9-5 aeroon voimaa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lukemathan on omistajan päätettävissä jakaa jos niin haluaa, mutta noita muita voin vähän säätäjän näkökulmasta valottaa.

Sen verran tehoista voin sanoa että vakio 15T:llä olisi melkein päässyt ihan samoihin E85:lla. Suosittelisinkin kurkkaamaan jossain välissä, tai viimeistään irrottaessa, että siellä edes on se 18T kompurasiipi.

Ahtojahan hyrrästä ei yläkierroksilla irronnut oikeastaan yhtään vakiota aeron turboa enempää vaikka mankun ohjaus oli tapissa. Kenties jäykemmällä hukkiksen kellolla olisi jotain pientä saanut, mutta aika vähäistä se on kun pakopaineet on totaalisen katossa.

Hybridihän on mallia 18T kompurasiipi ja vakio #5 pakopesä turbiineineen. Toisin sanoen voisi kutsua nimellä pakopainegeneraattori. Ei voi valitettavasti tuollaista yhdistelmää suositella.

Vauhtipyörän laadusta muuten en tiedä mitään, mutta keveytensä vuoksi aiheutti T7:ssa misfireä kaasua päästäessä ja siitä syystä CE vilkkumista. Softalla tämän kiusallisen vilkkumisen toki sai pois. Mutta ei tosiaan sovellu käytettäväksi suoraan ilman kyseisiä ohjelmamuutoksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Keme »

Eihän tossa vauhtipyörässä sitten ollut mitään vikaa.
jeeeeeee!
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Ajankuluksi voisi taas päivitellä tilannetta...

Eli tuli tuossa kuun alussa tilattua "uusi" vaihdelaatikko, sitä hyllyyn jäänyttä quaifea silmällä pitäen...
Suunnitelmissa oli toimittaa loota, sekä lukko spesialistille heinäkuun lopussa, jossa asennus hoidetaan ja sitten huolletaan mitä tarvitsee huoltaa.

Autolla on tullut heitettyä pitempääkin reissua ja muuten on mennyt hyvin, mutta tuo sachsin sre kytkin pitää kyllä melko erikoista ääntä välillä. :roll:

Välillä naputtaa ja kierroksilla "rahisee" vapaalla ollessa, mutta äänet loppuu kun kytkimen painaa pohjaan tai pykälä on silmässä ja auto liikkuu.
Ääntelyn pitäisi kuulemma olla normaalia, mutta enpä nyt tiedä sitten, että miten asia on.

Jos voimansiirto alkaa kenkkuilemaan muutenkin, kuin äänien puolesta niin voisi hankkia jotain tämän tyylistä: http://www.clutch-manufacturer.co.uk/pa ... erformance

Kestää ja käyttömukavuus ihan eri planeetalta, kun sre:n tuotteeseen vertaa.

Ja sitten päästöt oli pielessä, kun kävin pajalla ne mittauttamassa, mutta vain tyhjäkäynnillä ja vain vähän, eli putkisto otetaan suurennuslasin alle, että mistä se haukkaa ilmaa (putken päästä on siis mitattu päästöt ja e85 tankissa)...

Kun vaihteiston saa pois pajalta, niin sitten harkitaan uusien palikoiden tilausta, tai sitten auton ylimaalausta, kun maalipinta on sen verran kärsinyt, kiitos edellisen omistajan.

Itsellä on taas sellainen "kiinnostaa, ei kiinnosta" aika menossa tämän auton kanssa, eli sitä showroomia tai projekti- topic:ia ei ole tulossa ihan heti, jos ollenkaan...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Parinkin femmassa olleen SRE:n setin olen kuullut pitävän aivan omaa ääntänsä muihin verrattuna, jonkinlainen tuotemerkki ilmeisesti. Ja pohjelihasta kysyy vaikka kuinka olis hydraulikytkin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
henuh
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 20:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja henuh »

mulla samaa sre:n kanssa ja selitystä ei ole vieläkään löytynyt...on vain ärsyttävä rallatus vapaalla joka ei tosin tunnu vakuttavan tomintaan mitenkään...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

vesa67 kirjoitti: Ja pohjelihasta kysyy vaikka kuinka olis hydraulikytkin.

Tullut nosteltua punttia yli kymmenen vuotta, eli ei haittaa. :lol:

Ei mutta vakavasti, niin kävi vain mielessä ajatus tuollaisesta, jos tarvetta esiintyy tulevaisuudessa. :)
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

henuh kirjoitti:mulla samaa sre:n kanssa ja selitystä ei ole vieläkään löytynyt...on vain ärsyttävä rallatus vapaalla joka ei tosin tunnu vakuttavan tomintaan mitenkään...
Itellä kalkattaa ja rallattaa toi SRE kans vapaalla ja veikkaan että jousittamaton levy aiheuttaa sen että lootan rattaat kalkattaa enemmän. Ei se nelipyttynynen tyhjiksellä ihan tasasta nopeutta pyöri ja kun jouset puuttuu niin joka nykäsy kalahtaa suoraan lootan hampaille.
henuh
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 20:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja henuh »

itse tulin eilen samaan päätelmään, kun rupesin oikein miettimään syytä...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Ite oon huomannu kans ton kalkatuksen sre asetelman ja jousittamattoman levyn kanssa. Mutta jos kytkimen nostaa todella hitaasti ylös ei kalkatusta kuulu.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

SRE rallattaa täälläkin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja 773E »

9-3 SS:issä joo samaa. SRE + kiinteävauhtipyörä -kombinaatiolla saattaa rallattaa.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Oma auto tuli katsastettua viime tiistaina ja ferritan-putkistohan vuoti jokaisesta laipasta ja kun ne kirittiin ja päästöt tarkistettiin, niin huoltamon omistajan kommentti oli, että oli yhdet puhtaimmista päästöistä mitä hänen laitteella on mitattu. :lol:

Inssi katsoi auton konttorilla läpi ja tutkaili konehuonetta tovin ja vielä pitempään hän katseli putkistoa, mutta leima tuli ilman yhtään huomautusta. 8)

Tallissa odottavan vaihdelaatikon päivitys on nyt seisonut pari kuukautta, kun paja puuttuu, jolle lootan kehtaisi viedä, eli tuumailut sen osalta jatkuu edelleen...

Kuun lopussa olisi tarkoitus tilata asiallisempi ahdin Garretilta ja muuta pientä hilpettä siinä samalla ja kun uusi "mutka" on kädessä, niin sitten suunnitella muita juttuja siihen ahtimen ympärille tarkemmin.
Eli flekti, uudet linjat, pultit, laippaa yms, pientä :)

Hiljokseen etenevä projekti saattaa hidastua vielä vähän lisää, muuttuneen elämän tilanteen vuoksi, mutta eipä tässä mihinkään kiire ole ja eiköhän nuo päivitykset ensi kesänä ole hoidettu. :wink:
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Ahdin ja 10mm paksu pakosarjan laippa yms, pientä tuli tänään noudettua matkahuollosta. 8)

Ja aivan kuin kiittäen sigun Aero (mihin osat luonnollisesti tulee) alkoi kenkkuilemaan, enkä ainakaan vielä osaa sanoa juuta, enkä jaata ongelman aiheuttajasta...

Edit: tästä on siis kyse: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=134690

seosmittaristakin ollut aikoinaan puhe ja olisikohan tälläisestä mihinkään: http://shop.mamasan.fi/product/show/338 ... eosmittari

Vaikuttaa ainakin lupaavalta, mutta niinhän sitä on ollut "moni kakku päältä kaunis" ennenkin... :?:

Tämä päivä on kyllä muutenkin mennyt reisille, mutta ei siitä enempää kun autofoorumilla ollaan...
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja TTH »

^Innovate on samalla anturalla kuin tuo ja maksaa vähemmän. LSU 4.2 on juurikin se antura joka ymmärtääkseni vaatii ajoittain kalibroinnin. Itellä on Pro-Sport merkkinen LSU 4.9 anturalla jonka taas ei pitäisi koskaan vaatia kalibrointia...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Mulla on autossa kiinni tämä

http://www.plxdevices.com/product_info. ... EMOSMAFRV2

Boschin LSU4.2, mutta ei vaadi kalibrointia. Toimii, mutta enpä ole kyllä päässyt toteamaan millään laboratorio vehkeillä, kuinka tarkka tuo on.

Lainaus tuolta PLX:n sivuilta:
The Bosch LSU 4.2 wideband oxygen sensor is a 5 wire sensor with a built-in calibration resistor with an M18 x 1.5 thread.

Tuon mukaan siis anturissa on oma kalibrointi vastus, joten erillistä kalibrointia ei tarvita.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Vastaa Viestiin