E85 muutoksen jälkeen =>

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Moi

Mun 9-3ss on alkanut käyttäytymään seuraavasti:

Jollain tankillisella e85:sta lähtee todella huonosti käymään kylmänä (kesäkelilläkin jos ei oo ajettu kymmeneen tuntiin tms), joutuu sahaamaan 10 sec ja saattaa sammua heti, joskus käy huonosti kolmella tms. startin jälkeen hetken.

Viikonloppuna otin tankin taas täyteen e85:sta ja nyt auto starttaa hyvin, ei eroa startissa bensaan verrattuna.

Voiko polttoaineen laadussa olla eroa mikä aiheuttaa tuon (eri bensamäärä e85:ssä?)
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Voiko polttoaineen laadussa olla eroa mikä aiheuttaa tuon (eri bensamäärä e85:ssä?)
Epäilen, itse olen tankkaillut tuota pontikkaa monenlaisilla seossuhteilla
, sekä kotimaista että ruotsin ruokoa, eikä kyllä ole startissa merkittäviä
eroja. SID:n näyttämän mukaan kuitenkin suurin ero tulee siitä onko kone
lämmin vai kylmä. Vaihteluväli minulla on ollut noin 0,95sec >> 1,3 sec noissa
starttaus ajoissa.

Jokin muu ongelman aiheuttaja lienee sinulla kyseessä...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Fakiiri kirjoitti: Jokin muu ongelman aiheuttaja lienee sinulla kyseessä...
Jospa tulppien vaihto auttaisi... täytyy ennen talvea fiksaa toi kylmästartti.
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mulla taas ei aina lähde kuumana käyntiin.

Heti alkuun mainittakoon, että auto toimii bensasoftalla perfect.

Kyseessä T5 kolkki E85 softa. Diskopottu, 630cc jne. Toimii muuten oikein hienosti, mutta JOSKUS auto ei käynnisty ollenkaan. Kone on silloin lämmin. Kylmänä lähtee aina laakista käyntiin.

Oletan, että se tukehtuu. Esim kun käy kaupassa niin tällä välillä eipä lähdekkään käyntiin, ei edes yritä. Yleensä sitten lähtee heittämällä, joskus harvemmin sitten ei alkuunkaan. Jatkostarttailut on turhia, ei auta mitään. Kastelee kait perusteellisemmin pytyt ja viina haisee. Workaroundina mulla on ollut varalla bensaboksi mukana, jolla saan auton käyntiin. Käytän konetta hetken, sammutan vaihdan etanoliboksin takaisin ja starttaan onnistuneesti. Näin se käytännössä menny, ei oo tarvinnu bensaboksilla ajaa superlaihalla rykien kotiin.

Tähän saakka tullut siihen tulokseen, että käynnistymättömyyssongelma ilmenee vain ajon jälkeen, kun kone ei ehdi jäähtyä riittävästi. Eli kun auto sammutetaan, imulämmöt ja koneen lämmöt lähtee heti nousuun kun jäähdytystä ei mistään tule. Lukemia oon tutkinu ODB2 kautta ja raapustanu niitä ylös. Usko meni nyt lopullisesti olettamukseen, että syy olis tietty lämpötilataso, mutta sekin romuttui kun auto on lähti käyntiin samoilla (intake ja coolant water) lämmöillä kuin se on jättänyt käynnistymättä. Softan resetointi/irroitus ei auta mitään eli adaptaatiokaan ei voi olla sotkemassa.

Bensalla ja siihen räätälöidyllä softalla auto siis toimii "täydellisesti" eli paketissa ei muutu kuin ECU ja polttoneste tankissa. Bensalla bensasoftalla ei moista ongelmaa ole koskaan ollut.

Ei oikeen muuta keksi kuin rautavika ecussa tai 630dekat? Softassa ei vikaa, samaa softaa on muuallakin käytössä eikä vastaavia ongelmia raportoitu. Vinkkejä otetaan vastaan.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

minkäslainen kulutus sulla siinä on?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
markkula
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja markkula »

Saltsi kirjoitti:Moi

Mun 9-3ss on alkanut käyttäytymään seuraavasti:

Jollain tankillisella e85:sta lähtee todella huonosti käymään kylmänä (kesäkelilläkin jos ei oo ajettu kymmeneen tuntiin tms), joutuu sahaamaan 10 sec ja saattaa sammua heti, joskus käy huonosti kolmella tms. startin jälkeen hetken.

Viikonloppuna otin tankin taas täyteen e85:sta ja nyt auto starttaa hyvin, ei eroa startissa bensaan verrattuna.

Voiko polttoaineen laadussa olla eroa mikä aiheuttaa tuon (eri bensamäärä e85:ssä?)
Juurikin samanlaisia oireita omassa 9-3 SC:ssä. Olen yhdistänyt käyntiinlähtöongelmat vajaaseen tankkiin ja toiseen ketjuun siitä kirjoittanutkin.
Kylmänä ollut myös vajaalla käyntiä ja lievää nykimistä. Korjauksena olen tankannut yleensä E5:sta, jonka jälkeen nykimiset poistuneet muutaman tankillisen ajaksi. Tosin nykiminen loppunut joskus myös etanolitankkauksen jälkeen. Tästä syystä etanolin laatua myös epäilen.
9-5 2.0 Tid 2010
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Mikä mahtaa omassa 9-5:ssa olla ongelmana kun ei se prosentti luku nouse yli 79%(siis se mikä tulee kun auton käynnistää). Ja kun tankkaan esim. 65l tankkiin niin ajotietokone ilmottaa yleensä että oon tankannu n.30l.

Ilmeisesti jossain on jotain häikkää? Joskus kun on tullu vähän annattua kenkää autolle ni prossat on käyny 81%:ssa, samalla se on näyttäny että oisin tankannu joku 10l. :)
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

markkula kirjoitti:
Saltsi kirjoitti:Moi

Mun 9-3ss on alkanut käyttäytymään seuraavasti:

Jollain tankillisella e85:sta lähtee todella huonosti käymään kylmänä (kesäkelilläkin jos ei oo ajettu kymmeneen tuntiin tms), joutuu sahaamaan 10 sec ja saattaa sammua heti, joskus käy huonosti kolmella tms. startin jälkeen hetken.

Viikonloppuna otin tankin taas täyteen e85:sta ja nyt auto starttaa hyvin, ei eroa startissa bensaan verrattuna.

Voiko polttoaineen laadussa olla eroa mikä aiheuttaa tuon (eri bensamäärä e85:ssä?)
Juurikin samanlaisia oireita omassa 9-3 SC:ssä. Olen yhdistänyt käyntiinlähtöongelmat vajaaseen tankkiin ja toiseen ketjuun siitä kirjoittanutkin.
Kylmänä ollut myös vajaalla käyntiä ja lievää nykimistä. Korjauksena olen tankannut yleensä E5:sta, jonka jälkeen nykimiset poistuneet muutaman tankillisen ajaksi. Tosin nykiminen loppunut joskus myös etanolitankkauksen jälkeen. Tästä syystä etanolin laatua myös epäilen.
Täys purkki Si-Alcoholia ja tankki täyteen RE85:sta, ainakin mulla auttoi kun kylmänä oli pientä epämääräisyyttä käyntiin lähdössä ja kerran kuulosti kuin olis kolmella mennyt pari sekuntia.
Carmen
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 15:21

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja Carmen »

Startin nopeusennätys tuli, kun pienensin kärkivälin n. 0.9 mm ja latasin akkua yön yli.
Aamulla +5 celsiusta ja 0.5 sec startti. Taitaa akun kunto vaikuttaa yllättävän paljon.
Luu on kovaa ja koppi vuotaa!!
9-5 Vector 2.3 T
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

apu,apupoika kirjoitti:Täys purkki Si-Alcoholia ja tankki täyteen RE85:sta, ainakin mulla auttoi kun kylmänä oli pientä epämääräisyyttä käyntiin lähdössä ja kerran kuulosti kuin olis kolmella mennyt pari sekuntia.
Ei meinannu auto startata kylmänä enää ollenkaan e85:lla, vaikka bensalla oon n. joka viidennen tankillisen ajanu (n.7kk etanolikonversiosta). Purkki tuota Si-Alcoholia auttoi, nyt starttaa normisti (motonetistä löytyy ainakin).
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Missä päin Suomea on semmonen Motonetti missä tota myrkkyä löytyy hyllystä :?:

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Saltsi kirjoitti:Ei meinannu auto startata kylmänä enää ollenkaan e85:lla, vaikka bensalla oon n. joka viidennen tankillisen ajanu (n.7kk etanolikonversiosta). Purkki tuota Si-Alcoholia auttoi, nyt starttaa normisti (motonetistä löytyy ainakin).
Ilmeisesti tulpat oli syypää mulla huonoon käynnistymiseen, vaihdatin ne ja toimii taas. Tuo tökötti auttoi kyllä mutta ei ollut ratkaisu...
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
markkula
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja markkula »

apu,apupoika kirjoitti: Täys purkki Si-Alcoholia ja tankki täyteen RE85:sta, ainakin mulla auttoi kun kylmänä oli pientä epämääräisyyttä käyntiin lähdössä ja kerran kuulosti kuin olis kolmella mennyt pari sekuntia.
Kiitoksia vinkistä!
Suhtauduin kovin epäilevästi moiseen tököttiin, mutta kokeiltavahan se oli. Käynti parani selvästi ja nykytys kylmänä on tiessään.
Käyntiinlähtöongelma minulta katosi jonnekin "itsekseen" jo ennen tätä kokeilua.
9-5 2.0 Tid 2010
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: E85 muutoksen jälkeen =>

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Tulpat vaihdettiin autoon n. kuukausi takaperin (oikeat Biopower tulpat kuten ennenkin), pari tankillista auto toimi ok, eli starttasi parilla pyöräytyksellä kylmänä. Nyt eilen teki niin että jouduin sahaamaan jopa kolme minuuttia eikä edes lupaillut alussa, pyöri vain. Lopulta lähti käymään ja toimi normaalisti ajossa, tehot tallessa eikä nykinyt tms.

Laitoin bensaa tankkiin ja taas starttaa normaalisti, kun alko oireilemaan oli E85:sta tankissa ehkä 15-20l jäljellä.

Ideoita? Softabugi?
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
Vastaa Viestiin