Pakosarja askartelu
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Pakosarja askartelu
Moro. Olisi tässä tarkoitus askarrella pakosarja kevään aikana...
Siitä mallista varmaan moni on montaa mieltä. Mikä olisi paras vaihtoehto? Turbo on t3 laipalla. Pulssi mallinen sarja tulee varmaan tehtyä. Siinä on vain monta muttaa vielä.
Yhdistääkö putken ennen kollektoria vai siellä vasta. Putken paksuuden vaikutus eri asioihin. Onko kukaan kokeillut cummins tyylistä sarjaa? Dieselissä sillä on saatu heräävyyttä lisää, huippu tehosta jää ilmeisesti vähän pois. Esso juttuja ehkä vaan... Tiä sitte. Tossa olisi yksi hahmotelma sarjasta teipillä kasattu... 3 putkea on juuri samanlaisista osista, neljännestä putkestä jää yksi kurvi pois muuten samanlainen. Kysymys kuuluu: kuinka pitkä suoran osuuden on oltava suhteessa kurviin, että ahdistaa yhtä paljon?
http://aijaa.com/hEgsdt
Siitä mallista varmaan moni on montaa mieltä. Mikä olisi paras vaihtoehto? Turbo on t3 laipalla. Pulssi mallinen sarja tulee varmaan tehtyä. Siinä on vain monta muttaa vielä.
Yhdistääkö putken ennen kollektoria vai siellä vasta. Putken paksuuden vaikutus eri asioihin. Onko kukaan kokeillut cummins tyylistä sarjaa? Dieselissä sillä on saatu heräävyyttä lisää, huippu tehosta jää ilmeisesti vähän pois. Esso juttuja ehkä vaan... Tiä sitte. Tossa olisi yksi hahmotelma sarjasta teipillä kasattu... 3 putkea on juuri samanlaisista osista, neljännestä putkestä jää yksi kurvi pois muuten samanlainen. Kysymys kuuluu: kuinka pitkä suoran osuuden on oltava suhteessa kurviin, että ahdistaa yhtä paljon?
http://aijaa.com/hEgsdt
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Re: Pakosarja askartelu
Tuolla on käsitelty pakosarjan tekoon liittyvää asiaa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=49844
Tärkein seikka putkissa on, että ovat suurin piirtein saman pituiset. Ite tein 42mm sisähalkaisijalla olevasta putkesta ja yhdistin putket vasta turbon laipassa.
Tärkein seikka putkissa on, että ovat suurin piirtein saman pituiset. Ite tein 42mm sisähalkaisijalla olevasta putkesta ja yhdistin putket vasta turbon laipassa.
Saab 99 Combi Coupe projekti
Re: Pakosarja askartelu
http://aijaa.com/a80538
Työjärjestys:
- kollektori kasaan
- putket heftiin ja jokaisen kasaanhitsaus erikseen v-railo saumaan
- lopuksi hilut laippoihin kiinni
- hifistelynä uuniin 4h 830cel
- hiekka/lasikuulapuhallus
Työjärjestys:
- kollektori kasaan
- putket heftiin ja jokaisen kasaanhitsaus erikseen v-railo saumaan
- lopuksi hilut laippoihin kiinni
- hifistelynä uuniin 4h 830cel
- hiekka/lasikuulapuhallus
9-3.1972
Re: Pakosarja askartelu
Hiekka/alumiinioksidipuhallus ja Black Satin niskaan, pysyy konehuonekin viileämpänä. Ei lasikuulapuhallusta Black Satinin kanssa! 100ml pitäs riittää pitkäänkin pakosarjaan, maksaa n.30€ ja on paljon siistimpi kuin pakosarjakääre.
Saab 99 Combi Coupe projekti
Re: Pakosarja askartelu
Jos toi on kerran tärkein seikka, niin millä tarkkuudella niiden pitää olla saman pituisia? 1mm, 1cm vai 10cm? Missä teholuokassa tuon erimittaisuuden vaikutuksen alkaa sitten huomaamaan?turbosaba kirjoitti:Tärkein seikka putkissa on, että ovat suurin piirtein saman pituiset.
jeeeeeee!
Re: Pakosarja askartelu
Riippuu tietysti putkien pituudesta. Mitä lyhyemmät, sitä tärkeämpää on, että ovat mahdollisimman samanmittaiset. Pitkässä pakosarjassa parin sentin erot on ihan sallittavia.
Pulssipakosarjan ideahan on siinä, että pulssien pituus olisi yhtä pitkä, eli putket olisivat saman mittaiset. Tällä saadaan paras virtaus jaetulla pakopesällä varustetulle ahtimelle. Tavallista pulssitonta pakosarjaa tehdessä ei ihan niin tarkkaa.
Teholuokka on kyllä sitten semmoinen, ettei ihan perus päivitysahtimella huomaa. Mutta eipä sitä tarvi pulssisarjaa tehdäkään, ennen kuin ahdin on sitä kokoluokkaa, että ruvetaan hakemaan niitä "oikeita" hevosvoimia koneesta
Pulssipakosarjan ideahan on siinä, että pulssien pituus olisi yhtä pitkä, eli putket olisivat saman mittaiset. Tällä saadaan paras virtaus jaetulla pakopesällä varustetulle ahtimelle. Tavallista pulssitonta pakosarjaa tehdessä ei ihan niin tarkkaa.
Teholuokka on kyllä sitten semmoinen, ettei ihan perus päivitysahtimella huomaa. Mutta eipä sitä tarvi pulssisarjaa tehdäkään, ennen kuin ahdin on sitä kokoluokkaa, että ruvetaan hakemaan niitä "oikeita" hevosvoimia koneesta
Saab 99 Combi Coupe projekti
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Pakosarja askartelu
Tulihan tännekkin vähä keskustelua. Osaasko joku laskea sen yhden putken mitan mitä kysyin. Putki on 38mm sisältä. Tai ainaki hyvin lähellä sitä. Riittää mun tarpeisiin. Vielä en ole edes aloittanu sarjan tekoa. Pian varmaan pitäs. Cumminssista ei vissiin oo kokemusta kun kukaan ei kommentoinu.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Re: Pakosarja askartelu
Huh, sällit rakentelee melkosen totisia laitteita, ku putket o millipelillä samanmittasia ja mutkien virtausvastuksiakin mietitään. Helpointa on, ku tekee vaa tilaan sopivan pakosarjan ja ei ylianalysoi. Muute menee vaa ikä ja mielenterveys kun paineet, pulssit, virtausvastukset, lämpötilat, pakosarjan tilavuudet ja ties mitkä suhisee suunnittelupöydällä. Romut nippuu vaa ja painetta pömpeliin!
jeeeeeee!
Re: Pakosarja askartelu
Mittaa se kurvikappale ulkokaaresta ja sisäkaaresta, sitten lasket näiden keskiarvon niin saat noin about oikeanpituisen suoran kappaleen. Eikä se nyt ole ihan sentin päälle jos ei lähetä mitään huipputehoja hakemaan.
Ei tuommosen sarjan kasaamisessa kauaa mee, kun on jokusen jo tehnyt, edellisen tekemiseen meni n.5-6 tuntia + hitsaukset päälle. Tein tosin 42mm sisähalkaisijalla olevasta putkesta, joten meinas tulla ahdasta
Vaikeinta on kohdistaa turbon laipalle oikeaan kohtaan, mutta sekin onnistuu hitsaamalla apurauta turbonlaipan ja pakosarjan laipan välille.
Ei tuommosen sarjan kasaamisessa kauaa mee, kun on jokusen jo tehnyt, edellisen tekemiseen meni n.5-6 tuntia + hitsaukset päälle. Tein tosin 42mm sisähalkaisijalla olevasta putkesta, joten meinas tulla ahdasta
Vaikeinta on kohdistaa turbon laipalle oikeaan kohtaan, mutta sekin onnistuu hitsaamalla apurauta turbonlaipan ja pakosarjan laipan välille.
Saab 99 Combi Coupe projekti
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Pakosarja askartelu
Kyllä sitä tehoakin olis tarkoitus saada. Kaikki on mitoitettu sitä mukaa. Sen verran renkaalta kilowatteina kun viimeksi oli hevosia koneessa...
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Pakosarja askartelu
Holset hx40 super 14# pesällä.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Re: Pakosarja askartelu
Sitten kun rupeet tekemään sitä sarjaa niin kannattaa ekaksi tehdä kollektoriputket turbon laippaan valmiiksi hepeillä kiinni. Sitten tietysti kohdistaa turbon laippa oikeaan kohtaan ja tehdä sille tukirauta, että pysyy paikoillaan ja sitten rupeaa sovittelemaan putkia laippojen välille. Ja pulssitus täytyy hoitaa oikeassa järjestyksessä.
Saab 99 Combi Coupe projekti
Re: Pakosarja askartelu
Turha hifistely pois ja teet vain mahollisimman lyhkäset putket. Tuo 38mm sisämitta ei pitäis ahistaa näillä voimilla. Hifistelyt alkaa merkkaan jossain +600-700hp paremalla puolella. Tästähän tietty saa numeroita ja käppyröitä tehtyä mutta hyvin vähän on näyttöä tuon sarjan merkityksestä kokonaisuuteen. Kannattaa laittaa pakolämmön mittaus paikat jo rakentelu vaiheessa niin saa sitten faktaa omasta rakennelmasta. Tietty laajakaista lamda jne...
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Pakosarja askartelu
Ei se hifistely ole turhaa. Mikä teillä on sitä niin mahdottomasti vastaan? Ei siitä ainakaan haittaa ole.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing