Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
House_Of_Pain
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Joulu 17, 2015 15:37

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja House_Of_Pain »

Tuossapa suuttimien koon valintaan laskuriohjelma: (sekä samasta paikasta suuttimet klubi alennuksilla)

http://www.finjector.com/fi/suuttimen-valintatyokalu/
Viimeksi muokannut House_Of_Pain, To Tammi 07, 2016 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
House_Of_Pain
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Joulu 17, 2015 15:37

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja House_Of_Pain »

Mistä 9-3 2.0T vm.1998 käypänen kisakytkin + kevyt vauhtipyörä? Hinta mallia järkevä

Kykän tulis kestää 450-500nm joten ei massalätkyä, sekä sen tulis olla mahdollisimman kevyt, jotta vaihteen vaihdot olisi nopeita, joten mielellään 4lapainen jousitettu sintteri.

Omia löydöksiä:

Kytkinlevy:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/saa ... 228mm.html (jousittamaton 4lap. 119€)
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/saa ... -puck.html (jousitettu 6lap. 152€)
http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=224 (jousitettu 4lap. 402€)

Kytkin kokonaisuuksia:
http://specclutch.com/cars/Saab/9-3/1999/Single (sika hintaisia! 740€ - 834€)

Vauhtipyörät:
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=550 (paino 3,4kg 545€)
http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=199 (paino 4,1kg 339€)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä 450Nm väännöille paras valinta on kevyesti Viggenkytkin. SPEC:n tuotteita en laittaisi yhtään mihinkään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

House:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... kinpaketit

Tuoltakin löytyy jotain.. Nyt jos omaani olisin teetättämässä kytkinremppaa niin tuo maptunin 6-lapasen laittaisin. Se on kuulemma lähes normaalin tuntuinen käyttää ja vakio asetelmankin kanssa pitää +50nm lisää.

JC:tä mukaillen, viggenin asetelma ja tuo 6-lapainen carbon (ei ole sintteri!) levy. Maptun sivusto lupaa 500nm keston sillä paketilla. Ja siinäkin on varmasti normi varmuusmarginaali että kestää hieman ylittääkkin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Mulla on specin kykä kestäny hyvin. Täytynee koputtaa puuta :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

450nm tuo mainittu Viggenin orkkispaketti.

Yli sen: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2&p=881898

Viggenin asetelma n. 150e ( Sachs: http://www.topautoosat.fi/sachs-1223082.html tai LUK: http://www.topautoosat.fi/luk-966465.html ) ja kaveriksi omavalintainen sintterilevy.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Tässäkin keskustelussa on ehdotettu kytkimeksi neljä tai kuusi lapaista levyä. Kumpi noista nyt sitten on parempi missäkin käytössä? Mitä tolla palojen määrän lisäämisellä tai vähentämisellä oikein haetaan?
jeeeeeee!
House_Of_Pain
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Joulu 17, 2015 15:37

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja House_Of_Pain »

Keme kirjoitti:Tässäkin keskustelussa on ehdotettu kytkimeksi neljä tai kuusi lapaista levyä. Kumpi noista nyt sitten on parempi missäkin käytössä? Mitä tolla palojen määrän lisäämisellä tai vähentämisellä oikein haetaan?
Mitä enemmän on kosketus pintaa levyn/palojen kautta vauhtipyörään sitä parempi pito.
Mitä enemmän on massaa kytkinlevyn ulkokehällä sitä isommat hyrrävoimat ja hitaampi kytkimen toiminta. (tämän eron huomaa todella hyvin kun nostaa jalan tasakaasulta niin jengat jää vielä vähäks aikaa päälle. Nopeissa vaihteen vaihdoissa raskas kytkin ei kerkeä mukaan)

Ps. on olemassa myös 3lapasta ja 5lapasta...Paras vaihto-ehto on kevyt ja riittävällä voimakertoimella oli laite mikä hyvänsä.

Kiitoksia hyvistä linkeistä! Täytyy nyt yrittää ratkoo minkä sitä tilaa (alimitoitettua kytkintä en ainakaan)
House_Of_Pain
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Joulu 17, 2015 15:37

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja House_Of_Pain »

jcarlson kirjoitti:Kyllä 450Nm väännöille paras valinta on kevyesti Viggenkytkin. SPEC:n tuotteita en laittaisi yhtään mihinkään.
Mikäs niissä SPECin tuotteissa mättää?

Luin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2&start=15 nimimerkki "Vigge" kirjoittamana että Viggenin paineasetelmalla ja oikealla sintterilevyllä 650nm kestoa. Löytyyks tähän pohjustaa faktaa?

Tos ois yks Viggen asetelma made by Sachs http://shop.klracing.se/sv/artiklar/try ... 99-02.html 238€

ja tossa toinen jossa ei lue Viggen mutta Sachsin tekele http://shop.klracing.se/sv/artiklar/sac ... 0_9-3.html 340€ ja 330nm tai sintterillä +20% lisää pitoja
Viimeksi muokannut House_Of_Pain, To Tammi 07, 2016 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

SPEC:n laadunvalvonta ei ole parhaalla mahdollisella (joskin amerikkalaisittain tavanomaisella) tasolla, sen verran paljon on tullut vastaan huonosti toimivia kytkinpaketteja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

House_Of_Pain kirjoitti:Luin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2&start=15 nimimerkki "Vigge" kirjoittamana että Viggenin paineasetelmalla ja oikealla sintterilevyllä 650nm kestoa. Löytyyks tähän pohjustaa faktaa?

Tssois yks Viggen asetelma made by Sachs http://shop.klracing.se/sv/artiklar/try ... 99-02.html 238€
Tuolla mun aikaisemmassa viestissä Viggenin Sachs-asetelma 160e.

Ja kokemuksia kombosta (600-750nm) löytyy kun hakee sanoilla vigge* ja sen jälkeen hakutuloksista sintter*.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

House_Of_Pain kirjoitti:Mitä enemmän on massaa kytkinlevyn ulkokehällä sitä isommat hyrrävoimat ja hitaampi kytkimen toiminta. (tämän eron huomaa todella hyvin kun nostaa jalan tasakaasulta niin jengat jää vielä vähäks aikaa päälle. Nopeissa vaihteen vaihdoissa raskas kytkin ei kerkeä mukaan)
Kytkinlevyn painoa ei kyllä huomaa tasan tarkkaan mitenkään näissä vakioautorakennelmissa. Sen hitausmomentti on niin häviävänpieni verrattuna kampuran ja vauhtipyörän momentteihin.

House_Of_Pain kirjoitti: riittävällä voimakertoimella oli laite mikä hyvänsä.
Siis millä? Mikä tuo on ja miten se määritellään?
jeeeeeee!
House_Of_Pain
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Joulu 17, 2015 15:37

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja House_Of_Pain »

Keme kirjoitti:
House_Of_Pain kirjoitti:Mitä enemmän on massaa kytkinlevyn ulkokehällä sitä isommat hyrrävoimat ja hitaampi kytkimen toiminta. (tämän eron huomaa todella hyvin kun nostaa jalan tasakaasulta niin jengat jää vielä vähäks aikaa päälle. Nopeissa vaihteen vaihdoissa raskas kytkin ei kerkeä mukaan)
Kytkinlevyn painoa ei kyllä huomaa tasan tarkkaan mitenkään näissä vakioautorakennelmissa. Sen hitausmomentti on niin häviävänpieni verrattuna kampuran ja vauhtipyörän momentteihin.

House_Of_Pain kirjoitti: riittävällä voimakertoimella oli laite mikä hyvänsä.
Siis millä? Mikä tuo on ja miten se määritellään?
Hyrrävoima perustuu ihan fysiikanlakiin, ei mutu tietoon. On tullut muutama kytkin ja vauhtipyörä sovitettua/ajettua. Eron kyllä huomaa. Sehän nyt on sanomattakin selvää että vakio vessassa pienellä muutoksella ei välttämättä saada aikaan merkittävää vaikutusta mutta ei se fysiikanlaki siitä muuksi muutu.
Voimakerroin=varmuuskerroin. Riittävän stydi kykä, ns. ylimitoitettu jottei kykäremppaa tarviis heti olla taas tekemässä. Ei ole mitään tolkkua ostaa 400nm kestävää k-pakettia moottoriin joka luovuttaa 400nm vauhtipyörältä.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Joskus tuntuu että kytkinlevyt on aavistuksen yläkanttiin mitoitettu kestoltaan..tonnarissa on nyt ollut yli 2vuotta ja 30tkm iso vauhtipyörä ja aeron asetelma/viggenin 228mm levy.vakiohan on matalapaineessa 215mm.ja aeron levy 240mm.

Tuota settiä palveli 1,5vuotta stage3+,eli mitsu ahdin,isommat suuttimet,putkisto,cuuleri setti josta varmasti irtosi se 400+nm.
Nyt ollut moottoriremontin jälkeen kokoonpanona KKR430 ahdin,875decat,044pumppu ja softa hierottu ajossa.Tosin ahtopyynti jätetty 1.30bar.
En usko että vääntö on ainakaan pienentynyt,tosin hieman siirtynyt ylemmille kierroksille.n.500rpm ylempänä alkaa spooli.
Ja kytkin tosiaan pitää samanlailla kuin uutena.Oli muistaakseni LUK:in valmistama.
Ja otin sen vain siksi kun Koivusen kautta kyseinen tuote poistui silloin ja tämän paketin sai n.puoleen hintaan..
Luulin että kytkin menee uusiksi tuon uuden kokoonpanon myötä,mutta ei toistaiseksi koska ei tuo uusi ahdin ihan samalla tavalla puhalla jos vertais esim gt3071:seen..Tai kun ei uskalla ahtaa ahdinta enempää kun ei tiedä hänen kestokykyään..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Omassa harrasteessa viggenin asetelma ja moposportista calibran 5-lapanen jousittamaton sintteri. hyvin on kestäny +700nm vääntöjä. Kokeiltu antaa nelosvaihteella kykä pommia niin edelleen pitää.

Tuskin parempaa hinta/laatu suhdetta löydät.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin