Ahto-ongelmaa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Ongelmia muutenkin on riittänyt, mutta kysytään täältä virimiesten puolelta, mikä voisi aiheuttaa seuraavanlaisen ongelman;

Eli tonnariini vaihdettiin hukkaportin kello mallia jäykkä, koska vanha kello ei yksinkertaisesti jaksanut pitää paineita yläkierroksilla, ja myöskin ahdot halusi aina karata "säikäyttäessä" 2 barin hujakoille n. 3000 rpm kohdilla.

No nyt jäykemmällä kellolla päätti sitten ampua ahtoputken irti imusarjasta! Apmittari näytti reilua kiloa ja t5suite maksimiksi 1,29 bar. Kiristelin klemmarin, eikä sitä saanut ainakaan täysillä käsivoimilla irti, mutta sama uudestaan. Eli mikä tälläisen ilmiön voi aiheuttaa, kun kuitenkin aiemmin kahdellakin kilolla vielä kyseinen putki on kiinni pysynyt???
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Terve Erkka, sori nyt että minä vastaan, vaikka virimiehille kysymyksen esitit :D ...mutta saan ainakin asian pysymään ketjun pinnalla :wink:

Veikkaan että on öljyä liitoksessa/öljystä pehmenny kumi, lemmari mähii eikä kiristä kunnolla.

Niijja auton tuntien, siellähän on siis T5 mankku! Vaikka se muuten toimisinkin niin eikös siihen ollu jotain tehtävissä ettei piikkaisi niin herkästi?
Ja turbona oli joku aika paljon vakiota isompi Garrett.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Tere!

Kiva että vastasit. Ihmettelen vaan, miks yhden äkin alkaa pettämään, varsinkin kun just alettu korjaamaan ahtopuolen häröjä. Ja jotenkin sivistyneemmältä (verrattuna aiempaan) käytös vaikutti sen pienen hetken, ennenkuin putki halus murtua paineen tieltä. Suitella en edes ehtinyt testaamaan ahtopyynnin/saannin muutoksia.

Ja totta tosiaan, GT3071 tuolla ilmaa koneelle YRITTÄÄ antaa..

PS. Aika moista oli tuo Sarasvuo.. :lol:
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja TTH »

Eihän se tuo klemmari vaan petä? Ekana vaikka testaa oikein kunnon leveällä klemmarilla eikä niillä pienillä rimpuloilla jotka ei kestä kiristystä...

Sen ainakin ite huomannu, et kun ahtoputket on käyttäny irti niin pitää käydä heittämässä lenkki ja sit kiristää kaikki vielä kertaalleen uudestaan. Yleensä kiristyy vielä sen vartti-puol kierrosta kaikki klemmarit, seuraavan lenkin jälkeen eivät sitten kiristykkään enää mihinkään suuntaan...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Siinä on ns. tupla-klemmari, parempaa nimeä en tiedä. Mutta siis jytevä klemmari. Eikähän tuohon joku ratkaisu löydy.

Lähinnä enemmän ihmetyttää/pelottaa se, että kun ei enää pääse niin helposti purkamaan paineita, niin heittää ne ulos tuota kautta. Eli onko siellä niin H...etisti painetta että kohta tulee mäntien kanssa ulos? Tosin jos sekä mekaaninen että sähköinen mittari näyttää molemmat tuota pikkuisen reilua kiloa, niin en kyllä siihenkään usko...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
mvuorinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 09:58
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja mvuorinen »

Ahtoletkujen liitoksiin kontaktiliimaa+klemmari pysyy varmasti. Tämä oli mm. Mercedes Benz takuukorjaus irtoileviin ahtoletkuihin 4-pyttyisissä CDI-koneissa.
9-3 SC 2008
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Nyt tuo letku/putki näyttäiskin jo pysyvän.

Peruspaine on vaan nyt Vähintään 1,1 bar, joten pieni pelko on koneen puolesta. Toki jalalla tuota painetta kyllä pystyy säätämään, mutta nythän ilma ei pääse pois mistään, kun tanko on "hieman" kireä... :roll:
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Vastaa Viestiin