Muutos b205 =>b235

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Menossa muutos 2.0 => 2.3. Alkuperäiseen moottoriin siis pidempi-iskuinen kampiakseli ja lyhemmät kiertokanget. Kankia on kaksi sarjaa kuva alla, kummat kannattaa laittaa ?
Alapäät samanlaiset, yläpäässä kuvan mukainen ero:

Kuva
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alemmat trapetsikiertokanget on uudemmat, kierrättämiseen ovat periaatteessa paremmat koska ovat kevyemmät.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja matti911 »

jcarlson kirjoitti:Alemmat trapetsikiertokanget on uudemmat, kierrättämiseen ovat periaatteessa paremmat koska ovat kevyemmät.
Samaa olin ajatellut. Materiaali näissä oli sama, vaikka ikä-eroa on.

Jos tähtää n. 400hp 2.3 -moottoriin, max 7000r/min , kannattaako osia tasapainottaa, vauhtipyörää
keventää, entä runkolaakeripukkien linja-hoonaus ?
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikki noista toimenpiteistä on tuohon tavoitteeseen yliampuvia.. vakio-osien tasapainotuksen tarkkuus riittää, vauhtipyörän kevennys on enemmän fiilisjuttu ja runkopukkien linjahoonaus ainakin on turhaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Ok, tarkoituksena ei ole tehdä mitään turhaa eikä fiilisjuttujakaan...
Mutta kun kaikki o n osina tekisi samantien kerralla, kunnolla.

Kun vastauksia tuntuu tippuvan niin kysytään lisää:

Saadaanko säädettävillä nokkapyörillä mitään lisäarvoa T7 2.3 kokoonpanossa
T5 nokkien kanssa ? Tai kannattattaako nokkia edes vaihtaa ?
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T5 nokat on vähintään tarpeen 400hv tavoitteeseen, mutta jos haluat että veto säilyy hyvänä 7000 asti niin tarvitset vieläkin kireämmät. Ja ne säädettävät nokkapyörät. T5 nokkien kanssa niistä tuskin on vielä hyötyä mutta kireämpien kanssa olisi hyvä jo olla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Jos mennään T5 nokista 'kireämpiin' miten käy päästöjen kanssa?
Tarkoituksena saada aikaan kokoonpano jossa mahdollisimman vähän tarvitsisi
vaihtaa osia katsastukseen.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Riippuu nokista sekä miten hyvä katalysaattori on ja miten paljon huuhtelua nokkiin säätää.. Katsastusta vartenhan voi tarvittaessa säätää nokkapyörillä huuhtelun minimiin jolloin päästöt paranee.

Kuitenkin jos tavoite on tuo 400hv ja 7000rpm kohdalla teho saa olla jo hieman laskenut niin T5 nokat riittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Piä vaan 2litrasena koneena.

Tossa on video omasta autosta vakio nokilla ja jos stoppaa 1:07 kohille niin näkyy miten alkaa 6000rpm jälkeen laskemaan tehot kovaa vauhtia. Mutta on siinä vielä yli 400hp/7000rpm ilman säädettäviä nokkapyöriä...

http://www.youtube.com/watch?v=qp7hJr_0nkc
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja matti911 »

900aero-84 kirjoitti:Piä vaan 2litrasena koneena.

Tossa on video omasta autosta vakio nokilla ja jos stoppaa 1:07 kohille niin näkyy miten alkaa 6000rpm jälkeen laskemaan tehot kovaa vauhtia. Mutta on siinä vielä yli 400hp/7000rpm ilman säädettäviä nokkapyöriä...

http://www.youtube.com/watch?v=qp7hJr_0nkc
En väheksy kaksilitraisen voimaa, olen saanut siittä havainto-
esityksen keltaisen Monte Carlo editionin kyydissä.
Ja hyvin tuntuu liikkuvan videon autokin !
2.3 osat on haalittu jo. Tarkoitus tehdä melko alhaalta vääntävä
moottori, maltillisen kokoisella ahtimella.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Muutos b205 =>b235

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Keltainen monte carlo liikkuu kyllä!
Siltikin, itsehän en mene edes 2 litrasen kyytiin enää.. :lol:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Vastaa Viestiin