Huippuahdot seilaa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Ei tuossa mitään hämminkiä ollut V-M. :)
vayne
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 12:12

Viesti Kirjoittaja vayne »

deportivo kirjoitti:Alkoi ottaan pattiin noi ylisuuret alipaineet ja päätin kokeilla toisella mittarilla. Vaihdoin Autogaugen tilalle Spitfiren mittarin ja kas, ennen -0.85 bar olleet alipaineet tyhjäkäynnillä alkoi näyttään normaalia -0.6 bar. Myöskin moottorijarrutuksessa alkoi näyttämään sellaista kun pitää -0.8 bar.( Autogauge -1.1 bar). Polarautossa (Treellä) sanoivat, että on eka autogauge joka sekoilee. Huippuahtoja Spitfire näyttää 1.4 bar, joka on hyvin lähellä dynossa mitattua (1.370 bar). !
No tähän voin todeta, ettei ole ainut Autogage mikä näyttää väärin :lol:

Mulla kun on Autogagen lisäksi Apex (joka lukee paineita MAP:lta) niin mitä enemmän alipainetta, niin sen enemmän Autogage näyttää liikaa.

Nollakohdassa molemmat näyttää samaa ja ahtojen kanssa myös :wink:
405 MI 16 turbo
Audi S4 Avant -00
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mäkin olen palauttanut kaksi autokakea toisessa alkoi tarttuileen neula ja näyttään mitä sattuu ja toisessa 0:lla kohta siirtyi - puolelle reilusti. APexi näyttää mitä pitääkin myös mulla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Atte Sirén
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 00:44
Paikkakunta: Kerava

NG900 T25:n paineentuotto

Viesti Kirjoittaja Atte Sirén »

.
Viimeksi muokannut Atte Sirén, Su Joulu 20, 2015 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Atte Sirén, Kerava-city
9-5 Aero Combi -01, 9-5 2.3t -98, 9000 CSE 2.3t -93
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 T25:n paineentuotto

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Atte Sirén kirjoitti:Laitoin NG900:n painekäppyrän näytille. Alkuperäinen T25, Maptun stg3, kunnon cooleri ja huomattavasti jäykempi hukkaportin aktuaattori.
Oheisen linkin kuvassa alempi (katkoviiva) alkuperäisellä aktuaattorilla. Siinä näkyy ikävä paineiden huojunta 2500-4500rpm alueella...
Samoin ongelmana oli, että aktuaattori ei jaksanut pitää hukkaporttia kiinni, vaan se vuosi pakopaneiden vaikutuksesta.
http://personal.inet.fi/private/pro/saa ... lambda.jpg (teho ja vääntö n.1,20bar paineilla...) ;-)
Nyt aktuaattorin vaihdon jälkeen ahtojen käytös siistiytyi huomattavasti ja maksimipaine nousi n.0,20bar eli siihen mihin softa sen haluaakin.
Hyvänäköiset lukemat olet saanut aikaiseksi. Mulla on muuten kai samat vermeet kiinni mutta vakio aktuaattorilla. Oletko muuttanut ilmanputsarin ilmanottoputkea suuremmaksi?

Mistä hommasit tuon aktuaattorin ja paljonko maksoi? Itselläni ei ihan noin paljon ahdot huoju mutta eipä se aktuaattorikaan kai niin paljoa maksa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Atte Sirén
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 00:44
Paikkakunta: Kerava

Re: NG900 T25:n paineentuotto

Viesti Kirjoittaja Atte Sirén »

.
Viimeksi muokannut Atte Sirén, Su Joulu 20, 2015 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Atte Sirén, Kerava-city
9-5 Aero Combi -01, 9-5 2.3t -98, 9000 CSE 2.3t -93
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hyvin näyttäis vörkkivän tuo Aten auto. Turvallisin tapa lienee varmaan käyttää akua jossa peruspaineet lähellä orkkista. Lisäksi kannattaa varmistaa virittäjältä T5 auton kohdalla mikä on haettu ahtopaine ylärekisterissä.

En ymmärrä miksi peruspainetta täytyisi nostaa jos haluaa, että hukkis ei aukea "normaali" vireillä. Esim TD04-15T aku kestää hyvin 1.5bar ilman että perusahdot nousee. Toki jos kysessä on susi 15T aku, niin sitten painekestävyys voi olla mitä sattuu. Linkkaan yhden kuvan tähän perään myöhemmin.
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tässä pätkä mun ahtopainekäyrästä. Kyseessä siis modifioimaton 15T:n acu.
Kuva
#1730
500whp.net member
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Eilen sain vihdoin Forgen acun käsiini. Oli suoralla tangolla, joten ei muuta kun acun purkaminen, tanko irti ja sitten taivutusta. Onnistui ihan ok. Esijännitystä n.0,5mm ja testaan. Loppui sitten ahtojen vaappuminen siihen paikkaan. Iskee kyllä splitfiren aluksi tappiin 1.5 bar ja oman turbomittarin takarajalle asti joka vedolla. Peruspainetta ei pystynyt tolla jousella säätään alle 0.75 bar. Löysempi jousi on tilauksessa. Kyllä saappi liikahtaa ihan toiseen malliin nyt!!

Kiitos kaikille tähän pitkään kestäneeseen aiheeseen osallistuneille.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Vaappuminen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

deportivo kirjoitti:Eilen sain vihdoin Forgen acun käsiini. Oli suoralla tangolla, joten ei muuta kun acun purkaminen, tanko irti ja sitten taivutusta. Onnistui ihan ok. Esijännitystä n.0,5mm ja testaan. Loppui sitten ahtojen vaappuminen siihen paikkaan. Iskee kyllä splitfiren aluksi tappiin 1.5 bar ja oman turbomittarin takarajalle asti joka vedolla. Peruspainetta ei pystynyt tolla jousella säätään alle 0.75 bar. Löysempi jousi on tilauksessa. Kyllä saappi liikahtaa ihan toiseen malliin nyt!!

Kiitos kaikille tähän pitkään kestäneeseen aiheeseen osallistuneille.
Pitää varmaan itsekin ruveta hommaamaan jäykempää accua, koska ahtopaineiden seikkailu näkyy olevan suurimmalla osalla T5 virittäjiä.

Itsellä on SP:n boksi ja ahtopaineet seikkailee välillä oikein urakalla välillä 1.1-1.3bar.

PS. Pitäisi käydä penkittämässä, mutta kun en luota tuohon orgis kytkimeen (D=215mm)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tässä heiman omaa spekulointia aiheen tiimoilta:

Hukkis siis aukeaa kun pakopesän paine/ painepulssi aiheuttama voima hukkaportin tankoon ylittää acun jousivoiman. Jousivoima on taas riippuvainen jousivakiosta k ja esikiristysmatkasta x.
Peruspaine määräytyy taasen kellon männänpintalan A ja jousivoiman F perusteella. Jousi työntää kelloa/porttia kiinni F=k*x ja peruspaine on taasen muota F=P*A=k*x
Tästä päästään kätevästi siihen että, jos haluat säilyttää matalan peruspaineen ja yhtäsuuren tai suuremman jousivoiman, niin sinun täytyy kasvattaa sekä A:ta että K:ta, hienosäätö sitten x:llä, joka nostaa molempia.
Jäikö jotain huomioimatta? Itse en keksi mitään perusteltua syytä siihen miksi perusahtoja tulisi lisätä "jäykemmän" kellon kanssa. Toki jos sopivalla spekillä olivia acua ei saa, niin unohdetaan koko homma.
#1730
500whp.net member
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Ens viikolla pitäis saada pari jousta. 5-10 psi ja 9-15 psi. Varsinkin 5-10 jousella sais pp:n kohdille, mutta saas nähdä pitääkö max paineet. Tolla ylijäykällä jousella iski fuel cut ekalla vedolla. Taitaa käydä paineet nytkin turhan korkeella tälle ykkös stagelle.. No täytyy koittaa ajella maltilla.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

deportivo kirjoitti:Ens viikolla pitäis saada pari jousta. 5-10 psi ja 9-15 psi. Varsinkin 5-10 jousella sais pp:n kohdille, mutta saas nähdä pitääkö max paineet. Tolla ylijäykällä jousella iski fuel cut ekalla vedolla. Taitaa käydä paineet nytkin turhan korkeella tälle ykkös stagelle.. No täytyy koittaa ajella maltilla.
Ei kait se acun pitävyys ole kiinni max ahdoista, enemminkin pakopaineista.
Ton jäykemmän jousen kanssa vois auttaa, että järjestää mankulta paremman virtauksen sinne. Nyt ei vissiin "ehdi" mukaan, jolloin paineet korkkaa...
#1730
500whp.net member
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Vigge kirjoitti:
deportivo kirjoitti:Ens viikolla pitäis saada pari jousta. 5-10 psi ja 9-15 psi. Varsinkin 5-10 jousella sais pp:n kohdille, mutta saas nähdä pitääkö max paineet. Tolla ylijäykällä jousella iski fuel cut ekalla vedolla. Taitaa käydä paineet nytkin turhan korkeella tälle ykkös stagelle.. No täytyy koittaa ajella maltilla.
Ei kait se acun pitävyys ole kiinni max ahdoista, enemminkin pakopaineista.
Ton jäykemmän jousen kanssa vois auttaa, että järjestää mankulta paremman virtauksen sinne. Nyt ei vissiin "ehdi" mukaan, jolloin paineet korkkaa...
Varmaankin molemmista ( ahtopaine, pakopaine turbiinilla ). Tuo pakopainehan aiheuttaa acun jousta kuormittavan voiman, jolloin hukkis aukeaa alhaisemmalla ahtopaineella. Tällöin luonnollisesti ahtopaineet putoavat. Noiden acujen suunnittelussa luulisi otettavan huomioon sekä käytettävä maksimiahto, että kerääntyvä pakopaine. :?
#2172
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Jouset saapui ja testit tehty. 5-10 psi jousi oli liian löysä. Peruspaineen sai kohdille, mutta lievää ahtojen vaappumista ei saanut pois, vaikka kuinka kiristi tankoa. 9-15 psi jousi olikin sitten valitettavasti aivan sama, mikä mulla oli jo kiinni. Psi=bar taulukon mukaan tolla jousella pitäis saada pp n. 0.65 bar mutta näin ei käynyt vaan pp. oli 0.8 bar. Uusia jousia tilauksessa.
Ei ole painekatkaisu enää iskenyt sen ekan vedon jälkeen, vaikka overboost 1.5 bar.
Katselin muuten mun Amw:llä otettuja ahtop.käyriä. Orkkisboxilla oli n.0.65 bar 5500 rpm, kun stage 1 oli 0.8 bar 5500 rpm. Nämä siis paskalla aculla, jonka peruspainekin oli alakantissa silloin. Näin, kun ajattelee, niin ei tuota ahdinta taidakaan helposti "ylikellottaa" kun aivan rajottajalla jos silloinkaan.? (Atellakin näytti olevan n .1bar tappiin asti).

Mitäs mieltä ootte tästä?
Vastaa Viestiin