Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Mawerick kirjoitti:Mulla ei katsastuksessa sanottu mitään vaikka tehot nousi 170hp -> ~270hp ja vääntö 260nm -> ~400nm jonka taatusti huomaa jo sillä 50 metrin lenkilläkin. Putkistokin oli vaihtunut 3" läpimittaiseen mutta eipä siitäkään mainittu.
Katsastusmies kyllä noteerasi että allekirjoituksen mukaiseen autoon oli turbo vaihdettu, kun kaikki osat kiilteli puhtauttaan (katsastus tehtiin itse asiassa seuraavana päivänä puhaltimen vaihdon jälkeen). Katsastaja ei kuitenkaan millään tavalla noteerannut, että turbo oli vaihtunut Garretista Mitsuun. Ja mistä sen normi katsastusmies edes huomaisikaan? Jos katsuri kurkkaisi pikkupeilillä mikä puhallin siellä möllöttää, niin siinä turbon tyyppilaatassa lukee "Saab", ja sama merkki löytyy myös auton keulalta, vanteista, ratista jne. Näin ollen "vakiolaitehan" se tietysti on.

Allekirjoittaneen autossa katsastusmiehen kiinnostusta vähentää lisäksi se, että alusta on vakiokorkuinen (vaikka onkin vaihdettu parempiin osiin), eikä ikkunoita ole viritetty tummennuskalvoilla. Kaiken kaikkiaan auto on ulkoisesti täysin vakio pikkukoneinen 2,0t Ecopower farkku. Käytännössä en kyllä kaihtaisi pieniä ulkonäkövirityksiäkään. Ei katsastusmiehiä oikeasti kiinnosta kuin aivan räikeimmät tapaukset. Palveluammatissahan he nykyään ovat. Asiakkaalla kun on vaihtoehtona äänestää jaloillaan (renkaillaan).

Kulutukseen liittyen: auton kulutus todellakin pieneni selvästi softan ja komponenttien optimoinnin seurauksena. Auto on siis NYT oikeasti hieman lähempänä EcoPoweria, mitä se ei todellakaan ollut vakiona. Pihistystestin tuloksena Hollola-Hämeenlinna välillä 83 km/h keskinopeudella auton kulutusmittari näytti 6,3L/100 km. Testasin aikoinaan tankkaustestillä auton kulutusmittarin kalibroinnin (Oulu-Lahti välillä virityksen jälkeen), ja totesin tuolloin että SID näyttää 0,2L liian paljon. Silloin SID näytti 7,6L/100km todellisen tankaamani määrän osoittaessa 7,4 L/100km kulutusta.

Rehellisesti täytyy myöntää, että ei auto oikesti ole mikään ecoauto. Aivan liikaa se kuluttaa nykyäänkin, olkoonkin että hieman vähemmällä pääsee kuin aikaisemmin. Toisaalta auton yleiset käyttöominaisuudet paranivat muutoksilla sen verran, että tarvetta uuteen autoon vaihtamiseen ei tule ennen kun Suomi luopuu auton hankinnan verotukseta (tai ennen kun muutan työn perässä ulkomaille).


________________________
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Lisäkyssäri tähän topicciin.

Eli allekirjoittaneella on samanlainen kolkki, mutta tomaatti ja tarkoituksena olisi hankkia boxi (ei pelkästään softaa), jolla muuttais pikku t:n isoksi T:ksi.

Toimiiko siis tomaatti aerokolkin boxi siihen?
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Red Dragon kirjoitti:Lisäkyssäri tähän topicciin.

Eli allekirjoittaneella on samanlainen kolkki, mutta tomaatti ja tarkoituksena olisi hankkia boxi (ei pelkästään softaa), jolla muuttais pikku t:n isoksi T:ksi.

Toimiiko siis tomaatti aerokolkin boxi siihen?
Ei toimi. 9-3 Aerossa on evap järjestelmä joka aiheuttaa vikakoodin muissa kolkeissa jos sitä ei softasta poista (ei onnistu TECH:llä vaan ainoastaan softan muokkauksella). Lisäksi VIN-koodin on oltava Aerosta tai tehot rajoittuvat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

jcarlson kirjoitti:
Red Dragon kirjoitti:Lisäkyssäri tähän topicciin.

Eli allekirjoittaneella on samanlainen kolkki, mutta tomaatti ja tarkoituksena olisi hankkia boxi (ei pelkästään softaa), jolla muuttais pikku t:n isoksi T:ksi.

Toimiiko siis tomaatti aerokolkin boxi siihen?
Ei toimi. 9-3 Aerossa on evap järjestelmä joka aiheuttaa vikakoodin muissa kolkeissa jos sitä ei softasta poista (ei onnistu TECH:llä vaan ainoastaan softan muokkauksella). Lisäksi VIN-koodin on oltava Aerosta tai tehot rajoittuvat.
Entäs toi 185hv. oliko se vakkari orig. iso T:ssä.
Tekisin vaan saman kuin tonnariin, eli päivittäisin sen orig. TP:ksi.. Ilman virityksiä vielä :D
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Toimii, jos on MY01 2.0T 185hv. MY00 185hv 2.0T on eri suuttimilla kuin muut 9-3:t joten ei käy. Se vakio 9-3 185hv täyspainesofta on muuten melko lussu, laiskempi kuin 9-5 2.0t 185hv tehdasviri.
Tehdas on aikoinaan myynyt myös virisoftaa 9-3 2.0t piristykseen, olisiko ollut 172hv tms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja asillanp »

KAPU2 kirjoitti:http://www.ecuproject.com

Kai se kulutus laskee, teoriassa.
Teoriassa ehkä, mutta käytännössä ei, vaikka kuinka kiltisti matkaa jaa. Alkaa hörppimään enemmin yli 80 vauhdissa, vaikka kuka ja mitä olis mieltä.
t. 400N / 280Hv aero -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mihinhän tämä kulutuksen nousu perustuu? :) Tarvittava moottoriteho on täysin sama softasta riippumatta, jos ja kun mennään tasakaasulla ja closed-loop alueella niin ainoa ero mikä voi muodostua on sytytysennakossa joka on yleensä virisoftissa kulutuksen kannalta optimaalisempi. Olemattoman kulutuksen laskemisen virisoftalla voin uskoa, mutta nousua en usko jos moottorilta vaadittu teho pysyy samana kuin vakiosoftallakin.
Kiihdytyksessä tietysti menee yleensä enempi soppaa kun otetaan enemmän tehoakin ulos..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Sekalainen ajo vakio softalla oli ennen n. 8,4-8,7ltr.
Nyt stg1 jälkeen hymy korvissa MATKAkulutuksen suhteen.
350km, vauhti 85 kierrokset n.1970-1985 ja muutama ohitus, kuskin vaihdon jälkeen vauhti 90 kierrokset 2060-2085 ja muutama ohitus. LOPPUTULOS: 6,6ltr/100km todella positiivinen yllätys että näinki alhaseks vetää. Ja keskinopeus oli 70 ja kaffipausseilla auto pidettiin käynnissä. Ysikasi okt. käytössä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kuulostaa samansuuntaiselta parannukselta kuin muillakin matalapaineisilla. Vaikkapa femmat 4-vaihteisella automaattilaatikolla kärsii tosi pitkästä nelosesta vakiosoftalla koska laatikko vaihtaa jatkuvasti luistolle. Ahtopaineen lisäyksellä tonne alarekisteriin nelonen pysyy lukittuna paljon paremmin ja matkavauhdissa kulutus tuntuu laskevan parikin litraa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

vesa67 kirjoitti:Kuulostaa samansuuntaiselta parannukselta kuin muillakin matalapaineisilla. Vaikkapa femmat 4-vaihteisella automaattilaatikolla kärsii tosi pitkästä nelosesta vakiosoftalla koska laatikko vaihtaa jatkuvasti luistolle. Ahtopaineen lisäyksellä tonne alarekisteriin nelonen pysyy lukittuna paljon paremmin ja matkavauhdissa kulutus tuntuu laskevan parikin litraa.
Allekirjoitan yllä olevan analyysin. Edelleenkin siis kolmonen vaihtuu tarpeettomasti loivissa ylämäissä, mutta ehkä ei niin pähästi kuin ennen. Joka tapauksessa matka-ajon kulutus laski selvästi päivitetyillä komponenteilla ja softalla. Kaupunkiajossa kulutus pysyi samana tai ehkä jopa nousi aiemmin mainituin perusteluin. Olemassaolevaa tehoa ja vääntöä tulee käytettyä reilummin, vaikkei konetta kierrätä juurikaan yli 3000 kierroksen. Nimittäin matalillakin kierroksilla tuntuu ehtivän kaupunkiliikenteessä automaatilla.

Kulutukseen on todettava vielä se, että välillä tuntuu hölmöltä ajaa talvipakkasella 8 kilometrin työmatkaa 13,7L/100km keskikulutuksella (sähkötolppa molemmissa päissä käytössä, kun voisi varsin hyvin tehdä saman 1,2 litraisella TSI-DSG Pololla/Octavialla. Saabin käyttö- ja ajo-ominaisuudet toisaalta tuovat hymyn huulille sen verran usein, että auton vaihtoa ei voi perustella muulla kuin ympäristösyillä, jos edes niilläkään.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja asillanp »

"Mihinhän tämä kulutuksen nousu perustuu? :) Tarvittava moottoriteho on täysin sama softasta riippumatta, jos ja kun mennään tasakaasulla ja closed-loop alueella niin ainoa ero mikä voi muodostua on sytytysennakossa joka on yleensä virisoftissa kulutuksen kannalta optimaalisempi"

Suurin kulutuksen nostaja lienee tosiaan auton kuski :oops: Ennen viriä sai kuitenkin ohitella jokusen kerran, eikä yrittää koko ajan miettiä tehon käyttöä. Sai siis nautiskella auton tehoista. Onko kulutus noussut kaiken kaikkiaan merkittävästi? Ei, jos unohtaa nautittavat väännöt ja vaivattomat ohitukset. Ja mitä sitten vaikka kulutus olisi noussut ? Sitten kun polkasee, niin vastine kulutukselle on taattu :D Wepasto tiputti puolilitraa keskikulutusta nurkka ajossa....
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Wifferi kirjoitti: Kulutukseen on todettava vielä se, että välillä tuntuu hölmöltä ajaa talvipakkasella 8 kilometrin työmatkaa 13,7L/100km keskikulutuksella (sähkötolppa molemmissa päissä käytössä, kun voisi varsin hyvin tehdä saman 1,2 litraisella TSI-DSG Pololla/Octavialla. Saabin käyttö- ja ajo-ominaisuudet toisaalta tuovat hymyn huulille sen verran usein, että auton vaihtoa ei voi perustella muulla kuin ympäristösyillä, jos edes niilläkään.
Jos oli kyse aloittajan saabista, niin ei ole reilua verrata kulutusta noinkin uuteen TSI moottoriin. OG9-3:ssa molemmat trionicit kuluttuvat vähän ottaen huomioon koko ja ikä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Hei, ennenku laitetaan (joskus tulevaisuudessa) Ostetaan palstalle aihetta, niin koitetaas tästä:

Onko jollain ylimääräsenä nurkissa ohjelmointiin tarvittavia kapuloita (USB-CAN palikkaa) ja hyvään hintaan? Yv:t kts.

EDIT: Pätkii pätkii.. siis tuo bdm:llä tehtävä ohjelmointi kiinnostaa, eikä tämä epävarma usb-can.
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

...mistä näitä tuplia oikein tulee???
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
putte7
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2011 11:38

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja putte7 »

Mul ois saab 9-3 2.0t 2000v. ja siihen uus boksi mikä pitäis nostaa tehot 200hv eli vakioboksi, nii kukahan asentais tampereen alueella, ku tuntuu et kellään ei ole saabin tietokoneohjelmaa!!!

Kiitoksia
Saab 9-3 2.0t coupe -00 Stage 2
Vastaa Viestiin