T5 -> T7
T5 -> T7
Kaikesta saa ja oikeastaan pitääkin aina haaveilla ja rakennella kaiken maailman mielikuvia. Miten todellisuus sitten asettuu utopian kanssa linjaan onkin sitten tyystin toinen asia.
NG900 vm. 1996, luonnollisesti T5. Mitä kaikkea tämän muuttaminen T7-ohjatuksi vaatii? Mitään mieltä ei varmasti ole, koska T7 kolkkeja saa sen verran edullisesti, mutta ihan käytännön puolesta. Kuinka erilainen tuo ohjaus on ja mitä kaikkea muuta kuin johtosarjat sun muut pitäisi vaihtaa?
En lähde erikseen erittelemään, miksi edes mietin moista muutosta, koska se saattaisi turhaan ajaa vastaukset aiheen ohi.
Turha myöskään v*ttuilla, jos kysymys on tyhmä; jos tietäisin vastauksen, en varmaankaan kysyisi.
NG900 vm. 1996, luonnollisesti T5. Mitä kaikkea tämän muuttaminen T7-ohjatuksi vaatii? Mitään mieltä ei varmasti ole, koska T7 kolkkeja saa sen verran edullisesti, mutta ihan käytännön puolesta. Kuinka erilainen tuo ohjaus on ja mitä kaikkea muuta kuin johtosarjat sun muut pitäisi vaihtaa?
En lähde erikseen erittelemään, miksi edes mietin moista muutosta, koska se saattaisi turhaan ajaa vastaukset aiheen ohi.
Turha myöskään v*ttuilla, jos kysymys on tyhmä; jos tietäisin vastauksen, en varmaankaan kysyisi.
Re: T5 -> T7
ECU, mittaristo, TWICE, anturit ja moottoritilan johtosarja plus vähintään kolvailua tai myös kojelaudan johtosarjoja.
Lyhyesti: Unohda, ihan oikeasti. Ei järjen häivääkään.
Lyhyesti: Unohda, ihan oikeasti. Ei järjen häivääkään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T5 -> T7
jcarlson kirjoitti:ECU, mittaristo, TWICE, anturit ja moottoritilan johtosarja plus vähintään kolvailua tai myös kojelaudan johtosarjoja.
Lyhyesti: Unohda, ihan oikeasti. Ei järjen häivääkään.
Asia selvä. Unohdettu. Varsinkin kun vapaa-ajan rajallisuudesta johtuen tuohon hommaan menisi arviolta neljä vuotta.
Re: T5 -> T7
Taitaa hyöty mennä muutenkin miinuksen puolelle
Re: T5 -> T7
Tähän samaan syssyyn voisi kysäistä, että mitä etuja T7 ylipäätänsä tarjoaa T5:een verrattuna. Miinuspuolet, männät ja huohotus nyt on moneen kertaan käyty täällä läpi, mutta luulisi siinä jotain parempiakin ominaisuuksia olevan, tai muuten on menny koko "kehitys" hukkaan...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: T5 -> T7
Tämä kiinnostaisi minuakin, toivottavasti fiksummat vaivautuvat vastaamaan.JuHem kirjoitti:Tähän samaan syssyyn voisi kysäistä, että mitä etuja T7 ylipäätänsä tarjoaa T5:een verrattuna. Miinuspuolet, männät ja huohotus nyt on moneen kertaan käyty täällä läpi, mutta luulisi siinä jotain parempiakin ominaisuuksia olevan, tai muuten on menny koko "kehitys" hukkaan...
Minulla semmoinen kysymys, että voiko T7 autoa käyttää ilmamassamittarin johto irti? Tarkoitan siis jatkuvaa käyttöä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: T5 -> T7
Ja kysehän oli vanhan koneen T7-ohjatuksi muuntamisesta eli huohotusongelmat ja heikommat männät eivät tule kyseeseen.
Re: T5 -> T7
Miksei onnistu T5:lla?Mimmi kirjoitti:Etanolilla ajo.JuHem kirjoitti:Tähän samaan syssyyn voisi kysäistä, että mitä etuja T7 ylipäätänsä tarjoaa T5:een verrattuna. Miinuspuolet, männät ja huohotus nyt on moneen kertaan käyty täällä läpi, mutta luulisi siinä jotain parempiakin ominaisuuksia olevan, tai muuten on menny koko "kehitys" hukkaan...
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: T5 -> T7
itelläni on 5t--> t7 ohjauksella
eli mangneetti ventiili on t7 mallia ja moottorin ohjaus yksikkö modattu siihen sopivaksi
en tiedä sitten että onko muuta hyötyä kuin että pääsee eroon helposti vikaantuvasta t5 venttiilistä
mutta hyvin tuntuu toimivan
eli mangneetti ventiili on t7 mallia ja moottorin ohjaus yksikkö modattu siihen sopivaksi
en tiedä sitten että onko muuta hyötyä kuin että pääsee eroon helposti vikaantuvasta t5 venttiilistä
mutta hyvin tuntuu toimivan
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: T5 -> T7
Taitaa olla vähän puurot ja vellit iloisesti sekaisin, jos nyt puhutaan välillä B2X5 moottoriperheestä, välillä T7 moottorinohjauksesta ja lopulta myös vain T7 magneettiventtiilistä.
T7 moottorinohjauksen selkein etu T5 nähden on sähköisen kaasuläpän hyvät puolet, kuten lineaarinen ja ennakoitavissa oleva väännöntuotto kaasupolkimen asentoon nähden riippumatta kierroksista, tasaisempi tyhjäkäynti/kuormankompensointi, cruisen ja TCS:n toiminnan paremmuus.
Käytännössä tuo sähköläppä automatisoi sen mitä turboautoon tottunut osaisi periaatteesa tehdä itsekin, tosin hitaammilla reaktioilla. Eli matalilla kierroksilla ennen turbon heräämistä reippaampaa kaasun käyttöä, isoilla kierroksilla kevyempää jos pyritään samaan vääntöön. Tekee arkiajosta miellyttävää ja vaivatonta sekä piilottaa hyvin etenkin 2.0 koneen alaväännön puutetta joka on T5:ssä selvästi tuntuvampi. Osa paremmasta alaväännöstä toki menee myös T7 koneiden pienempien ahtimien ja löysempien nokkien piikkiin. Sähköläppä myös pehmentää haluttaessa voimansiirron nykäyksiä (jos ei ole fast throttle-optiota käytetty, jolla taas saa nopeamman kaasunvasteen), tai muuttaa sport-asennossa polkimen herkkyyttä.
Muut moottorinohjaukseen pelkästään liittyvät edut on sitten lähinnä alhaisempi päästötaso ja ehkä hieman matalampi kulutus (etenkin kylmänä), tarkemmin ilman määrän mittaavan ilmamassamittarin, kahden lambdan (ei alkupään autoissa) jne. avulla. Diagnostiikkakin on kehittyneempi, yksi normaalikäyttäjän ilo on SID Info, virittäjän kannalta harmi taas on reaaliaikaisen säätötyökalun puuttuminen toistaiseksi.
B2X5 moottorien edut myöskin liittyy ennenkaikkea matalampaan kulutukseen ja päivittäisen käytön miellyttävämpään luonteeseen. Kone käy nätimmin ja värinättömämmin kevyempien sisuskalujen ja raskaamman vauhtipyörän ansiosta, matalakitkamännät laskevat kulutusta ihan oikeastikkin ja paremmin virtaava kansi + löysemmät nokat tuo lisävääntöjä alemmas. Huonot puolet taitaakin olla kaikilla jo tiedossa huohotuksen ja öljymönjän sekä herkästi nakutuksesta halkeavien mäntien muodossa.
On sitä kehitystä tapahtunut, ei vaan välttämättä siitä näkökulmasta millä käytetyn auton ehkä viritystä harkitseva ostaja tarkastelee.. Esim. alkupään NG900 ja loppupään OG9-3 välillä on ajon miellyttävyydessä suuri harppaus johtuen mm. vaijerikytkimen vaihtumisesta hydrauliseen, laatikon aavikkovälitysten vaihtumisesta järkeviin sekä alaväännöttömän 2,0 T5 moottorin vaihtumisesta huomattavasti normiajossa miellyttävämpään ja vähemmän kuluttavaan 2,0 T7 koneeseen.
T7 moottorinohjauksen selkein etu T5 nähden on sähköisen kaasuläpän hyvät puolet, kuten lineaarinen ja ennakoitavissa oleva väännöntuotto kaasupolkimen asentoon nähden riippumatta kierroksista, tasaisempi tyhjäkäynti/kuormankompensointi, cruisen ja TCS:n toiminnan paremmuus.
Käytännössä tuo sähköläppä automatisoi sen mitä turboautoon tottunut osaisi periaatteesa tehdä itsekin, tosin hitaammilla reaktioilla. Eli matalilla kierroksilla ennen turbon heräämistä reippaampaa kaasun käyttöä, isoilla kierroksilla kevyempää jos pyritään samaan vääntöön. Tekee arkiajosta miellyttävää ja vaivatonta sekä piilottaa hyvin etenkin 2.0 koneen alaväännön puutetta joka on T5:ssä selvästi tuntuvampi. Osa paremmasta alaväännöstä toki menee myös T7 koneiden pienempien ahtimien ja löysempien nokkien piikkiin. Sähköläppä myös pehmentää haluttaessa voimansiirron nykäyksiä (jos ei ole fast throttle-optiota käytetty, jolla taas saa nopeamman kaasunvasteen), tai muuttaa sport-asennossa polkimen herkkyyttä.
Muut moottorinohjaukseen pelkästään liittyvät edut on sitten lähinnä alhaisempi päästötaso ja ehkä hieman matalampi kulutus (etenkin kylmänä), tarkemmin ilman määrän mittaavan ilmamassamittarin, kahden lambdan (ei alkupään autoissa) jne. avulla. Diagnostiikkakin on kehittyneempi, yksi normaalikäyttäjän ilo on SID Info, virittäjän kannalta harmi taas on reaaliaikaisen säätötyökalun puuttuminen toistaiseksi.
B2X5 moottorien edut myöskin liittyy ennenkaikkea matalampaan kulutukseen ja päivittäisen käytön miellyttävämpään luonteeseen. Kone käy nätimmin ja värinättömämmin kevyempien sisuskalujen ja raskaamman vauhtipyörän ansiosta, matalakitkamännät laskevat kulutusta ihan oikeastikkin ja paremmin virtaava kansi + löysemmät nokat tuo lisävääntöjä alemmas. Huonot puolet taitaakin olla kaikilla jo tiedossa huohotuksen ja öljymönjän sekä herkästi nakutuksesta halkeavien mäntien muodossa.
On sitä kehitystä tapahtunut, ei vaan välttämättä siitä näkökulmasta millä käytetyn auton ehkä viritystä harkitseva ostaja tarkastelee.. Esim. alkupään NG900 ja loppupään OG9-3 välillä on ajon miellyttävyydessä suuri harppaus johtuen mm. vaijerikytkimen vaihtumisesta hydrauliseen, laatikon aavikkovälitysten vaihtumisesta järkeviin sekä alaväännöttömän 2,0 T5 moottorin vaihtumisesta huomattavasti normiajossa miellyttävämpään ja vähemmän kuluttavaan 2,0 T7 koneeseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T5 -> T7
Osaako T5:n cruise pitää tasanopeuden vielä T7:kin huonommin?cruisen ja TCS:n toiminnan paremmuus
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: T5 -> T7
Itsellä ei ole kokemusta T5 cruisesta, vain T7, enkä tyytyväisempi voisi olla sen toimintaan. Monen automerkin kanssa menty peräkkäin tasatahtiin ilman ongelmia ja ylämäkiin osaa kiihdyttää aika voimallisesti 5 vaihteella ja alamäkiin käyttää moottorijarrutusta. Käytän cruisea 99,99% vain 5 vaihteella, joskus kokeillut 4 vaihdetta. Tähän mennessä stg3&5 kanssa toiminut hyvin.
Tuskin in cruise paras on, mutta on niitä huonompiakin tai erilaisia - makuasia. Esim Mazda 6 MPS muuten hauska ajaa, mutta kummastuttaa nopeuden lasku/nosto viiksestä portaittain.
Tuskin in cruise paras on, mutta on niitä huonompiakin tai erilaisia - makuasia. Esim Mazda 6 MPS muuten hauska ajaa, mutta kummastuttaa nopeuden lasku/nosto viiksestä portaittain.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: T5 -> T7
Kiitos taas jcarlson oivasta tietopaketista! Kyllä mä vähän arvelinkin, että täytyy siinä muitakin etuja olla kuin mimmin flexifuel käyttö...
Meni tosiaan vähän puurot ja vellit sekaisin kun otin moottorin osat mukaan, vaikka ajatuksissakin oli lähinnä juurikin nuo moottorinohjuksen erot, mutta hyvin kuitenkin ymmärsit yskän
Meni tosiaan vähän puurot ja vellit sekaisin kun otin moottorin osat mukaan, vaikka ajatuksissakin oli lähinnä juurikin nuo moottorinohjuksen erot, mutta hyvin kuitenkin ymmärsit yskän
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: T5 -> T7
Itsellä taas kokemusta vain T5 cruisesta ja 9000 jälkiasennuscruisesta (ei orkkis), enkä tyytyväisempi voisi olla T5 cruisen toimintaan.testing1 kirjoitti:Itsellä ei ole kokemusta T5 cruisesta, vain T7, enkä tyytyväisempi voisi olla sen toimintaan.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: T5 -> T7
Lienee makuasia kuka tykkää T5 ja kuka T7 cruisesta, jälkimmäisessä lienee haettu maksimaalista pehmeyttä (ehkä myös polttoaineenkulutuksen minimointia) toimintaan kuten muutenkin T7 filosofia on.
Parametreista se cruisen käytös tuossa tapauksessa on, periaatteessa edellytykset nopeampaan ja tarkempaan toimintaan on kuitenkin T7 raudalla.
Parametreista se cruisen käytös tuossa tapauksessa on, periaatteessa edellytykset nopeampaan ja tarkempaan toimintaan on kuitenkin T7 raudalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com