei halvalla saa. Potun istutus lienee vielä kalliimpaa. Noh, halpaahan tämä niin kauan on, kun homma on vasta suunnitteluasteella.
tuossa toisessa ketjussa kyselinkin coolerista, mistäs sitä parempaa isompaa downpipea sais halvimmalla?
spedeparts:
9-3 94-98
98-02 utan kat
med adapter för originalsystem JT62-1A 3,520 kr
eli saako jostain halvemmalla?
eli bolt-on T25/28 ei ole kannattava sijoitus, jossei halvalla saa. Potun istutus lienee vielä kalliimpaa. Noh, halpaahan tämä niin kauan on, kun homma on vasta suunnitteluasteella.
tuossa toisessa ketjussa kyselinkin coolerista, mistäs sitä parempaa isompaa downpipea sais halvimmalla?
spedeparts:
9-3 94-98
98-02 utan kat
med adapter för originalsystem JT62-1A 3,520 kr
eli saako jostain halvemmalla?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
Tuokin on jo erittäin edullinen, mutta itse tekemällä tai käytettynä voi saada edullisemmin.Jukkis kirjoitti:oolrait,
eli bolt-on T25/28 ei ole kannattava sijoitus, jossei halvalla saa. Potun istutus lienee vielä kalliimpaa. Noh, halpaahan tämä niin kauan on, kun homma on vasta suunnitteluasteella. :mrgreen:
tuossa toisessa ketjussa kyselinkin coolerista, mistäs sitä parempaa isompaa downpipea sais halvimmalla?
spedeparts:
9-3 94-98
98-02 utan kat
med adapter för originalsystem JT62-1A 3,520 kr
eli saako jostain halvemmalla?
Me tehtiin femmaan 75mm prööri alusta loppuun, kustannukset noin 550e. Magnaflown sport-katti (alle satasen), Bilteman joustopätkä (25e), motonetista läpivirtaava vaimennin keskelle ja kammiovaimennin taakse (noin 140e), turbon laippa, kiinnitysraudat ja lambdojen mutterit vanhasta putkesta (0e), rosteria sekalainen läjä (hankittu aikojen saatossa, vaikea laskea hintaa), lisäksi u-pultteja yms. tarvikkeita (pari kyNppiä) ja kaverille hitsaustöistä noin 200e. Pörisee kivasti, ei mitenkään läpitunkeva soundi kabiiniin, mutta ulkopuolella tietää kuitenkin missä femma kulkee. :)
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
Tobbana,
tuo magnaflow:n katti. Mistä saa ja meneekö leimasta sen kanssa? Putkiprojektia pukkaa itselläkin ja sportti/racekatti pitäisi laittaa.
tuo magnaflow:n katti. Mistä saa ja meneekö leimasta sen kanssa? Putkiprojektia pukkaa itselläkin ja sportti/racekatti pitäisi laittaa.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
Saa luvan kelvata katsarille. :)Jur1 kirjoitti:Tobbana,
tuo magnaflow:n katti. Mistä saa ja meneekö leimasta sen kanssa? Putkiprojektia pukkaa itselläkin ja sportti/racekatti pitäisi laittaa. :)
Racers place myy edukkaasti noita. Jos e-hyväksyttyjä haluaa, niin sitten esim. tuolta -> http://www.a-alt-avgassystem.fi/
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
Nostellaanpa omaa vanhaa topikkia ylös.
-Hormina kokomatkan 3", racekatti.
-IC vaihdettu Aeron versioon (menee jossain vaiheessa vaihtoon ehkä)
-Softan osalta myös Viina-valmius on nyt (erillinen boksi)
Lähdenkö aiemman keskustelun perusteella haaveilemaan potusta...
onko nuo Discopotut yhtä työläitä ahertaa paikalleen kolkkiin, kuin Hookin perunan istutusta ketju 900:een antaa osviittaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=38648
esim KKDmotorsportilta noita näyttäisi löytyvän, useammalla pesällä.
Sen verran uskallusta on tullu lisää että vaihdon osaisin jo ehkä tehdä itsekin, mutta jos joutuu työstämään osia niin se ei onnaa...
-Hormina kokomatkan 3", racekatti.
-IC vaihdettu Aeron versioon (menee jossain vaiheessa vaihtoon ehkä)
-Softan osalta myös Viina-valmius on nyt (erillinen boksi)
Lähdenkö aiemman keskustelun perusteella haaveilemaan potusta...
onko nuo Discopotut yhtä työläitä ahertaa paikalleen kolkkiin, kuin Hookin perunan istutusta ketju 900:een antaa osviittaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=38648
esim KKDmotorsportilta noita näyttäisi löytyvän, useammalla pesällä.
Sen verran uskallusta on tullu lisää että vaihdon osaisin jo ehkä tehdä itsekin, mutta jos joutuu työstämään osia niin se ei onnaa...
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: OG 9-3 Turbon päivitys pähkäilyä
jos ei oo valmiuksia itse tehdä, ni kannattaa ihan rohkeasti vaan teetättää...tulee loppujenlopuksi halvemmaksi.
ahtimia on maailma pullollaan...kaikki vakiosta poikkeava vaatii enemmän tai vähemmän ranettelua, joskus vakiokin kaipaa ranettelua...
kannattaa miettiä oletko nyt virittämässä autoasi vain koska sitä voi virittää, vai onko siihen joku ihan käytännön syy...???
eli kannattaisi miettiä mitä autoltaan haluaa käytöksen osalta ja onko varmasti "varaa" lähteä rautaa vaihtamaan...Stage hevoset on petollisia hintojensa suhteen...siitä eteenpäin kaikki aina maksaa, tavalla tai toisella. Isompi ahdin tarkoittaa lähes aina "käyttömukavuuden" karsimista...herää myöhemmin, vetää ylempää jne. jos tutuilla ahdin modattuja saapaksia niin ehdottomasti kannattaa kokeilla ennen ku itse lähtee muuttelemaan, makuja kun on niin monia.
raudan vaihdon lisäksi vastaan tulevat heti:kytkin, suuttimet ja pumppu...ahtoletkut ja mahdoillisesti dp vaativat muutoksia.
henk koht en lähtisi ihan tajuttomasti paineistamaan yli 200tkm ajettua moottoria perus kulutus osia vaihtamatta. laakerit männänrenkaat jne.
paljon pikkujuttuja jotka yhdessä maksavat yllättävän paljon varsinkin jos itsellä ei ole mahdollisuutta tehdä...
pottu on ihan yhtä hankala kolkkiin ku satkuun...
tälläisiä vinkkejä pohdittavaksi...mukavia iltoja tuunauksen merkeissä..
ahtimia on maailma pullollaan...kaikki vakiosta poikkeava vaatii enemmän tai vähemmän ranettelua, joskus vakiokin kaipaa ranettelua...
kannattaa miettiä oletko nyt virittämässä autoasi vain koska sitä voi virittää, vai onko siihen joku ihan käytännön syy...???
eli kannattaisi miettiä mitä autoltaan haluaa käytöksen osalta ja onko varmasti "varaa" lähteä rautaa vaihtamaan...Stage hevoset on petollisia hintojensa suhteen...siitä eteenpäin kaikki aina maksaa, tavalla tai toisella. Isompi ahdin tarkoittaa lähes aina "käyttömukavuuden" karsimista...herää myöhemmin, vetää ylempää jne. jos tutuilla ahdin modattuja saapaksia niin ehdottomasti kannattaa kokeilla ennen ku itse lähtee muuttelemaan, makuja kun on niin monia.
raudan vaihdon lisäksi vastaan tulevat heti:kytkin, suuttimet ja pumppu...ahtoletkut ja mahdoillisesti dp vaativat muutoksia.
henk koht en lähtisi ihan tajuttomasti paineistamaan yli 200tkm ajettua moottoria perus kulutus osia vaihtamatta. laakerit männänrenkaat jne.
paljon pikkujuttuja jotka yhdessä maksavat yllättävän paljon varsinkin jos itsellä ei ole mahdollisuutta tehdä...
pottu on ihan yhtä hankala kolkkiin ku satkuun...
tälläisiä vinkkejä pohdittavaksi...mukavia iltoja tuunauksen merkeissä..
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.