Niin se voi olla että harvemmin kadulla näkee dieseleitä 14-16bar ahtopaineilla. Mutta pääsimpä pätemään!V-M kirjoitti:Tunnustan: sana "missään tapauksessa" oli hieman liioiteltua
V-M
Mikä on vesiruiskujärjestelmän perusidea?
Käyttihän nuo taannoin vetotraktoreissa vesiruiskuja, sillon kun paineita oli tuplaten nykyiseen verrattuna. Nykyään kunnollinen cooleri riittää.Aksu900 kirjoitti:V-M kirjoitti:Dieseliin en laittais kuitenkaan missään tapauksessa.
Kyllä vetotraktoreissa vieläkin vettä käytetään jäähdytykseen. coolerin aluputket on tankissa, jossa on riittävästi vettä. Ennen ne käytti jäätä coolerissa siitä oli enemmän hyötyä, mutta oli himpun hankalaa touhua, joten nyt vaan vesi jäähdytyksellä.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Samaa olen minäkin ihmetellyt. Kovasti pelätään sitä veden loppumista kesken kaiken. Ei liene kovin vaikeata käyttää säiliötä jossa on pinnankorkeuden tunnistin ja varoitusvalo. Ihan samaan tapaan kuin autossa on varoitusvalo pissapojanvedelle ja moottoriöljylle.mcfeast kirjoitti:En ymmärrä miksi silloin tällöin mainitaan vesiruiskun haitaksi se, että jos ahdot on mitoitettu veden varaan ja kun ruutta laukeaa niin jotain tapahtuu. Kyllähän autossa on miljuuna muutakin juttua joiden pitää toimia kun ahdetaan: Letkut voivat pompsahtaa, pensapumppu ja suuttimet voivat hajota, ic:n päädyt revetä, ilmamassamittari etc. Jos veden tulo loppuu kesken ahtojen, on se mielestäni näistä vaihtoehdoista "lempeimpiä" ja hoitunee APC:n muun avulla pois.
Ja jos joku pelkää että vedestä on jotain haittaa moottorille, niin pelkästään moottorin imemässä ilmassa on melko paljon vettä (varsinkin täällä Suomessa ).
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Juu käytetäänhän autoissaki monesti vettä jäähdytykseen.Kyllä vetotraktoreissa vieläkin vettä käytetään jäähdytykseen. coolerin aluputket on tankissa, jossa on riittävästi vettä. Ennen ne käytti jäätä coolerissa siitä oli enemmän hyötyä, mutta oli himpun hankalaa touhua, joten nyt vaan vesi jäähdytyksellä.
No ei vaan, oikeassa olet, mutta nykyään on vain vesi/ilma tyyppisiä coolereita, kun ennen ammuttiin sitä vettä männänpäälle.
Aki Peltola #1132
Kyllä tästä pitäisi jotain tietoa löytyä, vaikka esimerkiksi:pevi kirjoitti:Nyt on tullut jo sen verran puolesta kirjoituksia, että mielenkiino heräsi. Olisiko jossain saatavissa dokumenttia tai asennusohjetta, jotta tietäisi minkälaisesta laitteistosta on kyse ja minne se vesi syötettäisiin 9000:ssa, jossa ei ole erillistä ryyppysuutinta.
http://www.saabismionsairaus.net/index2.html
Komponentteja löytyy taas aikaisemmasta linkistä 1. sivulta.
900C -86
Normaalit bensapumput ja suuttimet eivät kestä vettä.
Jos ei tykkää aquamistin hintoja maksella niin tuossa on hyvänoloinen hinta/laatuvehje http://users.frii.com/maphill/wi.html Itse olen varmaan tilaamassa tuommoisen pumpun jossain kohti, dollarin kurssilla aika halpa. Magneettiventtiilin taisin joskus katsoa valmiiksi wexonilta n. 25e hintaan. Suutin aquamistilta, vähän letkua ja nippeliä niin ollaan jossain 150e hintaluokassa. Koska autooni tulee megasquirt, saa sen ohjaamaan suoraan tuota solenoidia ja pumppua.
Jos ei tykkää aquamistin hintoja maksella niin tuossa on hyvänoloinen hinta/laatuvehje http://users.frii.com/maphill/wi.html Itse olen varmaan tilaamassa tuommoisen pumpun jossain kohti, dollarin kurssilla aika halpa. Magneettiventtiilin taisin joskus katsoa valmiiksi wexonilta n. 25e hintaan. Suutin aquamistilta, vähän letkua ja nippeliä niin ollaan jossain 150e hintaluokassa. Koska autooni tulee megasquirt, saa sen ohjaamaan suoraan tuota solenoidia ja pumppua.
Re: Pakkanen
Etanolia tai metanolia, metanolilla saisi parhaat tehot mutta höyryt ovat aika syövyttäviä...
Tuli tuosta vetotraktoreista, tai oikeastaan siitä jäällä jäähdyttämisestä mieleen että ovat ymmärtääkseni ainakin aijemmin käyttäneet kiihdytysautoissakin hilihappojäätä siihen hommaan. En sitten tiedä miten nykyään. No oli vähän ot alkuper. kysymykseen mutta kuitenkin, tulipahan vaan mieleen...
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Onko kellään tietoa/käytännön kokemuksia vesiruiskun asentamisesta ennen turboa imupuolelle. Tällöin vaatimattomampikin ruiskutuspaine riittäisi, ja jäähdyttäisipä turboa samalla.
Onhan niitä pruuttia tehty ihan pissapoikasysteemilläkin, ainakin ymmärtääkseni. Kaverin kanssa ajateltiin viedä toteutus seuraavalle asteellle, ja laittaa valonpesimien PAINEpesuri moottoriksi. Paine olisi ihan eriluokkaa kuin normaalilla pissapojalla ja hinta kaukana kaupallisista komponenteista.
Onhan niitä pruuttia tehty ihan pissapoikasysteemilläkin, ainakin ymmärtääkseni. Kaverin kanssa ajateltiin viedä toteutus seuraavalle asteellle, ja laittaa valonpesimien PAINEpesuri moottoriksi. Paine olisi ihan eriluokkaa kuin normaalilla pissapojalla ja hinta kaukana kaupallisista komponenteista.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Muuten hyvä idea, mutta mitenköhän turbo tykkää kun 100000rpm pyörivä siipi osuu vesipisaraan? Ei se ainakaan riemusta kilju.
Onko kellään tietoa/käytännön kokemuksia vesiruiskun asentamisesta ennen turboa imupuolelle. Tällöin vaatimattomampikin ruiskutuspaine riittäisi, ja jäähdyttäisipä turboa samalla.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Ei kuulosta kyllä sinänsä hyvältä, mutta näitä on jonkin verran tehty ja ei ole vaurioita havaittu. Periaatteessa yhtä pahaa se huohotusöljy tekee ellei jopa pahempaa.tuomas kirjoitti: Muuten hyvä idea, mutta mitenköhän turbo tykkää kun 100000rpm pyörivä siipi osuu vesipisaraan? Ei se ainakaan riemusta kilju.
-tuomas-