Kevennä Saabiasi :)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Oma OG-aeroini muuttui melkein nopeaksi kun poistin kaiken turhan ohjaamosta pohjan hitsausta varten :)
Siis kaikki penkit (paitsi kuskin tietty), lattiamatot, äänieristeet, turhat muovit, KAIKKI irtoava pois :) Vielä kun ajaa lähes tyhjällä tankilla niin kevenee entiesetään ainakin 30kg...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Tuo keventäminen on aikamoinen taidelaji.....halkaisijaltaan 50mm peltilätkän sahaaminen koripellistä voi tuntua turhalta, mutta kilpaautoilupiireissä varsin tuttua hommaa. Toiset käyttävät pulteissa 9mm kantaa 10mm sijaan, vetareita koverretaan ontoiksi ja jopa porataan pultteja ontoiksi tai käytetään alumiinipultteja, tietystikkään ei missään rasituskestoa vaativissa kohteissa (moottorinkorvat ym :) )

Mutta siviiliautoon noi voi olla monelle aika hardcorea... :) Mielestäni siviiliauton keventäminen olisi hyvä aloittaa vaikka keveämmistä vanteista. Esim OZ Superleggerat painavat 7 x 15" ainoastaan 4,9kg... jos autossa esim. vaikka 10kg painavat melberit niin eron voi jopa havaita :)

Omassa projektissani olen punninnut kaikki osat jotka jätän pois tai korvaan keveämmällä ja listalla on tällä hetkellä kiloja n. 150kg

Tässä muutamia esimerkkejä 9000 osista:

- Etupään kumimatto 9,5 kg
- Takapuskuri 15 kg
- Takaspoileri 2 kg
- Etupuskuri 10 kg
- Keskiosan kumimatto 4 kg
- Etupuskurin muovihelma 2,5 kg
- Takaistuimen isompi istuinosa 6,5 kg
- Takaistuimen pienempi istuinosa 5 kg
- Ilmastoinnin kenno 3,5 kg
- Ilmastoinnin kompura 6,5 kg
- Ilmastoinnin höyrystin 3,5 kg
- Hattuhylly 5,5 kg
- Kaiuttimet (2kpl) 3 kg
- Etu- ja taka turvavyöt kiinnitysosineen 4 kg
- "Käsijarrukonsoli" 3,5 kg
- Etu- ja taka jalkamatot 6 kg
- Ratti 2,5 kg
- Etupenkki (2kpl) 34 kg
- Takapenkin selkänoja 20 kg

Ja lisää pitäisi vielä saada mm. pakoputkistosta, vanteista ym
Audi S2
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Ihan by-the-way merkkiluokan Saabin saa painamaan alle 1000kg, tässä vielä luukut peltiä jne.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

badfear kirjoitti:Tuo keventäminen on aikamoinen taidelaji.....halkaisijaltaan 50mm peltilätkän sahaaminen koripellistä voi tuntua turhalta, mutta kilpaautoilupiireissä varsin tuttua hommaa. Toiset käyttävät pulteissa 9mm kantaa 10mm sijaan, vetareita koverretaan ontoiksi ja jopa porataan pultteja ontoiksi tai käytetään alumiinipultteja, tietystikkään ei missään rasituskestoa vaativissa kohteissa (moottorinkorvat ym :) )
Olen aika usein naureskellut parille tutulle ralliharrastajalle. Kavereilla (kuski+kartturi) on painoa yhteensä varmasti yli 250 kg... sitten tuskaillaan miten autosta voisi nipistää vielä kilon tai kaksi pois. Sitten kun niitä kiloja nipistellään pois niin vähän väliä jostain repsahtaa jotain kun laskeudutaan hyppyristä. Höyhensarjan auto ja raskaansarjan miehet eivät oikein sovi toisilleen :D
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Olen aika usein naureskellut parille tutulle ralliharrastajalle. Kavereilla (kuski+kartturi) on painoa yhteensä varmasti yli 250 kg... sitten tuskaillaan miten autosta voisi nipistää vielä kilon tai kaksi pois. Sitten kun niitä kiloja nipistellään pois niin vähän väliä jostain repsahtaa jotain kun laskeudutaan hyppyristä. Höyhensarjan auto ja raskaansarjan miehet eivät oikein sovi toisilleen
heh...siitähän tosiaan täytyy lähteä :)

Ja vielä tuohon HC-keventämiseen. Tutulla oli tuossa taannoin myytävänä WRC autojen sivupeilejä joissa peiliosa oli korvattu muovilla ;)
Audi S2
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Onko nuo merkkiluokan saabit tehty niin, että tarvittaessa saa heti rekisteriin jos haluaa?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

saab900c kirjoitti:Onko nuo merkkiluokan saabit tehty niin, että tarvittaessa saa heti rekisteriin jos haluaa?
Käsittääkseni ei.. tai jos on, niin kertokaa minullekin miten ihmeessä saadaan katsastukseen kelpaamaan esim. vaijerilla toteutettu ulosjouston rajoitin...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin