Kysymyksiä 95:sen virittelystä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Albatrossi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Kesä 14, 2013 02:56
Paikkakunta: Vihti

Kysymyksiä 95:sen virittelystä

Viesti Kirjoittaja Albatrossi »

Elikkäs -03 perus 2.0 150hv ysivitonen

Eikös aeron turbo käy vakion tilalle, onko se vain yksinkertaisesti vanha pois ja uusi tilalle vai vaatiiko kenties jotain modausta? Kuulemma tarvii isomman kaliiperin imuputken ainakin. Vai miten pitkälle riittää vakioturbo, kuitenkaan ahtopaineiden kanssa tuskin kannattaa ruveta leikkimään, 0,7-0,8 varmaan jo ok. Ja "vain" 220-250hv tähtäimessä.

Kai tuon koneen nyt pitäisi sellaisenaan kestää ~ +100hv:n lisätehot eikö.. Kytkin ja jarrut luultavasti täytyisi päivittää.

Ja ihan ensalkuun auto täytyy tietty optimoida RE85selle, missä vaiheessa rupeaa vaatimaan isompia suuttimia tai kenties muita juottojärjestelmän muokkauksia?

Ja loppuun varmaan auttaa 3" putkisto.

Kuulostaako yhtään käytännölliseltä idealta? Kai ne lastupajoilla tekee halutunlaiset muokkaukset, vai voitteko suositella jotakin? Ja riittäisikö kenties jopa pelkkä lastuviritys ilman mitään konkreettisia muutoksia?

Varmasti huomaatte etten ole kummoinen asiantuntija, mutten halua mitään räpellystä noin hienosta autosta joten täällä varmaan tiedetään :) toki saa heittää mitä vain ideoita asiaan liittyen.

Kiitos.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kysymyksiä 95:sen virittelystä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Aeron mitsu käy eikä ole alkuperäistä imukobraa päivittää jos taso jää tuohon 250 hepoon. Mistusta on olemassa 2006 mallia vanhempaa pidempikaulaista versiota johon ei edes mahdu 2006-> mallin suurin Kingkobra, tilanahtauden vuoksi. Nykyinen siis + kumpi vaan mitsuversio onnistuu.
Vesiletkut joudut vaihtamaan mitsulle tarkoitettuihin tai pikkasen vääntelet vanhoja ja korvaat banjot 12 mm + leveät kupariprikat.
Koneen heikko lenkki on männät, 300hp jälkeen aletaan olemaan rajoilla. Nehän voi vaihtaa mutta riittänee tuohon tavoitteeseesi hyvin.

220hp tarvitsee reilun 1 bar ahtopaineen keskialueelle mutta T7:n osalta puhutaan ilmamassoista, liikutaan 1050mg/c luokassa. 250hp pyöritään jo 1,3 bar paineissa ja 1250mg/C.

Softaksi saat biopower pohjaisen pelkällä ohjelmapäivityksellä jolloin 2 litraisesta mitsulla, vakiosuuttimilla ja vakioputkistolla saa noin 240hp/400Nm E85:lla, 250hp/380Nm bensalla.
Hyväkuntoinen kytkin kestää normikäyttöä mutta jos pettää niin Aeron 240mm kytkin tilalle.

Suosittelen aloittamaan ihan softapäivityksestä ja sitten miettimään koska ja jos lisää, jopa nykygarretilla saa 230hp E85:lla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä 95:sen virittelystä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Uudemman mallin imuputkikin on kampanjatarjouksessa: http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... -campaign/
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Kysymyksiä 95:sen virittelystä

Viesti Kirjoittaja ippe »

Vielä sellainen muistutus Saabien Trionic 7:n sielunelämästä, että ahtopaineet nostetaan softaa muuttamalla, hukkaportin säätöihin ei ole mitään syytä koskea, koska sitä ohjataan sähköisesti magneettiventiilin avulla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Albatrossi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Kesä 14, 2013 02:56
Paikkakunta: Vihti

Re: Kysymyksiä 95:sen virittelystä

Viesti Kirjoittaja Albatrossi »

Oorrait kiitoksia teille vastauksista, ajattelin vain punnita kuinka pitkälle ja millä keinoin uskaltaisi tuota konetta säätää ja tiedä sitten olisiko turvallisempaa ja jopa halvempaa loppupeleissä ostaa samantien vaikkapa Aero.

Mutta tuosta softasta nyt ainakin, kiinnostaisiko täällä ketään osaavaa väsätä biopower ohjelma ja mihin hintaan? Eikös jo pelkällä päivityksellä kuitenkin saa puserrettua jokusen ylimääräisen hevosen ja kohtuullisen reippaan määrän vääntöä.

Kuulemma yksinkertaisimmillaan softan lähettäminen hoituu ihan sähköpostitse(?) ja tutuilla on testeri käytössä jolla sen saisi syötettyä itse autoon, eli ei ole välimatkastakaan kiinni. Jos ketään kiinnostaa ni pistäkää toki viestiä!
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymyksiä 95:sen virittelystä

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Paria sataa noista on perinteisesti taidettu huudattaa ja yleensä on kyllä ollut tapana käydä joko softaajan luona tai sitten lähettää ECU postitse (ei sähkö-) softaajan pajalle
SAAB 9-5 Aero -05
Vastaa Viestiin