Vakio suuttimet

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
matalampi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 15:55
Paikkakunta: Oulu

Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja matalampi »

Minkä kokoiset on vakiot suuttimet -98 2.0 ltp tonnarissa? Eikö näissä turboissa oo samat suuttimet aeroa lukuun ottamatta? Pitäiskö ensin asentaa järeämpi bensapumppu vai riittääkö paineet isommille suuttimille?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Boschin 0-280-150-431 350cc@3bar on vakiona kaikissa B204E/L/R koneissa ja B234E/L/R samoin.
Eli aeroissa on samat kuin matalampitehoisissa T5 turboissa.
Vakiosuuttimilla saa max 270hp bensalla vakiopaineilla, ehkä jopa 260 on realistisempi totuus.
Vakio bensapumppu riittää jonnekin matkaa yli 300hp 3bar bensapaineilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Mitenkäs tuo paineen nosto? Multa löytyy varastosta yksi käyttämätön säädettävä bp säädin. Pumppu on henko. Voiko tuota painetta nostaa, vai loppuuko henkosta tuotto? Softa on stage 3. Säädin ei siis ole kiinni autossa.
Ng900
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja NGpower »

>1bar bensanpainetta= 8% tuottoa lisää ja nuo suuttimet on suunniteltu 3bar paineelle, joten miksi rasittaa turhaan pumppua joka riittää +400 heppaan? jos on tuo 275lph malli..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Väärin. Bensapaineen nosto 3,5 bariin tekee 8% lisää.

kaava on sqr(3,5/3)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Aivan, pilkkuvirhe tä?

Polttoaineenpainesäätimellä voit määrittää itse polttoainelinjassa vallitsevan paineen.
Teoriassa nostamalla painetta, parannat suorassa suhteessa suuttimien tuottoa. Esim. 400cc suuttimet ja 20% paineenkorotus vakioon nähden -> 480cc

Käytännössä asiassa on mukana monia muuttujia, mutta periaate pätee silti - painetta nostamalla tuotto paranee tiettyyn rajaan asti.
http://www.futurez.fi/fi/shop/polttoain ... ensaatimet
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

En ymmärrä pilkkuvirheviittausta. Teoreettinen virtauksen lisäys lasketaan korotetun ja alkuperäisen paineen suhteen neliöjuuresta.

Mitä tarkoitit ">1bar bensanpainetta = 8% tuottoa lisää" ellet yhden (1) barin bensapaineen korotusta alkuperäiseen ?
sqr(4/3) = 15,5% lisää

EV1 suuttimet eivät ole paineen noston suhteen yhtä lineaarisia kuin uudemmat vaikkapa EV14 suuttimet joten se kannattaa ottaa huomioon. Toki kunnon mäppäyksellä päässee hyvään lopputulokseen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja NGpower »

vesa67 kirjoitti:Mitä tarkoitit ">1bar bensanpainetta = 8% tuottoa lisää" ellet yhden (1) barin bensapaineen korotusta alkuperäiseen ?
sqr(4/3) = 15,5% lisää.
siis tuota juuri tarkoitinkin, mutta muistin väärin :oops: joskus tuli noita säädettäviä reguja kateltua ja tuolla futurezin sivuilla oli tollanen juntti kaavio tuosta paineen korotuksesta prosenttuaalisesti..

Mutta asiasta kukkaruukkuun miten järkevää tuo on laittaa trionicciin?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ok. Sillä nyt ei ole väliä onko kyseessä tionic vai joku mega tjsp. Kyllä sen lisääntyneen tuoton saa mapattua käytöön laajakaistan avulla vaikka käytös oliskin epälineaarinen.
Enemmänkin kyse on siitä onko 8-12% lisäyksellä juurikaan mitää merkittävää iloa vaikka se bensapumppu siellä perässä vielä pysyiskin. Selvästi suuremmat hyväkäytöksiset suuttimet riittää sitten seuraaviin steginostoihin vakiopaineilla.

Jotku pumput pystyy lykkäämään korkeampaa painetta kuin muut mutta rajallisesti tuotettuna. Niitä käppyröitä voi vaikka internetistä yrittää löytää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja puu »

Aerosta penkitetty 350cc suuttimilla 3 barilla 283Hv: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno.pdf
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

puu kirjoitti:Aerosta penkitetty 350cc suuttimilla 3 barilla 283Hv: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno.pdf
Käy Harisella, niin saat 300hp rikki.... :!: :wink: :D
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

puu kirjoitti:Aerosta penkitetty 350cc suuttimilla 3 barilla 283Hv: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno.pdf
Ei sattuis olemaan AFR käppyrää samaan kuvaan ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja puu »

Logit pitäis olla vedosta, koitan kaivella.

EDIT:
Siitä tyylikäs PDF: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno_log1.pdf
ja tosta logi: http://puu.tunk.org/saab/aero_dyno.t5l

Tosiaan suuttimien DC tapissa 4000rpm paikkeilla ja nakua tullut 4300rpm kohdilla.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Onko kone ja ahdin vielä ajossa ? AFR 14,5 tuolla teholaakean kohdalla. Ahtoilma on kyllä kiitettävän viileetä eikä sytkä aivan taivaita tavoittele.

Tuo logista piirretty käppyrä on hauska kun aika ottaa pakkia joissain kohdissa, mutta sehän on vain mittausjärjestelmän epätarkkuuksia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vakio suuttimet

Viesti Kirjoittaja puu »

On vielä ajossa sekä ahdin että kone, tosin RE85:llä. AFR ei näytä ihan oikein tuossa (offsettia jännitteessä, väärin säädetty tms.), lähinnä suuntaa-antavasti.

Käppyrä tosiaan näkyy aika jännästi kun tosiaan x-akselilla on RPM ja se kun myös heitteli tuossa logissa, niin ottaa välillä takapakkia. Olisi tuota voinut kai jotenkin interpoloida tms, mutta viihdearvo laskisi.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin