360 kW:n 9-3SS 2.0T Helsinki Motor Showssa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

360 kW:n 9-3SS 2.0T Helsinki Motor Showssa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuli sitten käytyä viime lauantaina (29.11.) tuolla Helsinki Motor Showssa.

Ainakin itseäni tuolla messukeskuksessa kiinnosti ehkä kaikista eniten näytillä ollut Saab 9-3 Sport Sedan 2.0T.

Auto kuuluu Diners Club Racing Teamille ja sitä ohjastaa kolme henkilöä, Hans Simonsson, Peter Wallenberg ja Joakim Thörjesson.

Kun näin auton, niin oli aivan pakko päästä katsomaan sen konepellin alle. Kysyin lupaa Saabin edustajalta, mutta hän sanoi minulle, että lupa pitäisi kysyä kyseisen Saabin kuskilta.

Joten ei muuta kuin kohteliaasti kysymään. Ja kuski (Hans Simonsson) oli tosi ystävällinen, vaikka ei hirveästi auton teknisistä asioista tiennytkään, kun niitä kuulemma hoiteli Joakim Thörjesson.

Konepelti avattiin, ja j*mal**ta mikä turbo autossa oli ;-) GTBB, joka oli oman auton "mandariiniturboon" verrattuna aivan valtava. Kone oli kuulemma OG900:n 16V:n turbokone, josta oli otettu tasapainoakselit pois ja sisuskalut uusittu aivan totaalisesti. Kampiakselit, kiertokanget ja männät oli vaihdettu vahvempiin ja pakosarjakin oli oikea "taideteos". Autossa on noin 360 kW 1.3 barin ahtopaineella ja aivan tajuttoman kokoinen välijäähdytin ;-) Moottori on pultattu kiinni koneistotilaan tukevin metallitangoin, eli mitään tavanomaisia moottorin kumityynyjä ei ole käytetty. Auto on riisuttu niin, että sen paino oli saatu vähennettyä 1120 kg:aan.

Kone kuulemma kestää usemmankin kisan aukaisematta, mutta vaihdelaatikko avataan jokaisen kisan jälkeen, jos ei muuta niin tsekataan, että kaikki on ok ja ehjää. Sytytyskasetti on viime vuonna tehnyt tenän kahdessa kilpailussa, mutta tänä vuonna se ei ole hajonnut kertaakaan. Autossa oli tavallinen punainen sytytyskasetti.

Jokaisesta pakosarjan putkesta lähti erillinen lämpötila-anturi, joka valvoi pakokaasujen lämpötilaa. Polttoainetankki oli 120 litran kokoinen ja kuski väitti, että he ajavat lähinnä 98:lla, koska yli 100 oktaanin kilpabensa on kallista.

Kysyin kuskilta monta kysymystä, osaan hän osasi vastata, mutta hän antoi minulle Diners Club Racing Teamin käyntikortin, jossa oli heidän sähköpostiosoitteensa, jotta voisin kysellä autosta mekaanikolta (Joakim Thörjesson), koska hän ei tietänyt vastausta kaikkiin kysymyksiini. Täytyykin ilmeisesti "vaivata" tuota "Jockea" muutamalla kysymyksellä ;-)

En jaksa nyt tähän hätään kirjoittaa kaikkia Hans Simonssonilta kysymiäni kysymyksiä ja hänen vastauksiaan, mutta tässä vielä muutama:

kysyin häneltä, että onko autossa hirveä turboviive. Hän vastasi minulle, että ei ole, kunhan vain muistaa pitää kierrokset 4000 rpm:ssä tai vähän yli sen. Kierroslukurajoitin on kuulemma sijoitettu 7200-7300 rpm:ään ja heillä on useampi moottorinohjausyksikön softa eri tilanteita ja kilpailuja varten. Hän ei tiennyt, onko moottorinohjausyksikkö Trionic, mutta tod.näk. se ei ole.

Lisäksi kysyin häneltä, että miltä tuntuu ajaa 360 kW:n etuvetoista Saabia, pysyykö se hanskassa vai vikuroiko se. Hans vastasi minulle, että he ovat nyt ajaneet tehokasta etuvetoista Saabia kahden vuoden ajan (ensin he ajoivat OG9-3 Aerolla ja nyt 9-3SS:llä), joten siihenkin on jo ehtinyt tottua ;-)

Diners Club Racing Team on luokassaan tällä hetkellä toisena Porsche -tallin jälkeen. Olisi se joskus hauska nähdä tuo Saabi "livenä" hiostamassa Porschea ;-)

"Sokerina pohjalla" näin 9-3SS:n kojetaulun päällä "SAAB Racing" -lippiksen, joten kysyin Hansilta, että mistä tuollaisen voi ostaa. Hans sanoi, että tällä hetkellä ei mistään, mutta jos hän antaa sen lippiksen mulle, niin olisko se OK? No olihan se ja Hans antoi mulle tuon lippiksen - ja vieläpä ihan ilmaiseksi!!! ;-)

Lopuksi heitin leikkimielisesti Hansille, että "mistäs saataisiin tollainen kone mun ulkona seisovaan autooni?", johon Hans naurahti huvittuneesti. Hauska heppu! Ei muuta kuin menestystä ja onnea heille kisoissaan!!! ;-)

Otin muutaman kuvan tuosta autosta kännykkäkameralla (laatu ei oo hirveen hyvä):

http://groups.msn.com/TurboSensonicinSa ... lbumlist=2
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Joo olihan toi aika hieno peli ja tuli sitä siinä jonkin aikaa ihmeteltyy...Tosin konetta en nähnyt ollenkaan...
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

eikös tosta autosta oo juttua uuessa TM:ssä. Tosin kyllä aika pien juttu.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Hieno oli myös se video missä näki auton liikkeessä kisoissa. :D

Mikähän vaihteistoloota tuossa on, 400Nm pitäis kestää se vakio?

Kyllähän tuollaisia riisuttuja malleja menisi varmasti kaupaksi jos Saabi niitä rupeaisi tekemään, tehoja toki alas luotettavuuden takia ja muuta pientä säätöä normaaliliikennettä varten.
Enkä usko että hintakaan olisi ihan järjetön jos autosta puuttuisi kaikki turha.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Trollspeed kone myynnissä uusimmassa bilsportissa

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Eli jos haluaa pikkusen puhtia laitteeseen niin uusimmassa Bilsportissa olisi myynnissä Trollspeed kone 2.0T 600 ++ hp, joten siittä sellainen hintaa tosin oli 45000 Ruotsin ruplaa...
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Kone

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Taitaa olla NG900:en turbokone, OG900:ssa kun ei ole ollut tasapainoakseleita. Kyllähän tuo kelpaisi, joko kone tai koko paketti :wink: .
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Mikähän vaihteistoloota tuossa on, 400Nm pitäis kestää se vakio?
Vaihteistona 6-vaihteinen E-Trac ja moottorinohjauksesta vastaa todennäköisimmin Motec
Zetorman
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Syys 11, 2003 11:54
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetorman »

Jaahas...


No minkäs hintainen tommonen 6-portainen saappiin uppoava laatikko on?!? Vois olla aika jees... :twisted: :twisted: :twisted:
Terveisin; A.N.

SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kone

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabi C900 kirjoitti:Taitaa olla NG900:en turbokone, OG900:ssa kun ei ole ollut tasapainoakseleita. Kyllähän tuo kelpaisi, joko kone tai koko paketti :wink: .
Kuski sanoi mulle, että kone on napattu OG900:sta. Ja onhan NG900:stakin saanut vapaastihengittävällä moottoriversiolla B206, jossa ei ole tasapainoakseleita.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Et sattunu kysyy onko koneessa mikään vakio tavaraa? Ja eihän noilla tehoilla pääse ees 500hp clubiin. :wink:
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Ohi aiheen.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Tää menee nyt vähän ohi keskustelu aiheen,mutta huomasitteko katsoa turbo opelin konehuoneeseen..niin sama kone mikä Saabissa..vanha juttu,mutta osassa letkuissa ei lue GM tai Opel VAAN SAAB..heh he kiva lukea väliin Saab jostain muustakin merkistä..kun se on alkanut oleen kortilla jopa itse Saabissa. :cry:
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: Kone

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Kuski sanoi mulle, että kone on napattu OG900:sta. Ja onhan NG900:stakin saanut vapaastihengittävällä moottoriversiolla B206, jossa ei ole tasapainoakseleita.
Juu, enhän ole sitä väittänytkään etteikö olisi, sen takia kirjoitin: "NG900:en turbokone"
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

900aero-84 kirjoitti:Et sattunu kysyy onko koneessa mikään vakio tavaraa? Ja eihän noilla tehoilla pääse ees 500hp clubiin. :wink:
No enpä kysynyt. Mitä sain selville kysymällä noista modifikaatioista, oli ainakin se, että sylinterilohko, kansi ja sytytyskasetti olivat orkkistavaraa.

Vetonivelet, vaihdelaatikko, männät, kiertokanget, kampiakselit, vaihdelaatikko jne. olivat sitten hieman kestävämpää tavaraa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
900aero-84 kirjoitti:Et sattunu kysyy onko koneessa mikään vakio tavaraa? Ja eihän noilla tehoilla pääse ees 500hp clubiin. :wink:
No enpä kysynyt. Mitä sain selville kysymällä noista modifikaatioista, oli ainakin se, että sylinterilohko, kansi ja sytytyskasetti olivat orkkistavaraa.

Vetonivelet, vaihdelaatikko, männät, kiertokanget, kampiakselit, vaihdelaatikko jne. olivat sitten hieman kestävämpää tavaraa.
Kun siinä per eglundin tai jotenkin sinne päin ukolla on se pikes peak viggen ja siinä on vielä lohkon lisäks vakio männätkin. Ja tehoja tais olla 800hp
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

900aero-84 kirjoitti:Kun siinä per eglundin tai jotenkin sinne päin ukolla on se pikes peak viggen ja siinä on vielä lohkon lisäks vakio männätkin. Ja tehoja tais olla 800hp
Ei ollut vakiomäntiä, vaan ihan takoalumännät. Esim. 9-5:n Aeron vakiomännät kestää noin 330 hv:aan saakka. Sen jälkeen ne brakaa :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin