Megasquirt projektista
Noniin. Nyt taas on aika päivittää tätäkin threadia. Ensiviikolla tulee suuttimet. Piti mennä hetken suuruudenhulluudessa tilaamaan elämää suuremmat mopar performancen suuttimet, ja niitähän sitten sai odottaa.
Mutta kyllä projektia vielä viedään eteenpäin. Tänäänkin on tarkoitus käydä hakemassa satkun alle kierros säädettäviä SPAX-iskunvaimentimia. Pitäähän ne tehot jollain saada tiehenkin
Kerrotaan sitten lisää kun on jotain kerrottavaa
-tuomas-
Mutta kyllä projektia vielä viedään eteenpäin. Tänäänkin on tarkoitus käydä hakemassa satkun alle kierros säädettäviä SPAX-iskunvaimentimia. Pitäähän ne tehot jollain saada tiehenkin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kerrotaan sitten lisää kun on jotain kerrottavaa
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Kysymyksiä:
-Mitä anturia käytit imuilman lämpötilan mittaamiseen? Itse ajattelin laittaa cossu sierrassa käytettävän anturin. hinta n.12e motonetissä.
-Voiko satkun omaa anturia käyttää koneen lämpöjen mittaamiseen?
(pitää ilmeisesti tietää joitakin vastusarvoja ja lämpötiloja ja opettaa ne megalle?)
-Tarvitseeko syttypuolelle tehdä muita muutoksia kuin disabloida tuo ajoituksen säätö? (jonka sinäkin teit) Entä tarvitseeko syttyä varten ostaa jotain muuta palikkaa mitä satkussa ei ole ennestään?
-Löytyykö noita d-jet imusarjoja lisää? =) jos löytyy niin laitas YV:tä.
-Mitä anturia käytit imuilman lämpötilan mittaamiseen? Itse ajattelin laittaa cossu sierrassa käytettävän anturin. hinta n.12e motonetissä.
-Voiko satkun omaa anturia käyttää koneen lämpöjen mittaamiseen?
(pitää ilmeisesti tietää joitakin vastusarvoja ja lämpötiloja ja opettaa ne megalle?)
-Tarvitseeko syttypuolelle tehdä muita muutoksia kuin disabloida tuo ajoituksen säätö? (jonka sinäkin teit) Entä tarvitseeko syttyä varten ostaa jotain muuta palikkaa mitä satkussa ei ole ennestään?
-Löytyykö noita d-jet imusarjoja lisää? =) jos löytyy niin laitas YV:tä.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Mulla on käytössä tuo "cossusierrananturi". Toimii ok, mutta ei ole riittävän nopea "oikeaan" ahtolämmön mittaukseen. Normaalissa tieliikennekäytössä se ei haittaa mitään kun seoksen voi kompensoida kartalla, mutta jos tarkoitus on vetää pitkään kaasu pohjassa, anturin lämpö alkaa lopulta hivuttautua ylöspäin ja seos laihenee kun ohjain luulee koneeseen virtaavaan vähemmän ilmaa. Voihan tietty IC:n pitää riittävän järeänä ettei lämpö nouse
http://www.sportpug.com/spforum/index.p ... 3#msg89103
Kokeilin anturin lämmitystä myös kuumailmapuhaltimella. Lämpenee melko hitaasti.
Ymmärtääkseni nimenomaan hall-anturillisessa satkussa on kaikki tarvittavat sytkälaitteet, koska MSnS:n sytkäsetuppi on kopsattu Saabista
Minkälainen mekaaninen ennakonsäätö tuossa kasivenaisessa on? Oli puhetta kaverin kanssa T16:n ennakonsäädöstä, ettei siinä kuulemma ole muita mekanismeja kuin se painekello. Koskapa(?) siinä autossa ei ole muitakaan sytkäbokseja, ja siinä 139-loppuisessa sytkämodulissa EI ole mitään karttoja itsessään, voi tuosta vetää hilpeän johtopäätöksen vanhan T16:n sytkälaitteistosta
Korjatkaa toki jos on parempaa tietoa.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.sportpug.com/spforum/index.p ... 3#msg89103
Kokeilin anturin lämmitystä myös kuumailmapuhaltimella. Lämpenee melko hitaasti.
Ymmärtääkseni nimenomaan hall-anturillisessa satkussa on kaikki tarvittavat sytkälaitteet, koska MSnS:n sytkäsetuppi on kopsattu Saabista
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pitää nyt kantaa omakin korteni kekoon tästä megasta.
![Kuva](http://users.evtek.fi/~k0201253/temp/testausta.jpg)
Tollasen tein LH2.2:sen boksiin. Kaikki jopa toimii.
Pitää pikkuhiljaa laittaa autoon kiinni.
Imuilman läpötila-anturiksi ostin motonetista:
E34 524td Ilma-anturi MUSTA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3316 11.00
Ainakin arvo muuttuu usea Fahrenheitin kun puhaltaa siihen vähän voimakkaammin. Tein tosta kartankin Easythermillä lämpötiloilla -15, +9 ja +36 astetta. (Jääkaappi, ulkoilma, patteri)
Tossa anturissa tulee lähtöarvovirhettä, ja yleistä virhettä muutenkin, aika paljon messinkisestä tyvestä. Lämpö siis johtuu siitä itse NTC vastukseen. Tästä viisastuneena ja lukemieni juttujen perusteella aion pultata tuon imuputkeen. (Vähemmän moottorista metallin kautta johtuvaa lämpöä).
Bossin sinisen CTS:än arvot löytyy LH-jetti opuksesta, ne laitoin sieltä suoraan.
T. Pasi / Hesa
![Kuva](http://users.evtek.fi/~k0201253/temp/testausta.jpg)
Tollasen tein LH2.2:sen boksiin. Kaikki jopa toimii.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Imuilman läpötila-anturiksi ostin motonetista:
E34 524td Ilma-anturi MUSTA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3316 11.00
Ainakin arvo muuttuu usea Fahrenheitin kun puhaltaa siihen vähän voimakkaammin. Tein tosta kartankin Easythermillä lämpötiloilla -15, +9 ja +36 astetta. (Jääkaappi, ulkoilma, patteri)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Bossin sinisen CTS:än arvot löytyy LH-jetti opuksesta, ne laitoin sieltä suoraan.
T. Pasi / Hesa
Eiköhän tuo t16 ja 8-venaisten sytkäkokoonpano vakiona ole se perinteinen, eli keskipakoennakko (eli kierrosluvun mukaan muuttuu) ja alipaine. Vapareissa yhteen vain alipaine ja turboissa molemmat vaikuttaa, alipaine ja ahtopaine. Se musta palikka on vain pääteaste, joka ohjaa puolaa perinteista katkojankärkien sijaan.KariM kirjoitti: SaabistaMinkälainen mekaaninen ennakonsäätö tuossa kasivenaisessa on? Oli puhetta kaverin kanssa T16:n ennakonsäädöstä, ettei siinä kuulemma ole muita mekanismeja kuin se painekello. Koskapa(?) siinä autossa ei ole muitakaan sytkäbokseja, ja siinä 139-loppuisessa sytkämodulissa EI ole mitään karttoja itsessään, voi tuosta vetää hilpeän johtopäätöksen vanhan T16:n sytkälaitteistosta
Korjatkaa toki jos on parempaa tietoa.
16-venaisessa ruiskussa on jo EZK-sytytys, jossa voidaan puhua sytytyskartoista. Mittaustietoina siis nakutusanturista nakutus, imusarjan paine ja kampiakselilta mitattu moottorin asento. Liekö muitakin tietoja vielä saatavilla kenties ruiskuboksilta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Noniin, nyt on taas aikaa päivityksestä kulunut.
Tähän mennessä on siis tapahtunut seuraavaa:
1. mega on kasattu
2. mega on autossa kiinni ja ohjaa sytkää pätevästi
3. kaikki osat on hankittu paitsi suuttimet, mitä ei tahdo löytyä edes ameriikoista
4. Tänään illalla tehdään kaverin kanssa kimppatilaus n.500cc/min suuttimista.
5. Imusarja on asennusvalmis
6. Johtosarja on valmis
7. Auto on ajettu talvisäilöön
8. On ostettu ISO holsetin ahdin
Pitänee saada tuo minun entisöintiprojekti ensin tehtyä siihen malliin, että voin vaihtaa autoja tallissa ja jatkaa megaprojektia. Menee näillä näkymin jouluun, ennenkuin saan talliin tilaa. Mutta kesää odotellessa.
Passi, aika pätevännäköinen viritelmä tuo. Hienoa että muutkin kasaavat näitä mekoja, niin saadaan kokemuksia laajemmalta rintamalta.
-tuomas-
Tähän mennessä on siis tapahtunut seuraavaa:
1. mega on kasattu
2. mega on autossa kiinni ja ohjaa sytkää pätevästi
3. kaikki osat on hankittu paitsi suuttimet, mitä ei tahdo löytyä edes ameriikoista
4. Tänään illalla tehdään kaverin kanssa kimppatilaus n.500cc/min suuttimista.
5. Imusarja on asennusvalmis
6. Johtosarja on valmis
7. Auto on ajettu talvisäilöön
8. On ostettu ISO holsetin ahdin
Pitänee saada tuo minun entisöintiprojekti ensin tehtyä siihen malliin, että voin vaihtaa autoja tallissa ja jatkaa megaprojektia. Menee näillä näkymin jouluun, ennenkuin saan talliin tilaa. Mutta kesää odotellessa.
Passi, aika pätevännäköinen viritelmä tuo. Hienoa että muutkin kasaavat näitä mekoja, niin saadaan kokemuksia laajemmalta rintamalta.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Megaprojekti on ollut jonkinaikaa jäissä odottamassa tallitilaa. Nyt alkaa jo kaikki osat olemaan kasassa, ainoastaan entisöintiprojekti on vienyt kaiken tallitilan viimeisen puolen vuoden ajan.
Tosin kuukauden sisällä olisi tarkoitus vaihtaa satkuja tallissa; viedä entisöitävänä oleva satku talvisäilöön ja tuoda megasatku takaisin työnalle. Jotain pientä edistystä on kuitenkin tullut. Pakosarja alkaa valmistumaan holsettia varten, ja bensakisko on myös viittävaille valmis.
Projektiin on tullut tosin lisää töitä, kun sain hommattua siihen vakaajat, sliksit ja nähtävästi vielä s-tyypin jäähdytety etujarrut. Tarkoituksena olisi päivittää alusta ja jarrut kestämään niitä mahdollisia 300 hepan tehoja ja siivittämään satku ahvenistolla kevyesti alle 1:40 kierrosaikoihin. Seuraavalla reseptillä yritetään:
- SPAXin säädettävät iskarit joka nurkassa
- OG satkun kallistuksenvakaajat
- S-tyypin jäähdytetyt etujarrut mahdollisesti brembon levyillä ja orkkispaloilla
- lesjön jouset
- 200 leveet sliksit 6" vanteella (juujuu, pelkästään rataa varten)
- 250-300 heppaa (megasquirt, Holset H1C/E, 9-5 aeron suuttimet, audin ulkoinen hukkaportti ja iso IC)
Saa nähdä miten äijän käy.
-tuomas-
Tosin kuukauden sisällä olisi tarkoitus vaihtaa satkuja tallissa; viedä entisöitävänä oleva satku talvisäilöön ja tuoda megasatku takaisin työnalle. Jotain pientä edistystä on kuitenkin tullut. Pakosarja alkaa valmistumaan holsettia varten, ja bensakisko on myös viittävaille valmis.
Projektiin on tullut tosin lisää töitä, kun sain hommattua siihen vakaajat, sliksit ja nähtävästi vielä s-tyypin jäähdytety etujarrut. Tarkoituksena olisi päivittää alusta ja jarrut kestämään niitä mahdollisia 300 hepan tehoja ja siivittämään satku ahvenistolla kevyesti alle 1:40 kierrosaikoihin. Seuraavalla reseptillä yritetään:
- SPAXin säädettävät iskarit joka nurkassa
- OG satkun kallistuksenvakaajat
- S-tyypin jäähdytetyt etujarrut mahdollisesti brembon levyillä ja orkkispaloilla
- lesjön jouset
- 200 leveet sliksit 6" vanteella (juujuu, pelkästään rataa varten)
- 250-300 heppaa (megasquirt, Holset H1C/E, 9-5 aeron suuttimet, audin ulkoinen hukkaportti ja iso IC)
Saa nähdä miten äijän käy.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Jarrut tulossa Tanskalaiselta NK:ltä perjantaiksi mulle jos ei tule viivästyksiä. Tuomakselle ne saadaan viimeistään kuun vaihteessa?
Hintaa 103€ satula + 35€ runko /puoli. Brembon jäähdytetyt levyt maksoivat ~110€ ja löytyy vielä yksi pari jarruputkan hyllystä, motonetista löytyy tarvikkeena. Nämä siis vanhan jaon jäähdytetyt jarrut.
EDIT: Jarruputkalta tuli tieto että satuloita ei saadakaan toimitetuksi ihan tuosta vaan
Toisen puolen satulaa löytyy mutta toinen jää puuttumaan. Kysely mennyt tehtaalle nyt että pystyvätkö sieltä toimittamaan. Odotellaan toiveikkaana.
Hintaa 103€ satula + 35€ runko /puoli. Brembon jäähdytetyt levyt maksoivat ~110€ ja löytyy vielä yksi pari jarruputkan hyllystä, motonetista löytyy tarvikkeena. Nämä siis vanhan jaon jäähdytetyt jarrut.
EDIT: Jarruputkalta tuli tieto että satuloita ei saadakaan toimitetuksi ihan tuosta vaan
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Viimeksi muokannut f-19, Pe Tammi 21, 2005 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hmm, ei ole kameraa nyt käytössä, mutta katsotaan josko jokukerta saisin kuvia räpsittyä noista.
Bensakiskon tein 30x30x400mm alumiinitangosta. Läpi 14mm reikä ja kylkeen neljä reikää sopivin upotuksin suuttimille. kiskon päihin jengat ja banjot ja sopivaan kohtaan reikä+jenga bensanpainemittaria varten.
Enkä elaksoi tuota käikälettä mitenkään kummasti. Ehkä jos sen harjais himmeäksi.
-tuomas-
Bensakiskon tein 30x30x400mm alumiinitangosta. Läpi 14mm reikä ja kylkeen neljä reikää sopivin upotuksin suuttimille. kiskon päihin jengat ja banjot ja sopivaan kohtaan reikä+jenga bensanpainemittaria varten.
Enkä elaksoi tuota käikälettä mitenkään kummasti. Ehkä jos sen harjais himmeäksi.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi