Mitsu TD04-18T 6# suorin siivin KIMPPATILAUS!!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

On se -30:nen aika jyrä tosiaan, monelle riittänee tämäkin:

GT2871R
Tuotto: ~400hp saakka
Turbiini: 53.85mm w/ 76trim, .86 AR.
Kompressori: 71.0mm w/ 56 tai 48trim, .60 AR
Liitännän tyyppi: T25
Foxbody turbo
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

to4 kirjoitti:On se -30:nen aika jyrä tosiaan, monelle riittänee tämäkin:

GT2871R
Tuotto: ~400hp saakka
Turbiini: 53.85mm w/ 76trim, .86 AR.
Kompressori: 71.0mm w/ 56 tai 48trim, .60 AR
Liitännän tyyppi: T25
Juu onhan näitä, tässä joku uutuusmalli jolla alla olevassa puulaakissa ovat korvanneet T28BB:n.

"GT2560R can do up to 350 hp with T/hsg A/R 0.64."

650eur, thaimaasta :) http://www.worldtech.co.th/
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Jenkeistä solmut

Viesti Kirjoittaja MikAero »

Nyt on taala on kohdallaan ja tuskin enää tästä laskee/Euro vahvistuu. Nyt US:sta GT28BB veroton alle 700 EUR, puoli vuotta sitten yli 10 tmummoo. Spool up koko lailla TD04:ää vastaava mutta riittää pidemmälle + toimii alemmilla lämmöillä = Voimaa :lol:
Eli ketkä turboo tarttee niin katse rapakon taakse. TD04 loistava kapistus mutta nykyhinnoilla jää parempien jalkoihin.
----------
Seuraavaksi voimmekin kartoittaa jostain kytkintä.... Sachsin Racing asetelma wähän tyyris. Oletteko löytäneet muita kestäviä asetelmia ? Sintteri ja fiber-kevlar-carbon... -levyt ei kiinnosta.
-----------
(OT - Milloin Suomen turbodealerit siirtää kehityksen hintoihinsa... :? , hyvästä työstä saakin laskuttaa mutta yli 50% kate välitystuotteesta vähän reilunlaisesti).
- Iso vaan ei aikuinen -
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Seuraavaksi voimmekin kartoittaa jostain kytkintä.... Sachsin Racing asetelma wähän tyyris. Oletteko löytäneet muita kestäviä asetelmia ? Sintteri ja fiber-kevlar-carbon... -levyt ei kiinnosta.
Kun kerran otit kytkimen päivitystarpeen esille, niin pakkohan siitä on jatkaa 8) . Kenenkään arvostelukykyä arvostelematta, mutta hieman on "vauhtisokeutta" havaittavissa. Investoitavat asiat eivät valitettavasti jää pelkkään turboon. Että siitä olisi jotain hyöyä niin autosta tulisi ainakin olla kunnolla virtaava putkisto, isompi cooleri, isommat ruiskut, uusi softa ja uusittu kytkin. Niin ja kone nyt ylipäätään timmissä kunnossa. Seuraavaksi kannattaakin sitten alkaa pistämään rahaa sivuun laatikkoremonttia varten. Väittäisin että se on edessä ennemmin tai myöhemmin. Itse olen juuri muuten päivittämässä tonnarin laatikkoa vahvemmaksi. Eikä tekisi pahaa vähän satsata alustaan ja jarruihinkin.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

a9e0r0o0 kirjoitti:
Itse olen juuri muuten päivittämässä tonnarin laatikkoa vahvemmaksi.
OT:Kerros, miten päivität tonnikalan lootaa? Uudemmasta mallista vai meinaatko uusia sisuskaluja?
Foxbody turbo
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Sisuskaluja vaihtamalla. Suomessa vaan ei kukaan tunnu tietävän että se on edes mahdollista, saati sitten mitä pitää vaihtaa. No onneksi on länsinaapuri olemassa. Osat on jo hankittu ja ne odottaa asennusta. Eihän askista päivittämälläkään erityisen kestävää tule, mutta on sillä sentään jotain toivoa kestää. Mutta nyt taidettiin vähän eksyä alkuperäisestä aiheesta.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

eikös siinä ole kuoretkin kovilla, vahvistatko niitä mitenkään ?
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

a9e0r0o0 kirjoitti:
Seuraavaksi voimmekin kartoittaa jostain kytkintä.... Sachsin Racing asetelma wähän tyyris. Oletteko löytäneet muita kestäviä asetelmia ? Sintteri ja fiber-kevlar-carbon... -levyt ei kiinnosta.
Kun kerran otit kytkimen päivitystarpeen esille, niin pakkohan siitä on jatkaa 8) . Kenenkään arvostelukykyä arvostelematta, mutta hieman on "vauhtisokeutta" havaittavissa. Investoitavat asiat eivät valitettavasti jää pelkkään turboon. Että siitä olisi jotain hyöyä niin autosta tulisi ainakin olla kunnolla virtaava putkisto, isompi cooleri, isommat ruiskut, uusi softa ja uusittu kytkin. Niin ja kone nyt ylipäätään timmissä kunnossa. Seuraavaksi kannattaakin sitten alkaa pistämään rahaa sivuun laatikkoremonttia varten. Väittäisin että se on edessä ennemmin tai myöhemmin. Itse olen juuri muuten päivittämässä tonnarin laatikkoa vahvemmaksi. Eikä tekisi pahaa vähän satsata alustaan ja jarruihinkin.
No nyt aletaan päästä jyvälle :D

Lähestymistapa, jossa virittäminen aloitetaan ahtimesta, on kyllä vähintäänkin kyseenalainen. Ensin suosittelisin määrittelemään tehotavoitteen ja sen, mille kierroslukualueelle halutaan käyttökelpoista voimaa. Tämän jälkeen kannattaa miettiä, haluaako koneen pitää nipussa a) 10 km, b) 1000km, c) 10 000 km vai jopa c) 100 000 km. Samalla tulisi huomioida mm. voimansiirron ja asettamat rajoitukset.

Muistettava on myös se, että 300+bhp paketti tarvitsee huoltoa hieman eri malliin kuin se vakio.

Naurettavaa on myös se, että aina näissä keskusteluissa tuodaan esiin ahtimia, jotka tuottavat myyntimiesten väitteiden mukaan valtavan maksimitehon alapäästä mitään menettämättä. BB-garretit eivät ole mitään autuaaksitekeviä kapistuksia. Nyt nuo värkit ovat muodissa, ja tuon näkee myös hinnoista. Usein jätetään myös se huomiotta, että tiettyä ahdinta ( esim. BB28 ) saa sadoilla erilaisilla konfiguraatioilla.

Kun vaatimuksiin vielä lisätään se, että auton tulisi ajettavuudelleen olla vastaava kuin vakion, mutta 'tarvittaessa' tehoa tulisi olla käytössä se 400bhp, ollaan jo tultu mahdottomaan tilanteeseen. Kuinka moni tämän palstan lukijoista on edes oikeasti ajanut yli 300bhp:en saapasta ? :?

Budjettivirit ovat aina budjettivirejä. Budjettivireillä saadaan kyllä tuotettua huima maksimiteho mistä tahansa autosta, mutta kestävyys ja ajettavuus jäävät tällöin vähemmälle huomiolle. Valitettavasti nuo seikat vain ovat ne ainoat merkittävät käyttöautossa :D

Fakta on se, että saappaan 2.3:sta ( kuten myös 2.0:sta, maksitehoihinhan tuolla iskutilavuuserolla ei juuri ole merkitysta ) saadaan ulos luotettavasti yli 400bhp. Tällöin puhutaan kuitenkin projektista, johon tarvitaan rahaa parhaimmassakin tapauksessa tuollainen 20k euroa, siis perusauton lisäksi. Budjettiin vaikuttaa luonnollisesti huomattavasti mm. se, onko itsellä taitoa, tiloja ja työkaluja töiden tekemiseen.

Tässä teholuokassa joudutaan käyttämään mm. tasauspyörästön lukkoa ( Quaife tai Sellholm ), jotka sitten maksavatkin enemmän kuin ahdin, töistä puhumattakaan. Mm. Pelkkä kansi B235 koneisiin yli 400bhp:en tehoille maksaa teetettynä ( nokat, venttiilit, porttaus ) yli 3 keuroa. ( B234:ssä selvitään hieman halvemmalla johtuen siitä, ettei std venttiilejä tarvitse vielä päivittää ). Alakerrassa selvitään omilla veiveillä ja kampiakselilla, mutta männät on vaihdettava takosellaisiin ( min. 600 euroa ).

Mihin tuollaista tehoa sitten tarvitaan ? Rata-autoksi saapasta ei esim. vetotavastaan ja painostaan johtuen kannata rakentaa, joten olettaisin, että tehot halutaan kilpailemiseen maantielle ja kaduille. Korttelikisoihin saapas on yhtä hyvä kuin rata-ajoonkin. Jäljelle jäävät siis käytännössä kisat, joissa kiihdytetään 100km/h vauhdista eteenpäin.

Kestävää ja halpaa viritystä ei valitettavasti ole olemassa. Jos puhutaan isoista, kestävistä heposista, puhutaan aina myös isosta rahasta :twisted:
#2172
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Nyt kyllä alkaa paukkumaan pahemman kerran off-topickiks, pitäsköhän aloittaa uusi threadi aiheesta Saabin kestävyys virittettäessä jne.:).
Lähestymistapa, jossa virittäminen aloitetaan ahtimesta, on kyllä vähintäänkin kyseenalainen. Ensin suosittelisin määrittelemään tehotavoitteen ja sen, mille kierroslukualueelle halutaan käyttökelpoista voimaa. Tämän jälkeen kannattaa miettiä, haluaako koneen pitää nipussa a) 10 km, b) 1000km, c) 10 000 km vai jopa c) 100 000 km. Samalla tulisi huomioida mm. voimansiirron ja asettamat rajoitukset.

Muistettava on myös se, että 300+bhp paketti tarvitsee huoltoa hieman eri malliin kuin se vakio.
Tuo virityksen aloittaminen ahtimella on tosiaan väärä tapa:).

Suurin osa Saabien virittelijöistä tähdänneen maksimaaliseen kestävyyteen, eli alle 10k kestävät moottorit tuskin tulee kysymykseen.

Miksi 300+ hevosvoimainen kone tarvitsisi enemmän huoltoa kuin 250 heppainenkaan? Itse vaihdan öljyt ja suodattimen viimeistään 8k kilometrin ajon jälkeen, muut huollot teen huolto-ohjelman mukaisesti.

Voimansiirron kestävyyteen vaikuttaneen tehoa/vääntöäkin enemmän ajotyyli.
Kun vaatimuksiin vielä lisätään se, että auton tulisi ajettavuudelleen olla vastaava kuin vakion, mutta 'tarvittaessa' tehoa tulisi olla käytössä se 400bhp, ollaan jo tultu mahdottomaan tilanteeseen. Kuinka moni tämän palstan lukijoista on edes oikeasti ajanut yli 300bhp:en saapasta ? :?
Omassa tonnikalassa on tällä hetkellä yli 300hp, ajettavuudeltaan mielestäni jopa vakiota parempi. Spooli alkaa n. 3k paikkeilla, täydet ahdot hiukan yli 4k. Turhat sutimiset väheni huomattavasti verraten vakioahtimeen. Laatikkokin kiittää.

Budjettivirit ovat aina budjettivirejä. Budjettivireillä saadaan kyllä tuotettua huima maksimiteho mistä tahansa autosta, mutta kestävyys ja ajettavuus jäävät tällöin vähemmälle huomiolle. Valitettavasti nuo seikat vain ovat ne ainoat merkittävät käyttöautossa :D

Fakta on se, että saappaan 2.3:sta ( kuten myös 2.0:sta, maksitehoihinhan tuolla iskutilavuuserolla ei juuri ole merkitysta ) saadaan ulos luotettavasti yli 400bhp. Tällöin puhutaan kuitenkin projektista, johon tarvitaan rahaa parhaimmassakin tapauksessa tuollainen 20k euroa, siis perusauton lisäksi. Budjettiin vaikuttaa luonnollisesti huomattavasti mm. se, onko itsellä taitoa, tiloja ja työkaluja töiden tekemiseen.
Totta on, että halpaa ja hyvää ei ole olemassa, mutta kyllä yli 300hp viritys saappaaseen on tehtävissä melko pienelläkin budjetilla. Käytännössä mitä vanhempi saapas, sitä halvempi viritys. Vaatii vaan kärsivällisyyttä osien metsästyksessä ja kannattaa jättää kantapää-kokeilut väliin. Joskus saa/kannattaakin kysyä neuvoja:).

Eri juttu on sitten, jos on peukalo keskellä kämmentä ja teettää kaikki avaimet käteen -tyylillä.

Oma tavoite on 350hp.

Tässä teholuokassa joudutaan käyttämään mm. tasauspyörästön lukkoa ( Quaife tai Sellholm ), jotka sitten maksavatkin enemmän kuin ahdin, töistä puhumattakaan. Mm. Pelkkä kansi B235 koneisiin yli 400bhp:en tehoille maksaa teetettynä ( nokat, venttiilit, porttaus ) yli 3 keuroa. ( B234:ssä selvitään hieman halvemmalla johtuen siitä, ettei std venttiilejä tarvitse vielä päivittää ). Alakerrassa selvitään omilla veiveillä ja kampiakselilla, mutta männät on vaihdettava takosellaisiin ( min. 600 euroa ).
Lukko olisi kyllä ehdoton, mutta liki k€:n hinta verottaa budjettituunaajaa liiaksi :( . Ensi keväänä olisi tarkoitus teettää kanteen jonkinasteinen avarrus ja porttaus isommalle imusarjalle. Venttiilleissä riittää vielä koko tehotavoitteeseen. Alustavien kysylyiden mukaan hommasta pitäisi selvitä 500-600€:lla. Iso raha tosin sekin. Ainakin toistaiseksi pitäydyn vakiomännissä. Saapi nähdä, miten äijän (ja koneen) käy.
Mihin tuollaista tehoa sitten tarvitaan ? Rata-autoksi saapasta ei esim. vetotavastaan ja painostaan johtuen kannata rakentaa, joten olettaisin, että tehot halutaan kilpailemiseen maantielle ja kaduille. Korttelikisoihin saapas on yhtä hyvä kuin rata-ajoonkin. Jäljelle jäävät siis käytännössä kisat, joissa kiihdytetään 100km/h vauhdista eteenpäin.
Mihin ylipäätään tarvitaan siviililiikenteessä alle 1500kg painoisessa autossa yli 200hp? Varsinkin Suomessa, rajoitusten luvatussa maassa? Sitä tuskin voi järjellä selittää:). Se on vaan se tunne, että voimaa ei ole koskaan tarpeeksi.

9000:sella on ajettu jotain rataluokkaakin, luin aikanani VM:stä artikkelin, jossa oli vertailussa rata-tonnarin lisäksi Renault 5 Turbo ja Cosworth Sierra. Tonnarilla vedeltiin muutoksiin nähden aika uskomattomia kierrosaikoja ja muistaakseni sillä pääsi ajamaan kurvin "sisään" Cossua nopeammin. Ulostulo onkin sitten asia erikseen, mutta ei se toivotonta ollut sekään.

Ei muuta kuin hyvää uutta vuotta ja kestäviä virityksiä kanssa-Saabisteille :D
Foxbody turbo
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Asiaa! Näinhän se on ja niille jotka tän aloittaa puhaltimesta, on tulossa yllättäviä menoja jatkossa (siis jos menee tuon 300 yli) ja vääntöhän se voimansiirron tappaa ja rasittaa. Mutta hauskaahan se on siihen asti :-) Sehän ei "haittaa" jos paikat poksahtaa mutta siinä menee vikaan kun on jätetty ajo-ominaisuudet upgreidaamatta samalle tasolle. Alkaa henki oleen halpaa (eihän siinä mitään jos vain oma mutta yleensä siellä ulkona ei olla yksin). Juu, en ole 300hp saapikkaalla ajanut. Muutamalla muulla kyllä joissa tehoa on ollut reippaastikki yli tuon 300hp. Mutta alustakin on ollut kyllä kohtuullisella katu/rata tasolla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Niin...

Viesti Kirjoittaja MikAero »

Alunperinhän oltiin 18T hybridiä kimppatilaamassa. Tällöin voidaan olettaa että 15:sta on puhku loppunut jolloin ollaan 300:n humman tienoilla, josta voidaan taas kehäpäätelmätyyppisesti olettaa että muut ajettavuustekijät on jo jouduttu aikaisemmin (stg3 vaiheessa) hoitamaan. Ehdotin GT28:a koska 18T:n mukanaan tuoma laggi ei ole hyväksyttävissä. GT28:n luonteen vuoksi taas ohjelmoinnille asetetaan vaatimuksia jotta auto on edelleen hyvä ajettava, mutta se ei ole siis ongelma, mutta vaatii toki muutaman sata euroa.
Itse haen GT28:lla 80%:sti alempia lämpötiloja ja 20%:sti reserviä yläpäähän jota tuskin koskaan tarvitsen.
Olemme lienee yhtämieltä siitä että Styling&Tuning -foorumin juttuihin ei kannata liiaksi sotkea kannattavuuslaskelmia ja yleistä järkiperäisyyttä :)
------------
Mutta siis edelleen kohtuuhintainen Sachsin 600Nm platta kiinnostaa. Ja kohtuullinen on maks. 600eur.
- Iso vaan ei aikuinen -
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jep, mutta ottaen huomioon ohjausjärjestelmän kuten esim T7 niin voidaan kohtailaisella varmuudella sanoa ettei esim RS28BB:n tyyppinen ahdin tule toimimaan kovinkaan kummoisesti ilman custom mappausta. Tämä johtuu yksikertaisesta seikasta, BB ahdin spoolaa liaan nopeasti jolloin säätöjärjestelmä ei pysy mukana. Seurauksena on yleensä ahtopiikkejä sun muuta kivaa.
Kukin valtikoot ahtimensa tarpeen mukaan, koska sitä "yleistä" kultaista tietä ei valitettavasti onneen ole.
#1730
500whp.net member
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Vigge kirjoitti: Kukin valtikoot ahtimensa tarpeen mukaan, koska sitä "yleistä" kultaista tietä ei valitettavasti onneen ole.
No ei ole juu :lol: :lol: :lol:

Mun automaattiin tuo ahdin olisi jo vähän "ripeä".
9-3.1972
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jenkeistä solmut

Viesti Kirjoittaja mikan »

MikAero kirjoitti:Nyt on taala on kohdallaan ja tuskin enää tästä laskee/Euro vahvistuu. Nyt US:sta GT28BB veroton alle 700 EUR, puoli vuotta sitten yli 10 tmummoo. Spool up koko lailla TD04:ää vastaava mutta riittää pidemmälle + toimii alemmilla lämmöillä = Voimaa :lol:
Tuleeko tuo GT28BB alle 700 eurolla kotiin asti, siis tullit, verot ja postikulut lisättynä?

Hieman olen ihmetellyt että mihin perustuu hinnoittelu jossa isompi ahdin maksaa tuplasti sen mitä pienempi. Tuskin valmistuskuluissa nyt niin kovin suurta eroa voi olla? Jos vaikka katsoo tuolta noiden Garrettien hintoja:
http://kotisivu.dnainternet.net/niemip/ ... timet.html

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Jenkeistä solmut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mikan kirjoitti: Hieman olen ihmetellyt että mihin perustuu hinnoittelu jossa isompi ahdin maksaa tuplasti sen mitä pienempi. Tuskin valmistuskuluissa nyt niin kovin suurta eroa voi olla? Jos vaikka katsoo tuolta noiden Garrettien hintoja:
http://kotisivu.dnainternet.net/niemip/ ... timet.html

t. Mika
Olisko kuitenkin valmistuerien koossa hiukan eroja. Veikkaan vailla mitään faktapohjaa, että näitä "normaaleissa" henkilöautoissa käytettäviä ahdinkokoja menee aikasta paljon enemmän kuin jotain 500+ hv puskevia kisa-ahtimia...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin