8v männät 16v koneeseen?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ihan kymppiin asti ei kuitenkaan puristuksissa päästä. Tuo 4.7mm on vm.84-86 ikäisissä männissä ja vm.86-> on 3.85mm. T8APC koneessa tuo kuopan syvyys on tuo mainitsemasi 2.65mm, mutta kuoppa on 6mm leveämpi kuin 16v koneessa(T8 leveys 70mm ja T16 leveys 64mm).

Joskus laskeskelin noita purituslukemia oikein urakalla. Esim. i8 männät ja 16v kansi tulee puristukset aika liki 11:1. Tuommoisen koneen tein yhteen autoon vapariksi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Onko kiertokangen pituus 8v ja 16v moottoreissa sama? Kaverilla meinaan meni männät vaihtokuntoon "pienen" voiteluongelman takia ja meinattiin kokeilla siihen -87 9000i:hin vanhan -83 kaasari-satkun mäntiä. Puristus-suhde siis nousee hieman, mutta lieneekö miten herkkä nakuttamaan moinen vapari jos palotiloista pyöristää hieman terävimpiä kulmia nakutusvaaran vähentämiseksi?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kiertokangen pituus on sama venttiileistä riippumatta, ainoastaan tonnisen 2.3-koneissa on erimittaiset kanget.

Tuossa kaasari ja i8 koneissahan on samat männät, joten tuolla liki 11-puristuksilla tuskin vielä nakuttelee.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kiitokset informaatiosta, koneeseen tuli sitten uudemman mallin 2.0i:n männät. Palotilat olivat laajemmat halkaisijaltaan mutta matalammat.. silmämääräisesti suurinpiirtein saman kokoiset eli puristus-suhteessa ei liene suurta muutosta.
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Niin...

Viesti Kirjoittaja jupu »

Kyllä on eri syvyisiä kuoppia männissä, halkasijakin vaihtelee vähän, mutta hyvän käsituksen saa kun ottaa mitat tuosta muutamaa viestiä aikaisemmin olevasta listasta ja huomioi 16v ja 8v kannen palotilaavuuden eron ja eikun laskin sauhuamaan.

ps. En silti (enää) pistä 8v 8.5:1 mäntiä 16v kannella ja turbolla, sitten yrittää saada vielä "hyvät" ahdot..viimeksi (jokunen vuosi takaperin, hölmöyksissä) meni jokunen mäntä, yksi lohko, pari turboa ja muutama kilo mummon valuuttaa...ja kaikki vaan hölmöilyyn + liian nopeaan "ahaa" elämyksiin ilman asian tutkimista ja lisäksi tietysti "asiantuntija" kaverit auttoi.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja eikun vanhaa aihetta herättelemään...
tuossa kun tuohon saabiini (T16 lucas, täyspaine) kansipahvin vaihdoin, niin eipä ollut männissä mitään palotiloja !?!?! laet olivat sileät ja tulivat melkein lohkon tasalle!
puristuksia ei ole tullut koitettua...
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

oisko sulla kuvaa niistä männistä?

Ja tälläsen tein joskus, laskee iha kivasti:
http://users.evtek.fi/~k0201253/saab/sa ... tukset.htm

T. Pasi
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jep, nyt sitten varmistui lopullisesti mitkä männät tulee t8 koneeseen. Männät ovat pystylohkoisesta 2.3L turbosta ja puristussuhde(7.5:1) tehdään kohdalleen työstämällä mäntiä/täyttämällä palotilaa, samalla palotilan muotoa parannetaan oleellisessa määrin(mm. minimoimalla sytytystulpasta kauimpana olevia paljealueita).

Kunhan tuon kansisepän rakennusprojekti jää talven kylmimmäksi osaksi seisomaan, niin alkaa tapahtumaan.. ja kuviakin tullee..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei tullut männistä kuvia otettua..
mutta voi olla jo tämän viikon puolella kun koneen nostan pois ja vaihdan kaikki kuluvan siihen.
veikkauksia mitkä männät siinä olisi?
i16 koneessa muuten näytti myös olevan tasalakiset männät, ei kuitenkaa luulisi niiden sielä kestävän kun ahtojakin yli kilo...
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Ehkä vähän tyhmäkin kysymys, mutta siis onko 8v vaparis ja turbos sama kansi?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

On.
turbossa vaan erilaiset pakoventtiilit. joku täyte niissä oli, pitäisi kai kestää enemmän lämpöä...
mutta eiköhän ne normaalitkin siellä kestä vakiona ainakin normaali ajoa...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Natrium-täytteiset ovat pakoventtiilit. Tosin virtaavat paljon heikommin, kuin kaasarin vakiovenat. Varsi on lautasen juuresta paksu, eikä sorvata voi. Tavalliset kaasarin venttiilit kestävät kohtuullisesti myös lämpöä ja sorvattuna virtaavat vielä paremmin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Elikkä ennen kuin hävitän ton oman mädän kaasari pelin ni otampa siitä sitten kannen talteen ja taidanpa sitten talven aikana laittaa sitä kantta "vähän" :twisted: Saahan noita venoja hyvin lämpöö kestävinä ilman mitää täytteitä meinaan jos epäilee ettei vaparin venat kestä.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muistin jopa mitata puristukset ennen koneen irrotusta, olivat 10-11 välillä.
joten jos joku turbokoneen omistaja viitsisi käydä mittaamassa omasta vehkeestään puristukset niin auttaisi!
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

saakos saappiin normaalia paksumpaa kannentiivistettä? ei viittis vaihtaa mäntiä.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Vastaa Viestiin