9-5 aeroon voimaa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Garretin mukavan muikeasta öljyn- menopuolen nipasta tuli eilen soiteltua, etelän päähän ja siitä lyötiin kaupat myöskin lukkoon ja tänään sain tehtyä tuon flektien "sapluunan" sille mallille, että varmaan sunnuntaina alan sitä laittamaan alumiinilevylle ja leikkomaan siitä sitten muotoonsa.

Heittämällähän se EI mene paikalleen, mutta sovittelua leikkailua ja vähän lisää sovittelua, niin eiköhän se lopulta siellä istu (mahdu roskikseen siis...). :)

Ostin jo valmiiksi mm: läjän kupariprikkoja ja banjopultteja löytyykin jo rasiasta ja seuraavaksi olisi tarkoitus mittailla linjojen mitat kohdilleen ja sitten voikin kohta "tilata" uuden softan, uudelle kokoonpanolle. 8)

Vaihteisto pitää kiikuttaa pikkukylälle tuossa joku päivä ja kysyä siellä yhdeltä "sepältä", että saisiko hän siitä tehtyä vielä jotain. :D
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Kyllähän sitä pieni ihminen olisi tänään kaivannut, kunnnon paineilma-työkaluja avuksi, kun työstin sitä flektien kehystä muutaman tunnin...

10kpl kulmurin laikkaa ja 11kpl kuviosahanterää myöhemmin ollaan siinä vaiheessa, että vielä pitää hioa terävät kulmat ja "roippeet" pois ja sitten alkaa sovittelemaan sitä paikoilleen ja sitä mukaan leikkailla levyä lisää muotoonsa, kun tarvetta esiintyy. :)

"tein itse, enkä säästänyt mitään..." pitää kyllä omissa harrastuksissa varsin hyvin paikkansa. :lol:

Pitäisi joku päivä saada auto nosturille, että voin mittailla letkujen mitat uutta turboa varten ja varmistan vielä banjojen mitat ja mallaillaan samalla uutta ahdinta paikoilleen. 8)

Vaihteisto viedään pajalle, todennäköisesti ensi kuun aikana ja samoihin aikoihin laitan myös seosmittarin tilaukseen, jos mitään isompaa tilattavaa/odottamatonta ei tule. :)
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Juhaska kirjoitti: Autolla on tullut heitettyä pitempääkin reissua ja muuten on mennyt hyvin, mutta tuo sachsin sre kytkin pitää kyllä melko erikoista ääntä välillä. :roll:

Välillä naputtaa ja kierroksilla "rahisee" vapaalla ollessa, mutta äänet loppuu kun kytkimen painaa pohjaan tai pykälä on silmässä ja auto liikkuu.
Ääntelyn pitäisi kuulemma olla normaalia, mutta enpä nyt tiedä sitten, että miten asia on.

Jos voimansiirto alkaa kenkkuilemaan muutenkin, kuin äänien puolesta niin voisi hankkia jotain tämän tyylistä: http://www.clutch-manufacturer.co.uk/pa ... erformance

Kestää ja käyttömukavuus ihan eri planeetalta, kun sre:n tuotteeseen vertaa.
Vanhasta postauksesta lainaus, eli tuollainen kytkin olisi nyt vakavasti harkinnassa, mutta onko kellään heittää levyn tarkkoja mittoja?
Halkaisija on 240mm, hammasluku 14 mutta muita tietoja en vielä ole onnistunut löytämään...
Toki valmistajalla voisi kyllä olla nuo tiedot jo tiedossa, mutta varmuuden vuoksi näitä nyt etsin tässä. :)

Ja mitä omaan projektiin tulee, niin pakosarja tulee kokonaan uusi, kun loppui huumori sen vakion kanssa leikkiessä ja putkisto päivittyy 3"-kokoon koko matkalta ja loota lähtee toiseen päähän Suomea harrastajan tarkasteluun ja laitettavaki. 8)

Eli mopo karkasi taas vähän lapasesta... :D
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Ajankuluksi päivittelyä taas...

Kytkimestä laittelin britteihin sähköpostia, mutta eipä ne teen lipittäjät vastanneet mitään takaisin...
No löysin sitten toisen brittiläisen firman, joka myös valmistaa kytkimiä ja oikein Suomalaisen edustajan, tälle firmalle.
No luonnollisesti asioiden helpottamiseksi laitoin sitten viestiä tälle nimeltä mainitsemattomalle Suomalais- firmalle, jossa asiallisesti tiedustelin saatavuutta ja millaista kytkintä minun kriteereihin löytyisi, tämän heidän edustaman merkin valikoimista...

Luonnollisesti, kun kyseessä oli firma jossa todennäköisesti asioi nuoret pojankossit, joilla on housut puolip*rsiissä, lippiksen lippa vinossa ja bling, bling koruja puolitoista kiloa kaulassa ja jotain ihme nils mastersia naamassa ja korvissa, yms mukavaa ja joille mahdollisesti iskä maksaa hankinnat, niin eihän ne vekkulit vastannut minulle mitään takaisin...
(jos tunnistit itsesi edellä mainitusta kuvauksesta, niin otan osaa...)

No onneksi tällä firmalla on 2000-luvulla omatkin nettisivut: http://www.clutch-specialists.co.uk/info-which-clutch

toki kyselyä en ole vielä ehtinyt heille kirjoittaa, että löytyisikö heiltä sitä mitä nyt haetaan. :)

Ja jos nyt jotain muuta vielä, niin vakion pakosarjan kanssa leikkiminen alkoi maistumaan puulle, niin lyötiin kaupat lukkoon uudesta "käärmeenpesästä" ja ehkä joku on huomannutkin, niin olen myös mukana 3"-catback kimppa-tilauksessa.

Flektien kehyksen kanssa tulin siihen tulokseen, että alumiinilevyyn tehty malli jää varalle (hommaan vielä toisen parin flektejä sille) ja leikoin/viilailin jo hyllystä löytyviä flektejä ja purkaamolta tullutta vakio kehystä ja istutin siivet siihen.
"soppii, ku hirvelle kiikarit." voinee sanoa lopputuloksesta ja en ole vielä konehuoneessa lopullista tuotetta käyttänyt, että en tiedä kuinka äijän käy. :D

No "kobraa" varten tilasin vähän rosteriputkea, mutta samalla mietin, että maptuniltahan löytyy valmis tuote, eli sitä harkitaan myös, ihan vain elämän helpottamiseksi...
Olihan heillä sitä flektiäkin, mutta näytti nyt poistuneen valikoimasta, ainakin toistaiseksi. :roll:

Ja vaihteiston "pajoittaja" löytyikin, ihan foorumin kautta ja siinä aiheen parissa meni nopeasti toista tuntia puhelimessa, kun tuli täyttä asiaa luurin täydeltä, saabeista ja muusta aiheeseen liittyvästä ja itse olin lähinnä kuunteleva osapuoli. :)

Mitähän vielä...
No tuttavat pitää vähän kahelina ja en itsekkään osaa enää järjellä perustella asioita, mutta näillä mennään nyt. :D

Eli harjoitukset jatkuu. 8)
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Maptunin GTBB imuputki tuli tänään noudettua matkahuollosta ja muuten oli asiallinen osa kyseessä, MUTTA lähempää tarkasteltuna huomasin, että esim päälle tulevan banjopultin reikään oli jäänyt pieniä, suuripiirtein nuppineulanpään kokoisia metallin palasia kierteiden teon jäljiltä, jotka luonnollisesti puhdistin pois...

Onneksi tämä tuli huomattua, ennen mahdollista "vahinkoa", eikä vasta sitten kun auto on käynnissä ja pitää vänkää ääntä. :lol:

Pakosarja on valmis, mutta vaatii kuulemma vielä pinnoituksen ja putkisto valmistuu, kun valmistuu...

Eiköhän tuota pääse taas kevät lumien aikaan niputtamaan, jos kaikki menee ok. :?
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Jatketaan itsekseen keskustelua, eli uusi pakosarja hyllyssä ja purin tänään ahtimen, että porataan siihen paikka nipalle ja tehdään kierteet...

Silikooniletkut, seosmittari ja kohta email:ia Vaasan suuntaan, että uutta softapurkkia oltaisi vailla. :wink:

3"-catback kun tulee, niin sitten mittaillaan sen asennuksen yhteydessä ne ahtimen öljy-/vesilinjojen mitat.

Ja sitten yritän saada mahdollisuuksien mukaan vaihdelootan lähtemään kohti etelää, ensi tammikuun aikana.

:saab:
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Keskustellaan sitten edelleen itsekseen. :lol:

Jeps, eli turboon ruuvattu nippa kiinni ja sitten turbon kello aiheutti vähän tuumailua ja pyöräytin jalkaa ihan kylmästi käsin (en tiedä olisiko kannattanut :?: ) ja kellon sisukset pyörähti mukana, mutta nyt kellon nippa on kuten vakio mitsussa ja muutenkin paremmalla mallilla, kuin alunperin.


Sitten jo valmiina oleva flektien modattu vakio kehys taitaa tulla uudelleen työnalle, kun rupesin ajankuluksi selvittelemään, että minkälaisia kokemuksia harrastajilla on eri merkkien parissa tästä "unipoint" -merkkisestä flektistä, joita on siis 2kpl ja ne on jo kiinni osittain pilkotussa kehyksessä...
Ongelmana on lähinnä, että ne eivät meinaa kestää kovaa lämpöä, kun moottorien sisukset sulaa ja varsinkin kun lähellä on pakosarja ja turbo, niin kestoikä voi olla melko olematon.
Samalla tinatut johdot voisi laittaa kunnon liittimillä, jotka saa lämmitettyä tiiviiksi, ilman että tarvitsee pelätä, että johto murtuu tinauksen tyvestä.

Toki ahtimen voisi eristää, kuten pakosarjankin, mutta siitä tulisi melko villin näköinen viritys, että siihen en vielä tässä vaiheessa rupea.

Loppiaisen jälkeen alkaa tilailemaan sitten niitä vaihteiston komponentteja, että saa lähetettyä lootan laitettavaksi, etelään. :saab:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voisihan siihen flektin moottorin kohdalle tehdä alumiinista lämpökilven. Ei ainakaan punaisena hehkuvan pakopuolen lämpösäteily sulata flektejä. :)

ps. itellä kun oli 99turbossa flektiviritelmät syylärin etupuolella ja takanakin turhan ahdasta, niin tottahan yksi osa hankasi reiän jäähdyttimen pilliin. Ihmeesti niillä palikoilla on aikaa hinkuttaa siellä moottoritilassa. Kannattaa kyllä huolella viritellä osat kuosiinsa, ettei tule tuollaisia ongelmia. Tuon syylärin sai vielä tinaamalla kuntoon, kun oli kuparia. Alumiinista syyläriä ei sitten korjaillakaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Tuollaista pientä lämpölevy ratkaisua mietin itsekkin tovin, mutta sekin on vielä suunnittelu asteella. :)

Ei se auta, kuin laittaa uudet flektit tulemaan...
Löysin suurinpiirtein samaa kokoa olevat, kuin nyt on paikallaan niin tuo purkaamolta tilattu ja silvottu vakio kehys voi vielä käydä tuohon kokoonpanoon...

Tänään sain tilattu sarjan laakereita vaihteiston laittoa varten ja yritän ensi viikolla keretä tilailemaan loput osat lootaan, että sen voi sitten laittaa menemään etelään. 8)
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Jahas, laakerit tuli jo tänään, että ei voi kuin kehua firmaa nopeasta toiminnasta. :)

Ja sitten kymmenen pisteen kysymys, kaikille jotka on enemmän näiden saabien kanssa pelaillut, eli onko näissä vm:02-05 9-3/9-5 malleissa täysin sama vaihteisto, kuin chevrolet cobalt SS:sä?
Sen suuntaista olen lukenut, mutta satavarmaa tietoa ei taaskaan ole.

Lähinnä siksi, että tuohon chevyyn saa enemmän erinlaisia kytkinpaketteja, kun taas saabiin vaihtoehdot on melkoisen suppeat. :roll:
Edelleenkin suunnittelen sen sachsin sre:n vaihtoa, toisenlaiseen...
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Juhaska kirjoitti:Jahas, laakerit tuli jo tänään, että ei voi kuin kehua firmaa nopeasta toiminnasta. :)

Ja sitten kymmenen pisteen kysymys, kaikille jotka on enemmän näiden saabien kanssa pelaillut, eli onko näissä vm:02-05 9-3/9-5 malleissa täysin sama vaihteisto, kuin chevrolet cobalt SS:sä?
Sen suuntaista olen lukenut, mutta satavarmaa tietoa ei taaskaan ole.

Lähinnä siksi, että tuohon chevyyn saa enemmän erinlaisia kytkinpaketteja, kun taas saabiin vaihtoehdot on melkoisen suppeat. :roll:
Edelleenkin suunnittelen sen sachsin sre:n vaihtoa, toisenlaiseen...
ysivitoseen on varmasti eroa kytkinkopan kanssa joten se kytkintarjonta siltä suunnalta tuskin laajenee. NG9-3 ja SS taitavat olla vaijerikäyttöisä ja femma taas perinteinen keppivälitteinen loota. Sisuskalut ovat sitten tätä F35 "perhettä". Tämä siis koskee vain 5 vaihteisia manuaaleja. se 6 vaihteinen on sitten aika erilainen loota.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Jep ei käy kytkin chevystä...
Levykin pienempi.
Harmi sinänsä. :roll:
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja AM »

Cobalt SS and Ion Redline Clutch Upgrade Kit:
http://www.crateenginedepot.com/pdfs/19212712.pdf

This kit utilizes stronger components to create a package that will be less susceptible to clutch failure in your 2005-2007 Cobalt SS/SC and 2004-2007 Ion Redline. This kit is capable of up to 300 horsepower and will give users better performance and more load capability because of increased surface area and extra clamping force.

Tuolta kun katsoo osanumerot asetelmalle ja levylle, niin ovat samaa tavaraa kun Saab 9-5:ssa 240mm levyllä. :wink: Voisi siis olettaa että muutkin tuon ikäisiin Cobaltteihin ja Ion Redlineihin tarkoitetut järeämmät kytkimet sopis 9-5:seen -eriasia sitten on että millaisia ne ovat laadultaan ja käyttötuntumaltaan verrattuna esim. mainittuun SRE:hen.
Saab 9-5 Aero MY01
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

No on vain...
Netissä saa niin helposti väärää tietoa ja tutkimalla pitempään vasta sitä oikeaa faktaa. :lol:

Nyt on tullut esille myös väite, että yhden vaihtoehtona olevan clutchmastersin kytkinpaketin (fx300) asetelma olisi sachsin tuote.

Etsisi sen parhaalta "vaikuttavan" paketin ja kokeilisi, toki se olisi n.1000€ kokeilu. :roll:

Harkitaan, harkitaan...

Edit: näyttää tarjoavan cobalt SS:äänkin kahta erikokoista kytkintä, että jos tuon tilaukseen rupeaa, niin pitää kyllä varmistaa levyn koko ensin, riippuen toki minkä valmistajan tuotteeseen nyt sitten päätyy. :)
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

"ei sitä hullu tartte olla, vaikka enimmäkseen itsekseen raataileekin...". :lol:

Projekti hidastui hetkeksi, kun piti pieni muutto-projekti hoitaa pois alta ja sekin vaatii veronsa ajallisesti ja rahallisesti, kuten moni varmasti tietää.

No nyt on kuitenkin vaihdelaatikko lähtenyt laitettavaksi asiantuntijan hellään huomaan ja tallissa odottaa 3"-catback made by: "mossemies" ferritan downpipen kaveriksi.

Putken asennus meni tältä viikolta ensi viikkoon, pienten vastoinkäymisten jälkeen, mutta ei onneksi ole mistään vakavasta kyse. :)

Hieman söi miestä, kun huomattiin, että ferritan downpipe vuotaa pakokaasua, kannakkeensa hitsaus-saumasta. :roll:
Tiedä sitten, että onko murtuma vai liian ärsyt säädöt ollut hitsauksessa, mutta onneksi reikä on nuppineulan pään kokoluokkaa.

Takuuasiointi kävi mielessä, kun tuotteellahan on periaatteessa "ikuinen takuu", mutta downpipeä pitää modailla muutenkin, uutta garrettia silmällä pitäen, niin hoitaa kolo umpeen samalla, kun värkkää putkeen v-panta adapterin vastakappaleen kiinni pienen jatkon kanssa.

Lisäksi tuli ahtoletkuille/putkille hankittua jäsymmät klemmarit, joiden PITÄISI pitää mutta sen näkee sitten käytössä, kun ne on asennettu.
Lisäksi uutta flekti-projektia varten hankin lämmitettävät liittimet, että ei tartte tinailun ja kutistesukka viritysten kanssa enään värkkäillä.

Eli enää puuttuu: uudet ja paremmat flektit, ahtoletkut/putket, seosmittari, uusi ecu softalla, uudet suuttimet temppuilevien dekojen tilalle ja ne pirun vesi-/öljylinjat edelleenkin. :oops:

Viimeisin oli jo paperilla päiden mallien kanssa ja suurinpiirtein olevien mittojen kanssa, mutta onnistuin muutossa hukkaamaan osan papereista. :oops:
Vastaa Viestiin