Mikä on vesiruiskujärjestelmän perusidea?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

V-M kirjoitti:Tunnustan: sana "missään tapauksessa" oli hieman liioiteltua 8)

V-M
Niin se voi olla että harvemmin kadulla näkee dieseleitä 14-16bar ahtopaineilla. :lol: Mutta pääsimpä pätemään! 8)
Aki Peltola #1132
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Aksu900 kirjoitti:
V-M kirjoitti:Dieseliin en laittais kuitenkaan missään tapauksessa.
Käyttihän nuo taannoin vetotraktoreissa vesiruiskuja, sillon kun paineita oli tuplaten nykyiseen verrattuna. Nykyään kunnollinen cooleri riittää.






Kyllä vetotraktoreissa vieläkin vettä käytetään jäähdytykseen. coolerin aluputket on tankissa, jossa on riittävästi vettä. Ennen ne käytti jäätä coolerissa siitä oli enemmän hyötyä, mutta oli himpun hankalaa touhua, joten nyt vaan vesi jäähdytyksellä.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

mcfeast kirjoitti:En ymmärrä miksi silloin tällöin mainitaan vesiruiskun haitaksi se, että jos ahdot on mitoitettu veden varaan ja kun ruutta laukeaa niin jotain tapahtuu. Kyllähän autossa on miljuuna muutakin juttua joiden pitää toimia kun ahdetaan: Letkut voivat pompsahtaa, pensapumppu ja suuttimet voivat hajota, ic:n päädyt revetä, ilmamassamittari etc. Jos veden tulo loppuu kesken ahtojen, on se mielestäni näistä vaihtoehdoista "lempeimpiä" ja hoitunee APC:n muun avulla pois.
Samaa olen minäkin ihmetellyt. Kovasti pelätään sitä veden loppumista kesken kaiken. Ei liene kovin vaikeata käyttää säiliötä jossa on pinnankorkeuden tunnistin ja varoitusvalo. Ihan samaan tapaan kuin autossa on varoitusvalo pissapojanvedelle ja moottoriöljylle.

Ja jos joku pelkää että vedestä on jotain haittaa moottorille, niin pelkästään moottorin imemässä ilmassa on melko paljon vettä (varsinkin täällä Suomessa :( ).

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kyllä vetotraktoreissa vieläkin vettä käytetään jäähdytykseen. coolerin aluputket on tankissa, jossa on riittävästi vettä. Ennen ne käytti jäätä coolerissa siitä oli enemmän hyötyä, mutta oli himpun hankalaa touhua, joten nyt vaan vesi jäähdytyksellä.
Juu käytetäänhän autoissaki monesti vettä jäähdytykseen. :lol:

No ei vaan, oikeassa olet, mutta nykyään on vain vesi/ilma tyyppisiä coolereita, kun ennen ammuttiin sitä vettä männänpäälle.
Aki Peltola #1132
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nyt on tullut jo sen verran puolesta kirjoituksia, että mielenkiino heräsi. Olisiko jossain saatavissa dokumenttia tai asennusohjetta, jotta tietäisi minkälaisesta laitteistosta on kyse ja minne se vesi syötettäisiin 9000:ssa, jossa ei ole erillistä ryyppysuutinta.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

pevi kirjoitti:Nyt on tullut jo sen verran puolesta kirjoituksia, että mielenkiino heräsi. Olisiko jossain saatavissa dokumenttia tai asennusohjetta, jotta tietäisi minkälaisesta laitteistosta on kyse ja minne se vesi syötettäisiin 9000:ssa, jossa ei ole erillistä ryyppysuutinta.
Kyllä tästä pitäisi jotain tietoa löytyä, vaikka esimerkiksi:

http://www.saabismionsairaus.net/index2.html

Komponentteja löytyy taas aikaisemmasta linkistä 1. sivulta.
900C -86
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kuinkahan paljon tuommonen petro saabin ruiskupumppu lykkää painetta? että kävisiköhän se tähän hommaan? kun satuin nyppäämään siitä ennen paaliin menoa petro punpun ja suuttimet talteen, olikohan niitä siinä 2 vai 3 niin olisi varaa kokeillakin...
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Normaalit bensapumput ja suuttimet eivät kestä vettä.

Jos ei tykkää aquamistin hintoja maksella niin tuossa on hyvänoloinen hinta/laatuvehje http://users.frii.com/maphill/wi.html Itse olen varmaan tilaamassa tuommoisen pumpun jossain kohti, dollarin kurssilla aika halpa. Magneettiventtiilin taisin joskus katsoa valmiiksi wexonilta n. 25e hintaan. Suutin aquamistilta, vähän letkua ja nippeliä niin ollaan jossain 150e hintaluokassa. Koska autooni tulee megasquirt, saa sen ohjaamaan suoraan tuota solenoidia ja pumppua.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: Pakkanen

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Etanolia tai metanolia, metanolilla saisi parhaat tehot mutta höyryt ovat aika syövyttäviä...
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Ja tuskin kukaan vesiruuttaa talvella käyttää, kun vaparitkin sylkee nastat rengaskoteloon.
Foxbody turbo
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Tuli tuosta vetotraktoreista, tai oikeastaan siitä jäällä jäähdyttämisestä mieleen että ovat ymmärtääkseni ainakin aijemmin käyttäneet kiihdytysautoissakin hilihappojäätä siihen hommaan. En sitten tiedä miten nykyään. No oli vähän ot alkuper. kysymykseen mutta kuitenkin, tulipahan vaan mieleen...
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Onko kellään tietoa/käytännön kokemuksia vesiruiskun asentamisesta ennen turboa imupuolelle. Tällöin vaatimattomampikin ruiskutuspaine riittäisi, ja jäähdyttäisipä turboa samalla.

Onhan niitä pruuttia tehty ihan pissapoikasysteemilläkin, ainakin ymmärtääkseni. Kaverin kanssa ajateltiin viedä toteutus seuraavalle asteellle, ja laittaa valonpesimien PAINEpesuri moottoriksi. Paine olisi ihan eriluokkaa kuin normaalilla pissapojalla ja hinta kaukana kaupallisista komponenteista.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »



Onko kellään tietoa/käytännön kokemuksia vesiruiskun asentamisesta ennen turboa imupuolelle. Tällöin vaatimattomampikin ruiskutuspaine riittäisi, ja jäähdyttäisipä turboa samalla.

Muuten hyvä idea, mutta mitenköhän turbo tykkää kun 100000rpm pyörivä siipi osuu vesipisaraan? Ei se ainakaan riemusta kilju.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

tuomas kirjoitti: Muuten hyvä idea, mutta mitenköhän turbo tykkää kun 100000rpm pyörivä siipi osuu vesipisaraan? Ei se ainakaan riemusta kilju.
-tuomas-
Ei kuulosta kyllä sinänsä hyvältä, mutta näitä on jonkin verran tehty ja ei ole vaurioita havaittu. Periaatteessa yhtä pahaa se huohotusöljy tekee ellei jopa pahempaa.
Vastaa Viestiin