Visio/Missio: Saab 99Turbo16S eli 99Aero
Hienoa, kun löytyi tietoa noista vaihdelaatikoista!
Tehorajasta: Aivan, ilman välijäähdytintä teho saattaa olla näin (ja KAT-versiossa myös). Itselläni on tosin tarkoitus asentaa välijäähdyttimellä varustettu kokoonpano ilman KATtia, eli silloin vakiotehot ovat käsittääkseni 175hv. Suurin sallittu teho lasketaan Suomen lain mukaan mallisarjan suurimman moottoritehon mukaan korotettuna 20%:lla (siis 174hv, mitä jo tuossa aikaisemmin on laskeskeltu). Tähän ei vaikuta valmistajan ilmoitukset. Valmistajan ilmoituksia pitää noudattaa siltä osin mitä he määrittelevät esim. alustan muutoksista liittyen kasvaneeseen moottoritehoon.
Isompi ahdin tarkoittaa kyllä periaatteessa tehon nousua, riippuen tietysti millä ahtopaineilla tehonmittaus suoritetaan. Asia nyt vain on niin, että suoraan esim. 900 turbosta otettua 175hv moottoria ei saa katsastettua 99 saabiin vaikka kuinka olisi tehonmittauskäppyröitä ja polvillaan rukoilisi. Mikäli moottoria ei ole muutettu, niin tehot katsotaan valmistajan ilmoituksesta. Ahtimen vaihdon jälkeen moottori katsotaan rakennetuksi ja silloin voi suorittaa tehonmittauksen ja säätää tehot kohdilleen. Sitten kun rajoissa ollaan, niin alustan muutoksia ei tosiaan juuri tarvita. Saabilta saadun todistuksen mukaan (johon tässä ketjussa oli linkkikin) tarvitsee minimissään vaihtaa jarrupalat ja iskunvaimentimet. Nämä osat nyt menisivät muutenkin vaihtoon.
Näkyipä tosiaan olevan valmiinakin myynnissä, mutta rakenteluhan on puoli ruokaa...
-Timo-
Tehorajasta: Aivan, ilman välijäähdytintä teho saattaa olla näin (ja KAT-versiossa myös). Itselläni on tosin tarkoitus asentaa välijäähdyttimellä varustettu kokoonpano ilman KATtia, eli silloin vakiotehot ovat käsittääkseni 175hv. Suurin sallittu teho lasketaan Suomen lain mukaan mallisarjan suurimman moottoritehon mukaan korotettuna 20%:lla (siis 174hv, mitä jo tuossa aikaisemmin on laskeskeltu). Tähän ei vaikuta valmistajan ilmoitukset. Valmistajan ilmoituksia pitää noudattaa siltä osin mitä he määrittelevät esim. alustan muutoksista liittyen kasvaneeseen moottoritehoon.
Isompi ahdin tarkoittaa kyllä periaatteessa tehon nousua, riippuen tietysti millä ahtopaineilla tehonmittaus suoritetaan. Asia nyt vain on niin, että suoraan esim. 900 turbosta otettua 175hv moottoria ei saa katsastettua 99 saabiin vaikka kuinka olisi tehonmittauskäppyröitä ja polvillaan rukoilisi. Mikäli moottoria ei ole muutettu, niin tehot katsotaan valmistajan ilmoituksesta. Ahtimen vaihdon jälkeen moottori katsotaan rakennetuksi ja silloin voi suorittaa tehonmittauksen ja säätää tehot kohdilleen. Sitten kun rajoissa ollaan, niin alustan muutoksia ei tosiaan juuri tarvita. Saabilta saadun todistuksen mukaan (johon tässä ketjussa oli linkkikin) tarvitsee minimissään vaihtaa jarrupalat ja iskunvaimentimet. Nämä osat nyt menisivät muutenkin vaihtoon.
Näkyipä tosiaan olevan valmiinakin myynnissä, mutta rakenteluhan on puoli ruokaa...
-Timo-
Re: Vaihteistoista
Missäs mallissa tuota t16 ilman välijäähdytintä on ollut vai ilmoittaako tehdas "muuten vaan" sellaisellekin kombinaatiolle tehot? Matalapaineena tietysti mutta siinä on katti ja teho on 145hp.Harri344 kirjoitti:Ai tuo tehoraja...ilman välijäähdytintä tehdas ilmoittaa tehoksi juuri 160hv ja sehän on tehtaan mukaan suurin sallittu teho. -84 oli samat jarru- ja alustanosat 99:ssä ja 900 T16:ssa. Mitähän se Teidän alueen katsastaja on tarkoittanut? Ja ja...isommalla ahtimella veikkaisin kylläkin tehon nousua...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Vaihteistoista
Muistelisin kuulleeni juttua että -83 (?) olisi ollut jotain esisarjan t16-moottoreita ilman ic:tä ja kait juurikin 160hpqaw kirjoitti:Missäs mallissa tuota t16 ilman välijäähdytintä on ollut vai ilmoittaako tehdas "muuten vaan" sellaisellekin kombinaatiolle tehot? Matalapaineena tietysti mutta siinä on katti ja teho on 145hp.Harri344 kirjoitti:Ai tuo tehoraja...ilman välijäähdytintä tehdas ilmoittaa tehoksi juuri 160hv ja sehän on tehtaan mukaan suurin sallittu teho. -84 oli samat jarru- ja alustanosat 99:ssä ja 900 T16:ssa. Mitähän se Teidän alueen katsastaja on tarkoittanut? Ja ja...isommalla ahtimella veikkaisin kylläkin tehon nousua...
Kaikkea muuta kuin varma tieto siis
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Kysyin AKElta voiko Saabin antaman yleistodistuksen nojalla 99:iin asentaa 175 hevosvoimaisen T16-koneen. Vastaus oli, että voi laittaa, jos todistuksessa ilmenee vaadittavia muutoksia (jos autovalmistaja niitä vaatii).
Eli, voin sitten tulevaisuudessa asentaa 99:iin vaikka 185 hevosvoimaisen moottorin, kunhan teen kaikki Saabin vaatimat muutokset. Ja vielä, kun minulla jää muutosprosentti alle 50, voin tehdä kaiken tämän muutoskatsastuksena.
Eli, voin sitten tulevaisuudessa asentaa 99:iin vaikka 185 hevosvoimaisen moottorin, kunhan teen kaikki Saabin vaatimat muutokset. Ja vielä, kun minulla jää muutosprosentti alle 50, voin tehdä kaiken tämän muutoskatsastuksena.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mahtoi ne AKElla ymmärtää, että 99:ä ei ole koskaan tehty 16V koneella ja että kyseessä on toisen mallisarjan moottori? Nämä asiathan ei välttämättä ole aivan selviä vääräuskoisten (ei saabistien) keskuudessa.
Mutta hyvähän tuo on jos asianlaita on tämä. Saisikohan tuolta AKElta jonkin kirjallisen lausunnon aiheesta, jota voisi sitten ylpeänä esitellä paikallisella konttorilla. Heidän näkemys asiasta kun ei ollut yhtä valoisa, koska todistuksessa ei listata 99 ja 900 mallien eroja, jolloin siitä ei itse asiassa selviä mallisarjojen välillä tehtävien moottorinvaihtojen vaatimukset. Pitänee kai itsekin soitella ko. instanssille.
-Timo-
Mutta hyvähän tuo on jos asianlaita on tämä. Saisikohan tuolta AKElta jonkin kirjallisen lausunnon aiheesta, jota voisi sitten ylpeänä esitellä paikallisella konttorilla. Heidän näkemys asiasta kun ei ollut yhtä valoisa, koska todistuksessa ei listata 99 ja 900 mallien eroja, jolloin siitä ei itse asiassa selviä mallisarjojen välillä tehtävien moottorinvaihtojen vaatimukset. Pitänee kai itsekin soitella ko. instanssille.
-Timo-
Kysymys: Voiko Saab 99:iin Saabin toimittaman yleistodistuksen (Sallitut tehon ja vääntömomentin lisäykset, Saab 600, 99, 900, 9000) perusteella vaihtaa 185 hevosvoimainen turbomoottori ja muutoskatsastaa ajoneuvo?
Vastaus: Mikäli Saabin mielestä muutos voidaan toteuttaa ja todistuksesta ilmenee mitä muutoksia autoon joutuu tekemään tai todistus kertoo että muutoksia ei tarvitse tehdä. Muutos voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa.
Yllä on katkelmia lähettämästäni kysymyksestä ja saamastani vastauksesta. Lisäksi Saabin antamassa yleistodistuksessa ei käy ilmi, että todistus on voimassa vain silloin, kun nostetaan ajoneuvon oman moottorin tehoja.
Liikenneturvallisuusnäkökohdista meillä ei ole mitään sitä vastaan, että näiden autojen moottoritehoja ja vääntömomentteja nostetaan alla olevien erittelyjen mukaisesti.
Ote yleistodistuksesta.
En tiedä miten olette tulkinneet tuota lausetta, mutta mielestäni tuosta EI käy ilmi, että auton oman moottorin tehoa pitää nostaa. Lisäksi kannen vaihto (8v --> 16v) rinnastetaan moottorin vaihtoon, niin eikö ole sama, jos vaihtaa koko moottorin. Kun muutosprosentti moottorille on 15, niin sehän on sama vaihtaa koko "mylly", eikä vain kantta.
Vastaus: Mikäli Saabin mielestä muutos voidaan toteuttaa ja todistuksesta ilmenee mitä muutoksia autoon joutuu tekemään tai todistus kertoo että muutoksia ei tarvitse tehdä. Muutos voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa.
Yllä on katkelmia lähettämästäni kysymyksestä ja saamastani vastauksesta. Lisäksi Saabin antamassa yleistodistuksessa ei käy ilmi, että todistus on voimassa vain silloin, kun nostetaan ajoneuvon oman moottorin tehoja.
Liikenneturvallisuusnäkökohdista meillä ei ole mitään sitä vastaan, että näiden autojen moottoritehoja ja vääntömomentteja nostetaan alla olevien erittelyjen mukaisesti.
Ote yleistodistuksesta.
En tiedä miten olette tulkinneet tuota lausetta, mutta mielestäni tuosta EI käy ilmi, että auton oman moottorin tehoa pitää nostaa. Lisäksi kannen vaihto (8v --> 16v) rinnastetaan moottorin vaihtoon, niin eikö ole sama, jos vaihtaa koko moottorin. Kun muutosprosentti moottorille on 15, niin sehän on sama vaihtaa koko "mylly", eikä vain kantta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Nojoo, niinpä tuo onkin. Jos vaan saa luvan laittaa vaikkapa tuo 175 heppanen pata sinne sellaisenaan niin kannattaa ilman muuta tehdä se.
Taas jos joutuu menemään penkin kautta niin on ihan sama minkä sinne laittaa, käytetyn t16 koneenkin kun kuitenkin ainakin minä purkaisin ja vaihtaisin ainakin tiivisteet ja laakerit, kunnosta riippuen männänrenkaat ja hoonaus. Samalla tietysti kannelle plaanaus ja venttiilien hionta, ja samalla kun se kerran on kourassa ja menossa koneistamolle niin palotilat puolipalloiksi ja kanavia hieman sopivammaksi.
No näin siinä mulle kävi kun aloin remppaamaan t16:sta..
Taas jos joutuu menemään penkin kautta niin on ihan sama minkä sinne laittaa, käytetyn t16 koneenkin kun kuitenkin ainakin minä purkaisin ja vaihtaisin ainakin tiivisteet ja laakerit, kunnosta riippuen männänrenkaat ja hoonaus. Samalla tietysti kannelle plaanaus ja venttiilien hionta, ja samalla kun se kerran on kourassa ja menossa koneistamolle niin palotilat puolipalloiksi ja kanavia hieman sopivammaksi.
No näin siinä mulle kävi kun aloin remppaamaan t16:sta..
itse vaihdoin tuossa vuosi sitten -82:seen satkuun t16 tekniikan.katsastus mies vain sanoi että kyllä se kone siellä saa olla."valehtelin vaihtaneeni autoon vain moottorin ja ruiskun johtosarjan koska ruisku on -84 niin se on helpoin asentaa.tosi asiassa vaihdoin autooni koko etupään johtosarjan sulakerasioineen,koelaudan kaikkine paskoineen ja autossa oli katsastushetkellä 3"putki,keulan kokoinen välijäähdytin,3/4ahdin ja madallus jouset.sisustus päivittyy vielä beigeksi t16:sesta.rekisteri otteeseen ei tullut ainuttakaan merkintöä mistään osien vaihdosta eli katsastus oli tyyliin"onko akku kiinni".tässä esimerkki katsastusasemien tarkkuudesta ja kiinnostuksesta asioihin.esimerkkitapauksessa valtion konttori.
Tässä mun saama vastaus akelta:dimebak kirjoitti:Kysymys: Voiko Saab 99:iin Saabin toimittaman yleistodistuksen (Sallitut tehon ja vääntömomentin lisäykset, Saab 600, 99, 900, 9000) perusteella vaihtaa 185 hevosvoimainen turbomoottori ja muutoskatsastaa ajoneuvo?
Vastaus: Mikäli Saabin mielestä muutos voidaan toteuttaa ja todistuksesta ilmenee mitä muutoksia autoon joutuu tekemään tai todistus kertoo että muutoksia ei tarvitse tehdä. Muutos voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa.
"Saab 99 ja 900 ei lueta samaan mallisarjaan. Vertailumoottorina käytetään tässä tapauksessa Saab 99:n B-turbomoottoria, jolloin H-turbomoottoria verrataan siihen. Mikäli tehot ja painot vastaavat toisiaan, ongelmia ei pitäisi tulla. Mainitsen kuitenkin rajaprosenteista. Vaihdettavan moottorin teho ja paino saavat olla 20%, ja iskutilavuus 25% suurempi kuin vertailumoottorissa. Tekniikan tulee jarrujen, alustan ja voimansiirron osalta vastata B-turbomallia. Vaihdettava manuaalivaihteisto tulee näin myös olla B-turbomallissa käytetty.
Mainitsemasi yleistodistus on valmistajan mielipide tehomuutosasiaan.
Liikenneministeriön päätös rakennemuutoksista edellyttää kuitenkin sitä, että auton tekniikka muutetaan edellä mainituilta osin vastaamaan B-turbomallia. Maahantuojalta tai valmistajalta tulee olla selvitys muutoskatsastusta varten muutettavan auton ja B-turbomallin eroista tai samankaltaisuudesta. Tätä dokumenttia voidaan käyttää osoittamaan katsastuksen suorittajalle vaatimusten täyttyminen."
Siis epäilenpä etteivät sun kysyessä ymmärtäneet että tuo prosentein määritelty teho ylittyy. Saabin yleistodistus siis ei kumoa lakia, mutta voi toimia hyvänä perusteluna lupahakemukselle.
Kannen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon siinä että nuo teho/painoprosentit, alustan ja jarrujen vaatimukset jne tulevat voimaan. Tuo sääntöhän on oikeastaan peräisin vaparin virittämisestä ja vapariahan saa virittää ilman muutoskatsastusta niin kauan kunhan ei vaihdeta kantta eikä tilavuus kasva eikä teho/painosuhde mene tietyn raja-arvon yli. Kannen vaihdosta ei todellakaan tule koneenvaihdon prosentteja.Lisäksi kannen vaihto (8v --> 16v) rinnastetaan moottorin vaihtoon, niin eikö ole sama, jos vaihtaa koko moottorin. Kun muutosprosentti moottorille on 15, niin sehän on sama vaihtaa koko "mylly", eikä vain kantta.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Nytkun kerran puhutte noista katsastus miehistä niin mitä ne sanoo ku oon laittanu viime katastuksen jälkeen akun perä luukkuun ja se on kiinni siellä liinalla. Vai pitäisköse kiinnittää vakio kiinnikkeillä sinne? auto 900aero vm-84
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
sjlirg
Periaatteesssa se akku pitäisi laittaa akulle tarkoitettuun laatikkoon.
Tiiä sitte miten sulla on ?
Tiiä sitte miten sulla on ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Olihan tuo kiva peli
Kyllä täällä silloin tällöin näkyy semmonen punanen 99 missä on etukilven alla aika kivan näköinen cooleri Ja lokasuojissa on doch 16 lätkät.Harri344 kirjoitti: Noin oli silmät ihmetyksestä isona kun lähti ohi...Minulla oli tuollainen ja ilmeisesti se on edelleen liikenteessä herättämässä pelkoa ja inhoa BMW-porukan keskuudessa Kouvolan suunnalla.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin