Vakio suuttimet
Vakio suuttimet
Minkä kokoiset on vakiot suuttimet -98 2.0 ltp tonnarissa? Eikö näissä turboissa oo samat suuttimet aeroa lukuun ottamatta? Pitäiskö ensin asentaa järeämpi bensapumppu vai riittääkö paineet isommille suuttimille?
Re: Vakio suuttimet
Boschin 0-280-150-431 350cc@3bar on vakiona kaikissa B204E/L/R koneissa ja B234E/L/R samoin.
Eli aeroissa on samat kuin matalampitehoisissa T5 turboissa.
Vakiosuuttimilla saa max 270hp bensalla vakiopaineilla, ehkä jopa 260 on realistisempi totuus.
Vakio bensapumppu riittää jonnekin matkaa yli 300hp 3bar bensapaineilla.
Eli aeroissa on samat kuin matalampitehoisissa T5 turboissa.
Vakiosuuttimilla saa max 270hp bensalla vakiopaineilla, ehkä jopa 260 on realistisempi totuus.
Vakio bensapumppu riittää jonnekin matkaa yli 300hp 3bar bensapaineilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Vakio suuttimet
Mitenkäs tuo paineen nosto? Multa löytyy varastosta yksi käyttämätön säädettävä bp säädin. Pumppu on henko. Voiko tuota painetta nostaa, vai loppuuko henkosta tuotto? Softa on stage 3. Säädin ei siis ole kiinni autossa.
Ng900
Re: Vakio suuttimet
>1bar bensanpainetta= 8% tuottoa lisää ja nuo suuttimet on suunniteltu 3bar paineelle, joten miksi rasittaa turhaan pumppua joka riittää +400 heppaan? jos on tuo 275lph malli..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Vakio suuttimet
Väärin. Bensapaineen nosto 3,5 bariin tekee 8% lisää.
kaava on sqr(3,5/3)
kaava on sqr(3,5/3)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Vakio suuttimet
Aivan, pilkkuvirhe tä?
Polttoaineenpainesäätimellä voit määrittää itse polttoainelinjassa vallitsevan paineen.
Teoriassa nostamalla painetta, parannat suorassa suhteessa suuttimien tuottoa. Esim. 400cc suuttimet ja 20% paineenkorotus vakioon nähden -> 480cc
Käytännössä asiassa on mukana monia muuttujia, mutta periaate pätee silti - painetta nostamalla tuotto paranee tiettyyn rajaan asti.
http://www.futurez.fi/fi/shop/polttoain ... ensaatimet
Polttoaineenpainesäätimellä voit määrittää itse polttoainelinjassa vallitsevan paineen.
Teoriassa nostamalla painetta, parannat suorassa suhteessa suuttimien tuottoa. Esim. 400cc suuttimet ja 20% paineenkorotus vakioon nähden -> 480cc
Käytännössä asiassa on mukana monia muuttujia, mutta periaate pätee silti - painetta nostamalla tuotto paranee tiettyyn rajaan asti.
http://www.futurez.fi/fi/shop/polttoain ... ensaatimet
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Vakio suuttimet
En ymmärrä pilkkuvirheviittausta. Teoreettinen virtauksen lisäys lasketaan korotetun ja alkuperäisen paineen suhteen neliöjuuresta.
Mitä tarkoitit ">1bar bensanpainetta = 8% tuottoa lisää" ellet yhden (1) barin bensapaineen korotusta alkuperäiseen ?
sqr(4/3) = 15,5% lisää
EV1 suuttimet eivät ole paineen noston suhteen yhtä lineaarisia kuin uudemmat vaikkapa EV14 suuttimet joten se kannattaa ottaa huomioon. Toki kunnon mäppäyksellä päässee hyvään lopputulokseen.
Mitä tarkoitit ">1bar bensanpainetta = 8% tuottoa lisää" ellet yhden (1) barin bensapaineen korotusta alkuperäiseen ?
sqr(4/3) = 15,5% lisää
EV1 suuttimet eivät ole paineen noston suhteen yhtä lineaarisia kuin uudemmat vaikkapa EV14 suuttimet joten se kannattaa ottaa huomioon. Toki kunnon mäppäyksellä päässee hyvään lopputulokseen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Vakio suuttimet
siis tuota juuri tarkoitinkin, mutta muistin väärinvesa67 kirjoitti:Mitä tarkoitit ">1bar bensanpainetta = 8% tuottoa lisää" ellet yhden (1) barin bensapaineen korotusta alkuperäiseen ?
sqr(4/3) = 15,5% lisää.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mutta asiasta kukkaruukkuun miten järkevää tuo on laittaa trionicciin?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Vakio suuttimet
ok. Sillä nyt ei ole väliä onko kyseessä tionic vai joku mega tjsp. Kyllä sen lisääntyneen tuoton saa mapattua käytöön laajakaistan avulla vaikka käytös oliskin epälineaarinen.
Enemmänkin kyse on siitä onko 8-12% lisäyksellä juurikaan mitää merkittävää iloa vaikka se bensapumppu siellä perässä vielä pysyiskin. Selvästi suuremmat hyväkäytöksiset suuttimet riittää sitten seuraaviin steginostoihin vakiopaineilla.
Jotku pumput pystyy lykkäämään korkeampaa painetta kuin muut mutta rajallisesti tuotettuna. Niitä käppyröitä voi vaikka internetistä yrittää löytää.
Enemmänkin kyse on siitä onko 8-12% lisäyksellä juurikaan mitää merkittävää iloa vaikka se bensapumppu siellä perässä vielä pysyiskin. Selvästi suuremmat hyväkäytöksiset suuttimet riittää sitten seuraaviin steginostoihin vakiopaineilla.
Jotku pumput pystyy lykkäämään korkeampaa painetta kuin muut mutta rajallisesti tuotettuna. Niitä käppyröitä voi vaikka internetistä yrittää löytää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Vakio suuttimet
Aerosta penkitetty 350cc suuttimilla 3 barilla 283Hv: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno.pdf
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Vakio suuttimet
Käy Harisella, niin saat 300hp rikki....puu kirjoitti:Aerosta penkitetty 350cc suuttimilla 3 barilla 283Hv: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno.pdf
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Vakio suuttimet
Ei sattuis olemaan AFR käppyrää samaan kuvaan ?puu kirjoitti:Aerosta penkitetty 350cc suuttimilla 3 barilla 283Hv: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno.pdf
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Vakio suuttimet
Logit pitäis olla vedosta, koitan kaivella.
EDIT:
Siitä tyylikäs PDF: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno_log1.pdf
ja tosta logi: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno.t5l
Tosiaan suuttimien DC tapissa 4000rpm paikkeilla ja nakua tullut 4300rpm kohdilla.
EDIT:
Siitä tyylikäs PDF: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno_log1.pdf
ja tosta logi: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno.t5l
Tosiaan suuttimien DC tapissa 4000rpm paikkeilla ja nakua tullut 4300rpm kohdilla.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Vakio suuttimet
Onko kone ja ahdin vielä ajossa ? AFR 14,5 tuolla teholaakean kohdalla. Ahtoilma on kyllä kiitettävän viileetä eikä sytkä aivan taivaita tavoittele.
Tuo logista piirretty käppyrä on hauska kun aika ottaa pakkia joissain kohdissa, mutta sehän on vain mittausjärjestelmän epätarkkuuksia.
Tuo logista piirretty käppyrä on hauska kun aika ottaa pakkia joissain kohdissa, mutta sehän on vain mittausjärjestelmän epätarkkuuksia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Vakio suuttimet
On vielä ajossa sekä ahdin että kone, tosin RE85:llä. AFR ei näytä ihan oikein tuossa (offsettia jännitteessä, väärin säädetty tms.), lähinnä suuntaa-antavasti.
Käppyrä tosiaan näkyy aika jännästi kun tosiaan x-akselilla on RPM ja se kun myös heitteli tuossa logissa, niin ottaa välillä takapakkia. Olisi tuota voinut kai jotenkin interpoloida tms, mutta viihdearvo laskisi.
Käppyrä tosiaan näkyy aika jännästi kun tosiaan x-akselilla on RPM ja se kun myös heitteli tuossa logissa, niin ottaa välillä takapakkia. Olisi tuota voinut kai jotenkin interpoloida tms, mutta viihdearvo laskisi.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470