Kannen hitsaus
Kannen hitsaus
Onko kenelläkään kokemuksia 16v-kannen korjauttamisesta? Tämän tästä nurkissa pyörii haljenneita kansia ja olisi kiva tietää kannattaako noita korjauttaa. Lähinnä kiinnostaa kesto korjauksen jälkeen ja mitä moinen lysti maksaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
kannen hitsaus
Sen verran alumiinikannen hitsauksesta että on muutamia tullut hitsailtua viimeksi oli ford zetekin kansi joka oli mennyt palotilojen välistä halki . Tärkein tietenkin on aukaista raiko auki ja tutkia mikä on tilanne jos kansi on haljennut syvään se tietää hikistä hommaa 16 venaisessa kun aine vahvuudet ovat pienet ja railon avaaminen onnistuu vain terällä ei millään hiomalaikalla siitä jää kiveä saumaan ja alumiini on tosi ranttu kaikelle epäpuhtaudelle . Kansi tulis tutkia mitä alumiinia se on sitäkin on useita eri lajeja .Kun aineesta on päästy kutakuinkin selvyyteen niin sitten tulisi valita puikko tai lisäainelanka millä kannnen voi hitsata. Parhaiten onnistuu tietenkin jos tuntee jonkun joka niitä hitsaa mikä on paras lisäaine. Alumiinin hitsaaminen on sitten normaalin hitsaamisen ja juottamisen välimuoto vaikeaksi homman tekee kun hitsatessa alumiini ei muuta väriä . Ennen hitsaamista tulee kansi kiinnittää tukevaan suoraan alustaa ja sitten lämmittää noin 150 asteeseen vaikka nestekaasulla ja antaa lämmön tasutua . Paras tähän hommaan on tiggi jolla saadaan kaikki alumiinin kraaterin täyttö automatiikka ja lopetus ajan säätö toimimaan ja lopputulos on paras. On yullut kokeiltua laitaa tavan miggiin alumiinilanka ja kaasuksi argon mutta voin sanoa että se on leikkimistä tiggiin verrattuna. No tulipa aika pitkä juttu tästä hitsaamisesta mutta kannattaa kysellä jos useampi kansi on hitsattavana kuka paja tekee tollasita ja mihin hintaan . Olen muutaman kannen saanut onnistumaan pienen harjoittelun tuloksena ja mitsun kannella on jo ajettu 80 tkm ja kansi on pitänyt.Toinen korjausvaihtoehto on tapittaminen ja se on taas oma tarina sitten jota ei voi soveltaa yhtä usseassa tapauksessa kuin hitsaamista.
Just,
TIG on se oikea työkalu tähän dilemmaan.
Itse hommasin juuri Kempin vesijäähdytteisen mashiinan ja olen nyt joka ilta tallilla sen kanssa harjoitellut. Se EI ole helppoa saada kaunista ja pitävää saumaa EI.
Pitää olla TODELLA osaava ja ammattitaitoinen henkilö, ennen kuin minä antaisin jotain kantta alkaa parsimaan.
Mulla oli vaikeuksia oman prätkän takahäkin muutoksessa, kun sitä hitsasin. Nyt puhutaan vain ihan paineettoman sauman väkertämisestä!
-H-
TIG on se oikea työkalu tähän dilemmaan.
Itse hommasin juuri Kempin vesijäähdytteisen mashiinan ja olen nyt joka ilta tallilla sen kanssa harjoitellut. Se EI ole helppoa saada kaunista ja pitävää saumaa EI.
Pitää olla TODELLA osaava ja ammattitaitoinen henkilö, ennen kuin minä antaisin jotain kantta alkaa parsimaan.
Mulla oli vaikeuksia oman prätkän takahäkin muutoksessa, kun sitä hitsasin. Nyt puhutaan vain ihan paineettoman sauman väkertämisestä!
-H-
Aikoinaan isäukon mazda 626Diesel -85 kansipahvi alkoi vuotamaan ja kanttakin piti hitsata. Kolmessa sylinterissä oli pako ja imuventtiilin välit halki. Pelkän hitsaustyön muistelen maksaneen 275mk/sauma. Kannen laitto kuntoon tuli maksamaan kaikkineen siis melkoisen summan (muistelen että töineen koko hoito kannen asennuksineen autoon työ teeteettynä korjaamossa maksoi about 4000mk). Joululahjoja ei sinä jouluna paljon saatu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
AlMg5 noita tulee hitsattua lähes joka viikko joitain, paras yleislisäaine.
Autojen valuista kenenkään mahdoton sanoa mitä ne milloinkin on, vaihtelevat suuresti jo valuerittäin.
Kestää siinä missä originaalikin, oikein tehtynä. Hinnat vaihtelee siitä kahvipaketista äärettömään, riippuu firmasta![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Autojen valuista kenenkään mahdoton sanoa mitä ne milloinkin on, vaihtelevat suuresti jo valuerittäin.
Kestää siinä missä originaalikin, oikein tehtynä. Hinnat vaihtelee siitä kahvipaketista äärettömään, riippuu firmasta
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
9000 CD 2.3 -90
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
Ja kun vielä kerrot kuka on kyseessä, että haenko omani takaisin(missä se nyt on odottamassa) ja vien oikeaan osoitteeseen vai voinko huokaista helpotuksesta.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Sellanen jossa itse olen käyttänyt nuo hitsattavana ja usea muukin.
Alumiinihitsaus E Mäkikangas, Nivalassa. 08-442607 0400-807085
Muistelen niin että on hitsannut n.10 000 kantta joista suurin osa Saabin kansia.
V-M
Alumiinihitsaus E Mäkikangas, Nivalassa. 08-442607 0400-807085
Muistelen niin että on hitsannut n.10 000 kantta joista suurin osa Saabin kansia.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
Joo elikkä semmoinen kun Erikois korjaamo Sven Bodbacka Kokkolassa puh 06 8317614, ei voi moittia muutako että äjiällä on hirvee ruuhka aina, eikä mielellään tee yksityisille ollenkaan voin kyllä järjestää jos tartee saada joku kans hitsattua tunnen miehen hyvin.
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83