bolt-on parempaa cooleria kolkkiin?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: bolt-on parempaa cooleria kolkkiin?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sg:n toimituskulut oli muistaakseni 35e:n luokkaa, mutta en mene vannomaan.

hokasin muuten tossa toisena päivänä että turbomeck myy myös hyvin samannäköistä bolt-on cooleria http://www.turbomeck.se/RKY-Intercooler-900-9-3

... ja mitä tulee faktaan niin prkl, Hallissa jonottaessa moottorin lämmöt nousi 105 asteeseen, SG:n coolerilla imuilma viivalla 60 asteeseen ja mailin päässä olikin jo 72 astetta. Ajoviimakaan ei ilmeisesti pystynyt viilentämään tuon kuumailmapuhaltimen tuottoa. Faktaahan saisi peliin vasta kun mittaisi IC:lle menevän ilman lämmöt kanssa samaan logiin.
Ensi kerralla laitan hiilihappopatukan (mistä ?) coolerin päälle jonottaessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Re: bolt-on parempaa cooleria kolkkiin?

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

vesa67 kirjoitti: Ensi kerralla laitan hiilihappopatukan (mistä ?) coolerin päälle jonottaessa.
kuivajäätä meinaat? sitä saa Agan toimipisteistä.
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: bolt-on parempaa cooleria kolkkiin?

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Coolereita on tunetusti "kahta" sorttia niitä jotka toimivat heat-sinkin tavoin ja niitä mitä ihan oikeasti toimii lämmönvaihtimina ja valitettavasti suht moni "bolt on" kuluu tähän ekaa kastiin. Ekan haittapuolena luonnollisesti se, että jos heat-sinkki on "täynnä" jo ennen vetoa minkä jälkeen cooleri viilentää ahtoilmaa yhtä hyvin kuin mitä perinteinen junan vessa, eli laskee suoraan läpi. :lol:

Sen sijaan että pulaa jäiden ja muiden kikka kolmosten kanssa, millä yrittää välttää coolerin lämmönnousua ennen vetoa on huomattavasti järkevämpi tapa asentaa autoon semmoinen IC mikä toimii.. Reimo 15c oli keli kun tämä veto tuli rykästyä
http://www.stcf.net/viggen/kyyla_toimii.jpg
Eli toisin kun heat-sinkki versioissa tipahtaa MAT heti kun auto saa vauhtia ja ilmaa putkissa liikenteeseen, minkä jälkeen ei MAT juur poikkea tilanteesta missä veto aloitettu ympäristön lämpöisellä kennolla.
#1730
500whp.net member
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: bolt-on parempaa cooleria kolkkiin?

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Tietämättä missä kolkissa on bolt-onin paikka, mutta tontussa kun se on keskellä ja lähes kiinni 100'C:ssa moottorin jäähyssä, luulisi jotain vaikuttavan imulämpöihinkin. Eli jos sen bolt-onin unohtas, saattas sen kennon saada parempaan paikkaan.

Tutun näkösiä vetolämpöjä viggellä.

T: alle sadan eskon kenno.
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: bolt-on parempaa cooleria kolkkiin?

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Eipä nuo ruottalaiset viriputkat tykkää vastailla sähköposteihin...

No, tulossa on silti crossflow cooleri, ja valmis silikoniletkusarja.

Mutta minkäkokoiset jytkymmät klemmarit motonetistä tietää ostaa, riittääkö yksi koko, vai meneekö niitä useampaa kokoa?
eli riittääkö nuo "T-pultti kiristin 58-63mm" kun orkkisten tilalle vaihtuu silikonit. Eikös orkkisletkut oo 2,5tuumaiset. Eli onko siikoniletkut paksummat tms..?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: bolt-on parempaa cooleria kolkkiin?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Orkkisletkut on 2-tuumaiset eli n. 51mm. Viricoolerissa todennäköisemmin se 2,5" tai joskus 3".
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: bolt-on parempaa cooleria kolkkiin?

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

dämit.. käytetty kuuleri on viggenistä :oops: :oops:
Letkusarjan oikeestaan ostin, ja tinkasin sen kuulerin kaupan päälle. sain niin halvalla, että pakko oli ostaa, tuleepahan ainakin ne crossflow mallin letkut samalla, joten voi sitten kun rikastuu, ostaa "oikean" kiinankuulerin.
ei tuohon sitten taida olla noita jytympiä klemmareita, pienin motonetissä siis tuo 58-63mm. vai kiristyiskö lie tarpeeksi? onhan siinä letkuakin välissä.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: bolt-on parempaa cooleria kolkkiin?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vakio ic:n letkunlähdöt on 54mm, eli noin 2 1/8". Useiden vähemmän elastisten letkutyyppien kassa saa reilusti tapella, että 2" letkun saa tuohon päälle.
alumiiniset yms. Väliputket on taas 50...51mm.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: bolt-on parempaa cooleria kolkkiin?

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Yllättävän hyvin lupsahti kaikki letkut paikalleen, ja silikonikäkkyrät oli myös oikean malliset ja todella bolt-on. Maptun-tekstitkin niissä oli, vaikken niitä sieltä hommannut :mrgreen: Harmillisesti oli vain siniset, kun musta ois ollu sopivampi väri mielestäni. Passeleita klemmareita hain paikallisesta IKH:sta, oli noita t-pultti klemmareita joka lähtöön.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Vastaa Viestiin