Katsastusmies kyllä noteerasi että allekirjoituksen mukaiseen autoon oli turbo vaihdettu, kun kaikki osat kiilteli puhtauttaan (katsastus tehtiin itse asiassa seuraavana päivänä puhaltimen vaihdon jälkeen). Katsastaja ei kuitenkaan millään tavalla noteerannut, että turbo oli vaihtunut Garretista Mitsuun. Ja mistä sen normi katsastusmies edes huomaisikaan? Jos katsuri kurkkaisi pikkupeilillä mikä puhallin siellä möllöttää, niin siinä turbon tyyppilaatassa lukee "Saab", ja sama merkki löytyy myös auton keulalta, vanteista, ratista jne. Näin ollen "vakiolaitehan" se tietysti on.Mawerick kirjoitti:Mulla ei katsastuksessa sanottu mitään vaikka tehot nousi 170hp -> ~270hp ja vääntö 260nm -> ~400nm jonka taatusti huomaa jo sillä 50 metrin lenkilläkin. Putkistokin oli vaihtunut 3" läpimittaiseen mutta eipä siitäkään mainittu.
Allekirjoittaneen autossa katsastusmiehen kiinnostusta vähentää lisäksi se, että alusta on vakiokorkuinen (vaikka onkin vaihdettu parempiin osiin), eikä ikkunoita ole viritetty tummennuskalvoilla. Kaiken kaikkiaan auto on ulkoisesti täysin vakio pikkukoneinen 2,0t Ecopower farkku. Käytännössä en kyllä kaihtaisi pieniä ulkonäkövirityksiäkään. Ei katsastusmiehiä oikeasti kiinnosta kuin aivan räikeimmät tapaukset. Palveluammatissahan he nykyään ovat. Asiakkaalla kun on vaihtoehtona äänestää jaloillaan (renkaillaan).
Kulutukseen liittyen: auton kulutus todellakin pieneni selvästi softan ja komponenttien optimoinnin seurauksena. Auto on siis NYT oikeasti hieman lähempänä EcoPoweria, mitä se ei todellakaan ollut vakiona. Pihistystestin tuloksena Hollola-Hämeenlinna välillä 83 km/h keskinopeudella auton kulutusmittari näytti 6,3L/100 km. Testasin aikoinaan tankkaustestillä auton kulutusmittarin kalibroinnin (Oulu-Lahti välillä virityksen jälkeen), ja totesin tuolloin että SID näyttää 0,2L liian paljon. Silloin SID näytti 7,6L/100km todellisen tankaamani määrän osoittaessa 7,4 L/100km kulutusta.
Rehellisesti täytyy myöntää, että ei auto oikesti ole mikään ecoauto. Aivan liikaa se kuluttaa nykyäänkin, olkoonkin että hieman vähemmällä pääsee kuin aikaisemmin. Toisaalta auton yleiset käyttöominaisuudet paranivat muutoksilla sen verran, että tarvetta uuteen autoon vaihtamiseen ei tule ennen kun Suomi luopuu auton hankinnan verotukseta (tai ennen kun muutan työn perässä ulkomaille).
________________________
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)