Megasquirt projektista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Partcolla on ohjelmointipalvelu IMO. Jos ei siellä niin VPV-motorracing tms auttaa varmasti tuossa.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Noniin. Nyt taas on aika päivittää tätäkin threadia. Ensiviikolla tulee suuttimet. Piti mennä hetken suuruudenhulluudessa tilaamaan elämää suuremmat mopar performancen suuttimet, ja niitähän sitten sai odottaa.

Mutta kyllä projektia vielä viedään eteenpäin. Tänäänkin on tarkoitus käydä hakemassa satkun alle kierros säädettäviä SPAX-iskunvaimentimia. Pitäähän ne tehot jollain saada tiehenkin :D

Kerrotaan sitten lisää kun on jotain kerrottavaa

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Kysymyksiä:

-Mitä anturia käytit imuilman lämpötilan mittaamiseen? Itse ajattelin laittaa cossu sierrassa käytettävän anturin. hinta n.12e motonetissä.

-Voiko satkun omaa anturia käyttää koneen lämpöjen mittaamiseen?
(pitää ilmeisesti tietää joitakin vastusarvoja ja lämpötiloja ja opettaa ne megalle?)

-Tarvitseeko syttypuolelle tehdä muita muutoksia kuin disabloida tuo ajoituksen säätö? (jonka sinäkin teit) Entä tarvitseeko syttyä varten ostaa jotain muuta palikkaa mitä satkussa ei ole ennestään?

-Löytyykö noita d-jet imusarjoja lisää? =) jos löytyy niin laitas YV:tä.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
KariM
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 14:59

Viesti Kirjoittaja KariM »

Mulla on käytössä tuo "cossusierrananturi". Toimii ok, mutta ei ole riittävän nopea "oikeaan" ahtolämmön mittaukseen. Normaalissa tieliikennekäytössä se ei haittaa mitään kun seoksen voi kompensoida kartalla, mutta jos tarkoitus on vetää pitkään kaasu pohjassa, anturin lämpö alkaa lopulta hivuttautua ylöspäin ja seos laihenee kun ohjain luulee koneeseen virtaavaan vähemmän ilmaa. Voihan tietty IC:n pitää riittävän järeänä ettei lämpö nouse :wink:

http://www.sportpug.com/spforum/index.p ... 3#msg89103
Kokeilin anturin lämmitystä myös kuumailmapuhaltimella. Lämpenee melko hitaasti.

Ymmärtääkseni nimenomaan hall-anturillisessa satkussa on kaikki tarvittavat sytkälaitteet, koska MSnS:n sytkäsetuppi on kopsattu Saabista :) Minkälainen mekaaninen ennakonsäätö tuossa kasivenaisessa on? Oli puhetta kaverin kanssa T16:n ennakonsäädöstä, ettei siinä kuulemma ole muita mekanismeja kuin se painekello. Koskapa(?) siinä autossa ei ole muitakaan sytkäbokseja, ja siinä 139-loppuisessa sytkämodulissa EI ole mitään karttoja itsessään, voi tuosta vetää hilpeän johtopäätöksen vanhan T16:n sytkälaitteistosta :) Korjatkaa toki jos on parempaa tietoa.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Pitää nyt kantaa omakin korteni kekoon tästä megasta.

Kuva

Tollasen tein LH2.2:sen boksiin. Kaikki jopa toimii. :) Pitää pikkuhiljaa laittaa autoon kiinni.

Imuilman läpötila-anturiksi ostin motonetista:
E34 524td Ilma-anturi MUSTA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3316 11.00

Ainakin arvo muuttuu usea Fahrenheitin kun puhaltaa siihen vähän voimakkaammin. Tein tosta kartankin Easythermillä lämpötiloilla -15, +9 ja +36 astetta. (Jääkaappi, ulkoilma, patteri) :) Tossa anturissa tulee lähtöarvovirhettä, ja yleistä virhettä muutenkin, aika paljon messinkisestä tyvestä. Lämpö siis johtuu siitä itse NTC vastukseen. Tästä viisastuneena ja lukemieni juttujen perusteella aion pultata tuon imuputkeen. (Vähemmän moottorista metallin kautta johtuvaa lämpöä).

Bossin sinisen CTS:än arvot löytyy LH-jetti opuksesta, ne laitoin sieltä suoraan.


T. Pasi / Hesa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

KariM kirjoitti: Saabista :) Minkälainen mekaaninen ennakonsäätö tuossa kasivenaisessa on? Oli puhetta kaverin kanssa T16:n ennakonsäädöstä, ettei siinä kuulemma ole muita mekanismeja kuin se painekello. Koskapa(?) siinä autossa ei ole muitakaan sytkäbokseja, ja siinä 139-loppuisessa sytkämodulissa EI ole mitään karttoja itsessään, voi tuosta vetää hilpeän johtopäätöksen vanhan T16:n sytkälaitteistosta :) Korjatkaa toki jos on parempaa tietoa.
Eiköhän tuo t16 ja 8-venaisten sytkäkokoonpano vakiona ole se perinteinen, eli keskipakoennakko (eli kierrosluvun mukaan muuttuu) ja alipaine. Vapareissa yhteen vain alipaine ja turboissa molemmat vaikuttaa, alipaine ja ahtopaine. Se musta palikka on vain pääteaste, joka ohjaa puolaa perinteista katkojankärkien sijaan.

16-venaisessa ruiskussa on jo EZK-sytytys, jossa voidaan puhua sytytyskartoista. Mittaustietoina siis nakutusanturista nakutus, imusarjan paine ja kampiakselilta mitattu moottorin asento. Liekö muitakin tietoja vielä saatavilla kenties ruiskuboksilta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

En minä ainakaan vanhan tonnarin virranjakajasta mitään keskipakomekanismia ole löytänyt, joten paremman tiedon puutteessa uskon, että imusarjan paine on ainoa joka ennakkoa säätää.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Noniin, nyt on taas aikaa päivityksestä kulunut.

Tähän mennessä on siis tapahtunut seuraavaa:

1. mega on kasattu
2. mega on autossa kiinni ja ohjaa sytkää pätevästi
3. kaikki osat on hankittu paitsi suuttimet, mitä ei tahdo löytyä edes ameriikoista
4. Tänään illalla tehdään kaverin kanssa kimppatilaus n.500cc/min suuttimista.
5. Imusarja on asennusvalmis
6. Johtosarja on valmis
7. Auto on ajettu talvisäilöön
8. On ostettu ISO holsetin ahdin


Pitänee saada tuo minun entisöintiprojekti ensin tehtyä siihen malliin, että voin vaihtaa autoja tallissa ja jatkaa megaprojektia. Menee näillä näkymin jouluun, ennenkuin saan talliin tilaa. Mutta kesää odotellessa.

Passi, aika pätevännäköinen viritelmä tuo. Hienoa että muutkin kasaavat näitä mekoja, niin saadaan kokemuksia laajemmalta rintamalta.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

miten projekti on edennyt? Onko MS toiminut?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Megaprojekti on ollut jonkinaikaa jäissä odottamassa tallitilaa. Nyt alkaa jo kaikki osat olemaan kasassa, ainoastaan entisöintiprojekti on vienyt kaiken tallitilan viimeisen puolen vuoden ajan.

Tosin kuukauden sisällä olisi tarkoitus vaihtaa satkuja tallissa; viedä entisöitävänä oleva satku talvisäilöön ja tuoda megasatku takaisin työnalle. Jotain pientä edistystä on kuitenkin tullut. Pakosarja alkaa valmistumaan holsettia varten, ja bensakisko on myös viittävaille valmis.

Projektiin on tullut tosin lisää töitä, kun sain hommattua siihen vakaajat, sliksit ja nähtävästi vielä s-tyypin jäähdytety etujarrut. Tarkoituksena olisi päivittää alusta ja jarrut kestämään niitä mahdollisia 300 hepan tehoja ja siivittämään satku ahvenistolla kevyesti alle 1:40 kierrosaikoihin. Seuraavalla reseptillä yritetään:

- SPAXin säädettävät iskarit joka nurkassa
- OG satkun kallistuksenvakaajat
- S-tyypin jäähdytetyt etujarrut mahdollisesti brembon levyillä ja orkkispaloilla
- lesjön jouset
- 200 leveet sliksit 6" vanteella (juujuu, pelkästään rataa varten)
- 250-300 heppaa (megasquirt, Holset H1C/E, 9-5 aeron suuttimet, audin ulkoinen hukkaportti ja iso IC)

Saa nähdä miten äijän käy.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tuohan kuulostaa hyvältä 8)

vääntöä on tulossa kyllä riittävästi...
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jarrut tulossa Tanskalaiselta NK:ltä perjantaiksi mulle jos ei tule viivästyksiä. Tuomakselle ne saadaan viimeistään kuun vaihteessa?

Hintaa 103€ satula + 35€ runko /puoli. Brembon jäähdytetyt levyt maksoivat ~110€ ja löytyy vielä yksi pari jarruputkan hyllystä, motonetista löytyy tarvikkeena. Nämä siis vanhan jaon jäähdytetyt jarrut.


EDIT: Jarruputkalta tuli tieto että satuloita ei saadakaan toimitetuksi ihan tuosta vaan :( Toisen puolen satulaa löytyy mutta toinen jää puuttumaan. Kysely mennyt tehtaalle nyt että pystyvätkö sieltä toimittamaan. Odotellaan toiveikkaana.
Viimeksi muokannut f-19, Pe Tammi 21, 2005 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

tuomas kirjoitti:Pakosarja alkaa valmistumaan holsettia varten, ja bensakisko on myös viittävaille valmis.
-tuomas-
Kuvia kaivataan 8).
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Hmm, ei ole kameraa nyt käytössä, mutta katsotaan josko jokukerta saisin kuvia räpsittyä noista.

Bensakiskon tein 30x30x400mm alumiinitangosta. Läpi 14mm reikä ja kylkeen neljä reikää sopivin upotuksin suuttimille. kiskon päihin jengat ja banjot ja sopivaan kohtaan reikä+jenga bensanpainemittaria varten.

Enkä elaksoi tuota käikälettä mitenkään kummasti. Ehkä jos sen harjais himmeäksi.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Kuinka modasit virranjakajaa sparkkia varten. Alipainekello ja ne sisällä olevat "tangot" pois joita jouset vetää kasaan?
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Vastaa Viestiin