Mankkuvena--> Bleedi
Mankkuvena--> Bleedi
Tuli tuossa viikonloppuna kaverin nissandatsunia remontoidessa puheenaiheeksi turboruuvi ja Saabi(ni). Tästä kysyms heräsikin, että voiko tuon mankkuvenan tilalle vaihtaa ihan perus bleedin jota ruuvailemalla sitten säädellään ahtoja. Vai olenko jotain hyvin olennaista nyt unohtanut in tekniikasta? Ja meneekö elektroniikka sekaisin jos tuollaista rakentelisi...
Jotain vanhaa keskuteluakin löysin googella mutta ei tainnut olla ihan samat tuumailut.
Jotain vanhaa keskuteluakin löysin googella mutta ei tainnut olla ihan samat tuumailut.
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Voihan sillä paineita nostaa. Jos vaan vähän nostat niin ei mitään hätää.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Vaan eikös tuo bleedi kuitenkin ole parempi laittaa mankulta lähtevään w-letkuun kuin yrittää koko venttiiliä moisella korvata???
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Eikös tuo tee mankkuvenasta virattoman juuri silloin kun sen pitäisi toimia?.Ekitheman kirjoitti:Vaan eikös tuo bleedi kuitenkin ole parempi laittaa mankulta lähtevään w-letkuun kuin yrittää koko venttiiliä moisella korvata???
ts ahtojen ollessa tapissa, laskea ahtoja nakutuksen takia?
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Mikä olisi rakennelman hyöty verrattuna modattuun apc:hen? Tai siis onko multa mennyt jotain oleellista ohi, eikö apc-mankkuvena-systeemi ole perus "turboruuvista" kehittyneempi versio jolla esim. mäntien sulattaminen tai koneen muuten vaan tuhoaminen on hiukan hankalampaa?
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Kyllähän se näin taitaa ollaa, mutta tuo ruuvi olisi ''yksinkertaisempi''. Noo joku kommentoi tähän, että mitäs vaikeaa siitä boksin modaamisessa on jne. Hyöty tässä bleedissä olisi tarve olla muuttamatta itse boksia, mutta eihän katastusmieskään tykkään moisia ruuveja katsella. Eli taitaa olla turhaa leikkimistä nostaa ahtoja ruuvilla ja ennemmin boksin kimppuun? Kuinkas sitä sieltä boksista säädetään ja jos löytyy jo keskustelu niin linkkiä vain tänne.Jatra kirjoitti:Mikä olisi rakennelman hyöty verrattuna modattuun apc:hen? Tai siis onko multa mennyt jotain oleellista ohi, eikö apc-mankkuvena-systeemi ole perus "turboruuvista" kehittyneempi versio jolla esim. mäntien sulattaminen tai koneen muuten vaan tuhoaminen on hiukan hankalampaa?
ps. Ahtaa jo 1barin mutta en tiedä mitä entinen omistaja on mahtanut tehdä.
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Itseä kiinnostais kanssa toi mankkuvenan korvaaminen rajapaineventtiilillä. Oma T5 mankkuvena on ilmeisesti tulossa tiensä päähän. Auto on NG900 Stage3. Ahdot seilaa pari kertaa n. 1,3bar-1,0bar +4krpm kohdalla ja sitten tasaantuu 1,0baariin. Ilmeisesti ohjelmallisesti kyseisessä kohdassa tiputetaan ahtopainetta. Jos korvais tosiaan mankkuvenan rajapaineventtiilillä ja säätäis sen kilon paikkeille...
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Laita ennemmin T7 magneettiventtiilikonversio, vesa67:lla myynnissä foorumilla.jupe_e kirjoitti:Itseä kiinnostais kanssa toi mankkuvenan korvaaminen rajapaineventtiilillä. Oma T5 mankkuvena on ilmeisesti tulossa tiensä päähän. Auto on NG900 Stage3. Ahdot seilaa pari kertaa n. 1,3bar-1,0bar +4krpm kohdalla ja sitten tasaantuu 1,0baariin. Ilmeisesti ohjelmallisesti kyseisessä kohdassa tiputetaan ahtopainetta. Jos korvais tosiaan mankkuvenan rajapaineventtiilillä ja säätäis sen kilon paikkeille...
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Hyvin on tiedossa ketkä T7 modeja tekee, eikä se tässä varmaan ollut edes keskusetelun ideana. Ajatuksena oli, et aiheuttaako se mitään ongelmia, jos pyydettyä ahtopainetta ei tavoiteta? Esim. Stage3 ja rajapaineventtiilillä ahdot kiloon?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Mankkuvena--> Bleedi
jupe_e kirjoitti:Itseä kiinnostais kanssa toi mankkuvenan korvaaminen rajapaineventtiilillä. Oma T5 mankkuvena on ilmeisesti tulossa tiensä päähän. Auto on NG900 Stage3. Ahdot seilaa pari kertaa n. 1,3bar-1,0bar +4krpm kohdalla ja sitten tasaantuu 1,0baariin. Ilmeisesti ohjelmallisesti kyseisessä kohdassa tiputetaan ahtopainetta. Jos korvais tosiaan mankkuvenan rajapaineventtiilillä ja säätäis sen kilon paikkeille...
T5 epäkuntoisen mankkuvenan "fiitserinä" on huojuvat ahdot, fuelcutit ja "kosmisista" voimista johtuvat maksimiahtopaineen muuttuminen.jupe_e kirjoitti:Hyvin on tiedossa ketkä T7 modeja tekee, eikä se tässä varmaan ollut edes keskusetelun ideana. Ajatuksena oli, et aiheuttaako se mitään ongelmia, jos pyydettyä ahtopainetta ei tavoiteta? Esim. Stage3 ja rajapaineventtiilillä ahdot kiloon?
Korjaus: uusi T5 tai T7 modi.
Kannattaa lukasta tämä läpi:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=68634
Enempi tarinaa tuosta T5 ventiilistä, sen oireista ja korjauksesta.
Tuosta ahtopyynnistä. Ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia, onhan yhdestä viripaja-softasta löytynyt yli 100% kaasuläppä arvoja, ja yliampuvia ahtopyyntejä.
Omasta mielestäni paras/halvin/turvallisin "väliaikanen" korjaus tuon bleedin sijasta on ottaa mankkuvenan säköliitin irti. Ajele perusahdoilla kunnes saat mankkuvenan kuntoon/vian korjattua.
Palkokasviedit:
Bleedilläkin ahtojen nosto onnistuu, "vääräksi tavaksi" sen tekee se että moottorin ohjaus ei voi kompensoida mahdollisissa vikatilanteessa.
Bleedillä yhdistettynä oikeilla bensamääreillä ja realiakaisella seoksen seurannalla on onnistunut paketti, varsinkin ennen trionic aikakautta tehdyissä vanhemmissa APC vehkeissä.
Trionic toimii isommillakin ahdoilla fiksusti, ettei muuta perustetta bleedille ole kuin halpa hinta.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, To Loka 14, 2010 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Tuikkaan megasquirtin kiinni, niin sitten bleedi on okei?
Joo kylhän tää valaisi, vaikka mun vanhus ei T5 tai T7 ole koskaan kuullutkaan :/
Joo kylhän tää valaisi, vaikka mun vanhus ei T5 tai T7 ole koskaan kuullutkaan :/
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Kunhan megan kartat on okei, eli ei vedä missään kohdin laihalle.sisse kirjoitti:Tuikkaan megasquirtin kiinni, niin sitten bleedi on okei?
Joo kylhän tää valaisi, vaikka mun vanhus ei T5 tai T7 ole koskaan kuullutkaan :/
Paras vakuutus on satsata laajakaistalambdaan, näet heti/aina ettei mennä laihalla.
Re: Mankkuvena--> Bleedi
Ite en vaihtaisi mankuvenaa bleediin. Joskus on käynyt niin, että 98E-mittarista on tullut tankillinen sellaista bensiiniä, että esim. tuo oma 99 turbo nakuttaa sillä enemmän, kuin 95E:llä. Rajoille vedetty ahtopaine bleedillä olisi aika turmiollinen yhdistelmä tässä tapauksessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01