80-luvulla kun ilmanvastukseen(varsinkin korin muotoihin) alettiin kiinnittämään huomiota, tuli monissa julkaisuissa esille että monesti tietylle automallille ilmoitettu Cd olikin paras arvo jota oltiin saatu mitattua, ja saattoi olla vielä jopa joitakin korin osia riisuttuna(peilit, vilkut jne.).
Pisti joskus silmään 5gearin video, jossa Lotus Esprit kävi tuulitunnelissa modattavana:
Ja sille saatiin 0,330 Cd-arvo melkoisten modauksien jälkeen(madallus, peilit irti, takaspoileri pois ja peräpäähän modausta liimailemalla koriin uusia muotoja pleksin/levyn avulla).
Vakiokunnossa näytti mitattu Cd olleen 0,401. Ilmoitettu arvo tuolle V8 Espritille on 0,330.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://www.youtube.com/watch?v=CM7NbL9B ... re=related
Tämä video siis kyseessä, 1min kohdalta eteenpäin.
Olen törmännyt tosielämässä monesti tilanteisiin, missä todellinen huippunopeus ei lähimainkaan kohtaa autovalmistajan laskemien nopeuksien kanssa. Lieneekö tässä yksi tekijä asiaan?
En ole myöskään nähnyt missään autolehdessä/mediassa "julkista" tuulitunnelitestiä, jossa eri automallien aerodynamiikkaa olisi testattu. Moottoripyöristä löytyy tuulitunnelitestejä, mutta autoista ei(jos en aivan sokea ole). Joten niiden ilmanvastuksien laskeminen on lähes mahdotonta, kun ei ole mustaa valkoisella.
Edit: Kyllähän goolettamalla löytyy jotakin testejä myös autopuolelta, mutta ei kyllä mitään vakuuttavia testejä, pieniä artikkeleita lähinnä. Joku autoharrastaja testauttanut e36 m3 BMW:n aerodynamiikkaa erilaisilla korin modauksilla tuulitunnelissa:
http://www.sneed4speed.com/bmw-wind-tun ... ompetitor/
=Alimmillaan saatu siis arvo 0,365. BMW ilmoittaa e36 m3 coupelle vakiovarustuksessa 0,32 Cd:n.
Eli kyllä näissä jotain hämärää on. En sokeasti luota ilmoitettuihin lukemiin, vaan haluan kyseenalaistaa yleensä "ilmoitukset". Monesti kuulee väittämiä, jotta sen korisarja -tuunatun ja madalletun Calibran Cd olisi lähempänä 0,2 kuin 0,3. Johon suhtaudun hyvin skeptisesti, varsinkin näiden testien jälkeen.
Myös Mini Cooper S R53 testailtu:
http://www.sneed4speed.com/mini-wind-tu ... m7-m-wing/
= Alimmillaan saatu vähän vajaa 0,45. Tehdas ilmoittaa 0,39.
Näiden pohjalta voisi tehdä sellaisen päätelmän, että todellisuudessa 0,30 tai sen alle oleva Cd katuvarustuksessa olevalta autolta on todennäköisesti poikkeuksellisen alhainen
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Mukava olisi laskeskella ja tehdä kuvaaja, kuinka paljon CS tonnari vaatii tehoa ilmanvastuksensa voittamiseen nopeuden suhteen. Mutta taitaa jäädä ikuiseksi mysteeriksi paljonko tontun Cd vakiovarustuksessa olisi IRL. Tuulitunneleitakaan kun ei Suomessakaan ole montaa, saati että kenenkään autoharrastajan olisi mahdollista sellaiseen päästä, ainakaan ilman isoa rahapussia. Näissä em. esimerkeissähän ilmoitetun ja mitatun arvon ero on Cd:ssä luokkaa 0,04-0,071. Joten voisi kuvitella että mitattu arvo olisi kohtuullisen lähellä tuota e36 bmw:n Cd:tä, kun ainakin ilmoitetut arvot ovat lähellä toisiaan. Toisaalta niinhän on Lotuksenkin ja BMW:n ilmoitetut lähes samat, mutta selvä ero kuitenkin mitatuissa. Tietenkään mitattuja arvoja tuskin kannattanee vertailla, ellei ne ole mitattu täysin samassa tuulitunnelissa ja olosuhteissa kuten BMW ja Mini ovat. Luulisi kuitenkin että tuulitunneleissa mittausolosuhteet pystytään vakioimaan aikalailla hyvin.
Em. Mini Cooper S tarvitsisi siis yli 137hp työntövoiman pelkästään ilmanvastuksensa voittamiseen 130mph(209km/h) vauhdissa. Kun huomioi vierintävastuksen ja voimansiirtohäviöt, niin puhuttaneen n.160hp moottoritehosta, jotta 200km/h menee rikki? Olettaen että välitykset olisi tarkasti optimoitu kyseisen huippunopeuden saavuttamiseen.
Ja kun 130hp moottoritehon omaaville tila-autoille laskeskellaan 200km/h huippunopeuksia, otsapinta-alan ollessa järjetön Mini Cooper S:ään verrattuna. It's only a theory
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Toivottavasti herättää keskustelua ja mielipiteitä asian tiimoilta, montaa virittäjävelhoa kun kuitenkin kiinnostaa aerodynaamiset ominaisuudet yhtälailla kuin tehokin ja sen lisääminen.