Noloja kysymyksiä hifistä
Noloja kysymyksiä hifistä
Varmennusta kaipailisin suunnittelemalleni asennukselle, eli onko seuraavanlainen asennus "oikeaoppinen" vai käräytänkö autoni väärien kytkntöjen takia?
Eli: Ajatuksena on laittaa 9-5:n äänentoistoon hieman lisää bassoa. Autossa on Harman/Kardonin järjestelmä, mutta bassoa uupuu. Hattuhyllylle olen katsellut JBL:n 6x9:jä ja niitä ajamaan 2-kanavainen vahvistin. Signaali on tarkoitus ottaa hattuhyllyn alkuperäiskaiuttimille menevistä johdoista aktiivisella linjamuuntimella. Asennus: Akulta virtapiuha (alkupäähän sulake) konttiin asti vahvistimen +12 liittimeen. Vahvistimen ground-liittimestä samaa kaapelia auton runkoon maadoitukseksi. Aktiiviselle linjamuuntimelle virtaa vahvistimen +12 liittimestä (tarvitseeko sulakkeen vahvistimen ja linjamuuntimen väliin?) ja linjamuuntimelta maadoitus vahvistimen ground-liittimeen. Sitten vaan takakanavilta johdot linjamuuntimeen ja linjamuuntimelta rca:t sekä herätejohto kiinni vahvistimeen.
Onko ok? Kiitos.
ps. Tässä yhteydessä en kaipaa ohjeita oikean subwooferin hankintaan, koska en aio sellaista hankkia kontin puolelle.
Eli: Ajatuksena on laittaa 9-5:n äänentoistoon hieman lisää bassoa. Autossa on Harman/Kardonin järjestelmä, mutta bassoa uupuu. Hattuhyllylle olen katsellut JBL:n 6x9:jä ja niitä ajamaan 2-kanavainen vahvistin. Signaali on tarkoitus ottaa hattuhyllyn alkuperäiskaiuttimille menevistä johdoista aktiivisella linjamuuntimella. Asennus: Akulta virtapiuha (alkupäähän sulake) konttiin asti vahvistimen +12 liittimeen. Vahvistimen ground-liittimestä samaa kaapelia auton runkoon maadoitukseksi. Aktiiviselle linjamuuntimelle virtaa vahvistimen +12 liittimestä (tarvitseeko sulakkeen vahvistimen ja linjamuuntimen väliin?) ja linjamuuntimelta maadoitus vahvistimen ground-liittimeen. Sitten vaan takakanavilta johdot linjamuuntimeen ja linjamuuntimelta rca:t sekä herätejohto kiinni vahvistimeen.
Onko ok? Kiitos.
ps. Tässä yhteydessä en kaipaa ohjeita oikean subwooferin hankintaan, koska en aio sellaista hankkia kontin puolelle.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Kannattaa melkein tuo vahvistimen linjatulo varastaa orkkis soittimen ja vahvarin väliltä, Noi takakajareille tulevista piuhoista on aika rajasti leikattu taajuuksia joten epäilen että tuollaisia 6x9 ei kovin häävisti saa soimaan..
tuolta löytyy tietoa..
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
tuolta löytyy tietoa..
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Joo, tarkoituksena on siis soittaa 6x9:stä pelkästään bassot.
Mutta tuohon kytkentään kaipailisin vielä varmistusta, että meneekö oikein noin?
Mutta tuohon kytkentään kaipailisin vielä varmistusta, että meneekö oikein noin?
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
miksei suoraan jotain oikeaa bassoelementtiä ?
äänenlaatu 6x9 ei koskaan ole mikään kovin hifi, vaan puuroa.
http://www.powerset.fi/audio/
tuolla esim. rainbow cyclone V12 99€ kotelossa.
ja signaali niinku frostgrey sano.
jos teet 6x9, niin varmasti kadut jälkeen päin...
viimestään sillon kun käyt kuuntelemassa jonkun toisen autoa jossa kunnon subi
edit. en kyllä tiedä vastausta kysymykseesi...
jos virtapiuhat yms. vedät, nii helpommalta omasta mielestä kuulostaa ottaa se signaali leikkaamattomana ja laittaa joku pikkuvahvari taakse ja siitä vaan 6x9:hin piuhat ja popit huutamaan.
äänenlaatu 6x9 ei koskaan ole mikään kovin hifi, vaan puuroa.
http://www.powerset.fi/audio/
tuolla esim. rainbow cyclone V12 99€ kotelossa.
ja signaali niinku frostgrey sano.
jos teet 6x9, niin varmasti kadut jälkeen päin...
viimestään sillon kun käyt kuuntelemassa jonkun toisen autoa jossa kunnon subi
edit. en kyllä tiedä vastausta kysymykseesi...
jos virtapiuhat yms. vedät, nii helpommalta omasta mielestä kuulostaa ottaa se signaali leikkaamattomana ja laittaa joku pikkuvahvari taakse ja siitä vaan 6x9:hin piuhat ja popit huutamaan.
Viimeksi muokannut saabracing, Pe Joulu 07, 2012 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Hitsi kun täältä ei saa vastausta kysymykseen
Tarkoitus ei ole täyttää takakonttia hifilaitteilla, joten alkuperäispaikoille tulee 6x9:sit. Ja mitä tulee tuohon kunnon subien/äänentoiston kuulemiseen, niin se ei ole ongelma. Niitä laitteita on kuultu autossa ja ammattiäänentoiston laitteita kuulen ihan riittämiin muutenkin säännöllisesti.
Eli edelleen kaipaisin varmistusta tuohon 1. viestin kysymykseen.
Tarkoitus ei ole täyttää takakonttia hifilaitteilla, joten alkuperäispaikoille tulee 6x9:sit. Ja mitä tulee tuohon kunnon subien/äänentoiston kuulemiseen, niin se ei ole ongelma. Niitä laitteita on kuultu autossa ja ammattiäänentoiston laitteita kuulen ihan riittämiin muutenkin säännöllisesti.
Eli edelleen kaipaisin varmistusta tuohon 1. viestin kysymykseen.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Tarvitset sulakkeen kohtaan, jossa johto ohenee, mikäli siitä eteenpäin johtimen oikosulkeminen ei riitä polttamaan aiempaa sulaketta. Jos vähänkään epäilet, laita sulake. Sulakerasia maksaa ehkä pari euroa eikä siitä ole koskaan haittaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Hei. Ei siitä sulakkeesta ainakaan haittaa ole. Toi linjamuunnin asia, onko vahvistin ostettu jo? Ainaki vähä vanhemmissa on valmis paikka kaiutin linja sisääntulolle. Hi level input. Kokeillu en ole vaikuttaako se äänenlaatuun. itse kokeilisin eka ilman vahvistinta uusilla kajareilla.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Jep, laitan sen sulakkeen, niin ei tarvitse ainakaan miettiä sitä. Vahvistin on jbl:n 2-kanavapääte, mutta vain rca-otoilla. Nuo hi-level-inputit on ymmärrykseni mukaan melko häiriöherkkiä, joten sen takia päädyin aktiiviseen linjamuuntimeen. Toisessa saabissa on tosin passiivinen linjamuunnin toiminut ongelmitta. Vahvistimessa on valittavissa ali-/tai ylipäästö -12db/oktaavi, joten ajattelin kokeilla käyttää sitä ylipäästösuodattimena, koska harman/kardonin vahvistimelta on jo alipäästö takakaiuttimien signaalille. Näin saisi turhat matalimmat taajuudet pois uusilta elementeiltä, jolloin toiston pitäisi olla puhtaampi. Sitä en tiedä mille taajuudella on harman/kardonin alipäästö laitettu ja millä jyrkkyydellä, joten voi olla, että lopulta joutuu käyttämään uuden vahvistimen jakosuodinta alipäästönä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Onko noi sun 6x9 kaiuttimet 3-tiet? Suosittelisin itse että otat sen linjan suodattamattoman heti soittimen perästä ja teet sitten suodon takakaiuttimille sillä omalla vahvarillaan.
Saab 9000 2.3tA 1991 150+dB
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
3-tiet on uudet 6x9:t. http://www.jbl.com/estore/jbl/us/produc ... 963_JBL_US Mutta tarkoitus siis ajaa vain matalat taajuudet niistä ulos. Jos tila vaatii, niin revin irti diskanttiosan kaiuttimista.
Mitä hyötyä siitä on, että ottaa täyden taajuuskaistam linjamuuntimella soittimen ja vahvistimen väliltä? Siis verrattuna siihen, että ottaa signaalin takakanavilta, joista on leikattu pois ylätaajuudet. Lisäksi alkupään signaali on balansoitu, joten joutuisi hankkimaan vielä yhden palikan lisää, jotta saa muutettua signaalin linjatasoiseksi.
Mitä hyötyä siitä on, että ottaa täyden taajuuskaistam linjamuuntimella soittimen ja vahvistimen väliltä? Siis verrattuna siihen, että ottaa signaalin takakanavilta, joista on leikattu pois ylätaajuudet. Lisäksi alkupään signaali on balansoitu, joten joutuisi hankkimaan vielä yhden palikan lisää, jotta saa muutettua signaalin linjatasoiseksi.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Kun kerran kuntelet ammattitason laitteita muualla kuin autossa,
varmaan ymmärrät myös noi perusasiat ilman kysymyksiä?
Voin kertoa ettet tule olemaan tyytyväinen 6x9 "bassotostoon",
ensinnäkin niillä ei ole riittävästi koteloa orkkispaikoilla siellä,
toiseksi 3-tiekajari on huonoin vaihtoehto tohon,
laittaisit edes 6x9 bassot sinne,sellaisiakin LÖYTYY: ).
Tai helpoin ratkaisu litteä 8-10 aktiivisubi esim takapenkin
selkänojaan kiinni,autosoundissa noita testailtiin,niistä
tuli jopa matalaakin ulos...
Mutta, kukin tallaa tyylillään ja laittaa rahansa turhaan,sit
jälkeenpäin ihmettelee,että kyllähän muut yritti neuvoa; ).
Mee johonkin autohifiliikkeeseen kysyyn neuvoa,kun täällä
et usko....ne osaa auttaa laitteissakin jne....
varmaan ymmärrät myös noi perusasiat ilman kysymyksiä?
Voin kertoa ettet tule olemaan tyytyväinen 6x9 "bassotostoon",
ensinnäkin niillä ei ole riittävästi koteloa orkkispaikoilla siellä,
toiseksi 3-tiekajari on huonoin vaihtoehto tohon,
laittaisit edes 6x9 bassot sinne,sellaisiakin LÖYTYY: ).
Tai helpoin ratkaisu litteä 8-10 aktiivisubi esim takapenkin
selkänojaan kiinni,autosoundissa noita testailtiin,niistä
tuli jopa matalaakin ulos...
Mutta, kukin tallaa tyylillään ja laittaa rahansa turhaan,sit
jälkeenpäin ihmettelee,että kyllähän muut yritti neuvoa; ).
Mee johonkin autohifiliikkeeseen kysyyn neuvoa,kun täällä
et usko....ne osaa auttaa laitteissakin jne....
#2285
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Faktat alkuun:
Olen kysellyt läpi suurimmat autohifi-liikkeet eikä yhdelläkään ollut tarjota 6x9 bassoja. Pari kauppiasta ei edes ollut koskaan kuullut sellaisia valmistettavan. Fanaticaudio oli ainut joka kertoi aiemmin olleen myynnissä 6x9 subeja (Genesis-merkkisiä), mutta niiden valmistaminen on lopetettu. Googlettelun jälkeen Jenkeistä olisi löytynyt CDT-merkkisiä subikäyttöön tehtyjä 6x9-tuuman elementtejä, mutta 80 taalan postitus + verot päälle. Parhaana vaihtoehtona sain tarjouksen muutamista 7x10 3-tie-kaiuttimista, mutta ne vaativat korotusrenkaan sopiakseen alkuperäisille paikoille ja tällöin hattuhylly/ritilät eivät olisi mahtuneet enää paikoilleen.
Joten ei liiemmin ollut hifiliikkeillä tarjota parempaakaan tähän tarpeeseen. Ajattelin kokeilla kyseisiä JBL:n elementtejä tiivistetyn hattuhyllyn kanssa. Alkuperäisestihän hattuhylly on täynnä aukkoja, jotka vesittävät aika tehokkaasti toiston, joten tuleepahan tuokin epäkohta korjattua samalla. Muutenkin nuo alkuperäiset Harman/Kardonin "subbarit" ovat paperikartioisia pilipalielementtejä. Oman ymmärryksen mukaan 6x9:t pitisi toimia ok free-airina.
Toisessa Saabissamme on tuollainen 8" litteä subi asennettuna kontin välipohjaan ja ihan ok se antaa alapäätä kokoisekseen. Nyt kuitenkin ajattelin vain vaihtaa alkuperäispaikoille elementtejä ja jättää kontin rauhaan muulle, tärkemmälle käytölle. Tässä 9-5:ssa kun ei ole kontissa samanlaista välipohjaa, kuin 9-3:ssa.
Vaikka ammattiäänentoiston kanssa onkin tullut oltua tekemisissä useita vuosia, niin en kuitenkaan itse sähkökytkennöistä ymmärrä paljon mitään. Omaa osaamisaluetta on rumpujen soittaminen. Tästä syystä kyselinkin varmistusta alunperin sähkökytkennöille. Asia vaan nyt perinteisesti kääntyi subbarikeskusteluksi. Tätä välttääkseni kirjoitin heti ensimmäiseen viestiin, ettei subineuvoja tällä kertaa olla hakemassa
Se vielä, että mielestäni 3-tie 6x9 on paras vaihtoehto valittavissa olevista vaihtoehdoista, koska siinähän on elementit suunniteltu omaa taajuusaluettaan varten. Vai olenko tämänkin asian ymmärtänyt väärin?
Tiedän kyllä, että parempaa bassoa saisi subwooferilla.
ps. kyse ei siis ole missään vaiheessa ole olut siitä, etteikö neuvot/apu kelpaisi.
Olen kysellyt läpi suurimmat autohifi-liikkeet eikä yhdelläkään ollut tarjota 6x9 bassoja. Pari kauppiasta ei edes ollut koskaan kuullut sellaisia valmistettavan. Fanaticaudio oli ainut joka kertoi aiemmin olleen myynnissä 6x9 subeja (Genesis-merkkisiä), mutta niiden valmistaminen on lopetettu. Googlettelun jälkeen Jenkeistä olisi löytynyt CDT-merkkisiä subikäyttöön tehtyjä 6x9-tuuman elementtejä, mutta 80 taalan postitus + verot päälle. Parhaana vaihtoehtona sain tarjouksen muutamista 7x10 3-tie-kaiuttimista, mutta ne vaativat korotusrenkaan sopiakseen alkuperäisille paikoille ja tällöin hattuhylly/ritilät eivät olisi mahtuneet enää paikoilleen.
Joten ei liiemmin ollut hifiliikkeillä tarjota parempaakaan tähän tarpeeseen. Ajattelin kokeilla kyseisiä JBL:n elementtejä tiivistetyn hattuhyllyn kanssa. Alkuperäisestihän hattuhylly on täynnä aukkoja, jotka vesittävät aika tehokkaasti toiston, joten tuleepahan tuokin epäkohta korjattua samalla. Muutenkin nuo alkuperäiset Harman/Kardonin "subbarit" ovat paperikartioisia pilipalielementtejä. Oman ymmärryksen mukaan 6x9:t pitisi toimia ok free-airina.
Toisessa Saabissamme on tuollainen 8" litteä subi asennettuna kontin välipohjaan ja ihan ok se antaa alapäätä kokoisekseen. Nyt kuitenkin ajattelin vain vaihtaa alkuperäispaikoille elementtejä ja jättää kontin rauhaan muulle, tärkemmälle käytölle. Tässä 9-5:ssa kun ei ole kontissa samanlaista välipohjaa, kuin 9-3:ssa.
Vaikka ammattiäänentoiston kanssa onkin tullut oltua tekemisissä useita vuosia, niin en kuitenkaan itse sähkökytkennöistä ymmärrä paljon mitään. Omaa osaamisaluetta on rumpujen soittaminen. Tästä syystä kyselinkin varmistusta alunperin sähkökytkennöille. Asia vaan nyt perinteisesti kääntyi subbarikeskusteluksi. Tätä välttääkseni kirjoitin heti ensimmäiseen viestiin, ettei subineuvoja tällä kertaa olla hakemassa
Se vielä, että mielestäni 3-tie 6x9 on paras vaihtoehto valittavissa olevista vaihtoehdoista, koska siinähän on elementit suunniteltu omaa taajuusaluettaan varten. Vai olenko tämänkin asian ymmärtänyt väärin?
Tiedän kyllä, että parempaa bassoa saisi subwooferilla.
ps. kyse ei siis ole missään vaiheessa ole olut siitä, etteikö neuvot/apu kelpaisi.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
En ole ikinä 9-5 omistanut, enkä myöskään c-pilarin seutua sillä silmällä tutkaillut, saati sitten postoilmakanavia tutkiskellut, mutta selvitähän ensin, että onko ne hattuhyllyn reiät ainoat ilmakanavat kontin kautta ulos. Tokihan ne kovettuneet tiivisteetkin ovissa falskaa, mutta muuten voi ilmanvaihto olla melko nihkeäävitikka kirjoitti:...tiivistetyn hattuhyllyn kanssa. Alkuperäisestihän hattuhylly on täynnä aukkoja...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Hyvä pointti tuo, pitää tutkia!
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Parempi saada sinne taakse täysi signaali menemään leikkaamattomana ja tehdä se suodatus sitten erikseen.. Ja jos kerta ne on 3tiet, niin eihän sieltä tarvitse kuin aivan matalimmat taajuudet suotaa pois.. Itse harkitsisin sinne 6,5 midbassoja ennemmin, kuin 6x9 3tie kaiuttimia, jos siis vain "bassotoistoa" haluat.. Ja sitä on turha hirveäsi odottaa pieneltä elementiltä ja heikolta koteloinnilta.
Saab 9000 2.3tA 1991 150+dB
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159