Ajattelin jakaa kaikkien kanssa kokemukseni VEMSin wb-lambdan asennuksesta Saab9000:een, koska se ainakin itselle aiheutti pientä hikkaa, johtuen läpiviennin etsinnästä, johtosarjan lyhyydestä, sekä tietokoneliittimistä, jotka eivät ihan joka kolosta notkeasti mahdu. Ja siis mulla tämä lambda kertoo pelkästään seokset, ei ohjaa millään tavalla moottoria.
Eli jouduin liittämään n. 50 cm pätkillä nuo johdot, jotta ylsivät anturille asti. Hieman pelkäsin, että ei näyttäisi tarkasti tuon johdosta, mutta kyllä tyhjäkäynnillä pyörii 14,7 kohdalla, joten ilmeisesti huoli oli turha. Liitoksiin käytin perus 0,5mm kaiutinjohtoa ja apikoliittimiä, enkä juottanut johtoja lainkaan.
Läpivienti löytyi tuskailujen jälkeen polkimien takaa, josta syöttämällä johtosumppu (anturille menevät johdot sekä virtajohdot) ilmestyi konehuoneeseen.
Ilmeisesti ohjausyksikköön tarkoitettu tietokoneliitin, kuin myös EGT johto jäivät mittariston taakse, virtajohtoon kuuluva liitos kuskin jalkatilaan, kuten kuvassa näkyy.
Tässäpä tätä tarinaa, toivottavasti auttaa jotain, vaikkei varmasti ole ainoa eikä todennäköisesti paras tapa kyseistä lambdaa asentaa. Ja tietysti kuvat;
http://picasaweb.google.fi/105091151916586632415/Lambda#
Ja tietenkin kommenttejä ja kritiikkiä pyritään kestämään..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)