vaparista turboksi
vaparista turboksi
terve,
jos vaparikoneesta meinaa tehdä turbokoneen, niin mitä kaikkea osaa tarvitsee hankkia? Turboahdin tietysti, joku sovitelaippa pakosarjalle, dumppi, ahtoputket, välijäähdytin... mutta mitä muuta?
jos vaparikoneesta meinaa tehdä turbokoneen, niin mitä kaikkea osaa tarvitsee hankkia? Turboahdin tietysti, joku sovitelaippa pakosarjalle, dumppi, ahtoputket, välijäähdytin... mutta mitä muuta?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: vaparista turboksi
Toisen auton missä turbo jo tehtaalla asennettuna.
Ei kannata lähteä turbottaa vaparia. Tulee kalliiksi ja hankalaksi. Etkä saa leimasta läpi.
Ei kannata lähteä turbottaa vaparia. Tulee kalliiksi ja hankalaksi. Etkä saa leimasta läpi.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: vaparista turboksi
eipä tuota rojekti-96sta ole tarkoituskaan saada leimattua, rakennan siitä ratalelun itselleni joten, kertokaas nyt että mitä tarvihen.nugge kirjoitti:Toisen auton missä turbo jo tehtaalla asennettuna.
Ei kannata lähteä turbottaa vaparia. Tulee kalliiksi ja hankalaksi. Etkä saa leimasta läpi.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: vaparista turboksi
Ei-vähäpäästöisen jälkikäteen ahdetun auton leimaaminenhan on täysin läpihuutojuttu.
http://www.amazon.com/Maximum-Boost-Tur ... 0837601606
Esimerkiksi tuo auttaa ymmärtämään paremmin mitä ahtamisessa tarvitaan.
http://www.amazon.com/Maximum-Boost-Tur ... 0837601606
Esimerkiksi tuo auttaa ymmärtämään paremmin mitä ahtamisessa tarvitaan.
jeeeeeee!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: vaparista turboksi
polttoaine puoli kondikseen...vakio kaasarilla et pitkälle pötki,pumppu...kytkin...
kaikki riippuu niin kaikesta...millasia tehoja olit kuvitellu jne. millä moottorilla jne.
kaikki riippuu niin kaikesta...millasia tehoja olit kuvitellu jne. millä moottorilla jne.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: vaparista turboksi
näillä näkymin turbotan tuon 90,5 mm männillä varustetun V4n, jos vaikka 150 heppaa saisi siitä kutiteltua ahtimen avulla...like_a_glove kirjoitti:polttoaine puoli kondikseen...vakio kaasarilla et pitkälle pötki,pumppu...kytkin...
kaikki riippuu niin kaikesta...millasia tehoja olit kuvitellu jne. millä moottorilla jne.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: vaparista turboksi
Ainakin "the Space Banana" turbo kuupan projektikertomusta löytyy jostain foorumin syövereistä, ja pikku googletteluilla löytyy ainakin ruotsiksi ja englanniksi jotain veenelkun ahtamisesta. Mutta varmaan apuja foorumilta ja bolt-on ratkasuja tolla koneella tolle tehotavotteelle kuvittelisin löytyvän ihan perinteisesti virittämällä enemmän..?
Re: vaparista turboksi
Puristuksia kannattaa miettiä ehkä myös jos meinaa enemmän ahtaa kuin 0.2bar.
EDIT: Ja miksi siis ahtaa kone jos ei meinaa kuitenkaan pitää järkeviä paineita, turbo toimii lähinnä pakokaasujarruna, tehoa ei juurikaan saa lisää mutta helvetillinen homma. Tää juttu tulee menemään juuri niinkuin alunperin uumoiltu...
Etanolilla kestää vähän paremmin korkeampaa puristussuhdetta?
Esille nousee myös vähän enemmän ahdettaessa vakiomäntien kestävyys, etanolillakin. Ihan männän laen paksuus voi olla liian ohkanen eli heikko.
Supparin turbokuupan toimintaa sivusta seuranneena, ei se V4:n ahtaminen mitää herkkua ole...
EDIT: Ja miksi siis ahtaa kone jos ei meinaa kuitenkaan pitää järkeviä paineita, turbo toimii lähinnä pakokaasujarruna, tehoa ei juurikaan saa lisää mutta helvetillinen homma. Tää juttu tulee menemään juuri niinkuin alunperin uumoiltu...
Etanolilla kestää vähän paremmin korkeampaa puristussuhdetta?
Esille nousee myös vähän enemmän ahdettaessa vakiomäntien kestävyys, etanolillakin. Ihan männän laen paksuus voi olla liian ohkanen eli heikko.
Supparin turbokuupan toimintaa sivusta seuranneena, ei se V4:n ahtaminen mitää herkkua ole...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: vaparista turboksi
Etanooli on korkeampi oktaaniluvultaan niin nakutus on epätodennäköisempää. Oktaaniluku muistaakseni 106. Näin ollen kestää korkeempaa puristussuhdettaf-19 kirjoitti:Puristuksia kannattaa miettiä ehkä myös jos meinaa enemmän ahtaa kuin 0.2bar.
EDIT: Ja miksi siis ahtaa kone jos ei meinaa kuitenkaan pitää järkeviä paineita, turbo toimii lähinnä pakokaasujarruna, tehoa ei juurikaan saa lisää mutta helvetillinen homma. Tää juttu tulee menemään juuri niinkuin alunperin uumoiltu...
Etanolilla kestää vähän paremmin korkeampaa puristussuhdetta?
Esille nousee myös vähän enemmän ahdettaessa vakiomäntien kestävyys, etanolillakin. Ihan männän laen paksuus voi olla liian ohkanen eli heikko.
Supparin turbokuupan toimintaa sivusta seuranneena, ei se V4:n ahtaminen mitää herkkua ole...
Mutta eihän se poista sitä että männänlaet halkee...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ