360 kW:n 9-3SS 2.0T Helsinki Motor Showssa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
360 kW:n 9-3SS 2.0T Helsinki Motor Showssa
Tuli sitten käytyä viime lauantaina (29.11.) tuolla Helsinki Motor Showssa.
Ainakin itseäni tuolla messukeskuksessa kiinnosti ehkä kaikista eniten näytillä ollut Saab 9-3 Sport Sedan 2.0T.
Auto kuuluu Diners Club Racing Teamille ja sitä ohjastaa kolme henkilöä, Hans Simonsson, Peter Wallenberg ja Joakim Thörjesson.
Kun näin auton, niin oli aivan pakko päästä katsomaan sen konepellin alle. Kysyin lupaa Saabin edustajalta, mutta hän sanoi minulle, että lupa pitäisi kysyä kyseisen Saabin kuskilta.
Joten ei muuta kuin kohteliaasti kysymään. Ja kuski (Hans Simonsson) oli tosi ystävällinen, vaikka ei hirveästi auton teknisistä asioista tiennytkään, kun niitä kuulemma hoiteli Joakim Thörjesson.
Konepelti avattiin, ja j*mal**ta mikä turbo autossa oli GTBB, joka oli oman auton "mandariiniturboon" verrattuna aivan valtava. Kone oli kuulemma OG900:n 16V:n turbokone, josta oli otettu tasapainoakselit pois ja sisuskalut uusittu aivan totaalisesti. Kampiakselit, kiertokanget ja männät oli vaihdettu vahvempiin ja pakosarjakin oli oikea "taideteos". Autossa on noin 360 kW 1.3 barin ahtopaineella ja aivan tajuttoman kokoinen välijäähdytin Moottori on pultattu kiinni koneistotilaan tukevin metallitangoin, eli mitään tavanomaisia moottorin kumityynyjä ei ole käytetty. Auto on riisuttu niin, että sen paino oli saatu vähennettyä 1120 kg:aan.
Kone kuulemma kestää usemmankin kisan aukaisematta, mutta vaihdelaatikko avataan jokaisen kisan jälkeen, jos ei muuta niin tsekataan, että kaikki on ok ja ehjää. Sytytyskasetti on viime vuonna tehnyt tenän kahdessa kilpailussa, mutta tänä vuonna se ei ole hajonnut kertaakaan. Autossa oli tavallinen punainen sytytyskasetti.
Jokaisesta pakosarjan putkesta lähti erillinen lämpötila-anturi, joka valvoi pakokaasujen lämpötilaa. Polttoainetankki oli 120 litran kokoinen ja kuski väitti, että he ajavat lähinnä 98:lla, koska yli 100 oktaanin kilpabensa on kallista.
Kysyin kuskilta monta kysymystä, osaan hän osasi vastata, mutta hän antoi minulle Diners Club Racing Teamin käyntikortin, jossa oli heidän sähköpostiosoitteensa, jotta voisin kysellä autosta mekaanikolta (Joakim Thörjesson), koska hän ei tietänyt vastausta kaikkiin kysymyksiini. Täytyykin ilmeisesti "vaivata" tuota "Jockea" muutamalla kysymyksellä
En jaksa nyt tähän hätään kirjoittaa kaikkia Hans Simonssonilta kysymiäni kysymyksiä ja hänen vastauksiaan, mutta tässä vielä muutama:
kysyin häneltä, että onko autossa hirveä turboviive. Hän vastasi minulle, että ei ole, kunhan vain muistaa pitää kierrokset 4000 rpm:ssä tai vähän yli sen. Kierroslukurajoitin on kuulemma sijoitettu 7200-7300 rpm:ään ja heillä on useampi moottorinohjausyksikön softa eri tilanteita ja kilpailuja varten. Hän ei tiennyt, onko moottorinohjausyksikkö Trionic, mutta tod.näk. se ei ole.
Lisäksi kysyin häneltä, että miltä tuntuu ajaa 360 kW:n etuvetoista Saabia, pysyykö se hanskassa vai vikuroiko se. Hans vastasi minulle, että he ovat nyt ajaneet tehokasta etuvetoista Saabia kahden vuoden ajan (ensin he ajoivat OG9-3 Aerolla ja nyt 9-3SS:llä), joten siihenkin on jo ehtinyt tottua
Diners Club Racing Team on luokassaan tällä hetkellä toisena Porsche -tallin jälkeen. Olisi se joskus hauska nähdä tuo Saabi "livenä" hiostamassa Porschea
"Sokerina pohjalla" näin 9-3SS:n kojetaulun päällä "SAAB Racing" -lippiksen, joten kysyin Hansilta, että mistä tuollaisen voi ostaa. Hans sanoi, että tällä hetkellä ei mistään, mutta jos hän antaa sen lippiksen mulle, niin olisko se OK? No olihan se ja Hans antoi mulle tuon lippiksen - ja vieläpä ihan ilmaiseksi!!!
Lopuksi heitin leikkimielisesti Hansille, että "mistäs saataisiin tollainen kone mun ulkona seisovaan autooni?", johon Hans naurahti huvittuneesti. Hauska heppu! Ei muuta kuin menestystä ja onnea heille kisoissaan!!!
Otin muutaman kuvan tuosta autosta kännykkäkameralla (laatu ei oo hirveen hyvä):
http://groups.msn.com/TurboSensonicinSa ... lbumlist=2
Ainakin itseäni tuolla messukeskuksessa kiinnosti ehkä kaikista eniten näytillä ollut Saab 9-3 Sport Sedan 2.0T.
Auto kuuluu Diners Club Racing Teamille ja sitä ohjastaa kolme henkilöä, Hans Simonsson, Peter Wallenberg ja Joakim Thörjesson.
Kun näin auton, niin oli aivan pakko päästä katsomaan sen konepellin alle. Kysyin lupaa Saabin edustajalta, mutta hän sanoi minulle, että lupa pitäisi kysyä kyseisen Saabin kuskilta.
Joten ei muuta kuin kohteliaasti kysymään. Ja kuski (Hans Simonsson) oli tosi ystävällinen, vaikka ei hirveästi auton teknisistä asioista tiennytkään, kun niitä kuulemma hoiteli Joakim Thörjesson.
Konepelti avattiin, ja j*mal**ta mikä turbo autossa oli GTBB, joka oli oman auton "mandariiniturboon" verrattuna aivan valtava. Kone oli kuulemma OG900:n 16V:n turbokone, josta oli otettu tasapainoakselit pois ja sisuskalut uusittu aivan totaalisesti. Kampiakselit, kiertokanget ja männät oli vaihdettu vahvempiin ja pakosarjakin oli oikea "taideteos". Autossa on noin 360 kW 1.3 barin ahtopaineella ja aivan tajuttoman kokoinen välijäähdytin Moottori on pultattu kiinni koneistotilaan tukevin metallitangoin, eli mitään tavanomaisia moottorin kumityynyjä ei ole käytetty. Auto on riisuttu niin, että sen paino oli saatu vähennettyä 1120 kg:aan.
Kone kuulemma kestää usemmankin kisan aukaisematta, mutta vaihdelaatikko avataan jokaisen kisan jälkeen, jos ei muuta niin tsekataan, että kaikki on ok ja ehjää. Sytytyskasetti on viime vuonna tehnyt tenän kahdessa kilpailussa, mutta tänä vuonna se ei ole hajonnut kertaakaan. Autossa oli tavallinen punainen sytytyskasetti.
Jokaisesta pakosarjan putkesta lähti erillinen lämpötila-anturi, joka valvoi pakokaasujen lämpötilaa. Polttoainetankki oli 120 litran kokoinen ja kuski väitti, että he ajavat lähinnä 98:lla, koska yli 100 oktaanin kilpabensa on kallista.
Kysyin kuskilta monta kysymystä, osaan hän osasi vastata, mutta hän antoi minulle Diners Club Racing Teamin käyntikortin, jossa oli heidän sähköpostiosoitteensa, jotta voisin kysellä autosta mekaanikolta (Joakim Thörjesson), koska hän ei tietänyt vastausta kaikkiin kysymyksiini. Täytyykin ilmeisesti "vaivata" tuota "Jockea" muutamalla kysymyksellä
En jaksa nyt tähän hätään kirjoittaa kaikkia Hans Simonssonilta kysymiäni kysymyksiä ja hänen vastauksiaan, mutta tässä vielä muutama:
kysyin häneltä, että onko autossa hirveä turboviive. Hän vastasi minulle, että ei ole, kunhan vain muistaa pitää kierrokset 4000 rpm:ssä tai vähän yli sen. Kierroslukurajoitin on kuulemma sijoitettu 7200-7300 rpm:ään ja heillä on useampi moottorinohjausyksikön softa eri tilanteita ja kilpailuja varten. Hän ei tiennyt, onko moottorinohjausyksikkö Trionic, mutta tod.näk. se ei ole.
Lisäksi kysyin häneltä, että miltä tuntuu ajaa 360 kW:n etuvetoista Saabia, pysyykö se hanskassa vai vikuroiko se. Hans vastasi minulle, että he ovat nyt ajaneet tehokasta etuvetoista Saabia kahden vuoden ajan (ensin he ajoivat OG9-3 Aerolla ja nyt 9-3SS:llä), joten siihenkin on jo ehtinyt tottua
Diners Club Racing Team on luokassaan tällä hetkellä toisena Porsche -tallin jälkeen. Olisi se joskus hauska nähdä tuo Saabi "livenä" hiostamassa Porschea
"Sokerina pohjalla" näin 9-3SS:n kojetaulun päällä "SAAB Racing" -lippiksen, joten kysyin Hansilta, että mistä tuollaisen voi ostaa. Hans sanoi, että tällä hetkellä ei mistään, mutta jos hän antaa sen lippiksen mulle, niin olisko se OK? No olihan se ja Hans antoi mulle tuon lippiksen - ja vieläpä ihan ilmaiseksi!!!
Lopuksi heitin leikkimielisesti Hansille, että "mistäs saataisiin tollainen kone mun ulkona seisovaan autooni?", johon Hans naurahti huvittuneesti. Hauska heppu! Ei muuta kuin menestystä ja onnea heille kisoissaan!!!
Otin muutaman kuvan tuosta autosta kännykkäkameralla (laatu ei oo hirveen hyvä):
http://groups.msn.com/TurboSensonicinSa ... lbumlist=2
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Hieno oli myös se video missä näki auton liikkeessä kisoissa.
Mikähän vaihteistoloota tuossa on, 400Nm pitäis kestää se vakio?
Kyllähän tuollaisia riisuttuja malleja menisi varmasti kaupaksi jos Saabi niitä rupeaisi tekemään, tehoja toki alas luotettavuuden takia ja muuta pientä säätöä normaaliliikennettä varten.
Enkä usko että hintakaan olisi ihan järjetön jos autosta puuttuisi kaikki turha.
Mikähän vaihteistoloota tuossa on, 400Nm pitäis kestää se vakio?
Kyllähän tuollaisia riisuttuja malleja menisi varmasti kaupaksi jos Saabi niitä rupeaisi tekemään, tehoja toki alas luotettavuuden takia ja muuta pientä säätöä normaaliliikennettä varten.
Enkä usko että hintakaan olisi ihan järjetön jos autosta puuttuisi kaikki turha.
Trollspeed kone myynnissä uusimmassa bilsportissa
Eli jos haluaa pikkusen puhtia laitteeseen niin uusimmassa Bilsportissa olisi myynnissä Trollspeed kone 2.0T 600 ++ hp, joten siittä sellainen hintaa tosin oli 45000 Ruotsin ruplaa...
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Kone
Taitaa olla NG900:en turbokone, OG900:ssa kun ei ole ollut tasapainoakseleita. Kyllähän tuo kelpaisi, joko kone tai koko paketti .
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kone
Kuski sanoi mulle, että kone on napattu OG900:sta. Ja onhan NG900:stakin saanut vapaastihengittävällä moottoriversiolla B206, jossa ei ole tasapainoakseleita.Saabi C900 kirjoitti:Taitaa olla NG900:en turbokone, OG900:ssa kun ei ole ollut tasapainoakseleita. Kyllähän tuo kelpaisi, joko kone tai koko paketti .
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Ohi aiheen.
Tää menee nyt vähän ohi keskustelu aiheen,mutta huomasitteko katsoa turbo opelin konehuoneeseen..niin sama kone mikä Saabissa..vanha juttu,mutta osassa letkuissa ei lue GM tai Opel VAAN SAAB..heh he kiva lukea väliin Saab jostain muustakin merkistä..kun se on alkanut oleen kortilla jopa itse Saabissa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Re: Kone
Juu, enhän ole sitä väittänytkään etteikö olisi, sen takia kirjoitin: "NG900:en turbokone"Turbo Sensonic kirjoitti:
Kuski sanoi mulle, että kone on napattu OG900:sta. Ja onhan NG900:stakin saanut vapaastihengittävällä moottoriversiolla B206, jossa ei ole tasapainoakseleita.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
No enpä kysynyt. Mitä sain selville kysymällä noista modifikaatioista, oli ainakin se, että sylinterilohko, kansi ja sytytyskasetti olivat orkkistavaraa.900aero-84 kirjoitti:Et sattunu kysyy onko koneessa mikään vakio tavaraa? Ja eihän noilla tehoilla pääse ees 500hp clubiin.
Vetonivelet, vaihdelaatikko, männät, kiertokanget, kampiakselit, vaihdelaatikko jne. olivat sitten hieman kestävämpää tavaraa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kun siinä per eglundin tai jotenkin sinne päin ukolla on se pikes peak viggen ja siinä on vielä lohkon lisäks vakio männätkin. Ja tehoja tais olla 800hpTurbo Sensonic kirjoitti:No enpä kysynyt. Mitä sain selville kysymällä noista modifikaatioista, oli ainakin se, että sylinterilohko, kansi ja sytytyskasetti olivat orkkistavaraa.900aero-84 kirjoitti:Et sattunu kysyy onko koneessa mikään vakio tavaraa? Ja eihän noilla tehoilla pääse ees 500hp clubiin.
Vetonivelet, vaihdelaatikko, männät, kiertokanget, kampiakselit, vaihdelaatikko jne. olivat sitten hieman kestävämpää tavaraa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Ei ollut vakiomäntiä, vaan ihan takoalumännät. Esim. 9-5:n Aeron vakiomännät kestää noin 330 hv:aan saakka. Sen jälkeen ne brakaa900aero-84 kirjoitti:Kun siinä per eglundin tai jotenkin sinne päin ukolla on se pikes peak viggen ja siinä on vielä lohkon lisäks vakio männätkin. Ja tehoja tais olla 800hp
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007