Aluvanteiden ehostus?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Aluvanteiden ehostus?

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Tuli tonnarin mukana talvipyörät, jossa on 15" alut. On vaan nii pirun hapettuneet. Mitenkähän niistä sais siistit vielä, mahdollisesti puhallus ja maalaus vai onko jotain helpompia ja halvempia konsteja? Mietin, et jos rapsuttelis ja hios itse niitä ja sit maalais jollain. Onko jollain kokemusta?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Suurin ongelma alumiinin maalauksessa on löytää kunnollinen pohjamaali... kunnon automaalikauppa osannee auttaa. Muutenhan tuo ei sen kummempi juttu ole kuin peltivanteenkaan ehostus: Kovaa pohjatyötä, huolellinen paklaus/maalaus ja hyvä tulee.

Puhdistuksessa voi käyttää apuna vahvahkoja emäksiä (esim lipeä, astianpesukoneen pesuaine), mutta kannattaa olla tarkkana. Vahva emäs syö alumiinia, jonka pinnasta on oksidikalvo rikki, rotan lailla.

Pohjamaalausta helpottaa jos saa puhdistetut vanteet esimerkiksi kromatoitua.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

Tuli tässä mieleen että kerran töissä kokeilin CRC:n Jarru- ja kytkinosien puhdistajaa hapettuneeseen alumiinilevyyn. :arrow: Hapettuma lähti.
Alumiini näytti samealta mutta puhtaalta. :)
En tiedä olisko sama käsittely hapettuneille vanteille hyväksi... :roll:
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Lasikuulapuhallus.

Riippuu tietysti puhallettavan kappaleen kunnosta, kuinka kovalla paineella voi työstää.
Kuitenkin lasimassa, jota käytetään on sen verran "hajoavaa" materiaalia, että sillä uskaltaa minun mielestä oikein hyvin puhaltaa koko vanteen.

Pohjamaalina käy hyvin "hapokas" sellainen. Se pitää oksidikerroksen sisällään ja sen jälkeen voikin jo vetää vaikka minkä automaalin pintaan.

Itse olen näin tehnyt eräillä vanhoille GBn vanteille ja maalasin ne auton värisiksi. Vieläkin ovat tikissä kunnossa.

-H-
Wheelspin
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 15:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wheelspin »

Nyt kun tässä aluvanteiden ehostuskeskustelussa on päästy vauhtiin, niin osallistun vähän myös omine murheineni.

Leikkasin tässä eräänä iltana kaarretta hieman turhan ahnaasti ja vanne raapaisi katukivetyksen reunaan. Vanne ei raapaisusta vääntynyt, mutta reunaan tuli normaalia "parkkeerausvauriota" reippaammat jäljet. Mikäli vanteen haluaisi entiselleen, on varmasti vähän täyttöä laitettava ja maalattava. Onko kenelläkään tiedossa vannekorjaamoa, joka näitä toimenpiteitä suorittaa? Onko hintatasosta tietoa/kokemuksia? Vaurio on lähinnä kosmeettinen ja todennäköiset henkiset vauriot olivat ..tutuksen myötä moninkertaiset :evil: :evil: :evil: :evil: :!:
9-5 Aero
#2047
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla menee kans ehostettavaksi nuo omat valssit.Ja varmaankin kohta puoliin kun laitoin tänää nuo nastat alle. :? Kerron sitten miten itellä meni. :roll:
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Pysty´heittoa

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Jos vanteessa on reilusti pystyheittoa, niin onko vanteen oikea paikka romumetallin keräyspiste vai voiko sitä vielä jotenkin elvyttää :roll:


Terv Sami R.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jep, sellanen FIRMA kuin AMRIF jossain etelä suomes joka fiksaa ja kunnostaa jopa sellaisia josta on palasia irti.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Jep jep,

Ainakin nämä uudemmat aluvanteet ovat jo semmoisesta 5xxx ja 6xxx sarjan alumiinista tehtyä, että ne ovat ns. "nonweldable" kamaa.

Itse en ainakaan ala niitä TIGllä hitsaamaan. Ihan jo sen heiton takia. Ajappa sinä sitten "korjatulla" vanteella toistasataa joo.

En mene vanhoista vanteista sanomaan. Itse viskoisin sorsia niillä...

-H-
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Amrif on sairaan kallis paikka. Pyytävät "vannehoidosta" alk. 70 euroa/vanne.

Tampereella taas Sunila oikoo vanteita yleensä n. 20 euroa/vanne. Jos joutuu hitsaamaan/täytämään niin 40 euroa/vanne. taitaa löytyä keltaisilta sivuilta kohdasta sorvaamo tai erikoissorvaamo.

Itse oon ollu tyytyväinen Sunilan jälkeen. Yksi sarja omia vanteita on käyny hoidossa ja kavereiden vanteita myös. Aika banaanista saa vielä suoran vanteen vaikkei itse uskoisi.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Maikki kirjoitti:Amrif on sairaan kallis paikka. Pyytävät "vannehoidosta" alk. 70 euroa/vanne.

Tampereella taas Sunila oikoo vanteita yleensä n. 20 euroa/vanne. Jos joutuu hitsaamaan/täytämään niin 40 euroa/vanne. taitaa löytyä keltaisilta sivuilta kohdasta sorvaamo tai erikoissorvaamo.

Itse oon ollu tyytyväinen Sunilan jälkeen. Yksi sarja omia vanteita on käyny hoidossa ja kavereiden vanteita myös. Aika banaanista saa vielä suoran vanteen vaikkei itse uskoisi.
Olen itsekin pari sarjaa vanteita Sunilalla oikaistuttanut ja hyvää jälkeä on tehnyt. Suosittelen. :D
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Ite maalautin noi mun vanteet B&T Automaalaamossa Juvanmalmilla...Tekivät tosi hyvää jälkeä eikä ollut hirveen hintaista, 50€/kiekko..Tohon hintaan kuuluu siis myös vanteen pinnan korjaus jos esim pieniä kanttarijälkiä tms...
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Ei muuta kuin ankaraa hiomista ja kiillotusta, jos haluaa erottua massasta :wink:
Ei tosin talvikäyttöön :!:
BMW 320dA Coupe LCI
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Kyllä mä kans noilla pystyheitto vanteilla heittelisin sorsia. :) Serkku oikoi 2 vannetta joissa oli pystyheittoa, niin yli 100km/h vauhdissa alkoi vatkamaan...
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Wheelspin
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 15:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wheelspin »

Soittelin Rengasliike Amrif:iin ja kysyin vanteiden kunnostuksesta. Sanoivat, että "parkkeerausvaurioiden" korjaaminen maksaa noin 50 €/vanne sisältäen rengastyöt. Vanteita näkemättä eivät luonnollisesti voineet antaa mitää sitovaa hintaa. Kiitokset V-M:lle vinkistä liikkeen suhteen. :wink:
9-5 Aero
#2047
Vastaa Viestiin