OBD osatestit

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja Wege »

Katsastussetä kysyi että olenko nollannut vikakoodeja autostani kun ei ole kaikki obd-osatestit valmiina..tekillä katsoin ennen katsastusta mutta en nollannut mitään kun ei ollut nollattavaa.
Riittääkö pelkkä tekin kytkeminen autoon resetoimaan osatestit vai oliko tässä kyseessä se että esim. kakkoslambda on softasta poistettu eli jääkö tämän takia jotkin osatestit tekemättä?

Niin ja onko ne osatestit näkyvillä tuolla tekin gst (generic scan tool) valikossa vai mitä nuo jutut on?
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Jos kakkoslambda disabloitu softasta niin osatestit jää tekemättä.
Osaavassa* paikassa tuo ei haittaa vaan tekevät manuaalisesti testin ja merkkaavat päästölappuun, jos vain kakkoslambda on paikoillaan ja ehjä.


*)http://www.pakokaasuanalyysi.fi/
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja Wege »

Tota vähän arvelinkin.
Innostuin hieman asiasta ja pienen etsiskelyn jälkeen löysin netistä O2 lambda simulatorin eli piiri "huijaa" ecua luullen kakkoslambdan olevan toiminnassa joten panin tilaten tämmöisen härpäkkeen.. :lol:

Laitan softasta kakkoslambdan päälle, asennan häpäkkeen (3 johtoa) ja kakkoslambdan (lämmityksen diagnosointia varten) ja testaan mitä tapahtuu.
Kiinnostaa siis kokeilla miten sitten käy näille obd-osatesteille eli osaako piiri tarpeeksi hyvin simuloida lambdan jännitettä ja tuleeko vikakoodia poissaolevan ykköskatin puhdistustehosta tms..
Voihan tämä olla ihan lelu mutta eipä ollut kallis joten eikun testi päälle heti kun kusti on polkenut.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja testing1 »

En tiedä olenko käsittänyt oikein, mutta Saabin tapauksessa kakkoslambada haistelee katin toimintaa ja puuttuu hienosäädön omaisesti seoksiin, siis hyvin pienellä marginaalilla.
Joku voi tarkentaa pitäneekö paikkansa. Jos näin on, niin mitä simulaattori vaikuttaa säätöihin vai onko vaikutus mitätön.

Hakusanalla sain sekä sähköisiä, että mekaanisia huijausmenetelmiä.
Sähköiset:
http://www.ebay.co.uk/itm/02-Lambda-Oxy ... 0648580597
- 02 Lambda Oxygen Simulator - Compatible with all Zironia sensors ->
£24.99, Compatible with all Zironia sensors 0.1V to 0.9V (90% of vehicles are fitted with this type of sensor)
If you have a Titania 1V to 5V sensor (Jaguar use them and some Toyota and Lexus do) please request a modified version of this simulator...

http://www.o2simulator.com/ + heater resistor

Kytkentäkuva:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/65 ... g-diagram/

Mekaaniset:

http://www.hydroxsystems.co.uk/product/ ... -18mm.html --> 15£

http://www.tegiwaimports.com/exhaust-o2 ... -1-5-1168/ --> 4,99£

Mekaaniset varmaan halvimpia ja helpoin laittaa ilman, että joutuu rikkomaan johtoja.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja Wege »

Simulaattoria testaillu pari päivää ja alkaa vaikuttaa ettei toimi.
Pukkaa vikakoodin P1132 joka viittaa etummaiseen lambdaan mutta oikeasti johtuu tästä kakkoslambdan simulaattorista.

Tekillä kun katsoo originaalin kakkoslambdan toimintaa viivagrafiikan avulla on "käppyrä" miltei suoraa 0.6 voltin viivaa(Kaverin saabista katsoin).
Kaasua painettaessa tietenkin käppyrän muoto seuraa hieman ykköslambdan kurvia ja nyt kun simulaattori antaa koko ajan tämmöstä "hammastangon" näköistä kurvia niin ei homma mätsää. Laitteessa on trimmeri millä voi säätää tuon käppyrän muotoa eli jännitteen ylhäälläoloaikaa mutta eipä auta..
Sitäpaitsi härpäke antaa 0.8v jännitteen joka on jo tavallaan liikaa kun WIS kertoo että ykköskatin toimiessa tehokkaimmillaan on kakkoslambdan jännite tällöin 0.6 volttia.
Modasin jännitteen 0.55 volttiin vaan silti kenkkuilee.

Lelu mikä lelu, ei toimi saapissa. Ainakaan mulla. :?
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sopivasti softaa muokkailemalla saanee osajärjestelmätestin menemään läpi virikatillakin, jos jostain syystä siihen on tarve.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Siihenhän vois joku osaava tehä TP ;)
9-3.1972
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja Wege »

Tein ite tuommoisen lambda-spacerin eli jatkoholkkisysteemin kakkoslambdalle jossa 3mm reikä ja tälle kaveriksi sitten muutin softasta CatDiagCal.EvalFiltCoef arvoon 5500
:arrow: OBD testien tila on nyt VALMIS.
Eikä edes CE loimota :P

Edit: Tuon hylsyn laiton jälkeen syttyi vikavalo, ilman holkkia ajelin viikon ilman murheita. Pitänee porata reikää isommaksi tai sitten ottaa holkki pois.
Pientä hienosäätöä..
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja Wege »

Onnittelut niille jotka ovat softaa muokkaamalla pystyneet pitämään vikavalot pimennossa ja OBD-testit onnistuneina. Minä en onnistunut tällä tavoin.

Perse edellä puuhun siis piti mennä ja nyt on oman tehtailun tuloksena simppeli piirikytkentä joka on pelannut mukavasti.
Kakkoslambda on nyt asennettuna normaalisti katin jälkeen eikä holkkia ole.

Lambdalta eculle menevä signaalijohdin katkaistaan, tähän väliin olen kytkenyt Schottky-diodin jolla lambdan jännite putoaa ~ 0.2 volttia.
Nyt sitten jännite pitää "tasoittaa" joten diodin jälkeen kytketään sopiva kondensaattori maihin jolloin "käppyrä" on riittävän tasaista pitääksen ecun tyytyväisenä.
Lambdan jännite on vielä hieman liian korkea joten sopivalla etuvastus/trimmeriyhdistelmällä (15-20 kOhm) saadaan tapettua jännite tuonne 0.6 voltin nurkille.
Mainittakoon että jo pelkkä tavallinen diodi tekee signaalin huomattavan tasaiseksi mutta jännite putoaa 0.4 voltin hujakoille eli pikkuisen liikaa.
Ihanteellisinta olisi jos löytyisi diodi jonka jännitehäviö olisi 0.3-0.35 volttia. Pitää vielä etsiskellä..

Vikavalo on syttynyt kahdesti mutta johtui siitä että molemmilla kerroilla kytkennän elektrolyyttikondensaattori on porsinut, nyt kytkennässä polyesterikonkat joiden pitäisi kestää. Bipolaarikonkka on toinen vaihtoehto jota voi kokeilla.
Tilaamani lambdasimulaattori on ollut oiva kapine kun olen skoopin kanssa etsinyt komponenteille sopivia arvoja joten ei sittenkään mennyt ihan hukkaan tuo hankinta.
OBDee testit valmiina ilman vikavaloa = PAREMPI MIELI :mrgreen:
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja Hook »

Eikös olisi vielä parempi, jos saisi "uuden" obd tökkelin, jonka takana olisi simulaattori elektroniikkaa, joka vastailisi vaan kukkasia varsinaisesta moottorinohjaus järjestelmästä riippumatta? Tuo tarvitsisi lähinnä rpm tiedon moottorista uskottavuuden lisäämiseksi? ;)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: OBD osatestit

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Eiköhän se kaikkein helpoin tapa ole ottaa päästöt jossain muualla, kuin konttorilla. Jos ainoa ongelma on se, että osatestit on tekemättä, niin testilaitteella mitataan ykköslambdan käyrä ja jos se on kunnossa, niin testi hyväksytty
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Vastaa Viestiin