9-5 aeroon voimaa
Re: 9-5 aeroon voimaa
Lukemathan on omistajan päätettävissä jakaa jos niin haluaa, mutta noita muita voin vähän säätäjän näkökulmasta valottaa.
Sen verran tehoista voin sanoa että vakio 15T:llä olisi melkein päässyt ihan samoihin E85:lla. Suosittelisinkin kurkkaamaan jossain välissä, tai viimeistään irrottaessa, että siellä edes on se 18T kompurasiipi.
Ahtojahan hyrrästä ei yläkierroksilla irronnut oikeastaan yhtään vakiota aeron turboa enempää vaikka mankun ohjaus oli tapissa. Kenties jäykemmällä hukkiksen kellolla olisi jotain pientä saanut, mutta aika vähäistä se on kun pakopaineet on totaalisen katossa.
Hybridihän on mallia 18T kompurasiipi ja vakio #5 pakopesä turbiineineen. Toisin sanoen voisi kutsua nimellä pakopainegeneraattori. Ei voi valitettavasti tuollaista yhdistelmää suositella.
Vauhtipyörän laadusta muuten en tiedä mitään, mutta keveytensä vuoksi aiheutti T7:ssa misfireä kaasua päästäessä ja siitä syystä CE vilkkumista. Softalla tämän kiusallisen vilkkumisen toki sai pois. Mutta ei tosiaan sovellu käytettäväksi suoraan ilman kyseisiä ohjelmamuutoksia.
Sen verran tehoista voin sanoa että vakio 15T:llä olisi melkein päässyt ihan samoihin E85:lla. Suosittelisinkin kurkkaamaan jossain välissä, tai viimeistään irrottaessa, että siellä edes on se 18T kompurasiipi.
Ahtojahan hyrrästä ei yläkierroksilla irronnut oikeastaan yhtään vakiota aeron turboa enempää vaikka mankun ohjaus oli tapissa. Kenties jäykemmällä hukkiksen kellolla olisi jotain pientä saanut, mutta aika vähäistä se on kun pakopaineet on totaalisen katossa.
Hybridihän on mallia 18T kompurasiipi ja vakio #5 pakopesä turbiineineen. Toisin sanoen voisi kutsua nimellä pakopainegeneraattori. Ei voi valitettavasti tuollaista yhdistelmää suositella.
Vauhtipyörän laadusta muuten en tiedä mitään, mutta keveytensä vuoksi aiheutti T7:ssa misfireä kaasua päästäessä ja siitä syystä CE vilkkumista. Softalla tämän kiusallisen vilkkumisen toki sai pois. Mutta ei tosiaan sovellu käytettäväksi suoraan ilman kyseisiä ohjelmamuutoksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 aeroon voimaa
Ajankuluksi voisi taas päivitellä tilannetta...
Eli tuli tuossa kuun alussa tilattua "uusi" vaihdelaatikko, sitä hyllyyn jäänyttä quaifea silmällä pitäen...
Suunnitelmissa oli toimittaa loota, sekä lukko spesialistille heinäkuun lopussa, jossa asennus hoidetaan ja sitten huolletaan mitä tarvitsee huoltaa.
Autolla on tullut heitettyä pitempääkin reissua ja muuten on mennyt hyvin, mutta tuo sachsin sre kytkin pitää kyllä melko erikoista ääntä välillä.
Välillä naputtaa ja kierroksilla "rahisee" vapaalla ollessa, mutta äänet loppuu kun kytkimen painaa pohjaan tai pykälä on silmässä ja auto liikkuu.
Ääntelyn pitäisi kuulemma olla normaalia, mutta enpä nyt tiedä sitten, että miten asia on.
Jos voimansiirto alkaa kenkkuilemaan muutenkin, kuin äänien puolesta niin voisi hankkia jotain tämän tyylistä: http://www.clutch-manufacturer.co.uk/pa ... erformance
Kestää ja käyttömukavuus ihan eri planeetalta, kun sre:n tuotteeseen vertaa.
Ja sitten päästöt oli pielessä, kun kävin pajalla ne mittauttamassa, mutta vain tyhjäkäynnillä ja vain vähän, eli putkisto otetaan suurennuslasin alle, että mistä se haukkaa ilmaa (putken päästä on siis mitattu päästöt ja e85 tankissa)...
Kun vaihteiston saa pois pajalta, niin sitten harkitaan uusien palikoiden tilausta, tai sitten auton ylimaalausta, kun maalipinta on sen verran kärsinyt, kiitos edellisen omistajan.
Itsellä on taas sellainen "kiinnostaa, ei kiinnosta" aika menossa tämän auton kanssa, eli sitä showroomia tai projekti- topic:ia ei ole tulossa ihan heti, jos ollenkaan...
Eli tuli tuossa kuun alussa tilattua "uusi" vaihdelaatikko, sitä hyllyyn jäänyttä quaifea silmällä pitäen...
Suunnitelmissa oli toimittaa loota, sekä lukko spesialistille heinäkuun lopussa, jossa asennus hoidetaan ja sitten huolletaan mitä tarvitsee huoltaa.
Autolla on tullut heitettyä pitempääkin reissua ja muuten on mennyt hyvin, mutta tuo sachsin sre kytkin pitää kyllä melko erikoista ääntä välillä.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Välillä naputtaa ja kierroksilla "rahisee" vapaalla ollessa, mutta äänet loppuu kun kytkimen painaa pohjaan tai pykälä on silmässä ja auto liikkuu.
Ääntelyn pitäisi kuulemma olla normaalia, mutta enpä nyt tiedä sitten, että miten asia on.
Jos voimansiirto alkaa kenkkuilemaan muutenkin, kuin äänien puolesta niin voisi hankkia jotain tämän tyylistä: http://www.clutch-manufacturer.co.uk/pa ... erformance
Kestää ja käyttömukavuus ihan eri planeetalta, kun sre:n tuotteeseen vertaa.
Ja sitten päästöt oli pielessä, kun kävin pajalla ne mittauttamassa, mutta vain tyhjäkäynnillä ja vain vähän, eli putkisto otetaan suurennuslasin alle, että mistä se haukkaa ilmaa (putken päästä on siis mitattu päästöt ja e85 tankissa)...
Kun vaihteiston saa pois pajalta, niin sitten harkitaan uusien palikoiden tilausta, tai sitten auton ylimaalausta, kun maalipinta on sen verran kärsinyt, kiitos edellisen omistajan.
Itsellä on taas sellainen "kiinnostaa, ei kiinnosta" aika menossa tämän auton kanssa, eli sitä showroomia tai projekti- topic:ia ei ole tulossa ihan heti, jos ollenkaan...
Re: 9-5 aeroon voimaa
Parinkin femmassa olleen SRE:n setin olen kuullut pitävän aivan omaa ääntänsä muihin verrattuna, jonkinlainen tuotemerkki ilmeisesti. Ja pohjelihasta kysyy vaikka kuinka olis hydraulikytkin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-5 aeroon voimaa
mulla samaa sre:n kanssa ja selitystä ei ole vieläkään löytynyt...on vain ärsyttävä rallatus vapaalla joka ei tosin tunnu vakuttavan tomintaan mitenkään...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: 9-5 aeroon voimaa
vesa67 kirjoitti: Ja pohjelihasta kysyy vaikka kuinka olis hydraulikytkin.
Tullut nosteltua punttia yli kymmenen vuotta, eli ei haittaa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ei mutta vakavasti, niin kävi vain mielessä ajatus tuollaisesta, jos tarvetta esiintyy tulevaisuudessa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: 9-5 aeroon voimaa
Itellä kalkattaa ja rallattaa toi SRE kans vapaalla ja veikkaan että jousittamaton levy aiheuttaa sen että lootan rattaat kalkattaa enemmän. Ei se nelipyttynynen tyhjiksellä ihan tasasta nopeutta pyöri ja kun jouset puuttuu niin joka nykäsy kalahtaa suoraan lootan hampaille.henuh kirjoitti:mulla samaa sre:n kanssa ja selitystä ei ole vieläkään löytynyt...on vain ärsyttävä rallatus vapaalla joka ei tosin tunnu vakuttavan tomintaan mitenkään...
Re: 9-5 aeroon voimaa
itse tulin eilen samaan päätelmään, kun rupesin oikein miettimään syytä...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: 9-5 aeroon voimaa
Ite oon huomannu kans ton kalkatuksen sre asetelman ja jousittamattoman levyn kanssa. Mutta jos kytkimen nostaa todella hitaasti ylös ei kalkatusta kuulu.
Re: 9-5 aeroon voimaa
9-3 SS:issä joo samaa. SRE + kiinteävauhtipyörä -kombinaatiolla saattaa rallattaa.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Re: 9-5 aeroon voimaa
Oma auto tuli katsastettua viime tiistaina ja ferritan-putkistohan vuoti jokaisesta laipasta ja kun ne kirittiin ja päästöt tarkistettiin, niin huoltamon omistajan kommentti oli, että oli yhdet puhtaimmista päästöistä mitä hänen laitteella on mitattu.
Inssi katsoi auton konttorilla läpi ja tutkaili konehuonetta tovin ja vielä pitempään hän katseli putkistoa, mutta leima tuli ilman yhtään huomautusta.
Tallissa odottavan vaihdelaatikon päivitys on nyt seisonut pari kuukautta, kun paja puuttuu, jolle lootan kehtaisi viedä, eli tuumailut sen osalta jatkuu edelleen...
Kuun lopussa olisi tarkoitus tilata asiallisempi ahdin Garretilta ja muuta pientä hilpettä siinä samalla ja kun uusi "mutka" on kädessä, niin sitten suunnitella muita juttuja siihen ahtimen ympärille tarkemmin.
Eli flekti, uudet linjat, pultit, laippaa yms, pientä
Hiljokseen etenevä projekti saattaa hidastua vielä vähän lisää, muuttuneen elämän tilanteen vuoksi, mutta eipä tässä mihinkään kiire ole ja eiköhän nuo päivitykset ensi kesänä ole hoidettu.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Inssi katsoi auton konttorilla läpi ja tutkaili konehuonetta tovin ja vielä pitempään hän katseli putkistoa, mutta leima tuli ilman yhtään huomautusta.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Tallissa odottavan vaihdelaatikon päivitys on nyt seisonut pari kuukautta, kun paja puuttuu, jolle lootan kehtaisi viedä, eli tuumailut sen osalta jatkuu edelleen...
Kuun lopussa olisi tarkoitus tilata asiallisempi ahdin Garretilta ja muuta pientä hilpettä siinä samalla ja kun uusi "mutka" on kädessä, niin sitten suunnitella muita juttuja siihen ahtimen ympärille tarkemmin.
Eli flekti, uudet linjat, pultit, laippaa yms, pientä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hiljokseen etenevä projekti saattaa hidastua vielä vähän lisää, muuttuneen elämän tilanteen vuoksi, mutta eipä tässä mihinkään kiire ole ja eiköhän nuo päivitykset ensi kesänä ole hoidettu.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: 9-5 aeroon voimaa
Ahdin ja 10mm paksu pakosarjan laippa yms, pientä tuli tänään noudettua matkahuollosta.
Ja aivan kuin kiittäen sigun Aero (mihin osat luonnollisesti tulee) alkoi kenkkuilemaan, enkä ainakaan vielä osaa sanoa juuta, enkä jaata ongelman aiheuttajasta...
Edit: tästä on siis kyse: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=134690
seosmittaristakin ollut aikoinaan puhe ja olisikohan tälläisestä mihinkään: http://shop.mamasan.fi/product/show/338 ... eosmittari
Vaikuttaa ainakin lupaavalta, mutta niinhän sitä on ollut "moni kakku päältä kaunis" ennenkin...![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Tämä päivä on kyllä muutenkin mennyt reisille, mutta ei siitä enempää kun autofoorumilla ollaan...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ja aivan kuin kiittäen sigun Aero (mihin osat luonnollisesti tulee) alkoi kenkkuilemaan, enkä ainakaan vielä osaa sanoa juuta, enkä jaata ongelman aiheuttajasta...
Edit: tästä on siis kyse: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=134690
seosmittaristakin ollut aikoinaan puhe ja olisikohan tälläisestä mihinkään: http://shop.mamasan.fi/product/show/338 ... eosmittari
Vaikuttaa ainakin lupaavalta, mutta niinhän sitä on ollut "moni kakku päältä kaunis" ennenkin...
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Tämä päivä on kyllä muutenkin mennyt reisille, mutta ei siitä enempää kun autofoorumilla ollaan...
Re: 9-5 aeroon voimaa
^Innovate on samalla anturalla kuin tuo ja maksaa vähemmän. LSU 4.2 on juurikin se antura joka ymmärtääkseni vaatii ajoittain kalibroinnin. Itellä on Pro-Sport merkkinen LSU 4.9 anturalla jonka taas ei pitäisi koskaan vaatia kalibrointia...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: 9-5 aeroon voimaa
Mulla on autossa kiinni tämä
http://www.plxdevices.com/product_info. ... EMOSMAFRV2
Boschin LSU4.2, mutta ei vaadi kalibrointia. Toimii, mutta enpä ole kyllä päässyt toteamaan millään laboratorio vehkeillä, kuinka tarkka tuo on.
Lainaus tuolta PLX:n sivuilta:
The Bosch LSU 4.2 wideband oxygen sensor is a 5 wire sensor with a built-in calibration resistor with an M18 x 1.5 thread.
Tuon mukaan siis anturissa on oma kalibrointi vastus, joten erillistä kalibrointia ei tarvita.
http://www.plxdevices.com/product_info. ... EMOSMAFRV2
Boschin LSU4.2, mutta ei vaadi kalibrointia. Toimii, mutta enpä ole kyllä päässyt toteamaan millään laboratorio vehkeillä, kuinka tarkka tuo on.
Lainaus tuolta PLX:n sivuilta:
The Bosch LSU 4.2 wideband oxygen sensor is a 5 wire sensor with a built-in calibration resistor with an M18 x 1.5 thread.
Tuon mukaan siis anturissa on oma kalibrointi vastus, joten erillistä kalibrointia ei tarvita.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX