Noloja kysymyksiä hifistä
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Vahvistimena SPL-Dynamicsin ICE-150.4 Tuossa aeron laittamassa Alpinen vahvistimessa samanlaiset liitännät virtakaapeleille. Ja tässä omassa vahvistimessa samantyyliset myös kaiuttimien johdoille. Haarukkaliittimiä kyllä löytyy jo valmiiksi jokunen kappale jakosuotimeen meneviin johtoihin.
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Kuvassa keskellä alhaalla tuollainen putken mallinen abiko-liitin. Niillä ainakin omiin projekteihin on saatu kestävä ja toimvia ratkaisu ruuvilla kiristettäviin terminaaleihin. Tuon laittaa pohjaan asti ja ruuvaa kiinni niin on kyllä niin hyvä ratkaisu, että...
Hätätilassa menee pelkästään kuorittu kaapelikin, mutta noilla saa hyvän ja toimivan kun kerran ovat juurikin tuohon suunniteltu.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Abikot voi jättää sinne kauppaan, tilalle tuollaiset:
http://www.hifitalo.fi/johto-_tai_kaapeliholkki
http://www.hifitalo.fi/johto-_tai_kaapeliholkki
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Saman asian ajavat, paitsi että maksavat enemmän. Lisäksi abikoissa tulee crimppi juureen eli eivät varmasti lähde irti, kun taas nuo puristuvat pelkästään terminaalin ruuvilla ja vetolujuus jää melko marginaaliseksi.Termos kirjoitti:Abikot voi jättää sinne kauppaan, tilalle tuollaiset:
http://www.hifitalo.fi/johto-_tai_kaapeliholkki
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Noihin holkkeihin olinkin kyllä törmännyt. Samalla kun katselin noita Jyrchin mainitsemia abikoita. Mutta paikka, josta ensin katselin, myi eioota tuolle 35mm². Koittelin kyllä googletellakin, mutta ei löytynyt. Kiitokset siis Termokselle linkistä. Jotenkin nuo holkit ovat fiksummat oloiset kuitenkin. Kiitokset toki siis Jyrchillekin ehdotuksesta, jonka kautta pääsin noiden holkkien jäljille.
Samalla aloin laskeskelemaan uudestaan tuota sulakkeen riittävyyttä ja aika pieni marginaali jää laskentatuloksen jälkeen. Laskentakaavana käyttänyt siis tätä Powersetin kaaviota. Tuosta kun laskee SPL Dynamicsin ICE-150.4 tehot 3-kanavaisessa moodissa on tuloksena 98.5A. Ja sulakkeena tällä hetkellä Datsunin klassikkomalli (100A) 120A sulake kun olisi ehkä sinänsä parempi?
Samalla aloin laskeskelemaan uudestaan tuota sulakkeen riittävyyttä ja aika pieni marginaali jää laskentatuloksen jälkeen. Laskentakaavana käyttänyt siis tätä Powersetin kaaviota. Tuosta kun laskee SPL Dynamicsin ICE-150.4 tehot 3-kanavaisessa moodissa on tuloksena 98.5A. Ja sulakkeena tällä hetkellä Datsunin klassikkomalli (100A) 120A sulake kun olisi ehkä sinänsä parempi?
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Anna mennä sata-amppeerisella vaan. Jos oikeasti saat sen palamaan, katsele järeämpi tilalle. Tuo kaava kertoo suurinpiirtein oikean virran silloin, kun vahvarista ajetaan kaikkia kanavia täysillä, mikä oikeasti on aika harvinainen tilanne.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Ite olen käyttänyt noita holkkeja virtaliitoksissa vahvarilla ja kertaakaan ei ole irronnut.. Onnistuu myös ilman holkkiakin, mutta parempi tulee holkilla. Liitokset kannattaa kuitenkin aina tehdä huolella, varsinkin rengasliittimillä joita käytät maadoituksissa(ettei se kaapeli irtoa sieltä liittimestä).
Sulakkeen mitoitat kaapelin koon mukaan:) 100A sulake on riittävä, en usko että saat sitä poltettua.
Sulakkeen mitoitat kaapelin koon mukaan:) 100A sulake on riittävä, en usko että saat sitä poltettua.
Saab 9000 2.3tA 1991 150+dB
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Holkit onkin jo tilauksessa. Seuraavaksi pitäisikin ruveta purkamaan tuota sisustaa pois, jonka jälkeen pienet paikkahitsailut ja sitten vaimennusmattojen asennusta. Ja ainakin tuo yksi rengasliitin on pysynyt hyvin paikoillaan. Sen verran järeässä ruuvipenkissä sai puristaa paikoilleen.
Ja eiköhän tuo 100A tosiaan riitä tähän laitteistoon. Vaikka koko laitteistoa ei ole asennettu vielä niin jo olisi jatkojalostusideoita. 


Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Tuossa on ihan hyvä ohje, hyvistä ja huonoista liitoksista! http://www.youtube.com/watch?v=74iKEKSTpZM
Saab 9000 2.3tA 1991 150+dB
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
^Näyttää kyllä eri hyvälle. No onneksi nuo liittimet ei paljoa maksa ja vielä on kuitenkin varaa ottaa se ~2cm pois kaapelista kuitenkin. Tuo ruuvipenkkiohje oli kaverilta kysäisty, joka on tietääkseni ainakin yhden paremman luokan hifiauton parissa ollut edes hieman.