Tonnari, STEG-2 ja ahtopaineet

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
9k-turbo -89
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 18:14

Tonnari, STEG-2 ja ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja 9k-turbo -89 »

Tervehdys!

Nyt on tonnariin asennettu SP:ltä tilattu steg-2:nen ja hämmästykseksi paineitä ei ole vieläkään enempää kuin mitä oli jo ennen Saabin omilla 205hv -lastuilla.

Asennuksen jälkeen paineet heittelehti 0.8bar ja 1.5bar välillä. Pari kertaa mittari kävi jopa noin. 1.7barissa. Nyt kolmen päivän ja jonkun sadan kilometrin jälkeen paineet ovat tasaisesti 0.8bar. Kulkupuolikaan ei oikein vakuuta. Mielestäni paineita pitäisi olla yli 1bar jotta voidaan edes haaveilla yli 200hv:n lukemista. Steg-2:llahan niitä kyllä pitäisi olla reippaasti yli 200hv.

Olen kokeillut eri peruspaineilla ja bensapaineilla. Niillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta.

Autossa (9000CCturbo -89) on siis DI/APC, FSE:n bensasäädin ja steg-2 (3"-putki, vv-suodatin ja lastut). Suodattimet + tulpat on vaihdettu ja bensapumppu testattu että antaa ainakin 6bar. Nakuvaloa ei ole (valitettavasti...).

Paljonko teillä on paineet Saabeissanne ja mistäköhän sitä vikaa vois alkaa etsimään?

T: Samuli & 9k-turbo -89
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Eikös tuo 0.8bar ole lähes vakiopaine? Minulla nousee ahdot vakiokilkkeilläkin 0.7-0.9bar, riippuen kelistä. Rääkätyllä apc:llä, Fse:n säätimellä, bensalastulla ja bleedillä paineet huiteli pitkälti yli 1.2barin.

Millaisilla peruspaineilla ajelet nyt?
Foxbody turbo
9k-turbo -89
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 18:14

Viesti Kirjoittaja 9k-turbo -89 »

Tällä hetkellä peruspaineet 0.45bar.
Kokeilin tänään huvikseni 95E:tä ja paineet edelleen 0.8bar.
Eipä siis taida nakutuksen takia olla ahdot noin alhaalla.

T: Samuli & 9k-turbo -89
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Oletko tarkastanut kaikki ahtoputket ja letkut, ettei fuskaa paineita pihalle sitä kautta? Joku turbo-guru osannee valaista, miten epäkuntoinen by-pass venttiili tai hukkaportin kello vaikuttaa ahtojen nousuun..itsellä ei ole kokemusta noista :? .
Foxbody turbo
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mullakin oli kesällä suurinpiirtein samanlainen ongelma.Perus ahdot ja tehoa 180hv!! 8O Ahto viisari nousi puoleen väliin mittaria. :? Sit täältä neuvottiin tarkastaan apc vena niin sieltähän se vika löytyi.Mäntä oli jumisa.Letkut irti ja cerssiä puoli purkkia ja taas mentiin. :lol: Tilasin kokkolan autopurkaamosta venan siihen.Uudella hintaa 183€. Ite sain 25€.Tästälähin ku tehot häipyy niin tutkin sen ekana. 8)
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

irrota hukkaportille menevä letku (W kirjaimella merkitty letku) ja käy polkaseen varovasti.
jos sitten rupee tuleen ahtoja niin se SP:n softa saattaa olla perseestä.

voi olla myös mahdollista että boksi pitää "opettaa" uudelle softalle kuten uudemmat saabit.

itselläni on myös DI/APC mutta siihen en ole löytänyt lastua vaikka olen kyselly ympäri ruotsia, mm. SP:llä on ollu tilaus sisällä 8kk...
tästä johtuen epäilen liekkö ikinä etes tehty kunnon softia DI/APC:lle..

jos saat lastuvirityksen toimimaan niin raportoi ihmeessä
9k-turbo -89
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 18:14

Viesti Kirjoittaja 9k-turbo -89 »

Kiitoksia kaikille neuvoista.

Täytyy tarkistaa letkut ja ja systeemit vielä kertaalleen.

Eikai se APC-venttiili voi olla jumissa kun jarrua painettaessa paineet aina samantien tippuu peruspaineille?

Opetusajo meni kyllä ihan penkin alle, kun tuli pupu pöksyyn. En uskaltanut kiihdyttää kaasu pohjassa kun ahtomittari pomppi yli 1.5barin. Mutta eikös se boksi opi nyt kokoajan?

T: Samuli & 9k-turbo -89
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

T7 oppii koko ajan, vanhemmista en tiedä. Kerro miten homma etenee, tuleeko koneeseen sitä mitä odotit.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
9k-turbo -89
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 18:14

Viesti Kirjoittaja 9k-turbo -89 »

No nyt on kaikki kokeiltu ja toimiviksi todettu. Turbo antaa paineita tarvittaessa liiankin kanssa ja kaikki letkut ja venttiilit ovat kunnossa.
Uusi totutusajo on vielä tekemättä. Uskaltaisikohan koneelle antaa kenkää silloinkin kun totutusajossa paineet nousee hetkellisesti yli 1.5 barin?

Pitää vissiin asentaa bleedvalve että saa paineet yli yhden baarin.

Vai pitääkö lastut palauttaa kun ei luvattuja tehoja tullutkaan?

T:Samuli & 9k-turbo -89
Vastaa Viestiin