Siis kaikki penkit (paitsi kuskin tietty), lattiamatot, äänieristeet, turhat muovit, KAIKKI irtoava pois
Kevennä Saabiasi :)
Oma OG-aeroini muuttui melkein nopeaksi kun poistin kaiken turhan ohjaamosta pohjan hitsausta varten 
Siis kaikki penkit (paitsi kuskin tietty), lattiamatot, äänieristeet, turhat muovit, KAIKKI irtoava pois
Vielä kun ajaa lähes tyhjällä tankilla niin kevenee entiesetään ainakin 30kg...
Siis kaikki penkit (paitsi kuskin tietty), lattiamatot, äänieristeet, turhat muovit, KAIKKI irtoava pois
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Tuo keventäminen on aikamoinen taidelaji.....halkaisijaltaan 50mm peltilätkän sahaaminen koripellistä voi tuntua turhalta, mutta kilpaautoilupiireissä varsin tuttua hommaa. Toiset käyttävät pulteissa 9mm kantaa 10mm sijaan, vetareita koverretaan ontoiksi ja jopa porataan pultteja ontoiksi tai käytetään alumiinipultteja, tietystikkään ei missään rasituskestoa vaativissa kohteissa (moottorinkorvat ym
)
Mutta siviiliautoon noi voi olla monelle aika hardcorea...
Mielestäni siviiliauton keventäminen olisi hyvä aloittaa vaikka keveämmistä vanteista. Esim OZ Superleggerat painavat 7 x 15" ainoastaan 4,9kg... jos autossa esim. vaikka 10kg painavat melberit niin eron voi jopa havaita 
Omassa projektissani olen punninnut kaikki osat jotka jätän pois tai korvaan keveämmällä ja listalla on tällä hetkellä kiloja n. 150kg
Tässä muutamia esimerkkejä 9000 osista:
- Etupään kumimatto 9,5 kg
- Takapuskuri 15 kg
- Takaspoileri 2 kg
- Etupuskuri 10 kg
- Keskiosan kumimatto 4 kg
- Etupuskurin muovihelma 2,5 kg
- Takaistuimen isompi istuinosa 6,5 kg
- Takaistuimen pienempi istuinosa 5 kg
- Ilmastoinnin kenno 3,5 kg
- Ilmastoinnin kompura 6,5 kg
- Ilmastoinnin höyrystin 3,5 kg
- Hattuhylly 5,5 kg
- Kaiuttimet (2kpl) 3 kg
- Etu- ja taka turvavyöt kiinnitysosineen 4 kg
- "Käsijarrukonsoli" 3,5 kg
- Etu- ja taka jalkamatot 6 kg
- Ratti 2,5 kg
- Etupenkki (2kpl) 34 kg
- Takapenkin selkänoja 20 kg
Ja lisää pitäisi vielä saada mm. pakoputkistosta, vanteista ym
Mutta siviiliautoon noi voi olla monelle aika hardcorea...
Omassa projektissani olen punninnut kaikki osat jotka jätän pois tai korvaan keveämmällä ja listalla on tällä hetkellä kiloja n. 150kg
Tässä muutamia esimerkkejä 9000 osista:
- Etupään kumimatto 9,5 kg
- Takapuskuri 15 kg
- Takaspoileri 2 kg
- Etupuskuri 10 kg
- Keskiosan kumimatto 4 kg
- Etupuskurin muovihelma 2,5 kg
- Takaistuimen isompi istuinosa 6,5 kg
- Takaistuimen pienempi istuinosa 5 kg
- Ilmastoinnin kenno 3,5 kg
- Ilmastoinnin kompura 6,5 kg
- Ilmastoinnin höyrystin 3,5 kg
- Hattuhylly 5,5 kg
- Kaiuttimet (2kpl) 3 kg
- Etu- ja taka turvavyöt kiinnitysosineen 4 kg
- "Käsijarrukonsoli" 3,5 kg
- Etu- ja taka jalkamatot 6 kg
- Ratti 2,5 kg
- Etupenkki (2kpl) 34 kg
- Takapenkin selkänoja 20 kg
Ja lisää pitäisi vielä saada mm. pakoputkistosta, vanteista ym
Audi S2
Olen aika usein naureskellut parille tutulle ralliharrastajalle. Kavereilla (kuski+kartturi) on painoa yhteensä varmasti yli 250 kg... sitten tuskaillaan miten autosta voisi nipistää vielä kilon tai kaksi pois. Sitten kun niitä kiloja nipistellään pois niin vähän väliä jostain repsahtaa jotain kun laskeudutaan hyppyristä. Höyhensarjan auto ja raskaansarjan miehet eivät oikein sovi toisilleenbadfear kirjoitti:Tuo keventäminen on aikamoinen taidelaji.....halkaisijaltaan 50mm peltilätkän sahaaminen koripellistä voi tuntua turhalta, mutta kilpaautoilupiireissä varsin tuttua hommaa. Toiset käyttävät pulteissa 9mm kantaa 10mm sijaan, vetareita koverretaan ontoiksi ja jopa porataan pultteja ontoiksi tai käytetään alumiinipultteja, tietystikkään ei missään rasituskestoa vaativissa kohteissa (moottorinkorvat ym)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
heh...siitähän tosiaan täytyy lähteäOlen aika usein naureskellut parille tutulle ralliharrastajalle. Kavereilla (kuski+kartturi) on painoa yhteensä varmasti yli 250 kg... sitten tuskaillaan miten autosta voisi nipistää vielä kilon tai kaksi pois. Sitten kun niitä kiloja nipistellään pois niin vähän väliä jostain repsahtaa jotain kun laskeudutaan hyppyristä. Höyhensarjan auto ja raskaansarjan miehet eivät oikein sovi toisilleen
Ja vielä tuohon HC-keventämiseen. Tutulla oli tuossa taannoin myytävänä WRC autojen sivupeilejä joissa peiliosa oli korvattu muovilla
Audi S2
Käsittääkseni ei.. tai jos on, niin kertokaa minullekin miten ihmeessä saadaan katsastukseen kelpaamaan esim. vaijerilla toteutettu ulosjouston rajoitin...saab900c kirjoitti:Onko nuo merkkiluokan saabit tehty niin, että tarvittaessa saa heti rekisteriin jos haluaa?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)